Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

Hansi skrev:Til dere som har/hatt Dragstar, blir det ikke upraktisk med speedometeret på tanken?
Det blir jo litt upraktisk ja, hvis du vil ha tankveske ... hvis ikke så gjør det kanskje ikke så mye.
En annen ting som gjorde at jeg foretrekker Shadow framfor Dragstar er plasseringen av fothvilere og pedaler ... de er lengere fram på Hondaen ... det blir behageligere ... synes jeg.
Mtp kvalitet tror jeg det blir ett fett

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Hansi skrev:Til dere som har/hatt Dragstar, blir det ikke upraktisk med speedometeret på tanken?

Når det gjelder Shadow, se på disse to
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38487118" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40016504" onclick="window.open(this.href);return false;

Vil det lønne seg her å legge på 25000,- og få en 8 år nyere sykkel? Sånn rent hypotetisk.

Ellers skjønner jeg at det blir vanskelig å finne drømmesykkelen bare ved å se på annonser og lese på nettet. :-J
Godt poeng!
Ikke bare er speedometer på tanken, men i speedometeret er også varsel lampe for olje trykk, blinklys osv . som da også er der,,,dvs ikke så lett synelig,.,.
Jeg er tilhenger av alt dette på styret!
( Ellers var min Dragstar "perfect",,,jeg byttet senere for å få litt mer kubikk ,
"There is no substitute for cubic inches" )
"Do the right thing"

Godtvoksen

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Godtvoksen »

Hansi skrev:I tillegg slutta jeg å røyke for 10 måneder siden, så nå, nå, skal det bli sykkel.
Sånn ble det for meg også.... :thumleft

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

Ja, det er jo en bra motivator for å legge bort røyken
:-k men hva gjør man om man sprekker etter at sykkelen er kjøpt? Selger den igjen ... næh, trukke det :sk?

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Kawasaki »

ejs skrev:Den har jo motoren gal vei også. :prop:
Motoren på Gussi'en er det eneste som gjør at jeg kunne tenkt meg en. Liker utseendet på dem. Godt utgangspunkt for et selvbygg :-k
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Busa Trond »

Det som gir meg masse når jeg kjører sykkel, det er å legge seg over i svingene. Uten at jeg har kjørt noen av dem så virker det ut i fra bildene at Shadowen ser ut til å ha noe mer bakkeklaring en Dragstaren.

Dem jeg har kjørt er VN900 til Kawasaki og Yamaha Virago 1100. Det er jo noen års forskjell på dem, men VN falt best i smak hos meg der.

Men ønsker deg lykke til med valget Hansi, lytt til hjertet ditt da blir du fornøyd. Den som passer for deg, passer for deg :prf

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38487118" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40256002" onclick="window.open(this.href);return false;

@Jhn: Du som har prøvd litt av hvert av sykkler, her er to forskjellige sykkler, men begge har v-twin mottor med bånndrag og "karakter". Hvilket av disse kjøpene ville du etter en totalvurdering si var det beste, mht årsmodell, kmstand, bruksverdi, anvendelighet, gjensalgsverdi, driftsikkerhet, kjøreglede osv osv :-k
Ja, bare som et tankeeksperiment altså :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=38487118

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40256002" onclick="window.open(this.href);return false;

@Jhn: Du som har prøvd litt av hvert av sykkler, her er to forskjellige sykkler, men begge har v-twin mottor med bånndrag og "karakter". Hvilket av disse kjøpene ville du etter en totalvurdering si var det beste, mht årsmodell, kmstand, bruksverdi, anvendelighet, gjensalgsverdi, driftsikkerhet, kjøreglede osv osv :-k
Tja, si det du. Jeg har jo hatt begge to, og likt begge to. Kmstand er jo lik på de to, og er jo ubetydelig, begge motorene er vel omtrent skuddsikker ... i hvertfall hadde ikke jeg problemer med noen av de. Suzukien min har samme kmstand som den i annonsen, og Hondaen jeg hadde hadde ca 35000 på telleren når jeg kvittet meg med den.
Hondaens alder burde ikke bety noe, den virket å ha en litt mere solid finish enn Suzukien.
Suzukien har vel bedre anvendelighet da den er adskillig kvikkere, mere lettstyrt og litt artigere på små svingete veier. Rundt 4-5000 omdreininger er den trivelig, kan vi kalle det.
Hondaen hadde vel sin styrke fra 1000 -3500 ... så var det vel ikke så mye igjen
Men jeg tror jeg ville foretrekke Hondaen som bysykkel ... den var liksom litt enklere å håndtere ... med det lave tyngdepunktet balanserer den nærmest av seg selv, den var meget enkel å kjøre helt snorrett helt ned i gangfart ... det klarer jeg ikke med Suzukien.
Mtp gjensalgsverdi tror jeg Hondaen står seg best ... har inntrykk av at Suzukien faller forholdsvis kjapt i pris, men ikke i nytteverdi :prf ... men det går vel også fram av annonsen.
Kjøreglede er vanskelig å si noe om ... jeg trivdes veldig bra med Hondaen, og den tålte litt mere i svingene enn man skulle tro, fungerte også greit på normale grusveier, men skal man mye på langtur er nok ikke det den beste ... også med tanke på bunkerskapasitet. Hvis jeg husker riktig så var den 13 liter på Honda, og 22 på Suzuki.
Litt svake forbremser på Hondaen, men ok bak ... hvis jeg husker riktig
Så hva som er det beste kjøpet? Som en investering så er det vel kanskje Hondaen, men som motorsykkel blir det nok Suzukien ... den er litt artigere.
Nå ble det nok en litt rotete sammenligning, men det får gå ... det ble bare skrevet i all hast etterhvert som det poppet fram under topplokket. Det er jo 12 år siden jeg hadde Hondaen, så alt e jo litt "blury"
Nå som du har fått meg til å minnes Hondaen så merker jeg at jeg savner den litt

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

:D Det var en artig "bruker-test-rapport" Jhn :thumleft

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Sted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Mye tankemat her. Vet ikke om jeg får tid/mulighet til å prøve så mange ulike sykler, så kanskje man bare bør kjøpe med hjertet og heller være forberedt på at man muligens må bytte når man har kjørt litt. I så fall virker vel fortsatt Shadow'en som det beste for meg.

Men hva med dere har nevnt ang forhandler vs privat. Når man som meg ikke ser forskjell på en to-takts-motor og en slush-maskin, er det da en fordel å kjøpe hos forhandler? Blir jo litt dyrere, men man har litt flere rettigheter. Er det generellt mye snusk ute blant privatselgere?
Er det noen forhandlere som er bedre/dårligere enn andre? :scratch

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av dag-zzr »

Hansi skrev:Mye tankemat her. Vet ikke om jeg får tid/mulighet til å prøve så mange ulike sykler, så kanskje man bare bør kjøpe med hjertet og heller være forberedt på at man muligens må bytte når man har kjørt litt. I så fall virker vel fortsatt Shadow'en som det beste for meg.

Da ville jeg sett om det var en Shadow til salgs i en "rimelig" nærhet.

Men hva med dere har nevnt ang forhandler vs privat. Når man som meg ikke ser forskjell på en to-takts-motor og en slush-maskin, er det da en fordel å kjøpe hos forhandler? Blir jo litt dyrere, men man har litt flere rettigheter. Er det generellt mye snusk ute blant privatselgere?

Er ikke mitt inntrykk, men man kan aldri vite om man treffer på en kjeltring. Råd vedrørende kjøp kan du f.eks. finne hos NAF.

Er det noen forhandlere som er bedre/dårligere enn andre? :scratch
Helt sikkert. Det kan du sjekke ut om/når du finner en sykkel du ønsker å kjøpe hos en forhandler.
Kast deg uti Mclivet Hansi og løs problemer i etterkan- om det skulle dukke opp noen :prop:

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Bjønnavind »

Kawasaki VN1500 syns jeg er god å kjøre. Den har rette lyden, men noen er uenige vedr motorkvalitet fordi det er kawa..

Hondamotorer må man jo skyte for å ta knekken på :-P

Jeg har hatt en VT800 Shadow, og var forsåvidt fornøyd med den. Litt daff motor, men dersom du går for 1100 eller større tenker jeg du blir glad. Ta uansett å bytte styret så fort som f...! Det bøyde styret er ubehagelig å kjøre med syns jeg. Skaff deg et noenlunde rett styre :-)

Tæppatå'k!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Hansi skrev:Mye tankemat her. Vet ikke om jeg får tid/mulighet til å prøve så mange ulike sykler, så kanskje man bare bør kjøpe med hjertet og heller være forberedt på at man muligens må bytte når man har kjørt litt. I så fall virker vel fortsatt Shadow'en som det beste for meg.

Men hva med dere har nevnt ang forhandler vs privat. Når man som meg ikke ser forskjell på en to-takts-motor og en slush-maskin, er det da en fordel å kjøpe hos forhandler? Blir jo litt dyrere, men man har litt flere rettigheter. Er det generellt mye snusk ute blant privatselgere?
Er det noen forhandlere som er bedre/dårligere enn andre? :scratch
Har du ikke en kompis eller noen som har hvert fall litt peiling på sykkel som kan bistå ved besiktigelse og testkjøring!?

Jeg sjekker sykkel og selger før jeg kjøper, og blir de "godkjent" så bryr jeg meg ikke om det er privat eller butikk. Hvis jeg finner en sykkel jeg vil ha , så kjøper jeg den uansett,

Dette er nesten feilfrie sykler som stort sett rusler på lavt turtall og tåler mange mil.
De fleste som har slike sykler ser dem som smykke sitt og steller pent med dem.
Jeg ville sett på sykkelen om den så ut som den var tatt godt vare på ( sjekk krommen også!) , så ville jeg hørt med eier om historikk og også hvordan den har vært vinterlagret.
Skal du testkjøre selv, så lærer du deg litt om testkjøring før du skal gjøre det,,,f eks får litt tips her på forumet ;)

Hvis du er bestemt for en shadow så er kanskje det beste og bare hive seg utpå å kjøpe den som du finner og liker. Hvis du får stor interesse for dette, kjører mye og leser / utveksler erfaringer f eks her på forumet, så vil du lære MYE på noen måneder...
:)
"Do the right thing"

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Åssen gikk det a Hansi, har du fått deg ny Mottor-sykkel til Sessongen :yeyeye ?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Kjellrf »

OMAAS skrev:Siden du ble advart mot Guzzi så er 3 stk. California på finn.no. :vs

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40204667

Min gamle :)

Guzzi er vel de eneste "Cruiserne" som har seriøse kjøreegenskaper, når svingene kommer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar