Kjøpe første utstyr

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Kjøpe første utstyr

Legg inn av rustee »

Trenger litt hjelp her.
Tenkte å kjøpe meg utstyr nå, sånn at jeg kan bruke mitt eget utstyr under opplæringen som skjer snart.
Har sett litt på Hof MC sin pakke, og lurer på om dette er noe tess? Tenker da mest på hjelmen, siden jeg har lest her på forumet at Nitro hjelmene er ganske støyfylte? Hadde vel kanskje vært greit med plass til intercom også vil jeg tro.
Tar absolutt imot alle tips og evt forslag til hvor jeg kan kjøpe utstyr (greit om det er i Vestfold/Telemark) og evt hva jeg kan kjøpe for å få best mulig utstyr for de få lappene jeg har til rådighet.
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av Flattop »

Jeg kjøpte hos Hof for 6 år siden.
Utstyret er heilt greit som startsett. Men du kommer nok til å ville oppgradere etter noen år. Jeg har nå byttet alt sånær som støvlene, og de står nå på tur for bytting.

Da jeg ikke sitter ute i vinden på sykkelen min, vet jeg ikke om hvorvidt den støyer mer enn andre, men det er plass til interCom i hjelmen, måtte bare skave vekk litt av isoporen for å få plass til høyttaleren. Ikke noe problem det.

Mange vil nok anbefale deg å bruke mer penger den første gangen for å kjøpe bl.a Rukka, men alt det er en avveining som du selv må ta.

Som sagt et heilt greit startsett.
Bilde

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av bjornen »

jeg vurderte å kjøpe en pakke til kona hos Hof mc.
da var det ikke noe problem å bytte ut deler av pakka med andre produkter.
kunne gå fra en billighjelm til en dyrere uten andre problemer enn et påslag tilsvarende prisforskjellen.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av Duville »

rustee skrev:Trenger litt hjelp her.
Tenkte å kjøpe meg utstyr nå, sånn at jeg kan bruke mitt eget utstyr under opplæringen som skjer snart.
Har sett litt på Hof MC sin pakke, og lurer på om dette er noe tess? Tenker da mest på hjelmen, siden jeg har lest her på forumet at Nitro hjelmene er ganske støyfylte? Hadde vel kanskje vært greit med plass til intercom også vil jeg tro.
Tar absolutt imot alle tips og evt forslag til hvor jeg kan kjøpe utstyr (greit om det er i Vestfold/Telemark) og evt hva jeg kan kjøpe for å få best mulig utstyr for de få lappene jeg har til rådighet.

Jeg kjøpte "pakke" med jakke, bukse, støvler og hjelm. Nå på 5 sesongen etter, har jeg brukt alternative kjøp i 4 sesonger. Da visste jeg hva jeg skulle ha og hva jeg ønsket.

Har nå Halvardsons bukse og jakke og shubert hjelm...

Vanskelig å vite hva utstyr du skal ha uten at du vet hvilken MC du skal ha. Skal du kjøre aktivt, eller er det mer stillesittende touring type.
Plass til intercom er greit og mest mulig støyfri. På den andre siden er det ingen som er helt støyfrie og det er en lettelse å bruke hørselsvern, skumplugger, øreplugger med musikk dersom du skal langt...

rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av rustee »

Håper på å få kjøpt en Yamaha XJ6-n etterhvert, men bryr meg ikke stort om jeg har skinndress eller ikke sånn sett. Det viktigste er bare å ha tøy som er godt nok til å begynne med :) Regner med å måtte oppgradere litt etterhvert. Blir i utgangspunktet mest kjøring til/fra jobb og litt cruising rundt om kring når jeg må vekk fra kjerring, unger, bikkjer osv + turer til Danmark med svigers når sykkelen er i boks.
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av Duville »

rustee skrev:Håper på å få kjøpt en Yamaha XJ6-n etterhvert, men bryr meg ikke stort om jeg har skinndress eller ikke sånn sett. Det viktigste er bare å ha tøy som er godt nok til å begynne med :) Regner med å måtte oppgradere litt etterhvert. Blir i utgangspunktet mest kjøring til/fra jobb og litt cruising rundt om kring når jeg må vekk fra kjerring, unger, bikkjer osv + turer til Danmark med svigers når sykkelen er i boks.

jaha skal du ha svigers bakpå til Danmark uten kone, bikkje og barn :-)å =;

Hvor lenge varer detta da? :lol

rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av rustee »

Duville skrev:
rustee skrev:Håper på å få kjøpt en Yamaha XJ6-n etterhvert, men bryr meg ikke stort om jeg har skinndress eller ikke sånn sett. Det viktigste er bare å ha tøy som er godt nok til å begynne med :) Regner med å måtte oppgradere litt etterhvert. Blir i utgangspunktet mest kjøring til/fra jobb og litt cruising rundt om kring når jeg må vekk fra kjerring, unger, bikkjer osv + turer til Danmark med svigers når sykkelen er i boks.

jaha skal du ha svigers bakpå til Danmark uten kone, bikkje og barn :-)å =;

Hvor lenge varer detta da? :lol
Neida, svigerfar kjører egen sykkel :P :p
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av bjornen »

rustee skrev: Tar absolutt imot alle tips og evt forslag til hvor jeg kan kjøpe utstyr (greit om det er i Vestfold/Telemark) og evt hva jeg kan kjøpe for å få best mulig utstyr for de få lappene jeg har til rådighet.
hvorfor ikke ta en tur innom Speed (Sandefjord), løvås (Holmestrand), spinnin Wheel (Hof) og Hof mc.
Da kan du prøve og sammenligne før du handler.
Kan jo nevne at Hof Mc lar deg ta en prøvetur med de hjelmene du vurderer.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av TheHaughom »

Ikke for å kuppe tråden, men prøvde en Lindstrands jakke i dag.
Satt utrolig bra, og så kul ut. Er dog litt småskeptisk da jeg ikke har hørt om Dryway+ membranen som Lindstrand/Jofama/Halvarsson bruker.
Det står at den er uttakbar, betyr det at det kun er "innerjakka" som er vanntett, og alt annet blir gjennomvått?
I så fall er det jo litt kjedelig mtp sommerne her i vest der man har stekende sol det ene minuttet og høljregn det neste, og man har tatt ut innerjakka...

Trykk på bildet for å komme til produktbeskrivelsen.
[img]http://www.jofama.se/motorcycle_wear/im ... 3_00_B.jpg[/img]

Ser de fleste jakkene har denne uttakbare membranen, så lurer på om noen har erfaring å dele.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

rustee
Innlegg: 67
Registrert: 22 apr 2013, 13:37
Motorsykkelen din: 2014 Yamaha XJ6n
Sted: Larvik

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av rustee »

bjornen skrev:
rustee skrev: Tar absolutt imot alle tips og evt forslag til hvor jeg kan kjøpe utstyr (greit om det er i Vestfold/Telemark) og evt hva jeg kan kjøpe for å få best mulig utstyr for de få lappene jeg har til rådighet.
hvorfor ikke ta en tur innom Speed (Sandefjord), løvås (Holmestrand), spinnin Wheel (Hof) og Hof mc.
Da kan du prøve og sammenligne før du handler.
Kan jo nevne at Hof Mc lar deg ta en prøvetur med de hjelmene du vurderer.
Speed, Løvås og Spinnin Wheel har jeg ikke tenkt på engang, takk :thumleft
Kjørelengde 2014: 1023 km (oppdatert 10.04.14)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av poulet_cavalier »

TheHaughom skrev:betyr det at det kun er "innerjakka" som er vanntett, og alt annet blir gjennomvått?
Ja det er det det betyr. Funker greit likevel synes jeg (gidder aldri å ta ut foret - luftingen er ganske bra).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av RuneMC »

Har til nå bare lest om at det er noen Gore tex varianter som har det vanntette laget ytterst - og da heter det Gore tex pro shell - dvs Gore tex laminert i ytterste lag. Det vanligste og billigste også for Gore tex plagg, er at der er indre lag som er vanntett, så da blir ytterlaget av jakken bløt, tung og relativt kald hvis været er sånn. Jeg har en slik jakke nå (Dainese). Greit når det bare er litt nedbør, men bøtter det ned så har nok pro shell varianten en stor fordel. Jeg trekker på regndressen fra Jofama når det blir skikkelig nedbør.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av bjornen »

forrige mi hadde det vanntette laget innerst :sorry
ble ganske så lei, tung, kald og ganske begredelig å ta på seg dagen etter
handla ei jakke fra Scott med vanntett ytterlag :thumleft en helt annen opplevelse å kjøre i pissregn
må nå bare få bytta buksa også,

Brukeravatar
Thomas Bullfighter
Innlegg: 5
Registrert: 24 apr 2013, 10:07
Motorsykkelen din: Buell X1
Sted: Porsgrunn
Kontakt:

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av Thomas Bullfighter »

rustee skrev:Trenger litt hjelp her.
Tenkte å kjøpe meg utstyr nå, sånn at jeg kan bruke mitt eget utstyr under opplæringen som skjer snart.
Har sett litt på Hof MC sin pakke, og lurer på om dette er noe tess? Tenker da mest på hjelmen, siden jeg har lest her på forumet at Nitro hjelmene er ganske støyfylte? Hadde vel kanskje vært greit med plass til intercom også vil jeg tro.
Tar absolutt imot alle tips og evt forslag til hvor jeg kan kjøpe utstyr (greit om det er i Vestfold/Telemark) og evt hva jeg kan kjøpe for å få best mulig utstyr for de få lappene jeg har til rådighet.

Jeg syntes du skal komme innom Bullfighter i porsgrunn :) Vi har hovedsaklig Bullfighter klær, Falco støvler, LS2 og Marushin hjelmer.

Vi har også et pakketilbud på en startpakke fra 5000,-, du finner det på http://www.facebook.com/BullfighterMegastoreGrenland
Pakken kan tilpasses med andre produkter om du ønsker noe annet :)

Åpningstider, telefonnummer og adresse finner du på http://www.bullfightergrenland.no


Hilsen Thomas

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Kjøpe første utstyr

Legg inn av Moby »

Jeg vil anbefalte deg å ihvertfall kjøpe klær som tåler litt regn(goretex e.l). Nå på vårparten og litt utpå høsten er det jo ofte kaldt om morra. Da er det kjekt med avtagbart innerfor. Jeg har det i jakka jeg kjøpte fra rukka, den er varm selv om gradestokken ikke er så langt over 0
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Svar