MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Nineball »

Hei, har Shoei GT-Air II, og ser at Sena nå har oppgradert den integrerte srl- 02 til ny versjon srl-mesh med bedre høyttalere. Har noen prøvd denne versjonen, og er mesh lettere og koble sammen?
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Fikk en oppdatering til Packtalkèn for et par uker siden så den skal kunne "parre" med alle. har dog ikke testet.

Men når jeg skal kjøre litt lengre enn til "butikken" så putter jeg inn de formstøpte "in ear-monitorene" og har full støydemping og glassklar lyd.
:twothumbs:
Hvorfor? fordi hørselen min er verdt det.
https://www.hantek.no/produkt/evoke2-cl ... -monitors/
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av dypen »

Ikke ny men god …
9F67E4C2-AE61-4D7B-9983-5CE767562C90.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 17 mar 2023, 20:47 Ikke ny men god …

Bilde
:knegg

Minner meg om den høyst analoge løsningen jeg selv prøvde for mange år siden, nemlig "Backchat"...

https://www.webbikeworld.com/backchat-vixen-review/

Joda... det funket. Men ikke særlig godt. Men så brukte vi da heller ikke mye tid på "innkjøring" av systemet...
backchat.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av dypen »

Det har faktisk vært i salg i nyere tid :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Nineball skrev: 01 mar 2023, 15:53 Hei, har Shoei GT-Air II, og ser at Sena nå har oppgradert den integrerte srl- 02 til ny versjon srl-mesh med bedre høyttalere. Har noen prøvd denne versjonen, og er mesh lettere og koble sammen?
Jeg kjøpte Schuberth C4 Pro med intergrert Sena Pro system for ett par år siden. Lyden i form av kvalitet på musikk var så elendig at jeg tror faktisk neppe jeg har hørt værre på mine 46 år som menneske. Det er ikke bare litt dårlig heller. Det er helt forkastelig dårlig. Til tale og kun tale er dem sikkert ok, men ikke til musikk.

Cardo har bedre høytalere, men er ikke veldig bra dem heller.

Jeg støtter mekkern sitt forslag over. Jeg tror dette er det eneste som gjleder hvis kusikk står i høysetet.

Når det gjelder lyden fra disse Sena høytalerne var dette som mevnt så dårlig at jeg mistenker ikke bare høytalerne i seg selv som eneste feilkilde, men også andre ting.

Jeg prøvde også å bygge dem ut med spacere så dem kom nærmere øret. Det resulterte i at lyden ble høyere men fraværet av bass gjorde hele lydopplevesen til et mareritt. Er mye bedre lyd i et random par øreplugger til 199 fra en kurv på Elkjøp.

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av lazyboy »

Jeg har Sena 50 s og kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Har jeg bedre lyd i stua?
Ja vist har jeg det, men det kostet også veldig mye penger.

Og forvente premium lyd i en hjelm for 2-3 k. Er i beste fall veldig optimistisk.
Lyden i mine 2 siste Sena har vært helt greit, både på tale og musikk med tanke på hva det er..

Har hatt mulighet for musikk i hjelm siden 2006 og hatt mange forskjellige merker.men ingen har vært så dårlig som nevnt her.

Hva i alle dager har du i bilen din og hjemme Bjerknez? Reger med du har gått all inn når du er såpass kresen.

Ps Jeg har cardo med jbl. I scooter hjelmene og Sena 50 med orginalhøytalere. Etter MIN hørsel er det hipp som happ-

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Sena systemet i min hjelm heter Sena SC1 Advanced. Flere har klaget på dårlig lyd og ikke høy nok lyd fra disse. Man trenger ikke være noen lydtekniker for å si at lyden i disse er dårlige. Til tale er dem helt ok, men skal man ha litt godlyd og guffe opp litt blir det som å høre på lyden fra bluetooth høytalere til 99 kroner fra en kurv på Nille. Helt håpløst dårlig.

Den beste lyden jeg har fått så langt i hjelmen er Cardo Packtalk Black systemet med Koss Porta Pro høytalere som jeg har montert selv. Ikke dritbra dette heller, men spiller vertfall høyt nok til at jeg kan hlre musikken mens jeg kjører.

I stua her jeg ikke noe lydsystem som er verdt å nevne da jeg ikke hlrer på musikk hjemme. Bil har jeg ikke og i madammen sin bil er det også elendig lyd. Derimot har jeg kjøpt meg Apple AirPods Pro Gen 2 og dem er det veldig bra lyd i og faktisk veldig bra trøkk også etter litt justeringer etc. men kan ikke bruke disse i hjelmen da dem detter ut.

Jeg holder med mekkern. Skal du ha skikkelig lyd når det kommer til musikk i hjelm er formstøpte propper veien å gå.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Man får ta det for det det er. Som audiofil er jeg opptatt av god lyd, men innfinner meg med at god lyd får man verken i bilen, i noen ørepropper eller i hjelmen.
Jeg er fornøyd med lyden i hjelmen, men har brukt tiden på å forbedre installasjonen i hjelmen fremfor å rante på Internett.

For å få bass er det meget viktig at det enten er tett mellom øret og fremsiden av høyttaleren, eller omvendt, at det må være tett mellom baksiden og framsiden på høyttaleren så det blir som om elementet spiller i en kasse. Høyttalere lagt løst i foret på hjelmen sier seg selv at ikke blir bra.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 mar 2023, 10:26 Man får ta det for det det er. Som audiofil er jeg opptatt av god lyd, men innfinner meg med at god lyd får man verken i bilen, i noen ørepropper eller i hjelmen.
Jeg er fornøyd med lyden i hjelmen, men har brukt tiden på å forbedre installasjonen i hjelmen fremfor å rante på Internett.

For å få bass er det meget viktig at det enten er tett mellom øret og fremsiden av høyttaleren, eller omvendt, at det må være tett mellom baksiden og framsiden på høyttaleren så det blir som om elementet spiller i en kasse. Høyttalere lagt løst i foret på hjelmen sier seg selv at ikke blir bra.
Enig. Jeg er ikke audiofil, men jeg liker høy musikk med litt trøkk. Det er nok mulig å få god nok lyd i hjelmen som du sier, men for egen del er det ikke verdt bryet har jeg funnet ut. Jeg trodde det var å få kjøpt ferdige løsninger som funket ut av boksen, men det er det altså ikke, hvis man ser bort fra formstøpte propper med lyd. Dette blir veien jeg går hvis jeg bestemmer meg for at jeg vil ha lyd når jeg kjører.

Foreløpig er jeg der at å høre på kusikk ikke er så viktig når jeg kjlrer sykkel som jeg først trodde. Det var mye viktigere i starten enn det er nå av en eller annen grunn.

Men jeg synes det er bedre og høre på en 3-sylindret 2.5 liter Rocket enn popmusikk fra papphøytalere gjemt inne i en hjelm. Sistnevnte er bare sørgelig. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av kjellv »

Nå begynner jeg faktisk å bli litt enig med enig med deg Ove..

Jeg har også intercom, og har hatt det i snart 10 år. Kjøpte er twinsett G9X første gang. Etter noen år byttet jeg høyttalere i det, brukte høyttalerne fra er bra headsett min sønn ikke brukte lengre. Disse demontere jeg og loddet på og tilpasset i hjelmen. Det ble veldig bra. Den gang brukte jeg radioen en del når jeg var på tur. Først var jo FM nettet fortsatt eksisterende, senere var det apper på telefonen som radioløsning.
Men så byttet jeg hjelm, og G9X passet ikke på Nolan N100-5. Da kjøpte jeg Nolan sin N-com, en fin integrert løsning for denne hjelmen. Er ganske fornøyd med kvaliteten på N-comhøyttalerne. Kun et lite bryterpanel på utsiden, ellers er alt integrert i hjelmen. Lading i en ladeport bak på hjelmen kan også skje mens jeg kjører hvis behov.
Men jeg bruker det mindre og mindre. Jeg tror ikke jeg brukte radio i det hele tatt i hele fjor. Bryr meg svært lite om musikk mens jeg kjører, vil heller ha det stille. Foretrekker å høre lydene omkring meg, og høre sykkelen arbeide. Intercom brukes nå bare til telefon og GPS. Både telefon og intercom er koblet mot GPS, så jeg har en fin handsfreeløsning som betjenes fra GPS. Svært sjelden jeg kobler opp andre jeg kjører sammen med også, vil helst ha fred inni hjelmen.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Stått opp med feil bein i dag kjellv? :knegg

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Uansett så er det så høy støy inne i en hjelm at det går ut over hørselen uten noen beskyttelse for ørene(hvis man ikke har låvedørvindskjerm)-har man da "høytalerene" utenfor beskyttelsen vil lyden aldri bli bra-men når en får lyden på "innersiden av beskyttelsen" får man en helt annen opplevelse.Dessuten trenger man ikke spille så høyt og dermed maskerer det heller ikke lydene fra utrykningskjøretøy/trafikk.
Men for kun intercom/tlf så er jo de vanlige høytalerputene tilstrekklig.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig mekkern. Det er også veldig logisk. Avstanden mellom høytaler og øre med tanke på støy og lyd er en vesentlig ting å ta med i betrakningen. Når det er sagt, så har jeg allikevel ikke så mye til overs for Sena høytalerene mine. Cardo samt Koss høytalerne satt på samme sted og dem låt bedre. Spesielt Koss høytalerne. Dem ga tilfredstillende lydopplevelse ut fra mine preferanser, men ikke bra nok til at jeg gidder og surre med det igjen.

Motorlyden er best synes jeg :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker ørepropper og synes lyden fra høyttaleroppsettet mitt fortrengt gjennom øreproppen er god nok. Bra pønsj og helt fin vokal. Kan egentlig ikke be om mer.

Svar