120/90 eller 130/80 og hastighetskoder

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
steinardo
Innlegg: 3
Registrert: 25 sep 2012, 23:11
Motorsykkelen din: Honda Transalp XL600V 1996

120/90 eller 130/80 og hastighetskoder

Legg inn av steinardo »

Har bestemt meg for å kjøpe Anakee 2 til min 96 Transalp. Det står i boka at det er 130/80-17S som skal brukes bak, men det står 120/90 på nå. Så jeg regner det ikke er noen big deal hva jeg velger (kan spare litt penger på å kjøpe 120/90).

Noen som har erfaring med hvordan man vil evt merke forskjell i kjøreegenskaper på to nevnte dekk?

Kan man ha forskjellig hastighetsklasse foran og bak? F.eks jeg må ha S mimimum, så om jeg har S foran og H bak, er det noe issue?

Noen fordeler med å ha høyere fartsklasse enn man trenger - f.eks. økt kjørelenge?

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: 120/90 eller 130/80 og hastighetskoder

Legg inn av omaas »

steinardo skrev:Har bestemt meg for å kjøpe Anakee 2 til min 96 Transalp. Det står i boka at det er 130/80-17S som skal brukes bak, men det står 120/90 på nå. Så jeg regner det ikke er noen big deal hva jeg velger (kan spare litt penger på å kjøpe 120/90).

Noen som har erfaring med hvordan man vil evt merke forskjell i kjøreegenskaper på to nevnte dekk?

Kan man ha forskjellig hastighetsklasse foran og bak? F.eks jeg må ha S mimimum, så om jeg har S foran og H bak, er det noe issue?

Noen fordeler med å ha høyere fartsklasse enn man trenger - f.eks. økt kjørelenge?
Det er vel ikke den helt store forskjellen verken i pris eller kjøreegenskaper.
Høyere fartsklasse gir som oftest kortere kjørelengde.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar