Oversikt - nysalg MC...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

Skulle jeg hatt en såkalt "pendlesykkel" til lav pris så hadde definitivt en slik 390 stått høyt i kurs hos meg. Utseendet er det ikke noe galt med og sikkert lett og bli kvitt også.

Jeg kunne til og med gått for en 125cc i samme sjanger. Motor er slett ikke vesentlig for meg når jeg bare skal pendle til/fra jobb uansett.

Men på langturer vil jeg ha lit mer krutt ja. Nå er jo uansett Rocket overkill på det meste så jeg mener ikek at jeg MÅ ha en Rocket. Det er jaggu meg bra med trøkk i sykler som XSR900, Speed Triple RS og sikkert Speed Twin 1200 også. Ikke minmst er dem lettere og håndtere enn Rocket.

men en sykkel ala KTM390 på langtur hadde nok blitt litt amputert for min del. Fordelen er jo uansett at den er er mye lettere og ha med å gjøre, samt at det nok er morsommere og dra denne ut på grus og småveier. Noe jeg antar er en del av grunnen til valget :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Nå forsvinner Duke'en fra stallen her hjemme. Skulle svært gjerne beholdt den, men det blir en smule i overkant med tre motorsykler.
Men! hadde tilfeldighetene ført til at jeg hadde dratt fra Motorspeed på Lillehammer sommeren 2021 med en 390 Adventure da jeg fikk en radiatorskade på 1290'en, ville jeg ganske sikkert heholdt den.
Hvorfor? Jo, fordi jeg bor omtrent midt i et grusveieldorado og ville utforsket disse veiene langt mer enn hva jeg har gjort med Moto Guzzi Stelvio'en i sin tid og 1290'en de siste årene.
390 Adventure er med sin lave vekt er langt mer egnet til denslags kjøring. For meg ville dette trolig vært den perfekte grussykkel.
Så hvem vet, kanskje det havner en slik I sykkelstallen etter hvert... :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2023, 07:45 Nå forsvinner Duke'en fra stallen her hjemme. Skulle svært gjerne beholdt den, men det blir en smule i overkant med tre motorsykler.
Men! hadde tilfeldighetene ført til at jeg hadde dratt fra Motorspeed på Lillehammer sommeren 2021 med en 390 Adventure da jeg fikk en radiatorskade på 1290'en, ville jeg ganske sikkert heholdt de.
Hvorfor? Jo, fordi jeg bor omtrent midt i et grusveieldorado og ville utforsket disse veiene langt mer enn hva jeg har gjort med Moto Guzzi Stelvio'en i sin tid og 1290'en de siste årene.
390 Adventure er med sin lave vekt er langt mer egnet til denslags kjøring. For meg ville dette trolig vært den perfekte grussykkel.
Så hvem vet, kanskje det havner en slik I sykkelstallen etter hvert... :crazy: .
Skal du kvitte deg med den alt?

Joda, jeg er enig med deg at tre motorsykler er overkill, men jeg fikk intrykk av at 390'en var en sykkel du IKKE kom til å kvitte deg med ut fra hva du har skrevet om den :)

Men uansett... Regner med du fikk en god pris og at du sitter igjen med gevinst? Eller ble du rammet av det mange kaller et impulskjøp?

Har du ikke kjøpt masse utstyr og ting til den også?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5268
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av dypen »

Har kjørt masse lettvekter som er veldig lenge siden med bare gode minner, kjøreopplevelsen den gang bestod i att vi hadde transportmiddel og kunne dra sammen med andre kompiser hvor vi ville samt vi likte å pusse og stelle med disse syklene. Det var veldig sosialt som sikkert gjorde sitt til at det ble flere og større sykler.

En sylindra 390 (endunker) vil helt klart være ett godt skritt opp fra 125 hvor du er mye mer fleksibel i trafikken og slipper å ligge huflat over styre for å holde fartsgrensa på motorvei. Momentet i 390 vil sikkert oppleves helt annerledes og veldig bra hvis du er på vei oppover på kubikkstigen.

Har hatt XT500 endunker på knastedekk med bare kickstart, bra moment morsom men en smule slitsom på 25 mils asfalt strekker når du kom fra Z1000.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 apr 2023, 15:39 Momentet i 390 vil sikkert oppleves helt annerledes og veldig bra hvis du er på vei oppover på kubikkstigen.
Helt klart. men andre veien blir det annerledes. Å gå fra en sykkel ala KTM 1290 SA til en 390 må vel strengt tatt uten overdrivelse føles som om man kjører moped?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 15:41
dypen skrev: 03 apr 2023, 15:39 Momentet i 390 vil sikkert oppleves helt annerledes og veldig bra hvis du er på vei oppover på kubikkstigen.
Helt klart. men andre veien blir det annerledes. Å gå fra en sykkel ala KTM 1290 SA til en 390 må vel strengt tatt uten overdrivelse føles som om man kjører moped?
Tok du deg bryet med å lese hva jeg skrev i dette innlegget - posting.php?mode=edit&p=424555?

Spesielt dette avsnittet:
Og når det gjelder sammenligninger mener jeg det ikke har noe for seg å sammenligne epler og pærer. Mao. å sammenligne sykler med ulik kubikkstørrelse, fysisk størrelse og ikke minst segment.
Duke 390 er det ikke mange å sammenligne med, etter min mening.
På mange måter en unik sykkel med sin fysiske størrelse som en 125 kubikker, lave vekt og med en overraskende kvikk turtallsvillige motor på 373 kubikkcm. om jeg ikke husker feil, og med en dreving som gjør den ganske så dravillig med mye villig moment.

En helt annerledes kjøreopplevelse enn min 1290 selvfølgelig. To svært ulike sykler. Hver til sitt bruk
.

Men du vet antakelig best hvordan andre skal oppleve disse to syklene siden du skriver som du gjør, nemlig at "en 390 må vel strengt tatt uten overdrivelse føles som om man kjører moped?".
Alle må mene og tro det samme som deg, antakelig :scratch ?
Spørsmålstegn hjelper lite. Det skinner tydelig igjennom at du er rimelig forutinntatt om noe du ikke har noen som helst erfaring med.
Kanskje greit å bare registrere andres opplevelser og erfaringer og heller komme tilbake med dine egne erfaringer når de er gjort?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

Nå siterte jeg dypen med et spørsmål som ikke var myntet til deg AJ. Altså ikke en påstand, men et spørsmål.

Jeg har da sagtens kjlrt alt fra rocker til 300cc scooter og annet, så man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at den ene kjennes helt annerledes ut enn den andre i et slikt tillfelle.

Momentet i en langt langt mindre motorsterk sykkel vil aldri bli spennende slik jeg ser det, selv ikke om man tar sykkelen for det den er. Derimot kunne jeg sikkert blitt vant til mindre krefter og endret kjørestil etc.

Jeg skjlnner at du er litt muggen AJ, men jeg skal ikke la meg trekke opp av det. Vi har litt forskjellige oppfatninger av ting å det er jo forsåvidt helt greit. Vertfall for min del.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:03 Nå siterte jeg dypen med et spørsmål som ikke var myntet til deg AJ. Altså ikke en påstand, men et spørsmål.
Nå er det vel slik at @dypen ikke har noen 390 erfaring i forhold til 1290 Adventure, men det har jeg. Så da var det vel neppe særlig rart at jeg tok meg friheten å svare.
Vil tror det er greit med svar fra en med erfaring i stedet for et hypotetisk svar fra en som ikke har det.
På ingen måte en forkleinelse av dypens MC-erfaring, som er langt mer omfattende enn min. Men likevel, ingen erfaring, så vidt jeg vet, med 390 Duke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2023, 19:12
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:03 Nå siterte jeg dypen med et spørsmål som ikke var myntet til deg AJ. Altså ikke en påstand, men et spørsmål.
Nå der det vel slik at @dypen ikke har noen 390 erfaring i forhold til 1290 Adventure, men det har jeg. Så da var det vel neppe særlig rart at jeg tok meg friheten å svare.
Vil tror det er greit med svar fra en med erfaring i stedet for et hypotetisk svar fra en som ikke har det.
På ingen måte en forkleinelse av dypens MC-erfaring, som er langt mer omfattende enn min. Men likevel, ingen erfaring, så vidt jeg vet, med 390 Duke.
Jeg vet ikke hva slags sykler dypen har erfaring med av sykler. Jeg fører ikke regnskap over hva han har kjlrt av sykler. Dessuten så mener jeg det er litt dumt og kunne hlre på EN mans erfaring med en sykkel. For det er jo ikke sikkert vi har de samme preferansene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:14 Jeg vet ikke hva slags sykler dypen har erfaring med av sykler. Jeg fører ikke regnskap over hva han har kjlrt av sykler. Dessuten så mener jeg det er litt dumt og kunne hlre på EN mans erfaring med en sykkel. For det er jo ikke sikkert vi har de samme preferansene.
Igjen - og les nå nøye - hva med å skaffe deg din egen erfaring før du kommer med noe som ser langt mer ut som en forutinntatt mening enn et spørsmål?
Og igjen, hjelper lite med et spørsmåltegn når det er åpenbart at du er så forutinntatt som du er.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2023, 19:20
Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 19:14 Jeg vet ikke hva slags sykler dypen har erfaring med av sykler. Jeg fører ikke regnskap over hva han har kjlrt av sykler. Dessuten så mener jeg det er litt dumt og kunne hlre på EN mans erfaring med en sykkel. For det er jo ikke sikkert vi har de samme preferansene.
Igjen - og les nå nøye - hva med å skaffe deg din egen erfaring før du kommer med noe som ser langt mer ut som en forutinntatt mening enn et spørsmål?
Og igjen, hjelper lite med et spørsmåltegn når det er åpenbart at du er så forutinntatt som du er.
Jeg trenger da ikke å ha kjørt en sykkel for å kunne ha en mening om den. Jeg har hørt sine erfaringer om KTM 390'en her inne. Mangfoldige ganger. Men det er fortsatt EN mans erfaring. Jeg har også sett en del youtube videoer og bygget meg opp noen meninger derfra.

Som nevt kunne jeg hatt en slik sykkel selv. Jeg synes dem er tøffe. Jeg kunne til og med tatt en 125 utgave av den. Men da med et helt annen bruksområde enn turkjøring.

Får jeg sjansen skal jeg prøvekjøre en slik. Men det står ikke slike sykler rundt om og venter på meg.

Jajo82
Innlegg: 335
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Jajo82 »

"Jeg har sett på YouTube....." er det mulig.... 🤡

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

Ikke alle har kjørt alle sykler så youtube er et ganske vanlig sted og bygge opp informasjon om noe man lurer på. Eller nettet generelt. Også her inne selvsagt og i forum generelt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av AJ »

Jajo82 skrev: 03 apr 2023, 19:41 "Jeg har sett på YouTube....." er det mulig.... 🤡
he-he...
Ja, disse youtuberne er jo den beste kilden til god kunnskap der ute... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22904
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Oversikt - nysalg MC...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 03 apr 2023, 19:46
Jajo82 skrev: 03 apr 2023, 19:41 "Jeg har sett på YouTube....." er det mulig.... 🤡
he-he...
Ja, disse youtuberne er jo den beste kilden til god kunnskap der ute... :knegg
Ikke alt på nettet bør betegnes som god informasjon. Men må se veldig mye forskjellig samt luke ut litt og sy sammen sin egen oppfatning. Men så klart, det beste er å prøvekjlre syklene selv.

Men jeg har kjørt mange sykler som folk skryter opp i skyene som slett ikke var noe høydare. Så man skal ikke alltid tro det man leser. Heller ikke fra de som har kjlrt de respektive syklene.

Svar