MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Intercom

Legg inn av Dexter »

Får en til det med bom i helhjelm mens man venter på ledningssett eller er det umulig?
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Globe »

Javisst..funker helt fint det!! :thumleft

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Intercom

Legg inn av Dexter »

Da er jeg redd for at det kan bli et Scala rider sett på tur snart :thumleft q4 er vel et rimelig bra alternativ
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Globe »

Q4 skulle være bra ja.....den har såpass rekkevidde at dere ikke trenger å være på tur....sammen :lol

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Intercom

Legg inn av Dexter »

Hvordan er det å koble seg opp mot andre? Er det kjappt og enkelt? Tenker om mange andre har q2 eller q4, så skal det vel bare være å koble seg til dersom en ønsker
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Globe »

Nå har jeg Q2 selv, men har lest litt rundt G4. Du kobler opp Primary og Secondary enkelt, switcher mellom dem på "MC-knappen". G4 "snakker" med andre G4 (inntil 4 stk) og Q2 mener jeg å huske! :-k

Pollti

Re: Intercom

Legg inn av Pollti »

Bortebom ! Kjøp Q2. Radioen på Q4 er ubrukelig. Oppkobling på bike to bike er så sein og vond og ligner stygt på å trekke visdomstenner via rumpa. Oppkoblingen på Q2 er heller ikke særlig rask men prisen på Q4 kan ikke forsvares.
Det er kun på 2 områder Q4 slår Q2 og det er på rekkevidde og oppkobling mot andre komm systemer. Både Q2 og Q4 har ypperlig mobiltelefon oppkobling.
AutoCom er antagelig svært mye bedre etter hva jeg har skjønt men da går vi ifra Lada pris til betraktelig mye dyrere utstyr. Snakket med en kar på en Traiumf sist helg, han var ihvertfall ikke særlig fornøyd med Nolan sin hjelm komm han.
Jeg har bare brukt Q2 og Q4 og jeg foretrekker Q4 selv om samtalen må besvares manuellt. Derimot så er det veldig lett å ringe opp siste nummer ringt eller besvart, der er Q2 mere fomlete.
En ting vi sliter litt med er at Q2 ikke kan anrope Q4-dvs kontakt kan kun etableres av Q4. Om dette kommer at vi operer på kanal B er mulig så vi vil omprogrammere til kanal A og se om det blir bedre.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Globe »

Radioen på Q2 er sånn sett også helt ubrukelig!

Synes ikke Q2 oppleves som treg når den kobler opp. Stemmestyringa for oppkobling er litt treig, men da er det bare å trykke på "MC-knappen" så er oppkoblingen kjapp og konstant til du trykker den igjen. Q2 fungerer helt fin her...som intercom og telefonoppkobling. Lyden, ved bruk på musikk...den er latterlig dårlig!!

Pollti

Re: Intercom

Legg inn av Pollti »

Det er ikke radio på Q2.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Intercom

Legg inn av Globe »

Det er nok det, men den funker dårlig :-)
Spec. Q2

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Intercom

Legg inn av Duville »

Globe skrev:Radioen på Q2 er sånn sett også helt ubrukelig!

Synes ikke Q2 oppleves som treg når den kobler opp. Stemmestyringa for oppkobling er litt treig, men da er det bare å trykke på "MC-knappen" så er oppkoblingen kjapp og konstant til du trykker den igjen. Q2 fungerer helt fin her...som intercom og telefonoppkobling. Lyden, ved bruk på musikk...den er latterlig dårlig!!

Dårlig musikk kan kanskje tyde på at høytalere ikke er plassert like utenfor ørene - er de ikke plassert 100% riktig så komme ikke lyden frem til ørene --- jeg har brukt mye tid på å plassere dem best mulig og det er STORE forskjeller på feilplasserte og riktig plasserte høytalere

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Intercom

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev: Dårlig musikk kan kanskje tyde på at høytalere ikke er plassert like utenfor ørene - er de ikke plassert 100% riktig så komme ikke lyden frem til ørene --- jeg har brukt mye tid på å plassere dem best mulig og det er STORE forskjeller på feilplasserte og riktig plasserte høytalere

Folk har vel forskjellige krav til lyden. Jeg har plassert høyttalerene på min Q2 temmelig bra, men lyden er ikke mye å rope hurra for. Bassen er totalt fraværende, og diskanten er til tider skrikende.
Enkelte synes det er god lyd i et kompaktanlegg til 1500 kr, mens andre bruker mange tusen på hver komponent. Jeg er av den siste sorten.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Intercom

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:
Duville skrev: Dårlig musikk kan kanskje tyde på at høytalere ikke er plassert like utenfor ørene - er de ikke plassert 100% riktig så komme ikke lyden frem til ørene --- jeg har brukt mye tid på å plassere dem best mulig og det er STORE forskjeller på feilplasserte og riktig plasserte høytalere

Folk har vel forskjellige krav til lyden. Jeg har plassert høyttalerene på min Q2 temmelig bra, men lyden er ikke mye å rope hurra for. Bassen er totalt fraværende, og diskanten er til tider skrikende.
Enkelte synes det er god lyd i et kompaktanlegg til 1500 kr, mens andre bruker mange tusen på hver komponent. Jeg er av den siste sorten.
Da stiller jeg kanskje litt spørsmål til hvilke forventninger du forventer av 2 flate fliser som du legger i hjelmen din - hvis forventningen er studiolyd eller surroundlyd som skal overdøve all ulyd fra sykkel og vind så tror du skal bruke sykkelen til kjøring og la sykkelen lage lydbilde rundt deg alene så kan du ha studio og surroundlyd på stereoen hjemme.

Alternativet er MP3 spiller med tette øreplugger som er vesentlig bedre enn ett fastmontert system i hjelmen - men det er mye mer surrete å rigge til enn noe som er fastmontert og så mister du kontakten med GPS og telefon.

En ting er jeg HELT sikker på - det er at riktig plassering av øytalere i hjelmen faktisk ER svært viktig, det har jeg testet ut med forskjellige plasseringer i hjelmen for at det skal bli best mulig med det utstyret som følger med G4...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Intercom

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev: Da stiller jeg kanskje litt spørsmål til hvilke forventninger du forventer av 2 flate fliser som du legger i hjelmen din - hvis forventningen er studiolyd eller surroundlyd som skal overdøve all ulyd fra sykkel og vind så tror du skal bruke sykkelen til kjøring og la sykkelen lage lydbilde rundt deg alene så kan du ha studio og surroundlyd på stereoen hjemme.

Alternativet er MP3 spiller med tette øreplugger som er vesentlig bedre enn ett fastmontert system i hjelmen - men det er mye mer surrete å rigge til enn noe som er fastmontert og så mister du kontakten med GPS og telefon.

En ting er jeg HELT sikker på - det er at riktig plassering av øytalere i hjelmen faktisk ER svært viktig, det har jeg testet ut med forskjellige plasseringer i hjelmen for at det skal bli best mulig med det utstyret som følger med G4...
Jeg sa vel ikke at jeg hadde store forventninger til lyden, gjorde jeg? Men å si at lyden faktisk kan bli ok til musikk, synes jeg etter min smak, blir feil. Seilvfølgelig får man ikke studiolyd ut av to flate høyttalere som her.
Til samtaler fungerer de derimot helt fint.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Intercom

Legg inn av Duville »

Jeg har forsøkt å få litt fokus på plasseringen av høytalerene i hjelmen og det kan kanskje andre enn Snekkeren ha hjelp av.

Er man litt uheldig så plasseres høytalerene litt brukbart første gang og blir værende der siden de er brukbare, men misnøyen vil da være relativt stor og kanskje litt unødvendig. Med en litt endret plassering kan de kanskje bli vesentlig bedre og da er det verd en kommentar og en anbefaling om å bruke litt tid på å justere dette slik at det er optimalt..... holder lenge til å lyse opp med litt musikk i hverdagen når turen varer i 3, 4, 5 timer - like godt som en dårlig radio eller annet. Det er turen som er hovedfokus når jeg kjører sykkel....

DET var i grunnen DET jeg ville ha sagt og diskutert.

Svar