Koffertfester

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

Noen som har noen hete tips om koffertløsninger til en busa som ikke har eksosfeste på passasjerpegsa eller mulighet til å bruke braketten ved blinklysa? Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe slik SW-Motech QuickLock og så finne noen passende kofferter (typ Givi/Krauser) i løpet av vinteren, men dessverre trenger også disse de orginale festene: MonteringPDF

Ser for meg en mulig løsning med å skaffe tak i nye pegs med eksosfeste og så få støttet opp det bakre nederste festet til quicklocken på noe vis. På samme tid: litt kjipt å måtte modifisere et allerede nytt og spesialtilpasset festesystem..

Noen tips om personer/verksteder som kan fabrikere smarte koffertfester?

Problemet:
Bilde

Gnikkende softbags vil jeg ikke ha ..

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Koffertfester

Legg inn av Voodoodoo »

Ventura har bagasjerack med tilhørende softbags/ryggsekker. Lett å demontere L braketten når den ikke er i daglig bruk.
Hadde det på zx9'n og det funka finfint.
Plass til all bagasje en man trenger i en sånn sekk.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

Venturasystemer er typisk sånn 'stor bag bakpå', ikke sant? Vil helst ha vekten lavere og mer ned på sidene enn høyt opp og langt bak på sykkelen. Både med tanke på aerodynamikk, vektfordeling og stressfaktor på ramma.
Men skal sjekke det ut. Takker for tipset.

ZZR-Erling

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Erling »

TBI81 skrev:Venturasystemer er typisk sånn 'stor bag bakpå', ikke sant? Vil helst ha vekten lavere og mer ned på sidene enn høyt opp og langt bak på sykkelen. Både med tanke på aerodynamikk, vektfordeling og stressfaktor på ramma.
Men skal sjekke det ut. Takker for tipset.
Aerodynmisk er det jo best å ha bagasjen rett bak en, og belastninga på ramma er nok verre med to klumper på sidene som river og sliter, enn enn "klump" delvis oppå passasjersalen. :-k

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev: Aerodynmisk er det jo best å ha bagasjen rett bak en, og belastninga på ramma er nok verre med to klumper på sidene som river og sliter, enn enn "klump" delvis oppå passasjersalen. :-k
Flere formeninger om dette? Kanskje jeg har tenkt feil hele tiden .. :scratch

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Tom »

Når det gjelder ramma så er den sterk nok til både side og topp kofferta, det var 99-01 eller kansje 00 som var av aluminium. Din har nok stål i rævo og takler lasten :knegg
Ventura racken vil no ha endel mindre påvirkninga en ka passasjer vil ha.
Kan kjøre friskt med ZZR'n med bagasje og merker ikkje såååå mykje til det, slike sykkler skal jo litt for å påvirke.
Lane spliting blir vere med kufferta. Så eg trur at når det gjelder ramme og korleis kjøre egenskapane blir påvirket er same same.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Koffertfester

Legg inn av Voodoodoo »

Aerodynamisk og kjøremessig så er det mye bedre med en venturasekk enn sidekofferter. Legg det tyngste. Bånn så får du det nede på passasjersetet. Kjører du solo vender du sekken inn mot ryggen og du kommer ikke engamg til å tenke på at den er der.


Tapatitalked by me
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Tom »

Forstår eg deg riktig så har du passasjer fotkviler, men ikkje med eksos feste? Uorginal eller?
Feste bakerst med blinklysa trenger ikkje å vere fast i noke, har vore et gjenganger tema på ZZR forum og, men det seiast at det går fint.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

Dette høres jo veldig lovende ut! Tror jeg har tenkt litt for komplisert gitt. Dette virker definitivt som en grei og enkel løsning. Tok å søkte litt på Ventura + Hayabusa og det så jo igrunn ganske bra ut også. Spes når sekken er snudd over passasjersetet slik slik som dette:
Bilde
Får med seg litt i dette i tillegg til en storbagster :-)

zzr - Pegsa mine er nok ikke helt orginal nei. Og med tanke på aluminum i ræva :knegg - det var nok det som har skremt meg litt med slik lasting. Hørt en del røverhistorier om knekte rammer gitt. Ofte nevnes "på førstegenerasjonen" (noe jeg har), men er vel som du sier - de første årene :-)

Voodoo - Hvor kjøpte du Venturasettet du? Kostbar affære?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Tom »

TBI81 skrev:Dette høres jo veldig lovende ut! Tror jeg har tenkt litt for komplisert gitt. Dette virker definitivt som en grei og enkel løsning. Tok å søkte litt på Ventura + Hayabusa og det så jo igrunn ganske bra ut også. Spes når sekken er snudd over passasjersetet slik slik som dette:
Bilde
Får med seg litt i dette i tillegg til en storbagster :-)

zzr - Pegsa mine er nok ikke helt orginal nei. Og med tanke på aluminum i ræva :knegg - det var nok det som har skremt meg litt med slik lasting. Hørt en del røverhistorier om knekte rammer gitt. Ofte nevnes "på førstegenerasjonen" (noe jeg har), men er vel som du sier - de første årene :-)

Voodoo - Hvor kjøpte du Venturasettet du? Kostbar affære?
Røverhistoriane stemmer nok, men det var fra 99-00 eller 01, men 03 skal vere stål ramme.
En kan og ha både veske frame og bak på Ventura festet, altso dobbelt opp :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Tom skrev:Røverhistoriane stemmer nok, men det var fra 99-00 eller 01, men 03 skal vere stål ramme.
En kan og ha både veske frame og bak på Ventura festet, altso dobbelt opp :thumleft
Nærmere 120 liter bakpå høres jo voldtsomt ut (selv om fjellsekken min forsåvidt er på 125l). På samme tid - dersom ramma er sterk nok til det og det ikke påvirker aaalt for mye kjøremessig: hvorfor ikke? Passer fint med ei lita pakkpølse i alle fall :-)

Veldig fornøyd med å kanskje ha funnet svaret på bagasjeproblemet mitt altså. Har grublet lenge på dette, men hadde nok låst meg litt for mye i 'kun koffert som duger' tankegang :-)

ZZR-Erling

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Erling »

TBI81 skrev:
ZZR-Tom skrev:Røverhistoriane stemmer nok, men det var fra 99-00 eller 01, men 03 skal vere stål ramme.
En kan og ha både veske frame og bak på Ventura festet, altso dobbelt opp :thumleft
Nærmere 120 liter bakpå høres jo voldtsomt ut (selv om fjellsekken min forsåvidt er på 125l). På samme tid - dersom ramma er sterk nok til det og det ikke påvirker aaalt for mye kjøremessig: hvorfor ikke? Passer fint med ei lita pakkpølse i alle fall :-)

Veldig fornøyd med å kanskje ha funnet svaret på bagasjeproblemet mitt altså. Har grublet lenge på dette, men hadde nok låst meg litt for mye i 'kun koffert som duger' tankegang :-)

Stor diger tankveske??? :-)å :-)å Da forsvinner ihvertfall all spory kjøring..
Kjøp heller ei litt mindre veske til å ha som veske nr 2 på Venturaen!

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Tom »

TBI81 skrev:
ZZR-Tom skrev:Røverhistoriane stemmer nok, men det var fra 99-00 eller 01, men 03 skal vere stål ramme.
En kan og ha både veske frame og bak på Ventura festet, altso dobbelt opp :thumleft
Nærmere 120 liter bakpå høres jo voldtsomt ut (selv om fjellsekken min forsåvidt er på 125l). På samme tid - dersom ramma er sterk nok til det og det ikke påvirker aaalt for mye kjøremessig: hvorfor ikke? Passer fint med ei lita pakkpølse i alle fall :-)

Veldig fornøyd med å kanskje ha funnet svaret på bagasjeproblemet mitt altså. Har grublet lenge på dette, men hadde nok låst meg litt for mye i 'kun koffert som duger' tankegang :-)
Om du pakker 120L med fjær har lite å seie, men pakker du 120KG bly dååååå snakker vi ;-)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Koffertfester

Legg inn av ZZR-Tom »

TBI81 skrev:men hadde nok låst meg litt for mye i 'kun koffert som duger' tankegang :-)
Er ikkje aleine om å tenke mykje koffert :lol
Men uten å garanter så er eg sikker på at Ventura er endel rimligare en rack og kofferta. Trur eg betalte ca 5000kr fra utlandet for rack og 2x Givi V35.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Koffertfester

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev: Stor diger tankveske??? :-)å :-)å Da forsvinner ihvertfall all spory kjøring..
Kjøp heller ei litt mindre veske til å ha som veske nr 2 på Venturaen!
Har en stor og en liten bagster så passer bra sånn. Men om mye skal pakkes så funker også sånn svart biltemapølse utmerket (men ja, ren transport) ..

Svar