MCsidens store samletråd om intercom til MC

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 mar 2023, 13:31 Jeg bruker ørepropper og synes lyden fra høyttaleroppsettet mitt fortrengt gjennom øreproppen er god nok. Bra pønsj og helt fin vokal. Kan egentlig ikke be om mer.
Hadde jeg brukt ørepropper hadde lyden hørtes ut som en Møll på LSD i en blikkboks.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av BjørnSover »

Jeg fikk formstøpte øreplugger i fjor og bruker Sena 50s. Funker ok. Må stort sett ha lyden på max for å få ok volum gjennom pluggene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Har Sena SC1 advanced som sitter i Schuberth C4 Pro de samme høytalerne som Sena 50S settet?

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av lazyboy »

Tror ikke det. Er vel heller samme som 20 s

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 18 mar 2023, 21:45 Tror ikke det. Er vel heller samme som 20 s
Okay. Bra er dem vertfall ikke. Skulle lnske noen kunne tredd på seg hjelmen min når jeg guffet opp. Da hadde dere nok dratt greit på fliret vil jeg tro :knegg

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av lazyboy »

Sjøl har jeg lagt litt tid i plasseringen i hjelm både på mine og frua sine hjelmer. Bra lyd blir det nok aldri.
Men mer en god nok for en grei opplevelse av musikk.👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 01 mar 2023, 18:32 Fikk en oppdatering til Packtalkèn for et par uker siden så den skal kunne "parre" med alle. har dog ikke testet.

Men når jeg skal kjøre litt lengre enn til "butikken" så putter jeg inn de formstøpte "in ear-monitorene" og har full støydemping og glassklar lyd.
:twothumbs:
Hvorfor? fordi hørselen min er verdt det.
https://www.hantek.no/produkt/evoke2-cl ... -monitors/
Bilde
@mekkern , jeg ble litt nyskjerrig på disse. Er det Evoke modellen du har? Er disse trådløse (bluetooth) eller er de kablet? Kunne tenkt meg ett par slike men dem må kunne styres vedrørende skip av sanger etc. via en midiekontroller festet på styret ett sted.

Hvordan synes du lyden er i disse?

Å sist men ikke minst... sitter dem skikkelig i ørene når du tar av/på deg hjelmen?

Er det bra med bass i dem?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av mekkern »

Ewoke ja. Disse er kablet-putter de inn i utgangen på cardo pactalken eller med overgang inn i Iphonen-litt avhengig av hvilken hjelm.
Jeg valgte den "tette" utgaven med max demping-for jeg er ømfintlig for høy støy/vindstøy/buffing.
Hvor godt de sitter i ørene er jo litt avhengig av utformingen av ørekanalene-mine sitter børr fast og må "skrus" på plass.
Lyden er jo bra-men uansett er det begrenset hvor dypt og massivt en får til med små drivere -18tommers bassere gir jo mer trøkk men ikke ille vil jeg si,dette er jo monitorer for musikere og de skal jo ha det litt nøytralt på gjengivelsen. men mer bass enn Earpods pro-1st gen.

Men men kan spille sjokkerende høyt-er så vidt jeg berører volumet fra minimum.
styringen går jo enten på cardoen eller Iphonen(ev.med blåtannkontroller på Iphonen)-eller fra Iphone/dashbord/controller på FTR`n

Cardos JBL høytalere har jo egentlig fin bass når en ikke kjører eller har på ørepropper OG lyden ikke er så høy.
Men med ørepropper og fart så er det egentlig 0
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 19 mar 2023, 11:10
mekkern skrev: 01 mar 2023, 18:32 Fikk en oppdatering til Packtalkèn for et par uker siden så den skal kunne "parre" med alle. har dog ikke testet.

Men når jeg skal kjøre litt lengre enn til "butikken" så putter jeg inn de formstøpte "in ear-monitorene" og har full støydemping og glassklar lyd.
:twothumbs:
Hvorfor? fordi hørselen min er verdt det.
https://www.hantek.no/produkt/evoke2-cl ... -monitors/
Bilde
mekkern , jeg ble litt nyskjerrig på disse. Er det Evoke modellen du har? Er disse trådløse (bluetooth) eller er de kablet? Kunne tenkt meg ett par slike men dem må kunne styres vedrørende skip av sanger etc. via en midiekontroller festet på styret ett sted.

Hvordan synes du lyden er i disse?

Å sist men ikke minst... sitter dem skikkelig i ørene når du tar av/på deg hjelmen?

Er det bra med bass i dem?
Jeg trodde du ikke skulle kjøre med lyd i hjelmen?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2023, 14:20
Bjerknez skrev: 19 mar 2023, 11:10
mekkern skrev: 01 mar 2023, 18:32 Fikk en oppdatering til Packtalkèn for et par uker siden så den skal kunne "parre" med alle. har dog ikke testet.

Men når jeg skal kjøre litt lengre enn til "butikken" så putter jeg inn de formstøpte "in ear-monitorene" og har full støydemping og glassklar lyd.
:twothumbs:
Hvorfor? fordi hørselen min er verdt det.
https://www.hantek.no/produkt/evoke2-cl ... -monitors/
Bilde
mekkern , jeg ble litt nyskjerrig på disse. Er det Evoke modellen du har? Er disse trådløse (bluetooth) eller er de kablet? Kunne tenkt meg ett par slike men dem må kunne styres vedrørende skip av sanger etc. via en midiekontroller festet på styret ett sted.

Hvordan synes du lyden er i disse?

Å sist men ikke minst... sitter dem skikkelig i ørene når du tar av/på deg hjelmen?

Er det bra med bass i dem?
Jeg trodde du ikke skulle kjøre med lyd i hjelmen?
I utgangspunktet ikke, men jeg klarer ikke helt å slippe det helt, hvis det finnes en enkel og rimelig løsning på problemet. Jeg er klar over at formstøpte lydpropper gir den beste opplevelsen av lyd, men så koster det også flesk. Man betaler altså flere tusen kroner før man i det hele tatt får testet produktet. Ikke finner jeg noen reviews heller.

Men er vel i utgangspunktet ute etter en evig leterunde etter de perfekte høytalerne. Altså høytalere som er hakket vassere enn Koss Porta Pro og spiller høyt og kraftig nok. Men er klar over at jeg også denne gang mest trolig møter veggen.

Men har lest litt om disse:
https://www.syphonsound.com/soundpro

Alle mener dem spiller veldig høyt, men om det er så mye "trøkk" i dem tviler jeg dog på....

KDNOR
Innlegg: 5
Registrert: 23 apr 2023, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av KDNOR »

Hei.
Jeg har en sønn som skal begynne å øvelseskjøre, i den forbindelse ønsker jeg å kjøpe nytt intercom slik at vi kan snakke uten å måtte bruke f.eks. airpods. Samtidig så har vi et godt intercom som kan nyttes til noe musikk (ikke høy prioritet), motta samtaler under kjøring.

Jeg har funnet tre stk som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med litt erfaringer på, det er følgende sortert på pris:

Midland BTX2 Pro S Twin Lang - ca 4699 for dobbelt sett
Intercom, CARDO Freecom 4X - ca 4500kr for dobbelt sett
Sena 5S - ca. 3200 for dobbelt sett

I tillegg har jeg funnet en som heter
Interphone Active twin - denne hadde ikke selger noen erfaring med når jeg spurte, men kanskje dere har noen erfaringer rundt denne?

Hadde håpet og få litt meninger rundt spesielt de tre jeg har listet opp, men gjerne også på sistnevnte hvis noen har erfaringer med den i bruk da det er litt snillere mot lommeboken.

Kravene til intercom:
- Mulighet for samtaler
- Mulighet for gruppesamtaler under kjøring, altså samtale mellom fører og passasjer uten å bruke telefon, eller øvelseskjøring
- Mulighet for å lytte til musikk

Takker

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har hatt både Sena og cardo og jeg har aldri klart og få disse til å fungere optimalt. Dem detter ofte ut og det blir generelt mye knoting. Det enkleste er rett og slett å koble telefonen til bluetoothsystemet og ringe hverandre og la linjen være åpen. Da kan dere snakke sammen uansett hvor dere er og hvor langt dere er fra hverandre så lenge det er telefondekning.

Jeg har selv øvekjørt med en i det siste og vi bruker kun telefon. Vi har Cardo begge to, men får det rett og slett ikke til å funke optimalt. Vi bruker altså cardoen kun for å koble til telefonen og snakke via den.

KDNOR
Innlegg: 5
Registrert: 23 apr 2023, 11:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av KDNOR »

Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 12:58 Jeg har hatt både Sena og cardo og jeg har aldri klart og få disse til å fungere optimalt. Dem detter ofte ut og det blir generelt mye knoting. Det enkleste er rett og slett å koble telefonen til bluetoothsystemet og ringe hverandre og la linjen være åpen. Da kan dere snakke sammen uansett hvor dere er og hvor langt dere er fra hverandre så lenge det er telefondekning.

Jeg har selv øvekjørt med en i det siste og vi bruker kun telefon. Vi har Cardo begge to, men får det rett og slett ikke til å funke optimalt. Vi bruker altså cardoen kun for å koble til telefonen og snakke via den.
Skjønner, takk for hurtig svar :)
Siden dere begge to har CARDO, regner jeg med at du kanskje ville anbefalt det i forhold til SENA?
Jeg tenker å koble telefonen til hvis jeg ikke får det til helt klart, er en god "backup" og fungerer jo da også.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av xavi0n »

Jeg har en cardo, kan være litt prakk å sette opp, men etter det har den funket perfekt. Intercom koblet seg til selv om du mister kontakt, å det er overraskende lang rekkevidde.
Har en cardo packtalk med jbl høytalere, funker greit til musikk og tale med ørepropper i
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om intercom til MC

Legg inn av Bjerknez »

KDNOR skrev: 23 apr 2023, 13:01
Bjerknez skrev: 23 apr 2023, 12:58 Jeg har hatt både Sena og cardo og jeg har aldri klart og få disse til å fungere optimalt. Dem detter ofte ut og det blir generelt mye knoting. Det enkleste er rett og slett å koble telefonen til bluetoothsystemet og ringe hverandre og la linjen være åpen. Da kan dere snakke sammen uansett hvor dere er og hvor langt dere er fra hverandre så lenge det er telefondekning.

Jeg har selv øvekjørt med en i det siste og vi bruker kun telefon. Vi har Cardo begge to, men får det rett og slett ikke til å funke optimalt. Vi bruker altså cardoen kun for å koble til telefonen og snakke via den.
Skjønner, takk for hurtig svar :)
Siden dere begge to har CARDO, regner jeg med at du kanskje ville anbefalt det i forhold til SENA?
Jeg tenker å koble telefonen til hvis jeg ikke får det til helt klart, er en god "backup" og fungerer jo da også.
Andra har nok mer erfaring enn meg ved bruk av dette da jeg strengt tatt aldri har fått det til å funke optimalt. Jeg ville valgt noe som er så billig som mulig med bluetooth så dere kan snakke via mobil. Cardo er jo også ganske dyrt synes jeg hvis man regner nytteverdien med i prisen. Vertfall for min del.

Vi får til å snakke sammen, men etter en stund begynner problemene. Plutselig hører jeg ikke det flrste ordet han sier da enheten bruker for lang tid på og aktivere seg under samtale. Så hender det rett som det er at en eller begge detter ut. Man skal ikke langt fra hverandre før dette skjer i praksis. Da tar det tid før det kobles sammen igjen og generelt sett så funker det jo på en måte, men langt fra optimalt som nevnt. Vertfall med Sena og Cardo som jeg har.

Telefon funker dog utmerket hvis man har dekning. Da kan man prate sammen uten problemer hele veien. Bakdelen er at samtalen er på hele tiden, noe som forøvrig ikke plager meg vertfall. Spesielt ikke under øvekjøring.

På langturer likernjeg stillheten, så da bruker jeg ikke slikt i det hele tatt. :)

Svar