MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Artig med ensylindrede motorsykler også .
Har en KTM 390 Duke til låns mens V-twin monsteret er på "operasjonsbordet" for en livsnødvendig "transpantasjon"...
Husker også enda godt opplevelsen av testturen med Suzuki DR 750 for mange, mange år siden og en optimalt fintunet KTM 690 Duke hos Spinnin' Wheel med Akrapovicpotte.
Disse to står veldig høyt oppe på lista over de morsomste og kanskje mest ekte motorsykkelopplevelsene, om man kan si det slik, jeg har hatt.
Har en KTM 390 Duke til låns mens V-twin monsteret er på "operasjonsbordet" for en livsnødvendig "transpantasjon"...
Husker også enda godt opplevelsen av testturen med Suzuki DR 750 for mange, mange år siden og en optimalt fintunet KTM 690 Duke hos Spinnin' Wheel med Akrapovicpotte.
Disse to står veldig høyt oppe på lista over de morsomste og kanskje mest ekte motorsykkelopplevelsene, om man kan si det slik, jeg har hatt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Artig ny video fra Fortnine som passer her i denne tråden :) :
V2 regjerer så klart, plassert den ene eller andre veien i MC-ramma
V2 regjerer så klart, plassert den ene eller andre veien i MC-ramma
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
Online
- Innlegg: 167
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Video'n kåret V4 som vinneren. Det er bare litt synd at Honda lagte kjedelige V4 sykler.
- Domino
- Innlegg: 1114
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Jeg prøvde nylig en sykkel med tresylindret motor, og den likte jeg veldig godt. Den kjentes mer linjær ut enn rekkefireren som bråvåkner omkring 6-7000 rpm. Lyden falt også i smak, litt råere enn jeg er vant til. Kanskje den italienske lydpotta hadde litt å si?
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1518
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Alt etter hva man er ute etter/har lyst på, lyd, vibrasjoner, smooth gange, morsomt, forbruk osv.
Stor endunker er morsomt det, men ikke noe jeg hadde kjørt på lang Europatur med liksom.
Har hatt både 4-sylindret rekke, V-Twin og inline, alle har sine positive og negative sider egentlig, jeg syns derfor det er vanskelig å peke på en favoritt.
Stor endunker er morsomt det, men ikke noe jeg hadde kjørt på lang Europatur med liksom.
Har hatt både 4-sylindret rekke, V-Twin og inline, alle har sine positive og negative sider egentlig, jeg syns derfor det er vanskelig å peke på en favoritt.
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Personlig har jeg ikke sansen for 4-sylindret. Jeg liker ikke lydbildet og karakteristikken. Vertfall ikke den i S1000R. Det var jo en 1000cc med greit moment og hester så der gikk det mest på lydbildet. Utrolig "stygg" lyd i motoren.
Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.
Triumph sine tresylindrede er det fin lyd i og karakteristikken liker jeg veldig godt. 2-sylindret har jeg heller ikke noe i mot. Jeg har heller ikke noe i mot lit vinrasjoner. Det gir sykkelen karakter.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38749
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Mens Ducati og Aprilia, derimot !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Honda sine 4 sylindrede motorer i budsjettklassen er jaggu meg triste saker ja. Men det gjelder vel generelt sett de fleste 4 sylindrede motorene med lite kraftuttak...
- FredrikE24
- Innlegg: 4871
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Nå er det jo snakk om V4 og ikke rekkefire. Det er en vesentlig forskjell.
Honda VFR800 er for eksempel V4. Når man kjører på en slik og VTECen åpner, så er det ganske gøy. Lettkjørt og stabil er den også. En sykkel jeg anbefaler alle som er ute etter en mindre sportstourer.
https://www.youtube.com/watch?v=yLVRUBi ... el=V4Rider
Japanske rekkefirere er symaskiner. Går veldig pent og pyntelig, men de kan hyle de også.. :)
Honda VFR800 er for eksempel V4. Når man kjører på en slik og VTECen åpner, så er det ganske gøy. Lettkjørt og stabil er den også. En sykkel jeg anbefaler alle som er ute etter en mindre sportstourer.
https://www.youtube.com/watch?v=yLVRUBi ... el=V4Rider
Japanske rekkefirere er symaskiner. Går veldig pent og pyntelig, men de kan hyle de også.. :)
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Ja, det var egentlig det jeg menteFredrikE24 skrev: ↑29 apr 2023, 11:37
Japanske rekkefirere er symaskiner. Går veldig pent og pyntelig, men de kan hyle de også.. :)
Jeg er ikke så veldig inne i det med motorkonstruksjoner vedrørende rekke og ikke, men vet hva jeg liker og ikke. S1000R hadde en morsom motor, for all del, med den hadde en ganske distinkt kraftig gange med diverse lyder jeg ikke likte. En del tikking også. Ikke en lyd jeg likte før den rundet 8.000rpm.
Med Rocket feks. Så er det ingen tikking overhodet. Kun en fin og lun lavfrekvent lyd som våkner til liv når man ber om det. Samme gjelder Speed Twin 1200. Lydmessig er denne enda bedre enn Rocket faktisk. En befriende og tøff lyd fra den sykkelen.
Men som du sier, er Honda sine rekkefirere(?) voldsomt kjipe greier. Spesielt de i 5-700cc segmentet. Gjesp.
- FredrikE24
- Innlegg: 4871
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
De små japanske rekkefirerne er ganske like der, men de gjør jo nytta. Det er jo veldig bra greier.
Når det gjelder tikking i BMWen du hadde, så er dette dysene. Så lager BMWer ganske mye lyd.. Snakket med en på jobben som gikk fra Suzuki til BMW nylig. Han snudde på vei hjem fra forhandler på grunn av alle lydene.
Når det gjelder tikking i BMWen du hadde, så er dette dysene. Så lager BMWer ganske mye lyd.. Snakket med en på jobben som gikk fra Suzuki til BMW nylig. Han snudde på vei hjem fra forhandler på grunn av alle lydene.
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Ja, lyden i motoren til S1000R er så absolutt ikke pen å høre på. Tikkingen var ikke der når den var helt ny. Eller vertfall ikke like fremtredende. Men etter 2-3000km. Ble den ganske irriterende. Med hjelmen på så var det akkurat som om denne tikkingen kom igjennom til ørene mye lettere.FredrikE24 skrev: ↑29 apr 2023, 12:08 De små japanske rekkefirerne er ganske like der, men de gjør jo nytta. Det er jo veldig bra greier.
Når det gjelder tikking i BMWen du hadde, så er dette dysene. Så lager BMWer ganske mye lyd.. Snakket med en på jobben som gikk fra Suzuki til BMW nylig. Han snudde på vei hjem fra forhandler på grunn av alle lydene.
Når jeg så kjøpte Rocket etter dette som nå snart har rullet 10.000km. Så var dette befriende. Dette har jo ikke med rocket isolert sett å gjøre men mer med motortypen vil jeg tro. Street Triple hadde litt snev av tikking, men ikke mye. Rocket er ironisk nok den smootheste motoren jeg har kjørt. Kanskje bortsett fra Speed Twin. Den er noe smoothere og låter litt bedre faktisk.
Så jeg kommer nok aldri til å kjøpe en firesylindret sykkel igjen.
Så jeg stemmer for 2 eller 3. eller kanskje til og med 1, til sitt bruk... :)
-
- Innlegg: 7765
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Hvis en synes S1000r støyer så sjekk ut en S1000RR 2022.
Det høres ut som om alle skiver og muttere du noensinne har mistet ligger inne i motoren..
Det høres ut som om alle skiver og muttere du noensinne har mistet ligger inne i motoren..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 23910
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Haha, tviler ikke.
-
Online
- Innlegg: 167
- Registrert: 13 okt 2019, 00:13
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE
Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?
Italienske sykler?
Det er synd å si det, men jeg foretrekker ferdig-skrudde sykler.
En V-Max derimot. Det er et synd at Euro 5 ødelegger utvalget.