MCnyheter vi har ventet på...?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

En kompis hadde en Yamaha DT50 med rund lykt som var blodtrimmet. Den gjorde 110km/t på rettstrekket! Sinnsykt turtall i denne husker jeg. Men den ble like mye skrudd på som kjørt. Så driftsikker var den ikke. Dessuten luktet olje i flere timer etter at han hadde passert :)

Men det var den gangen man ragget rundt på bygda med manglende bremsehendel, sløv bakbrems og clutchwiren surret rundt styret. Mye som hang og slang, å den gangen var det vel ikke akkurat ofte man traff på politiet her på landsbygda her jeg bor. Man ser dem forresten ikke ofte her i dag heller. :)

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 17 feb 2024, 23:37 En kompis hadde en Yamaha DT50 med rund lykt som var blodtrimmet. Den gjorde 110km/t på rettstrekket! Sinnsykt turtall i denne husker jeg. Men den ble like mye skrudd på som kjørt. Så driftsikker var den ikke. Dessuten luktet olje i flere timer etter at han hadde passert :)
Veldig mange mopeder som hadde trimsett på 80 tallet ble vel mer skrudd i hjel enn kjørt i hjel :)
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

Personlig var jeg ikke så interresert husker jeg, men jeg hadde en Honda MB5 som var lett trimmet. Den gjorde vel 70-80 km/t på flatmark. Den motoren gikk som en klokke de to årene jeg hadde den. Men bakdelen var at jeg måtte gi full choke for at den skulle runde 60 km/t. Ikke spør hvorfor. Det bare var sånn. :)

Det eneste jeg husker jeg måtte gjøre sånn va. En gang i måneden var å rense utblåset. Meget amatørmessig gjort men det funket da det fort kladdet seg der. Jeg kjlrte stempelet opp så det sto forran utblåset, så brukte jeg en rundfil for å skrape rent. Fort gjort :)

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av mekkern »

quote:
Kjøring med trimmet moped eller motorsykkel: 8 200 kr + 3 prikker

begynner å koste nå ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 18 feb 2024, 19:08 quote:
Kjøring med trimmet moped eller motorsykkel: 8 200 kr + 3 prikker

begynner å koste nå ja...
Vi hadde en lokal lensmann som bodde i bygda på den tiden. Han slo ofte av en prat med oss og han ga beskjed enkelte ganger at "en dag er jeg nødt til å gi dere en bot for dette". Men den boten så vi aldri. Men nå kjørte vi heller aldri noe lenger enn i bygda her vi bodde. Jeg kjørte til skolen i Sapsborg noen ganger. Ble stoppet og dem testet mopeden. Men dem klarte ikke å finne ut at denne var trimmet, for man måtte dra ut choken for t den skulle gjøre over 70km/t.

Jeg vet ikke hvorfor det var sånn med akkurat min moped. Var ikke jeg som trimmet den. Jeg kjøpte den sånn. Men det reddet meg vertfall. Dem er trolig mer oppdaterte på dette i dag. :)

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Duke944 »


Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kgjersda »

Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Nineball
Innlegg: 101
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Nineball »

Det er tydelig at utslippskravene påvirker mc-utvalget sterkt, færre motorer til flere modeller samt en endring fra 4 til 2-sylindrede utgaver opptil 1000 ccm og over. Kan også være at utvalget bllant de elektriske syklene kommer fortere enn vi har trodd. :-k
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Var en kjapp tur innom NTS Gardermoen her om dagen for å handle en praktisk ting jeg så på nett at de hadde kun en av igjen i butikken.
Samtidig kikket jeg på et par av de nye Voge modellene som sto utstilt.
Og de så slett ikke verst ut i det hele tatt.
Design kan man selvfølgelig diskutere, mens kvalitetsopplevelsen på syklene overrasket. Her ser det ut til at det ikke er spart på mye.
Imponerende kvalitet er mitt førsteinntrykk.
Så regner med at det blir demokjøring i løpet av '24-sesongen da innehaveren bekreftet at de ville ha demosykler tilgjengelig straks det er kjørbart:

https://www.vogescandinavia.com/ds900x-3/

https://www.vogescandinavia.com/wp-cont ... 1/voge.m4v
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Snekker.edvin »

AJ skrev: 23 feb 2024, 19:51 Var en kjapp tur innom NTS Gardermoen her om dagen for å handle en praktisk ting jeg så på nett at de hadde kun en av igjen i butikken.
Samtidig kikket jeg på et par av de nye Voge modellene som sto utstilt.
Og de så slett ikke verst ut i det hele tatt.
Design kan man selvfølgelig diskutere, mens kvalitetsopplevelsen på syklene overrasket. Her ser det ut til at det ikke er spart på mye.
Imponerende kvalitet er mitt førsteinntrykk.
Så regner med at det blir demokjøring i løpet av '24-sesongen da innehaveren bekreftet at de ville ha demosykler tilgjengelig straks det er kjørbart:

https://www.vogescandinavia.com/ds900x-3/

https://www.vogescandinavia.com/wp-cont ... 1/voge.m4v
Litt rart med priser i landet. Denne modellen jeg har ventet med stor spen håp om en grei/rimelig pris, men….. :redface
Samme pris klasse som de andre men bedre markedsførte f.e. https://www.bmw-motorrad.no/en/models/a ... erformance

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 23 feb 2024, 19:51 Var en kjapp tur innom NTS Gardermoen her om dagen for å handle en praktisk ting jeg så på nett at de hadde kun en av igjen i butikken.
Samtidig kikket jeg på et par av de nye Voge modellene som sto utstilt.
Og de så slett ikke verst ut i det hele tatt.
Design kan man selvfølgelig diskutere, mens kvalitetsopplevelsen på syklene overrasket. Her ser det ut til at det ikke er spart på mye.
Imponerende kvalitet er mitt førsteinntrykk.
Så regner med at det blir demokjøring i løpet av '24-sesongen da innehaveren bekreftet at de ville ha demosykler tilgjengelig straks det er kjørbart:

https://www.vogescandinavia.com/ds900x-3/

https://www.vogescandinavia.com/wp-cont ... 1/voge.m4v
Jeg så et par Voge modeller utstilt på et hotell på Gmoen der jeg var på et kurs for 1,5 år siden. Kvalitetsinntrykket mitt var ved førsteinntrykket ganske bra, men etter å ha studert detaljene litt falt den totalt utenfor min interesse. Fikk rett og slett et veldig dårlig inntrykk av den. Mest av alt en veltebøyle som var montert på den, og slett ikke passet sykkelen. Den ble skjev, altså sett forfra så stemte ikke midten av bøylen med midten av sykkelen. Jeg satte meg på den også, og kjente at setet slarket i festene, altså passet ikke slik det skulle. Ellers var det mange detaljer som så ut til å være billige kopier av Japanske sykler. Så nei, jeg skal ikke ha.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 23 feb 2024, 21:49 Jeg satte meg på den også, og kjente at setet slarket i festene, altså passet ikke slik det skulle. Ellers var det mange detaljer som så ut til å være billige kopier av Japanske sykler. Så nei, jeg skal ikke ha.
Bare for å gjøre det helt klart, jeg har aldri vært noen stor "Made in China" fanatiker, på ingen måte. Heller det motsatte. Også når det gjelder MC.
Men etter å ha testkjørt en CFMoto MC og kikket kjapt på disse Voge syklene så utelukker jeg ikke at jeg kan endre synspunkt.
Men det gjenstår selvfølgelig mer "føle og ta på" og testkjøring, før man kan danne seg et best mulig inntrykk av disse syklene.

Men førsteinntrykket er uansett overraskende bra, må jeg bare innrømme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

En ting er hvor dem er laget. En annen ting er hvor store krav det settes til ferdig produkt av den som har bestillt dem. I dagens marked holder det ikke med å sende av gårde dårlige produkt til andre deler av verden. Vertfall ikke motorsykler etc.

Men jeg skal være enig i at det sitter langt inne å kjøpe en motorsykkel med made in China merke når vi har så mye annet fint å velge i. Men ja, jeg sier velkommen til konkurransen :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av AJ »

Kina lager skikkelige saker når det gjelder, ble jeg fortalt av en tidligere mekaniker på anleggsmaskiner og senere MC-mekaniker.

Tror faktisk han har rett.

Så kan man jo se hva kineserne har fått til når det gjelder el-bil.
Kinesiske BYD er i løpet av kort tid blitt verdens største el-bilprodusent.
Og har langt færre klager fra kunder/eiere enn Tesla, så vidt jeg vet.

Så jeg tror ikke vi bør skue kineserne på håret... ;)

Men om jeg selv ville velge kinesisk MC :-k ?
Det sitter nok langt inne fortsatt.

Det er det nok "upålitelig" italiensk som gjelder fortsatt, som førstepri... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så må dem klare å lage like driftsikre motorsykler som finnes fra før, å det til en langt lavere pris, for å få inpass i markedet.

Det var jo slik det var med Skoda også husker jeg. Dem var priset gunstig i førsten, men i dag koster omtrent like mye som andre biler i samme klasse. Å dem er nok minst like gode også.

Men jeg tror det må være noen med muskler som står bak som vil satse. For jeg tror det vil koste blod, svette og penger for å ta opp konkurransen med dagens marked. Jeg ønsker dem vertfall lykke til :)

Svar