Cafe Racer
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Cafe Racer
Hei! Jeg har en Honda CB fra 1975
Dette er en sykkel som jeg har brukt lang tid på å sette i stand, og nå har jeg lyst til å bygge den om til en cafe racer, eller i alle fall gi den en cafe racer look. Jeg har ikke noe særlig lyst til å kutte i ramma (noe som man gjerne gjør når man bygger slike sykler). Jeg vil gjøre det sånn at jeg kan gå tilbake til slik som den står nå (altså orginal), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... hvis det er noen som har noe erfaring eller tips på hvordan jeg kan gjøre dette, så setter jeg pris på det!
Dette er en sykkel som jeg har brukt lang tid på å sette i stand, og nå har jeg lyst til å bygge den om til en cafe racer, eller i alle fall gi den en cafe racer look. Jeg har ikke noe særlig lyst til å kutte i ramma (noe som man gjerne gjør når man bygger slike sykler). Jeg vil gjøre det sånn at jeg kan gå tilbake til slik som den står nå (altså orginal), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... hvis det er noen som har noe erfaring eller tips på hvordan jeg kan gjøre dette, så setter jeg pris på det!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Erik.H.M den 04 apr 2013, 21:47, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Cafe Racer
Borte på ADvrider.com har de en egen Caferacer-tråd: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=252051" onclick="window.open(this.href);return false; det er mulig du kan finne litt inspirasjon der . Men obs, tråden er på 392 sider nå ser jeg, så beregn deg litt tid
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Cafe Racer
Tja...
Hvis du fjerner den forkomma bøylen bak setet (går ut ifra at denne er skrudd) og setter på ett solosete i denne stilen:
Monterer ett Clubman styre, bakoverflytta fothvilere (hvis du vil ha det)...
Kanskje annen tank, kanskje ett annet eksosanlegg, mindre baklykt.....
Skal vel ikke SÅ mye til for å få "looken"..?
Hvis du fjerner den forkomma bøylen bak setet (går ut ifra at denne er skrudd) og setter på ett solosete i denne stilen:
Monterer ett Clubman styre, bakoverflytta fothvilere (hvis du vil ha det)...
Kanskje annen tank, kanskje ett annet eksosanlegg, mindre baklykt.....
Skal vel ikke SÅ mye til for å få "looken"..?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Cafe Racer
Takk for svar! Hvis jeg skal flytte fothvilerne lenger bak, må jeg ikke da gjøre noe med fotbremsen og gearet slik at det også kommer lengere bak?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Cafe Racer
Sete, tank, clip-on og eksos så kommer du langt uten å ødelegge noe av det orginale.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Cafe Racer
Er det noen som da vet hvor jeg kan kjøpe nye eksos rør som ikke koster all verden?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Cafe Racer
skal du bygge på en slik sykkel bør du vel se på racerne fra samme tiden.
Hondaracerne hadde veldig lange tanker, bygge caferacer på Honda med kort tank blir bare feil
Hondaracerne hadde veldig lange tanker, bygge caferacer på Honda med kort tank blir bare feil
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Sted: Andebu
Re: Cafe Racer
Biltema! Kjør åpent eksosanlegg og eksosbandasje! :-)Erik.H.M skrev:Er det noen som da vet hvor jeg kan kjøpe nye eksos rør som ikke koster all verden?
Tæppatå'k!
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Cafe Racer
Det blir litt vanskelig, i og med at bendet og selve eksospotta er en del...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Cafe Racer
Ei baufil fikser for den biffen om du er villig til å ofte potta!
Lenge hatt lyst på et slikt prosjekt selv. Storfint med cafe-stilen
Lenge hatt lyst på et slikt prosjekt selv. Storfint med cafe-stilen
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Sted: Sarpsborg
Re: Cafe Racer
Får se hva jeg gjør... Fant noen kule potter på ebay
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: Cafe Racer
Tror cafe-racer begrepet er missforstått!
En Cafe-racer var en motorsykkel som ble bygd for å gå fort... Innenfor miljøet finnes jo begrepet Ton-up - dvs. 160km/t! Og det er det som er poenget med en Cafe-racer for en Rocker... Ikke hvordan den ser ut..
En cafe-racer behover ikke å ha lang tank, hump bak på setet etc... Det er bare nymotens kriterier. Før i tiden snudde mann på styret slik at luftmotstanden ble redusert.. "Humpen" bak på setet skulle fungere som aeredynamikk i datidens racing-events.. Lang tank skulle få sykla til å gå lenger i racing-events... Poenget var altså at motorsyklene skulle fortere! Utseende var det nok ikke mange som brydde seg om..
Men tilbake til topic.. Når det gjelder CBen din, så ser den egentlig bra ut ved å gjøre minimale forandringer... Clip-on/Clubman styre, rear-set, kappe bakskjerm og kanskje redusere den for litt unødvendig vekt som f.eks hele dashboardet (bruk sykkel speedo), bytte ut originale baklykt til en veldig mindre, fjerne lyddempere etc.
Bruk fantasien din! Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener når jeg har bygd mine cafe-racere.. Kun brukt prinsippene om mindre vekt og luftmotstand, for så å bygge det inn på utseendet.. :-)
En Cafe-racer var en motorsykkel som ble bygd for å gå fort... Innenfor miljøet finnes jo begrepet Ton-up - dvs. 160km/t! Og det er det som er poenget med en Cafe-racer for en Rocker... Ikke hvordan den ser ut..
En cafe-racer behover ikke å ha lang tank, hump bak på setet etc... Det er bare nymotens kriterier. Før i tiden snudde mann på styret slik at luftmotstanden ble redusert.. "Humpen" bak på setet skulle fungere som aeredynamikk i datidens racing-events.. Lang tank skulle få sykla til å gå lenger i racing-events... Poenget var altså at motorsyklene skulle fortere! Utseende var det nok ikke mange som brydde seg om..
Men tilbake til topic.. Når det gjelder CBen din, så ser den egentlig bra ut ved å gjøre minimale forandringer... Clip-on/Clubman styre, rear-set, kappe bakskjerm og kanskje redusere den for litt unødvendig vekt som f.eks hele dashboardet (bruk sykkel speedo), bytte ut originale baklykt til en veldig mindre, fjerne lyddempere etc.
Bruk fantasien din! Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener når jeg har bygd mine cafe-racere.. Kun brukt prinsippene om mindre vekt og luftmotstand, for så å bygge det inn på utseendet.. :-)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6968
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Cafe Racer
Søk på Ace Cafe i London. Da finner du ut hvor begrepet caferacer kommer fra.
Utseendet på caferacerne kommer av at syklene ble lettet mest mulig, og lavt styre,mange ganger et vanlig
styre snudd på hau.
Det ble kjørt løp, cafe race, i gatene. Gjerne med start fra en cafe og mål ved en annen.
Utseendet på caferacerne kommer av at syklene ble lettet mest mulig, og lavt styre,mange ganger et vanlig
styre snudd på hau.
Det ble kjørt løp, cafe race, i gatene. Gjerne med start fra en cafe og mål ved en annen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.