Cafe Racer

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Cafe Racer

Legg inn av Erik.H.M »

Hei! Jeg har en Honda CB fra 1975 :D
Dette er en sykkel som jeg har brukt lang tid på å sette i stand, og nå har jeg lyst til å bygge den om til en cafe racer, eller i alle fall gi den en cafe racer look. Jeg har ikke noe særlig lyst til å kutte i ramma (noe som man gjerne gjør når man bygger slike sykler). Jeg vil gjøre det sånn at jeg kan gå tilbake til slik som den står nå (altså orginal), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... :scratch hvis det er noen som har noe erfaring eller tips på hvordan jeg kan gjøre dette, så setter jeg pris på det! :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Erik.H.M den 04 apr 2013, 21:47, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Cafe Racer

Legg inn av ArcticTiger »

Borte på ADvrider.com har de en egen Caferacer-tråd: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=252051" onclick="window.open(this.href);return false; det er mulig du kan finne litt inspirasjon der :yeyeye . Men obs, tråden er på 392 sider nå ser jeg, så beregn deg litt tid :D

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Cafe Racer

Legg inn av MaxTron »

Tja...
Hvis du fjerner den forkomma bøylen bak setet (går ut ifra at denne er skrudd) og setter på ett solosete i denne stilen:
Bilde

Monterer ett Clubman styre, bakoverflytta fothvilere (hvis du vil ha det)...
Kanskje annen tank, kanskje ett annet eksosanlegg, mindre baklykt.....

Skal vel ikke SÅ mye til for å få "looken"..?
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Cafe Racer

Legg inn av Erik.H.M »

Takk for svar! Hvis jeg skal flytte fothvilerne lenger bak, må jeg ikke da gjøre noe med fotbremsen og gearet slik at det også kommer lengere bak? :sk?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Cafe Racer

Legg inn av simpson »

Sete, tank, clip-on og eksos så kommer du langt uten å ødelegge noe av det orginale.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Cafe Racer

Legg inn av Erik.H.M »

Er det noen som da vet hvor jeg kan kjøpe nye eksos rør som ikke koster all verden?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Cafe Racer

Legg inn av pelsen »

skal du bygge på en slik sykkel bør du vel se på racerne fra samme tiden.
Hondaracerne hadde veldig lange tanker, bygge caferacer på Honda med kort tank blir bare feil

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Cafe Racer

Legg inn av jonnykr »

Inspirasjon? Klikk på bildene for zoom. :thumleft

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Cafe Racer

Legg inn av Relax »

Scchhtiiiiilig!! :thumleft
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Cafe Racer

Legg inn av Bjønnavind »

Erik.H.M skrev:Er det noen som da vet hvor jeg kan kjøpe nye eksos rør som ikke koster all verden?
Biltema! Kjør åpent eksosanlegg og eksosbandasje! :-)



Tæppatå'k!

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Cafe Racer

Legg inn av Erik.H.M »

Det blir litt vanskelig, i og med at bendet og selve eksospotta er en del... :sk?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Cafe Racer

Legg inn av TBI81 »

Ei baufil fikser for den biffen om du er villig til å ofte potta!
Lenge hatt lyst på et slikt prosjekt selv. Storfint med cafe-stilen :thumleft

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Cafe Racer

Legg inn av Erik.H.M »

Får se hva jeg gjør... Fant noen kule potter på ebay :prf :prop:
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Cafe Racer

Legg inn av superduper »

Tror cafe-racer begrepet er missforstått!

En Cafe-racer var en motorsykkel som ble bygd for å gå fort... Innenfor miljøet finnes jo begrepet Ton-up - dvs. 160km/t! Og det er det som er poenget med en Cafe-racer for en Rocker... Ikke hvordan den ser ut..

En cafe-racer behover ikke å ha lang tank, hump bak på setet etc... Det er bare nymotens kriterier. Før i tiden snudde mann på styret slik at luftmotstanden ble redusert.. "Humpen" bak på setet skulle fungere som aeredynamikk i datidens racing-events.. Lang tank skulle få sykla til å gå lenger i racing-events... Poenget var altså at motorsyklene skulle fortere! Utseende var det nok ikke mange som brydde seg om..

Men tilbake til topic.. Når det gjelder CBen din, så ser den egentlig bra ut ved å gjøre minimale forandringer... Clip-on/Clubman styre, rear-set, kappe bakskjerm og kanskje redusere den for litt unødvendig vekt som f.eks hele dashboardet (bruk sykkel speedo), bytte ut originale baklykt til en veldig mindre, fjerne lyddempere etc.

Bruk fantasien din! Jeg har aldri brydd meg om hva andre mener når jeg har bygd mine cafe-racere.. Kun brukt prinsippene om mindre vekt og luftmotstand, for så å bygge det inn på utseendet.. :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Cafe Racer

Legg inn av Jompa »

Søk på Ace Cafe i London. Da finner du ut hvor begrepet caferacer kommer fra.
Utseendet på caferacerne kommer av at syklene ble lettet mest mulig, og lavt styre,mange ganger et vanlig
styre snudd på hau.
Det ble kjørt løp, cafe race, i gatene. Gjerne med start fra en cafe og mål ved en annen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar