Har jeg et ladeproblem

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Har jeg et ladeproblem

Legg inn av bergenser83 »

Når jeg skulle hjem fra jobb i dag fikk jeg ikke start på sykkelen. Den dro littegranne etterfulgt at noen klikkelyder. så var det dødt. Fikk en kollega til å komme med bil og startkabler og da ble det liv. kjørte hjem. når jeg kom hjem startet den lett.

fant frem multimeter. 12-12,5 på tomgang. 13.6 som høyeste under turtall, ( jeg har scooter så har ikke frigir og kan ikke dra turtall opp mye på midtstøtte)

Jeg har brukt sykkelen gjennom hele vinteren uten problemer. Den har alltid startet lett. kjører ca 14 km hver vei til jobb. Sykkelen fikk en skikkelig vårrengjøring i går...

Batteriet er 10 mnd gammelt.

Jeg tar det inn for å lade nå

1. Har jeg for lav ladespenning?

2. Kan jeg lade batteriet innendørs eller risikerer jeg knallgass osv?

2.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av EasyRider »

bergenser83 skrev: 1. Har jeg for lav ladespenning?
Synes tallene dine var lave. så jeg vil si ja.
Bør ligge på 14v + ved belastning.
Ved lave 12.5v ved tomgang bruker du jo mer strøm en du produserer.
bergenser83 skrev:
2. Kan jeg lade batteriet innendørs eller risikerer jeg knallgass osv?
Er det syrebatteri, som du kan fylle på vann, bør du la det stå et sted hvor det er lufting.
Er det et mer moderne lukket batteri, noe jeg tror det er, går fint å lade det inne.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av bergenser83 »

Takk for svar. Ja er vel litt lave tall. Kan jeg ha tullet til noe under vårvasken? Laget en strømtyv eller noe?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av RuneMC »

Oftest er det dårlig batteri når man tror det er ladeproblem. Et dårlig batteri kan trekke ned ladespenningen man måler også.

Er det batteri med syre, så kan du se på nivået under hver propp om vann har fordampet og etterfylle med baterivann (=helt rent vann uten noen tilsetninger, i motsetning til springvann som inneholder klor, mineraler og annet som lager gugge...). Har sykkelen vært veltet kan det selvfølgelig ha rent ut både syre og vann, da må det etterfylles riktig blanding syre/vann.

Deretter lade og se om det blir bedre. Det er så lite hydrogen som utvikles ved vanlig lading at det går fint å lade innendørs, men litt lufting er selvfølgelig en fordel.

Vedlikeholdsfritt batteri skal være vedlikeholdsfritt (dvs du ser det på at det er helt lukket) og da er det isåfall mer sannsynlig at det kan være laderen. 10 mnd er ingen alder - bør holde minst 3 år.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av bergenser83 »

Batteriet er av typen Exide-bike, 12v-6,5 Ah

Maintenance free

Når jeg har batteriladeren koblet til og i "mcmodus" måler jeg 13,85V mens støpselet er i veggen. vet ikke om det har noe å si, men burde ikke den også vært over 14 om sykkelen bør lade med over 14? kan det si noe om batteriets tilstand?

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av BMWilly »

På en batterilader er det en helt grei spenning og sier ingenting om batteriets tilstand. Puss batteripoler godt. Dårlig kontakt kan gi slike symptomer som klikking i starter selv om batterispenning tilsynelatende er god nok.


edit:fjernet feilinfo som mekkern påpekte i posten under
Sist redigert av BMWilly den 14 mar 2013, 21:40, redigert 1 gang totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av mekkern »

BMWilly skrev: For å sjekke ladespenningen starter du sykkelen og tar av ene polledningen og måler spenningen på batteriledningene.
sikreste måten å brenne opp en regulator.... :[-X og ECU...

noen få typer tåler det men vanligvis er de avhengige av batteriet som stabilisering av spenningen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av BMWilly »

oopps. Ja da beklager jeg det. Hvis batteriet er toppladet får du en jo en god pekepinn uansett da. Målte du forresten spenningen direkte på polene på batteriet eller på klemmene?
Sist redigert av BMWilly den 14 mar 2013, 21:52, redigert 1 gang totalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av kjellv »

bergenser83 skrev:Batteriet er av typen Exide-bike, 12v-6,5 Ah

Maintenance free

Når jeg har batteriladeren koblet til og i "mcmodus" måler jeg 13,85V mens støpselet er i veggen. vet ikke om det har noe å si, men burde ikke den også vært over 14 om sykkelen bør lade med over 14? kan det si noe om batteriets tilstand?
Jeg synes egentlig ikke ladespenning på oppunder 14 V er så galt, 13,6 burde være greit.
Det som er mer interessant er hva spenningen er når den har stått en stund (ca en halv time etter siste bruk er nok til at batteriet stabiliserer seg) Batteriet burde nå måle i overkant av 12 V. Mål det gjerne igjen når det har fått stå noen timer.
Jeg reagerer også litt på at batteriet ikke leverer mer enn 6,5 Ah. Det er ikke mye! Er dette et kvalitetsbatteri eller et billigbatteri? En 50cc scooter har gjerne batterier på rundt 10Ah originalt.

endret: sorry, sjekket feil tabell. 6,5Ah er et greit batteri for 50cc

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av mekkern »

et batteri som er fulladet skal ha 12,7 under litt last.
trenger 13,8 for å bli fullt-men trenger lang tid.
derfor bør det være 14-14,4.

når en måler lading er det intressante om det sakte øker eller synker-spretter det fort viser det at ikke batteriet greier å ta til seg strømmen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av bergenser83 »

Målte på poler og kl emmer. Scooteren er 250 ccm

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6977
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av kjellv »

bergenser83 skrev:Målte på poler og kl emmer. Scooteren er 250 ccm
Ta å mål spenningen på batteriet når scooteren har stått minst en halv time etter bruk. Altså uten å slå på tenninga eller starte motoren. Hvor mange volt er det da?

Til en Yamaha X-max 250 anbefales det et batteri på 9,6Ah til sammenligning. Jeg vil tro det batteriet ditt i utgangspunktet er i svakeste laget. Men det mest avgjørende er likevel hva batteriet klarer å levere i startstrøm

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av Anaxim »

Klikkinga tyder helt klart på batteri-problem: Lav spenning. Kople til vedlikeholdsladeren din (den er det, tror jeg, gir neppe mer enn 0.3-0.5 AH?), og la den stå tilkoplet minst 2 døgn. Da skulle batteriet være (nesten) fulladet. Har du da problemer med ladespenning, er det faktisk batteriet som er defekt, uansett alder. Er det et kvalitetsbatteri eller?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av FJZZR »

En mc har et veldig lite batteri sammenliknet med en bil. Derfor blir det lett litt trøbbel uten at det er noe direkte galt. Ideelt skulle du vel hatt 14,4, og det kan hende du kommer dit hvis du henger på et volt meter og kjører en tur. Når du stopper, vil spenning synke til 12,5v etter som battteriet da ikke påtrykkes spenning fra dynamo.
Uansett er det aldri feil å vedlikeholdslade litt inni mellom. Spesielt med lite batteri og mange korte turer.
Synes du dette er plagsomt, kan du montere et batteri til hvis du har plass et sted. Det går fint og paralell koble batterier, og de trenger ikke være like store.

ALDRI koble fra batteriet når motor går. Du risikerer å ødelegge regulator/likeretter og annen elektronikk hvis du er uheldig.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Har jeg et ladeproblem

Legg inn av bergenser83 »

skal feilsøke litt i helgen. i verkstedsmanualet til sykkelen står det oppført 6 ampers batteri....

hvilken kvalitet batteriet har vet jeg ikke. det er kjøpt hos et mc verksted spesifikt for denne sykkelen... om det var det ideelle eller det de hadde inne vet jeg ikke (forrige eier)

Svar