Hjullagertrøbbel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Hjullagertrøbbel

Legg inn av SuperTenere »

Hei, og vel overstått nyttår:)Jeg har skrudd sykkeln delvis i biter i vinter...mest på gøy men åsså får å skifte litt slitedeler hist og her;) Nå står hjullagrene for tur. Begynte med forhjulet hvor skiftet gikk helt uproblematisk:) Begynte så på bakhjulet. Som vanlig med grundig vask (i badekaret:-D) og inspeksjon før demontering. Så viser det seg altså at to av lagrene, det som sitter i "tannhjulnavet" og det første lagret i hjulet på den siden, sitter løst. Altså, hele lageret går rundt, hulllet er blitt for stort, om dere sjønner...? Jeg kan altså uten å presse, bare plukke lageret ut og putte det nye på plass...Har noen vært borti dette, og hva kan løsningen bli. Selv ser jeg bare to muligheter, enten nytt komplett hjul, eller finne nye lager med bittelitt større ytre diameter og deretter dreie/hone opp navet. Erfaringer:-) ?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av ArcticTiger »

Loctite har et produkt som heter Lagerlåsing. Du limer lageret på plass. Loctiten fyller opp "slakken" i lagerleiet så du trenger ikke maskinere mm. Har brukt den med godt resultat selv :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av Kawasaki »

ArcticTiger skrev:Loctite har et produkt som heter Lagerlåsing. Du limer lageret på plass. Loctiten fyller opp "slakken" i lagerleiet så du trenger ikke maskinere mm. Har brukt den med godt resultat selv :thumleft
:thumleft :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av SuperTenere »

FANTASTISK!! Hva sku man gjort uten MC-forum!! Takk takk og takk igjen:)) Nye lager koster jo nesten ingenting, så dette er helt klart verdt å prøve!!!:)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av kjellv »

Loctite 641 er bra til dette. Da blir det også demonterbart neste gang. Men dersom slitasjen på lagersetet er så stor at nytt lager rakler på setet, da bør du bygge opp igjen lagersetet med ett eller annet kjemisk stoff først. Loctite har flere. Faren med dette er at du kan være uheldig, at det ikke blir korrekt sentrert. Da kan du oppleve kast i hjulet og vibrasjoner i sykkelen. Men det er forsøket verdt

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av pelsen »

Locktite er en enkel fiks som funker, men det holder jo ikke lenge hvis man ikke fjerner årsaken til at det har gått galt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av kjellv »

pelsen skrev:Locktite er en enkel fiks som funker, men det holder jo ikke lenge hvis man ikke fjerner årsaken til at det har gått galt.
Selvfølgelig! Nye lager og evt tetninger må til. Samtidig er det absolutt på sin plass å gjøre vurderinger på hvorfor det har skjedd. Gjengangeren er nok ofte at det har vært brukt høytrykksvasker til renhold, og at det har trengt inn vann som har gjort at lagrene har satt seg.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av MaxTron »

knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av Tysnes »

MaxTron skrev:
knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.
Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av knutk »

Tysnes skrev:
MaxTron skrev:
knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.
Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av MaxTron »

knutk skrev:
Tysnes skrev:
MaxTron skrev:
knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.
Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..
Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av ArcticTiger »

Og lagera ryker jo på Biiiimmera og, kanskje de er montert litt for....strammt :scratch

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av Tysnes »

knutk skrev:
Tysnes skrev:
MaxTron skrev:
knutk skrev:Jeg ser to alternativ som kan ha forårsaket at lagerene har løsnet. Det ene er allerede nevnt, at lageret ruster og setter seg fast, for deretter å bli røsket løst der det kniper minst, dvs i stål mot aluminium.

Andre alternativ er at noen har skiftet lager tidligere (lager er slitedeler) uten å varme felgen først, eller prøvde å presse inne lager uten forvarming av felg. Om jeg skulle sette penger, ville jeg satt pengene på rust.
Vil påstå at det å skifte lager uten å varme ikke bør føre til at en ødelegger lagerpassningen, selv ikke om det er i aluminium.
Tviler på att et verksted varmer felgen, eller fryser lageret før montering. der er vel tid er penger.
Kun en påstand, hobby mekanikere bruker gjerne litt mer tid( varme,kjøle, drikke kaffi o.l)
Nå har jeg bare skrudd BMW, og på de tror jeg at det sikkert som amen i kjerka går til He... om du prøver å presse inn lager i kald felg (aluminium). Toleransene der er så stramme at du ikke får inn lager uten at det skaver av metall.
Avkjøling av lager betyr ikke så mye, men oppvarming av aluminium er der en absolutt nødvendighet. Og de gjør det på BMW verksted og...(i allefall de jeg har vært borti). På den andre side.. har aldri opplevd at lager har sittet løst..
Ok, då røk den påstanden :-) Har vert borti løst hjulager på bil med tydelig rester av limstoff, men ikkje på mc.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hjullagertrøbbel

Legg inn av tagesk »

MaxTron skrev: Ja, de BMW-ingeniøran MÅ jo bestandig komplisere ting og trekke det bare liitt lenger enn nødvendig, så forundrer jo ikke...
Enten vet du ikke hva du prater om, eller så glemte du et :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar