Kawasaki ER-6f - tid for oljeskift?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Kawasaki ER-6f - tid for oljeskift?

Legg inn av Carpa »

Ja men da starter jeg en egen tråd og ser om jeg kan lære mer om min egen sykkel. Jeg er så grønn at jeg ikke engang vet hva jeg skal spørre om da...


Men, jeg fant en side som har spesifikasjonen på min sykkel og den sier noe om bremsesystemet som jeg lurer på.
Brakes - Front: Dual semi - floatin 300mm petal disc, dual piston

Noen som kan forklare hvordan dette fungerer?

Her er spekken:
http://www.kawasaki.eu/Product/Specific ... 4049767773" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Ja men da starter jeg en egen tråd og ser om jeg kan lære mer om min egen sykkel. Jeg er så grønn at jeg ikke engang vet hva jeg skal spørre om da...


Men, jeg fant en side som har spesifikasjonen på min sykkel og den sier noe om bremsesystemet som jeg lurer på.
Brakes - Front: Dual semi - floatin 300mm petal disc, dual piston

Noen som kan forklare hvordan dette fungerer?

Her er spekken:
http://www.kawasaki.eu/Product/Specific ... 4049767773" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Det fungerer som alle andre, hydrauliske bremser, men det betyr at det "halvt" flytende 300 mm i diameter bremseskiver med to-stempla kalipere.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ejs »

:thumleft
Bremser foran.
2 skiver 300mm diameter.Petal = bølgeformet for bedre kjøling (wave)
Flytende = innerdel festet i felgen ,ytterdel kan bevege seg pga mellomfestene.
Dette for å unngå at skivene bøyer seg sideveis (warping) ved extrem varme.(grisekjøring)
2 stempler i hver bremsecalipper.Da kan man ha lengre bremseklosser enn med 1 stempel.(bedre bremser)


Bak 1 stempel.
Skive skrudd direkte i felgen.
:-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av AJ »

Det jeg kanskje tror Carpa lurer spesielt på er hva som menes med floating (flytende) bremseskiver.
Er ikke helt sikker selv heller på hva som menes med dette... :redface
Mener å ha lest en forklaring et annet sted her på MCsiden, men husker ikke hvor... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av simpson »

Floating betyr enkelt flytende skiver.
Da er skivene "løse" i den delen av skiva som er i kontakt med bremseklossene, men er fast i delen som sitter i felgen.
Hvis du rister i skiva, kjenner du at den er løs.
Dette gjør at skive kan bevege seg litt når du bremser. Hvis du har litt forskjell på klossene, eller at stemplene ikke går helt likt, så vi skiva til en viss grad kompensere for dette sden klossene vil sentrere skiva og du vil ha full kontakt med alle klossene.
Det gir også skiva lov til å "leve" litt pga varmegang.
Hvis flytende skiver sitter fast, vil det ofte merkes som om du har kast i skiva og få ujevn bremsing siden skiva ikke lenger blir sentret av klossene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37930
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av AJ »

simpson skrev:Floating betyr enkelt flytende skiver.
Da er skivene "løse" i den delen av skiva som er i kontakt med bremseklossene, men er fast i delen som sitter i felgen.
Hvis du rister i skiva, kjenner du at den er løs.
Takker for godt svar :thumleft
Forstår jeg detet rett så betyr det at skivene kan beveges sideveis, dvs. at man kjenner at det er litt "slark", om man kan si det slik, når man rister i skivene?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
simpson skrev:Floating betyr enkelt flytende skiver.
Da er skivene "løse" i den delen av skiva som er i kontakt med bremseklossene, men er fast i delen som sitter i felgen.
Hvis du rister i skiva, kjenner du at den er løs.
Takker for godt svar :thumleft
Forstår jeg detet rett så betyr det at skivene kan beveges sideveis, dvs. at man kjenner at det er litt "slark", om man kan si det slik, når man rister i skivene?
Jepp, det er riktig :thumleft

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Tom »


Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

simpson skrev:Floating betyr enkelt flytende skiver.
Da er skivene "løse" i den delen av skiva som er i kontakt med bremseklossene, men er fast i delen som sitter i felgen.
Hvis du rister i skiva, kjenner du at den er løs.
Dette gjør at skive kan bevege seg litt når du bremser. Hvis du har litt forskjell på klossene, eller at stemplene ikke går helt likt, så vi skiva til en viss grad kompensere for dette sden klossene vil sentrere skiva og du vil ha full kontakt med alle klossene.
Det gir også skiva lov til å "leve" litt pga varmegang.
Hvis flytende skiver sitter fast, vil det ofte merkes som om du har kast i skiva og få ujevn bremsing siden skiva ikke lenger blir sentret av klossene.
Tusen takk, høres jo ut som om det er kjekt med flytende skive :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

ZZR-Tom skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=8YVl-ykQRac[/video]
Hmmm, en mer behagelig lyd med potte nr 2 ja men tror neppe jeg skal begynne å skifte ut slike ting :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Tom »

Er nok fleire kyndige menn her som bur i nærheten som kan hjelpe ei jomfru i nød.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

ZZR-Tom skrev:Er nok fleire kyndige menn her som bur i nærheten som kan hjelpe ei jomfru i nød.
Ja det er det nok sikker, vanskeligere å finne ei jomfru da :lol:

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ArcticTiger »

Carpa skrev:
ZZR-Tom skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=8YVl-ykQRac[/video]
Hmmm, en mer behagelig lyd med potte nr 2 ja men tror neppe jeg skal begynne å skifte ut slike ting :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
:yeyeye Effektannlegg er et MUST Carpa :[-X , det er bare Gamle Kjærringer som kjører med standardanlegget :notlistening

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

ArcticTiger skrev:
Carpa skrev:
ZZR-Tom skrev:[video]http://www.youtube.com/watch?v=8YVl-ykQRac[/video]
Hmmm, en mer behagelig lyd med potte nr 2 ja men tror neppe jeg skal begynne å skifte ut slike ting :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
:yeyeye Effektannlegg er et MUST Carpa :[-X , det er bare Gamle Kjærringer som kjører med standardanlegget :notlistening
Da er det bare å få bytta fort som f......

Men,, varmeholker, usb lader, sidekofferter og tankveske står høyere oppe på ønskelista egentlig

Og nye dekk.

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Og når man er inne på dekk, noen som kan anbefale hvem det lønner seg å bruke til dekkskifte i området Røyken, Asker, Drammen?
Har jo Motorport i Drammen men hvordan er prisene hos dem?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar