Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lefty293
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022

Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av lefty293 »

Hei!
Jeg har bygd om en 2011 Z1000SX slik at bremsen sitter på venstre side. Alt fungerer flott bortsett fra at jeg med enkelhet klemme bremsehendelen rett inn. Det bremser, ja men kan jo selvfølgelig ikke ha det slik! Sykkelen skal jo innom biltilsynet snart! Har luftet ved å presse bremsevæske med ei sprøyte fra caliper gjennom ABS-enheten opp til Brembopumpa. Kom en del luft i starten. Har luftet hver dag etter kjøring i håp om at noe luft har funnet veien opp i masterpumpa. Men nå sliter jeg! Finner ikke mer luft, og hendelen er fremdeles myk som varmt smør! Masterpumpa fra Brembo har stått på en 2007 Ducati 1098S og ble kjøpt på Ebay. Valgte å montere den uten å åpne den/overhale, dumt kanskje?

Nå trenger jeg hjelp! Fyr løs!

Bilde
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Brembo clutch masterpumpe som bremsepumpe- problem?

Legg inn av JohnnyTh »

Kan være vanskelig å lufte disse. Jeg har brukt en vanlig "gammeldags" oljekanne som jeg har festet på lufteskruen nde med en slange og så pumpen bremseveske inn i systemet nedenfra. Har hatt større hell med det en å lufte på vanlig måte.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

antakelig er det ikke noe annet galt enn at det er feil utveksling, sylinderen i masterpumpa er for liten.
Du bør ha samme diameter på sylinderen i den nye masterpumpa som i den originale for at bremsen skal ta riktig.
Jeg kan tenke meg ar det kan være vrient å finne en clutchpumpe som ikke er for liten. Jeg har bygd om til hydraulisk clutch og bruker en KTM-pumpe, tror den har 9 mm sylinder og vil være helt ubrukelig som bremsepumpe. Tipper du skal ha en pumpe med 19 mm sylinder.

lefty293

Legg inn av lefty293 »

pelsen skrev:antakelig er det ikke noe annet galt enn at det er feil utveksling, sylinderen i masterpumpa er for liten.
Du bør ha samme diameter på sylinderen i den nye masterpumpa som i den originale for at bremsen skal ta riktig.
Jeg kan tenke meg ar det kan være vrient å finne en clutchpumpe som ikke er for liten. Jeg har bygd om til hydraulisk clutch og bruker en KTM-pumpe, tror den har 9 mm sylinder og vil være helt ubrukelig som bremsepumpe. Tipper du skal ha en pumpe med 19 mm sylinder.
Ja, det er dette jeg er litt redd for. På min forrige sykkel brukte jeg ei clutchpumpe fra en GSXR og det fungerer utmerket. Vurderer å demontere pumpa for å sjekke dimensjonen på Brembo-pumpa. Men hendelen er så veldig myk, burde det ikke vært noe motstand? Hendelen er veldig myk de 3-4 første cm.

2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Har du kjørt sykkelen etter du gjorde dette?
Jeg byttet bremseveske osv. på KTM'en i vinter, de var den myk til jeg hadde fått kjørt sykkelen og bremset litt igjen.
Jeg har også ABS forresten...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

lefty293

Legg inn av lefty293 »

Ja, jeg kjører sykkelen daglig. Den bremser bra nok til å kjøre "etter forholdene"! Jeg ser at det kommer bittelitt forurensing i lufteslangen hver gang jeg lufter, mulig det er mer inne i pumpa så det blir nok å åpne pumpa. Røret i bremsevæskebeholderen var forresten blokkert av skitt da jeg mottok pumpa. Pumpa var også helt tørr/tom for væske.

2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Man skulle tro at bruk av sprøyte og innsprøyting av bremsevæske burde fungere, og da er mao teorien med for lite stempel plausibel.

Men tatt i betraktning hvor kort vei stempelet går på en vanlig brems burde jo et mindre stempel bare ha litt lenger gange. Om stempelet er så lite at det går helt i bånn, vel da er stempelet i hovedsylinder MYE mindre enn stempelet i en ordinær bremssylinder. Personlig tviler jeg på at det er problemet.

Du skriver at du har ABS på din sykkel.

Uten sammenligning, men på samtlige av mine sykler med ABS har eneste lufte-metode som har funket vært å benytte sug. Der er simpelthen for mange bøyer på ledningen til å få ut luftboblene med ordinær luftemetode.

Så før du blir desperat og tenker nytt design eller rep av komponent ville jeg anbefale å prøve å lufte med suging av væsken.
Alle verksted har sugeutstyr, og Biltema har en sak som duger til noen hundrelapper. Den drives av trykkluft.

lefty293

Legg inn av lefty293 »

knutk skrev:Man skulle tro at bruk av sprøyte og innsprøyting av bremsevæske burde fungere, og da er mao teorien med for lite stempel plausibel.

Men tatt i betraktning hvor kort vei stempelet går på en vanlig brems burde jo et mindre stempel bare ha litt lenger gange. Om stempelet er så lite at det går helt i bånn, vel da er stempelet i hovedsylinder MYE mindre enn stempelet i en ordinær bremssylinder. Personlig tviler jeg på at det er problemet.

Du skriver at du har ABS på din sykkel.

Uten sammenligning, men på samtlige av mine sykler med ABS har eneste lufte-metode som har funket vært å benytte sug. Der er simpelthen for mange bøyer på ledningen til å få ut luftboblene med ordinær luftemetode.

Så før du blir desperat og tenker nytt design eller rep av komponent ville jeg anbefale å prøve å lufte med suging av væsken.
Alle verksted har sugeutstyr, og Biltema har en sak som duger til noen hundrelapper. Den drives av trykkluft.
Hei! Nå er stempelstørrelsen 19 eller 16 mm. Tror ikke det skulle gjøre hendelen slik den er nå, kan jo presses helt inn med letthet!

Jeg har tilgang på sugeutstyr. Regner med at du suger fra caliper? Brembopumpa har lufteskrue oppe på toppen, så det går og suge derfra også. Suger jeg fra Brembopumpa slipper jeg og suge evt luft gjennom ABS-punmpa.Tusen takk for tips! Vil prøve dette i helga!

2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Jeg sugde fra kaliper når jeg byttet bremsevæske.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
På min så må du koble en spesiell kontakt, og følge en prosedyre på displayet for å få ut all luft.
Enkelte har fått det til med att motoren går, mens di lufter.
Men kas system din sykkel har, vet eg ikkje.
Har du hørt med Kawaforhandler ?

lefty293

Legg inn av lefty293 »

Tysnes skrev:min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
På min så må du koble en spesiell kontakt, og følge en prosedyre på displayet for å få ut all luft.
Manualen beskriver ikke noen spesiell/annen prosedyre for lufting av ABS-versjonen.

2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Tysnes

Legg inn av Tysnes »

lefty293 skrev:
Tysnes skrev:min sykkel har og abs, og der er det en spesiell prosedyre for å lufte den(spesielt om du har fått luft i abs enheten)
Manualen beskriver ikke noen spesiell/annen prosedyre for lufting av ABS-versjonen.
Ok, da er jo den saken grei :-)

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Lite konstruktiv kommentar, Tysnes, har du noe bedre :roll :knegg
Veien er viktigere enn målet.

Tysnes

Legg inn av Tysnes »

Rottenikken skrev:Lite konstruktiv kommentar, Tysnes, har du noe bedre :roll :knegg
Nei, har du :P :p

Rottenikken
Motorsykkelen din: Yamaha

Legg inn av Rottenikken »

Nei Tysnes, men har jeg negative tanker så holder jeg kjeft i motsetning til deg!
Om det er noe positivt å si så gjør jeg det!
Veien er viktigere enn målet.

Svar