Skinn eller Tekstil ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

Jeg har vel aldri hørt om skinn som er vanntett :scratch
Ja det kan holde deg tørr en stund, men vannavstøtende er langt ifra vanntett :-P

Jeg har prøvd å kjøre sykkel i 30 plussgrader. Å det er ikke kjempebehagelig. Det går helt greit med bare boxer under, men blir det mye over 30+ så blir det nok ille :-P Hvertfall om en ikke ligger i høy fart :D

Men er det slik at vi velger vekk litt sikkerhet med en gang det blir snakk om ubehag, pris eller vanntetthet? :scratch
Jeg har heller ikke svaret. jeg prøver bare å sette litt lys over saken.
Selv kjører jeg bare med skinndress. Sliter litt med å finne meg regndress i stor nok størrelse. Men dette fungerer de gangene jeg kjører i regn :-)

Er det sinnsykt varmt eller ulidelig å kjøre, lar jeg heller sykkelen stå (ser at dette kan være ett problem om en farter rundt i europa)

Er det noen som har noe gode tester av tekstildresser? Er Rukka så mye bedre enn joffama sine klær. Som en gang i tiden ble kåret til verdens beste tekstildress (tror dette var i 2008)

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg har bare kjørt med tekstil, og trives godt med det :-)

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

Bjønnavind skrev:Jeg har bare kjørt med tekstil, og trives godt med det
Har du noen gang vært i asfalten da?

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av bm »

Har hatt noen få smeller, som oftes bagateller.
Men etter en nedlegging i 80 mener jeg skindressen reddet meg fra verre skader.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av TomB »

Har vært i bakken 3 ganger og ja, bruker skinn og løs ryggskinne.

Varmen i Norge er vel ikke det store problemmet?
Kanskje 1 uke eller 2, maks
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av Voodoodoo »

Har kjørt skinn og tekstil, tryna med begge deler. Fordelen med tekstil er at en ikke sklir så godt og dermed stanser fortere(iallefall er det min erfaring).
Aka asfalt i ca. 100 i mai med en relativt dyr Spidi GT Pro dress, Sleit hull i jakke og bukse men stoppa før autovernet :-)å
Eneste skade ble ei blemme på venstre pekefinger da jeg sleit hull i skinnhansken også.

Kjører nå en Clover tekstildress som vistnok skal være noe bedre slitasjemessig enn Spidi dressen.

Fordel med tekstildresser er at en slipper å bale med den jævla regndressen hver gang det høljer ned, noe det gjør støtt og stadig.
Det er også langt luftigere tekstil enn med skinn(min opplevelse).

Bruker ryggskinne og brystplate samt skikkelige sko.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

KawaKjetil

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av KawaKjetil »

Har denne http://www.jofama.se/motorcycle_wear/im ... 1_00_B.jpg (tror jeg det er) med tilhørende bukse.
Men omtrent ikke vært i bruk etter jeg kjøpte Rukka Armas.
Problemet med Halvarsson dressen er at vannet kryper oppover armen etterhvert samt at jeg fikk inn vann mellom jakke og bukse slik at jeg måtte bytte undikk etter 2 timer i skikkelig vestlandsregn.
Men, fikk bytta dressen på garanti uten problemer. Og har som sagt ikke brukt den særlig siden...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Jeg har vel aldri hørt om skinn som er vanntett :scratch
Ja det kan holde deg tørr en stund, men vannavstøtende er langt ifra vanntett :-P

Jeg har prøvd å kjøre sykkel i 30 plussgrader. Å det er ikke kjempebehagelig. Det går helt greit med bare boxer under, men blir det mye over 30+ så blir det nok ille :-P Hvertfall om en ikke ligger i høy fart :D

Men er det slik at vi velger vekk litt sikkerhet med en gang det blir snakk om ubehag, pris eller vanntetthet? :scratch
Jeg har heller ikke svaret. jeg prøver bare å sette litt lys over saken.
Selv kjører jeg bare med skinndress. Sliter litt med å finne meg regndress i stor nok størrelse. Men dette fungerer de gangene jeg kjører i regn :-)

Er det sinnsykt varmt eller ulidelig å kjøre, lar jeg heller sykkelen stå (ser at dette kan være ett problem om en farter rundt i europa)

Er det noen som har noe gode tester av tekstildresser? Er Rukka så mye bedre enn joffama sine klær. Som en gang i tiden ble kåret til verdens beste tekstildress (tror dette var i 2008)

Jeg har aka asfalten i dongeri og "klogger", reist meg opp uten en skramme, bare til rød på skinka, og yndlings Levis'n ødelagt. Det er 32 år siden og mye er endret. "Lykken var bedre en forstanden" sa min Far....og han hadde rett :-)

Etter dette har jeg kjørt lange turer i Vinter Norge, hvor jeg kjører med Rukka, og Sommer Spania med hel netting jakke, med beskyttelser.

Både Rukka og andre finnes i mange forskjellige kvaliteter og prisklasser. Det er bare å velge. Skal du kun tenke sikkerhet, så finnes tekstildresser med innlagt fibrer som har høyere slite styrke en skinn, høyere friksjon og høyere pris. Kjøper man da også en kollisjons pute, - ja så er det rimelig bra. Risikoen er da kraftig redusert, men ingen garanti.
Du vil likevel trenge litt av den "flaksen" jeg hadde som 16 åring om uhellet skulle være ute.
Kalkulert risiko = øker i det øyeblikket du står opp og øker ytterligere når du setter deg på sykkelen, ......atter en gang blir det ett valg. :-k

mekkern
Innlegg: 7599
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av mekkern »

Bruker vanligvis skinn men på småturer der det skal "rusles i byen" eller lignende blir det skinnjakke og olabukse/kevlarjeans..
Nei-har ikke prøvd å tryne etter jeg veltet med moped i 1980..syntes det var ubehagelig.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av TomB »

mekkern skrev: Nei-har ikke prøvd å tryne etter jeg veltet med moped i 1980..syntes det var ubehagelig.. :sk?
:P :p
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av Icetruck »

Kanskje dette hadde vært noe for skinndressen? :P


[video]http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE[/video]
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av joo »

Har også tryna i rimelig høy fart i bare dongeribukse og T-skjorte (rundt -83) og slapp unna med noen røde merker... Så da er dongeri sikkert nok tenker jeg :-k

Tenker ikke stort på forskjellene i sikkerhet mellom skinn og tekstil. Kanskje skinn kan være bedre, men jeg tror det er mye sikkerhet i å ha en komfortabel kjøredress. Kald/våt/utilpass sjåfør er ikke det sikreste det heller.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3441
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av JohnnyTh »

joo skrev:Har også tryna i rimelig høy fart i bare dongeribukse og T-skjorte (rundt -83) og slapp unna med noen røde merker... Så da er dongeri sikkert nok tenker jeg :-k

Tenker ikke stort på forskjellene i sikkerhet mellom skinn og tekstil. Kanskje skinn kan være bedre, men jeg tror det er mye sikkerhet i å ha en komfortabel kjøredress. Kald/våt/utilpass sjåfør er ikke det sikreste det heller.
Aye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av GSF »

LordShaft skrev:
Bjønnavind skrev:Jeg har bare kjørt med tekstil, og trives godt med det
Har du noen gang vært i asfalten da?
Da må vel spørsmålet til deg være; har du vært i asfalten med skinn og med tekstil i samme fart og på samme underlag, slik at du har sammenligningsgrunnlag? :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Skinn eller Tekstil ??

Legg inn av LordShaft »

Jeg har vel skrevet to plasser at jeg selv ikke har noe sammenligningsgrunnlag! Jeg har ikke vært i asfalten selv. Jeg har kjørt både i tekstil og skinn. Å jeg føler mye bedre komfort i skinndress enn tekstildress.

Jeg har vært med på tur, hvor kompiser har trynet både i tekstil, og skinn.... sett skadene. Jeg har hatt jobb som gjør at jeg har sett en del ulykker hvor en kan gjøre seg opp et visst inntrykk om hva jeg selv vil ha på meg for å minimere rissiko hvis uhellet skulle være ute.

Jeg og flere av mine kompiser sverger til skinn. Det jeg har sett av tester er overbevisende nok til at jeg fortsetter å kjøre med skinn.
MEN!!!!
Jeg vil gjerne høre historien til folk som har brukt tekstil eller skinn, vært i bakken og bruker det samme eller har valgt nytt kjøreutstyr. (tekstil eller skinn) :thumleft

Svar