Hjullagertrøbbel
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Hjullagertrøbbel
Hei, og vel overstått nyttår:)Jeg har skrudd sykkeln delvis i biter i vinter...mest på gøy men åsså får å skifte litt slitedeler hist og her;) Nå står hjullagrene for tur. Begynte med forhjulet hvor skiftet gikk helt uproblematisk:) Begynte så på bakhjulet. Som vanlig med grundig vask (i badekaret:-D) og inspeksjon før demontering. Så viser det seg altså at to av lagrene, det som sitter i "tannhjulnavet" og det første lagret i hjulet på den siden, sitter løst. Altså, hele lageret går rundt, hulllet er blitt for stort, om dere sjønner...? Jeg kan altså uten å presse, bare plukke lageret ut og putte det nye på plass...Har noen vært borti dette, og hva kan løsningen bli. Selv ser jeg bare to muligheter, enten nytt komplett hjul, eller finne nye lager med bittelitt større ytre diameter og deretter dreie/hone opp navet. Erfaringer:-) ?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hjullagertrøbbel
Loctite har et produkt som heter Lagerlåsing. Du limer lageret på plass. Loctiten fyller opp "slakken" i lagerleiet så du trenger ikke maskinere mm. Har brukt den med godt resultat selv
Re: Hjullagertrøbbel
ArcticTiger skrev:Loctite har et produkt som heter Lagerlåsing. Du limer lageret på plass. Loctiten fyller opp "slakken" i lagerleiet så du trenger ikke maskinere mm. Har brukt den med godt resultat selv
ikkebike.norwegianforum.net
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Hjullagertrøbbel
FANTASTISK!! Hva sku man gjort uten MC-forum!! Takk takk og takk igjen:)) Nye lager koster jo nesten ingenting, så dette er helt klart verdt å prøve!!!:)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6962
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Hjullagertrøbbel
Loctite 641 er bra til dette. Da blir det også demonterbart neste gang. Men dersom slitasjen på lagersetet er så stor at nytt lager rakler på setet, da bør du bygge opp igjen lagersetet med ett eller annet kjemisk stoff først. Loctite har flere. Faren med dette er at du kan være uheldig, at det ikke blir korrekt sentrert. Da kan du oppleve kast i hjulet og vibrasjoner i sykkelen. Men det er forsøket verdt
Re: Hjullagertrøbbel
Locktite er en enkel fiks som funker, men det holder jo ikke lenge hvis man ikke fjerner årsaken til at det har gått galt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6962
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Hjullagertrøbbel
Selvfølgelig! Nye lager og evt tetninger må til. Samtidig er det absolutt på sin plass å gjøre vurderinger på hvorfor det har skjedd. Gjengangeren er nok ofte at det har vært brukt høytrykksvasker til renhold, og at det har trengt inn vann som har gjort at lagrene har satt seg.pelsen skrev:Locktite er en enkel fiks som funker, men det holder jo ikke lenge hvis man ikke fjerner årsaken til at det har gått galt.
Re: Hjullagertrøbbel
Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hjullagertrøbbel
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Hjullagertrøbbel
Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.MaxTron skrev:Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Re: Hjullagertrøbbel
Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.Tysnes skrev:Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.MaxTron skrev:Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Hjullagertrøbbel
Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...knutk skrev:Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.Tysnes skrev:Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.MaxTron skrev:Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Hjullagertrøbbel
Og lagera ryker jo på Biiiimmera og, kanskje de er montert litt for....strammt
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Hjullagertrøbbel
Ok, då røk den påstanden :-) Har vert borti løst hjulager på bil med tydelig rester av limstoff, men ikkje på mc.knutk skrev:Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.Tysnes skrev:Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.MaxTron skrev:Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.
Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hjullagertrøbbel
Enten vet du ikke hva du prater om, eller så glemte du et :-)MaxTron skrev: Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)