Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Copsahl »

Endelig etter litt mekling i heimen, har jeg endelig startet på MC lappen og har oppkjøring i slutten av mai. Jeg har også vært ute å handlet meg en sykkel, som trenger nye dekk. Siden jeg er ganske fersk på dette feltet, tenkte jeg det kan være lurt å sjekke med noen som har vært i gamet litt lenger enn meg. :vs

Lurer derfor på hva bør man tenke på i forhold til dekk, hvor får man lagt om dekk i Oslo/Akershus området, uten at det koster en smal formue?
Hvor mye bør man regne med å måtte betale for en pakke med både frem og bak dekk med omlegging?

Jeg holder til i Oslo området og har en Suzuki GSX 750 F 2005 modell.

--
Christian

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av TheHaughom »

Kjøp dekk på http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;, du sparer en liten formue på det.
Deretter kan du enten legge om selv, eller demontere hjula å ta dem med til et dekkfirma. Koster nok en 500 kroner å få dem til å legge om. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Copsahl »

Veldig gode tips, takk! :thumleft

--
Christian

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av MH434 »

Hvis du ønsker dekk med godt grep og lang levetid ville jeg kikket på Michelin pilot road 3.
De er også veldig gode på våt vei!
Men her inne er mange med mer erfaring om de dekkene enn meg ;-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av jonnykr »

Det er en kurant sykkel å skru av hjula på selv. Kjøp dekk på Motorsdykkeldekk.com og ta med hjula og de nye dekkene opp til MCpartner på Skedsmokorset, så legger de om og avballanserer for kr 300.- pr. hjul.
Tut & Kjør!

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av teeU »

Mange forhandlere legger om og avbalanserer gratis hvis en kommer med løse hjul og kjøper dekkene der, er iallefall tilfelle med MC-Huset Nydal.

ZZR-Erling

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av ZZR-Erling »

Hei..dekk er viktig! Vil bare si en ting: velg alltid sport/turingdekk. Dette pga egenskapene på vått og kaldt. Disse dekkene når arbeidstemperatur, også,da! Vil anbefale Pirelli Angel ST eller GT, Metzeler Z8, Dunlop Roadsmart 2 og Michelin Road 3. Kjør med det luftrykket som Suzuki har oppgitt.

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Sprint »

Husk også å sjekke lufttykket jevnligt. :thumleft
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av DrGreve »

TheHaughom skrev:Kjøp dekk på http://www.motorsykkeldekk.com" onclick="window.open(this.href);return false;, du sparer en liten formue på det.
Deretter kan du enten legge om selv, eller demontere hjula å ta dem med til et dekkfirma. Koster nok en 500 kroner å få dem til å legge om. :thumleft
Jeg betaler 200,- pr hjul hos min omlegger, men kanskje du mente 500,- for begge? Hvis så, så er det billig til Østlandet å være.?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Kjellrf »

MH434 skrev:Hvis du ønsker dekk med godt grep og lang levetid ville jeg kikket på Michelin pilot road 3.
De er også veldig gode på våt vei!
Men her inne er mange med mer erfaring om de dekkene enn meg ;-)
Generelt har Michelin gode og stabile dekk, og min erfaring er at gummien holder seg mjuk lengre enn hos de fleste konkurrenter.
Hvis en sykkel var følsom på dekk, var ofte løsningen å bruke Michelin.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av LordShaft »

Uansett hvor jeg søker, eller hvem jeg prater med... så er det michelin dekkene det blir pratet mest om. Dette er ikke tilfeldig i mc miljøet.

Kjører du sport touring er Pilot Road3 det soleklare valget i mine øyner.

Skal du ha sportdekk ville jeg gått for pilot power (om du liker U formet dekk) eller pilot power 2ct (om du liker V formet dekk)

Det er også kommet et dekk som mange kaller pilot power 3.. som egentlig heter power pure. Dette dekket er veldig mange missfornøyd med. Veldig glatt og upresist. Jeg har ikke prøvd dette dekket selv.

ZZR-Erling

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Uansett hvor jeg søker, eller hvem jeg prater med... så er det michelin dekkene det blir pratet mest om. Dette er ikke tilfeldig i mc miljøet.

Kjører du sport touring er Pilot Road3 det soleklare valget i mine øyner.

Skal du ha sportdekk ville jeg gått for pilot power (om du liker U formet dekk) eller pilot power 2ct (om du liker V formet dekk)

Det er også kommet et dekk som mange kaller pilot power 3.. som egentlig heter power pure. Dette dekket er veldig mange missfornøyd med. Veldig glatt og upresist. Jeg har ikke prøvd dette dekket selv.
Strengt tatt..i Norge bør man ikke kjøre med sportsdekk på landeveien.
Ok, det fins unntakk..Pilot Power og Pilot Power 2CT var ikke ille på vått og kaldt, men for å være på den sikre siden, kjør sport/turingdekk!

Og...nei, dette diskuterer jeg ikke mere.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av Svolp »

Hold deg til helvete unna mc forhandlere, de er så dyre på dekk at dem skulle blitt bøtelagt...

Som tidligere nevnt, motorsykkeldekk.com og et dekkfirma gjør susen :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av LordShaft »

Unnskyld meg :eh

Du hevder at en ikke skal kjøre sportsdekk på norske veier?? :scratch Dette er en veldig kontroversiell uttalelse. Om du ikke vil lage noe debatt her, er jeg veldig interessert i å høre grunnen om du vil sende meg en pm (over gjennomsnittet opptatt av nettopp dekk)

ZZR-Erling

Re: Anbefaling/erfaringer dekk og dekkskifte

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Unnskyld meg :eh

Du hevder at en ikke skal kjøre sportsdekk på norske veier?? :scratch Dette er en veldig kontroversiell uttalelse. Om du ikke vil lage noe debatt her, er jeg veldig interessert i å høre grunnen om du vil sende meg en pm (over gjennomsnittet opptatt av nettopp dekk)
Sportsdekk er generelt lagd for å kjøres hardt, tildels veldig hardt. Gjør man ikke det, kommer ikke dekket opp i ideel arbeidstemperatur.
I Norge ligger lufttemperaturen betydelig under snittet til feks Frankrike, hvor man har langt flere "sportdager", og således vil s/t-dekkene være det naturlige valget her.

For min del må dere bare kjøre med hva dere vil, men dette er og blir mitt råd.

Svar