Skifte kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Skifte kjede og drev

Legg inn av harlex »

Driver og skifter kjede og drev på en Honda NX250. Ang. kjedet.... må jeg ha et spesialverktøy for å få det av det gamle og på det nye?Selve låsen vippet jeg lett av med en tang men det sitter like fast. får ikke av platen for å dele kjedet... Virker ikke så det er er bare å smelle den nye sammen heller...
Tenker på et slikt verktøy? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det "et must" eller finnes det andre metoder for å få det av og på.. Hvis ikke... Tips om sted jeg får det billigere enn 800,- ?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av Jompa »

Hvis du uansett skal kaste den gamle kjeden kan du kutte den med vinkelsliper, en stor avbiter, baufil, hammer og meisel.
Lykke til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av harlex »

Jompa skrev:Hvis du uansett skal kaste den gamle kjeden kan du kutte den med vinkelsliper, en stor avbiter, baufil, hammer og meisel.
Lykke til.
Den er grei men hvordan få på den nye o-ringkjeden uten å skade kjedet?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

ZZR-Erling

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av ZZR-Erling »

Har det klinkelås må du ha verktøy for den, og bruke det nøye..se youtube.
Linken din dekker mange kjeder og burde funke ja. Ps: ikke kapp kjedet før du har løsnet muttra på fremdrevet!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av Jompa »

Hvis du har bestilt endeløst kjede, altså uten kjedelås, må du av med svingarmen.
Jeg glemte å si at det er lurt å løsne mutteren på fremdrevet før du tar av kjedet.
Og den samme mutteren er låst med et låseblekk, ei tynn blekkplate som ligger bak mutteren og er
brettet ut på ei av sidene på mutteren.
Hammer og meisel for å få skiva til å begynne å slippe mutteren, og en dor, gammel skrue e.l for å
slå skiva helt flat. Og obs,obs' slå forsiktig.
Pass på når du løsner drevet, det kan være skims både på inner og yttersida, få dem på rett plass når
du setter på nytt drev.

Og....... under dekslet er det fullt av gammelt fett og sand.
Whitesprit og oppvaskbørste gjør susen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av harlex »

Jeg har en kjedelås ala dette: http://www.biltema.no/ProductImages/82/ ... -132_l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemstillingen er hvordan jeg skal skille/montere platen til venstre for o-ringene (bildet) Av skal jeg alltids klare men på uten å bøye/ødelegge noe?

Jeg har allerede tatt av fremdrevet.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av Jompa »

Har du ikke nytt kjede ?
Da bør låsen gå an å sette sammen med fingrene, helt til låseklipset skal på plass.
Det kan bli vanskelig å få klipset på for at oringene "fjærer" sidelengs, så du må muligens klemme hele låsen litt med ei god tang.
Plata skal normalt gå lett på plass, men gjør den ikke det kan du klemme forsiktig med ei vannpumpetang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av ZZR-Erling »

Tja, bruker bare klinklåser og verktøy beregnet til den plata som følger med det verktøyet, men tror du får den på med fin bruk av passelige tenger..kanskje, det kan knipe en god del..husk å få klipset på rett vei, dvs med den lukkede siden fremst om du ser på den når den er "oppe" :scratch
Sjekk også lås og stramming jevnlig, og smør kjedet helst etter turene, da er kjedet varmt og det gir god inntregning og også tid til tørk. Parafin er også bra til vask.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av RuneMC »

Kjede og drev bytte http://www.youtube.com/watch?v=PsTUx_XZJlE (02:00 av med klips, 08:00 på med ny "master link", som blir det samme bortsett fra klinke-verktøy vs klinkeverktøy )

Detaljert hvordan man monterer ny master-link. Blir egentlig det samme med klips type, der bare skyver man på klipset istedenfor å bruke klinkeverktøy (dvs fra 08:03) når front-platen er presset på, MEN denne videoen er grei for å understreke at platen ikke må presses på for mye.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3gdLWZ9fcQ4[/video]

Hvis du bruker vanlig tang for å presse på plata, pass på å ikke skade "pinnene" som stikker litt ut. http://www.youtube.com/watch?v=Zw0udWDBem4 (3:27 på med selve klipset) - og husk at klipset skal være riktig vei ift hvilken vei kjedet beveger seg... :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av harlex »

Mye gode svar her. :D
Kjedet er nytt.

Tolker det slik at jeg ikke trenger spesialverktøy for å få planten før låsen på.
Jeg skal kikke på videoklippene seinere ikveld og regner med at jeg kommer i havn...
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1593
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte kjede og drev

Legg inn av Kjellrf »

Jeg bruker vannpumpetang for å presse den nye sideplata på plass. Det finns ofte en bruksanvisning med i esken på hvordan du skal montere kjede og kjedelås.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar