Side 1 av 1
"tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 20:35
av ZZR-Erling
Er på utkikk etter best mulig måte å feste ZZR'n foran når vi er på Autozug. Lurer da på om noen har noe å si om en slik løsning:

Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 20:45
av MrPitlane
ZZR-Erling skrev:Er på utkikk etter best mulig måte å feste ZZR'n foran når vi er på Autozug. Lurer da på om noen har noe å si om en slik løsning:

Lånte 4 mc fra Yamaha fjor høst, og kjørte dem i henger. De benyttet tie down straps på styret. Jeg var i ytgangspunktet skeptisk, men de var helt konge. Sykla sto veldig stødig, og strapsene var enkle å benytte.
Tror du vil bli fornøyd med dem på din mc, da det ikke er helt enkelt å stroppe den fast uten å risikere kåpeskade.
Det fine med tie down strapsene var og at det blir anledning til å stramme dem, slik at sykkelen presses ned på fjærene. Hadde maken til din sølvpil, og det var ikke enkelt å stroppe den på Autozug.

Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 20:50
av simpson
Akkurat den typen du viser har de faktisk på Biltema.
Fant ut det etter jeg handlet på Motorport. Men nå er de billige der også.
Du stropper sykkelen på ett par min. og de tar liten plass.
Enkelt, kjapt og sikkert.
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 20:53
av ZZR-Erling
Takker
Nei, den ha jo kåper langt nedover gaffelbeina, så nedre gaffelbrygge ligger langt oppi under der, og på øvre blir det for lavt så det drar over kåpa oppe.
Flere som har erfaring med slike?
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 21:09
av EasyRider
Jeg brukte en tilsvarende (kjøpt på biltema) når jeg hentet Z 550 for 14 dager siden.
Kjørte 60 mil, uten noen problemer. Og det med "telehiv" som begynner å kommer her nå på østlandet. :-)å
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 21:45
av ZZR-Tom
På min, så brukte en dei banda som kroken blir festa med, fekk den rundt,heilt nederst, under gaffel kåpa. Var ikkje borti kåpa. Gjekk fort. Tyle forklart men du skjøner muligens ka eg vil fram til.
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 21:47
av gorbys
Brukte bare jekkestropper når vi henta vstromen, fungerte over en fjellovergang med stiv kuling å 30mil med telehiv. Skulle tro de stroppene du har bilder av fungerer like godt sålenge de kan strammes så man får komprimert gaffelen litt.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... AG0643.jpg[/img]
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 28 jan 2013, 22:59
av Kjellrf
Tie down handlebars straps er det beste å bruke, så lenge du har festepunkt nede på rett sted. Festepunktet nede skal ideelt sett være bak forakselen, men litt forover for styret. Har flere tusen km med mc på henger og slike tie downs.
Finns ikke noe bedre.
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 29 jan 2013, 08:54
av ZZR-Erling
Kjellrf skrev:Tie down handlebars straps er det beste å bruke, så lenge du har festepunkt nede på rett sted. Festepunktet nede skal ideelt sett være bak forakselen, men litt forover for styret. Har flere tusen km med mc på henger og slike tie downs.
Finns ikke noe bedre.

Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 29 jan 2013, 10:13
av Barbarozza
Tror ikke de godtar egen løsning på Autozug, gutta skal strappe det på egen måte. Har med forsikring osv å gjøre
Derimot kan man skaffe seg sånne mjuke lapper til å trekke på stroppene så ikke lakken blir slitt og skada, fint å ha ekstra siden de ikke alltid har slike lapper med seg
Utfordringa er jo innfestinga i gaffelbeinet og vinkelen mot kåpa så ikke stroppen gnisser mot lakken
Jeg har dog noen turer på Autozug, og har enda ikke noen skader på sykkelen, bare ei skrape på hjelmen etter at hodet dro i taket :-) Viktig å si i fra når du ser noe som ikke er bra.
Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 29 jan 2013, 13:26
av MrPitlane
Barbarozza skrev:Tror ikke de godtar egen løsning på Autozug, gutta skal strappe det på egen måte. Har med forsikring osv å gjøre
Derimot kan man skaffe seg sånne mjuke lapper til å trekke på stroppene så ikke lakken blir slitt og skada, fint å ha ekstra siden de ikke alltid har slike lapper med seg
Utfordringa er jo innfestinga i gaffelbeinet og vinkelen mot kåpa så ikke stroppen gnisser mot lakken
Jeg har dog noen turer på Autozug, og har enda ikke noen skader på sykkelen, bare ei skrape på hjelmen etter at hodet dro i taket :-) Viktig å si i fra når du ser noe som ikke er bra.
Autozug gutta stropper fast, men jeg har fått lov til å feste stroppa selv på mc, både de løkkene de har, og en egenmix for å unngå kontakt med kåpedeler. Ville aldri latt en stropp ligge inntil plastdel, ikke engang på en kort fergetur.
Fikk hull i kåpen på min zzr1400 for to år siden, oppdaget det ikke før første rast når vi parkerte. Hull tvers gjennom plasten på underkåpen. Mistenker en jekkestropp eller disse klampene ved hjula har vært inni kåpa ved avlessing.

Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 29 jan 2013, 14:58
av Voodoodoo
Får ikke lov til å bruke egne stropper på autozug nei, hadde med slike temastropper men fikk blankt avslag på å bruke de.
Dessuten er zzr'n så brei at de tar i kåpa pga relativt smale fester de nede på vogna.
Jeg stroppa min på lotschbergbanen i 08, da gjorde jeg slik:
Stroppa til rekkverket med kjørejakka mellom sidekoffert og rekkverk
De gutta på autozug har helt sikkert stroppa zzr før så slapp av Erling.
Om du er nervøs så stå og følg med når de stropper og legg litt gaffa der du er redd for at det kan bli kontakt, for du har vel med deg gaffa

Re: "tie down handlebars straps"
Lagt inn: 29 jan 2013, 18:00
av ZZR-Erling
Joda, Sølvpila har vært på AZ 3 ggr, og klart seg fint, men leter etter bedre festemuligheter. Ser det er muligens en mulighet ved å feste inn rundt motorfestene begge sider, eventuelt rundt brakkettene til crashpads som festes i samme fester.
Vil ikke ha de padsene på, (tror de skader mer ved en velt, enn gjør nytte), men altså, rund brakettene til disse "stælkene".
