Skinn eller Tekstil ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

Hallaien Godtfolk.

Jeg har gløttet litt rundt i forskjellige tråder her på forumet. Der er mye meninger og erfaringer når det kommer til tekstil vs skinn.
De fleste erfaringene er basert på komfort, kvalitet i form av om noe er blitt ødelagt, temperatur regulering, farge osv.

Det er ytterst få som tar opp det viktigste punktet av de alle. Hva er tryggest? Hva er det beste vi kan ha på oss om uhellet skulle være ute. Her er ingen som ville kjørt rundt i dongeri bukse, men å kjøre rundt i tekstilbukse fra (91 stumperud) som har omtrent like bra slitestyrke som en dongeribukse, det er helt ålreit =;

Så hva er best? Selv har jeg ikke hatt gleden av å møte asfalten enda. Jeg går igrunn bare å venter på den dagen skal komme. En ting er hvertfall sikkert, jeg vil ha det beste kjøreutstyret som er å få på markedet. Så jeg er sikker på at jeg ikke skader meg mer en nødvendig.

Jeg kom over denne tråden:
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=734081" onclick="window.open(this.href);return false;

Hmmm.... du er bedre rustet mot skade i en billig skinndress en du er i en svindyr Rukka :-k

Jeg regner med at det er en del folk her inne som har vært i asfalten, hvilke erfaringer har dere med tekstil eller skinn?
Noen som har gode tester som er gjort fra det store internett? Som er noen lunde objektiv?

Kjør debatt :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

Fant denne også.... en test gjort av BIKE :-k
Dette er bare av skinndresser...... ganske store forskjeller ute å går!

http://www.docstoc.com/docs/50950252/Vi ... sser-med-e" onclick="window.open(this.href);return false;

Litt interessant at den billigste dressen kommer best ut i denne testen :roll

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av MrPitlane »

Når det gjelder sikkerhet, og valget står mellom skinn eller tekstil, så er det sikkert en god grunn til at roadracingførere utelukkende kjører i skinn. :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

MrPitlane skrev:Når det gjelder sikkerhet, og valget står mellom skinn eller tekstil, så er det sikkert en god grunn til at roadracingførere utelukkende kjører i skinn. :prop:
Ja men nå leker de seg også i hastigheter som er langt over hva vi vanlige mc-førere leker oss i :roll
Vil vel tørre å påstå at aerodynamikk også spiller en liten rolle her.

Hvis skinn er så mye mer sikkert en tekstil, hvorfor kjører så mange av oss med det da? :-k
Sist redigert av LordShaft den 06 feb 2013, 22:28, redigert 1 gang totalt.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av EasyRider »

Nå kan ikke jeg tysk. Men så litt på den siden du linket til. Er vel ikke dukka du ser der tekstilen har revnet eller?

Det som er poenget mitt da er uansett hvis jeg går bakken med skinn eller tekstil så vill ikke den bli brukt om igjen.

Så revner tekstilen men den revner ikke inn til hud, så du blir skrapet opp eller brannskader så er jeg fornøyd.

For min del er tekstil helt klart det jeg foretrekker hvis det er utrykk for dårlig vær. Kaldt, eller hvis jeg bare skal på kort tur.
Da er skinn dressen alt for mye å styre med siden min ikke er 2 delt. Forøverig noe jeg ønsker meg.

Men en ser jo på testen at skinn klarer friksjonskader bedre en tekstil.
Fikk meg til å tenke litt ihverfall.

Bare bitte litt offtopic :offtopic Men ser nå at flere leverandører nå kommer med ryggskinne som også har brystplater. Samt skinndresser med innebygget brystplater.
Noen som har en foremning om det?
Lurte på om jeg skulle invistere i det :scratch
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av MrPitlane »

LordShaft skrev:
MrPitlane skrev:Når det gjelder sikkerhet, og valget står mellom skinn eller tekstil, så er det sikkert en god grunn til at roadracingførere utelukkende kjører i skinn. :prop:
Ja men nå leker de seg også i hastigheter som er langt over hva vi vanlige mc-førere leker oss i :roll
Vil vel tørre å påstå at aerodynamikk også spiller en liten rolle her.

Hvis skinn er så mye mer sikkert en tekstil, hvorfor kjører så mange av oss med det da? :-k
En av de store forskjellene på skinn og tekstil er vel også knyttet til friksjon, og jeg mener å ha lest at tekstil har høyere friksjon mot asfalten, og dette kan forårsake at du snurrer/roterer kraftigere med tekstil enn skinn. Rotasjonen skaper skader.

Når det er sagt, kan det godt hende at mange gjør som meg, og velger ut fra komfort og smak, og ikke alltid legger mest vekt på sikkerhet. :prop:

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av gorbys »

Veeel, kjørelæreren min hadde nå vert både i bakken og på jordet opptil flere ganger og det var ikke tvil om hva han foretrakk...Skinn ja...
Selv har jeg skinnjakke og bukse, med avtagbar innerfor, drytex membran og tekstil i skritt og under armer for bedre bevegelighet og komfort.
Ikke er det stivt, ikke er det verken varmt eller kaldt og det har nå holdt meg tørr i det regnværet jeg har kjørt i....
Teknologien har nok kommet seg. :thumleft

Tror grunnen til at mangen kjører med tekstil er fordi man kan få dresser som er vanntette, da slipper man regndressen, så har man dette med bevegelighet og komfort som nemnt og mange synes vel skinn er harry og hører hjemme på cruisers og eldre menn med pondus og skjegg.... Vil tro en del kjøper utstyr etter hva slags sykkel de kjører, vi vet jo allerede at adv. og touring sykkler er populære så mangen velger kanskje tekstil for at det kler sykkelen bedre?
Jeg valgte iallefall skinn nettopp fordi jeg kjører gammel sykkel(og litt fordi min kjørelærer var ganske påstandelig i sinn sak ;) )

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av Kwak »

Jeg kjører roadracing og skinndress er påbudt, tekstildress er ikke tillatt. Skinndressen tåler fint å skli av banen mange ganger, tekstil ville være defekt etter en.
Det er mest på rettstrekkene det går fort, i svingene går det mye saktere og det er jo der man sklir av. Det er vel ingen som faller av sykkelen i 270 på rettstrekket, i så fall har de lite på bane å gjøre. Men for all del det har skjedd når sykkler har kommet borti hverandre.
På veien kjører jeg med tekstildress på lengre turer av komforthensyn. På småturer bruker jeg skinnjakke og kevlar-jeans.
Bruker alltid gode støvler
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av L-NA »

MrPitlane skrev:Når det gjelder sikkerhet, og valget står mellom skinn eller tekstil, så er det sikkert en god grunn til at roadracingførere utelukkende kjører i skinn. :prop:
Er ikke så helt sikker på om vi skal sette "roadracing" førerenne som standard når det gjelder sikkerhet. Se bare på sykkeleliten, og Deres sikkerhets utstyr. En liten potte på hode, og 70 - 80 km/t på 1,5 cm dekk bredde. Og stooooor risiko for å gå på "Tryne". Uten tvil så finnes det mye bedre utstyr en det som disse karene velger.

Tror nok MC førerenne velger ut fra mange kriterier. B.l.a. så blir passformen ofte bedre med skinn, i kombinasjon med svært høy "rive styrke". Om man skal ha samme "rive styrke" på tekstiler, så blir prisen der etter. Samtidig som det lett går på bekostning av passform. Det er nok her som med sykkelen du velger, "tagoutboks" med fordeler og bak deler.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av knutk »

Det jeg ikke finner nevnt til nå er: Hvordan ser sammenligningen ut dersom det regner?
Vanlig vis blir skinn svekket når det er vått. Hvordan er det å skli på asfalt med vått kjøreutstyr?

Jeg har ikke svaret.

Personlig tror jeg at tørt skinn er mere robust enn tekstil og forståelig nok førstevalg om man faller av i høy hastighet. Derimot er jeg usikker på hvordan skinn oppfører seg om det er vått. Skulle være interessant å se en test av våt skinndresser utstyrt med Gortex membran.

Men så lenge vi kjører på offentlig vei er hastigheten ikke ekstrem (som oftest :knegg ).

Så lenge tekstil tåler ett fall rekker det i mine øyner. Uansett vil man trolig ikke være i stand til å kjøre etterpå dersom man faller av i hastighet høy nok til å slite hull i en tekstil dress. Det samme kan trolig også sies om MC.
Således har man tid nok i ettertid til å fornye utstyret. Forsikringen vil dekke kostnaden om man har kasko.

Vil ikke komme med anbefaling til andre, men for egen del har jeg valgt tekstil dress. Benytter seperat ryggskinne og passer på å stramme armene så pass at jeg innbiller meg at innebygd beskyttelse pads ikke forskyver seg.

ZZR-Erling

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt skinn i 24 år, men etter å ha vært endel i varmen sørover i Europa de siste årene, har tekstil blitt favoritten. Skinn stinker noe forferdelig da. Når det gjelder sikkerheten, er det andre faktorer som helt overskygger dette valget, så det tenker jeg i grunn lite på. Bruk heller litt ekstra på en skikkelig hjelm, samt det å bruke det som er inni der..

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av JohnnyTh »

En gang for lenge siden hadde jeg et fall i 90 km/t. Hadde billig Cocpit skinnjakke og billig hawk skinnbukse. Jakka holdt godt men buksa fikk kneputen revet av med det resultatet at det ble et skrubbsår på kneet. Dette skjedde nok foo at sykkelen lå oppå kneet de første 10 meterne. Men det var ikke skinnet som tok skaden men sømmen som løsnet.
Idag kjører jeg tekstil. Og tror nok jakka jeg har idag gir meg mer beskyttelse en det denne gamle skinnjakka ga. Det er mye mer beskyttere i den nye jakken min. Komforten er en viktig faktor når jeg bruket tekstil. Jeg opplevde skinn som veldig varmt og de evige problemene med vått skinn som aldri tørka.
Tekstil dressen min hadde nok beskyttet meg like bra som den gamle skinndressen min gjorde den gangen...Tror jeg :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

KawaKjetil

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av KawaKjetil »

Har både vanntett skinn og vanntett tekstil. Tekstil er helt klart min fravoritt, men kjører gjerne skinn om det passer seg slik.
Men Halvarson vanntett skinn er ikke vanntett mer enn et par timer, ser derfor litt an hvor langt/lenge jeg skal kjøre. Rukka Armas derimot holder tett 24/7 :thumleft
Sist redigert av KawaKjetil den 07 feb 2013, 15:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av Barbarozza »

En evigvarende diskusjon, derfor har jeg 2 skinndresser, og 2 i tekstil. Så har jeg diverse sikkerhetsutstyr som ryggskinner, vester osv som jeg bytter på. Tryner du er det skinn som er greia, tryner du skikkelig hjelper ikke skinn heller. Som Erling sier, skaff deg en god hjelm samt annet sikkerhetsutstyr og bruk det som er på innsiden av hjelmen også

Sikkerhetsaspektet er dynamisk..kjør i sør europa på sommeren i svart skinn og prøv :-)å
Memento mori

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av ega16 »

Det er også ganske stor forskjell i kvaliteten på tekstil da.

Her er restene av en tekstil jakke (icon hooligan 2) med tvilsom kvalitet.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=M7Rny1pNYzQ[/video]

Svar