Side 1 av 1

Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 02:18
av Festuz
Kjører en Cagiva Mito, nylig trimmet, skiftet da også tenn-pluggen. Sjekka den idag, lurer på hva dere synes om fargen?

Bilde

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 07:30
av MGR1
I utgangspunktet vil jeg si den ser bra ut, men det kommer an på når du tok den ut. Hvis motoren har gått på tomgang vil fargen ganske umiddelbart bli mørkere. For å få riktig avlesning bør du slå av motoren med en gang du har kjørt i den hastigheten du foretrekker. Sjekk så fargen på isolatoren, ikke se så mye på metallet rundt. Ser du nøye etter vil du kunne se en liten svart ring nederst/innerst på isolatoren, dette, sammen med fargen, indikerer optimalt blandingsforhold. Fargen på isolatoren skal være lys/gråbrun. Ikke svart eller kritthvit.

Når du tester er det viktig å vite hvilket gasspådrag som påvirker hvilke områder i forgasseren (jeg antar at du har en forgassermotor).

Fullt gasspådrag = Hoveddyse
3/4 til full gasspådrag = Nåledyse og hoveddyse
1/4 til 3/4 gasspådrag = Nål (høyde justeres normalt med klips) og nåledyse
1/8 til 1/4 gasspådrag = Cutaway (utskjæring på forgasserstempel)
0 til 1/8 gasspådrag = Tomgangsdyse

Bilde

Bilde

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:09
av Festuz
Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:28
av MGR1
Festuz skrev:Har bare bytta hoveddysa, den starter på sekundet når den er kald nå, noe som kanskje kommer av for mye luft i forhold til bensin?
Hoveddysa som du ser påvirker bare blandingsforholdet nær eller på full gass. Startingen styres av tomgangskretsen. Hvis motoren starter lett (uten choke) når den er kald, og går ujevnt og/eller ryker svart fra eksosen når den er varm, kan dette tyde på for "fet" blanding (for mye bensin ift. luft).

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:38
av Festuz
Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.

Tror heller den får for mye luft på tomgang.

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:42
av MGR1
Festuz skrev:Starter lett uten choke når den er kald, det gjorde den ikke før jeg skrudde den fulleffekt.

Tror heller den får for mye luft på tomgang.
For mye luft (ift. bensin) vil føre til "mager" blanding, og ha den motsatte effekten, at motoren blir tungstartet når den er kald men lettstartet varm.

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:52
av Dexter
Jassåja... hvordan ser "tennpluggen" din ut ja... :redface

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 12:53
av Festuz
Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 13:05
av MGR1
Festuz skrev:Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 14:47
av Festuz
MGR1 skrev:
Festuz skrev:Hmm ok.

Jeg gikk nettopp over fra Motul 710 til Castrol 2-takt olje, jeg hadde Motul 710 olje i oljetanken, men toppa den av med Castrol, med ettertanke så tenker jeg at dette kanskje ikke var så smart?
Hva slags merke olje du har brukt har ingenting å si for blandingsforholdet luft/bensin.
Det vet jeg, men folk mener at det å blande 2 oljer i olje tanken ikke er bra.

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 15:39
av DrGreve
Hvis choken står på konstant så får den for fet blanding og fet blanding resulterer i svartere elektrode.
Motsatt, for mager, så blir den hvitere/lysere.
Det er ikke lett å diagnostisere noe utifra ett bilde..

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 16:10
av DrGreve
Hvis alt er normalt, riktig nok på en 4-takter, så skal det ikke være noe avleiringer og elektroden har en litt rustrød farge. Hvordan det er på en to-takter husker jeg ikke. Sist jeg hadde og skrudde på en to-takter var jeg 15-16 år :)

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 16:24
av pelsen
Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.

Re: Hvordan ser tenn-pluggen min ut?

Lagt inn: 30 apr 2013, 16:51
av MGR1
pelsen skrev:Det er mange år siden jeg sluttet å se på pluggfarge for å sjekke blandingen. Det står oppskrifter på å lese plugger i gamle manualer, men det er dessverre blitt historie. Med den bensinen vi har tilgjengelig idag er det ikke mulig å lese pluggfarge for å dyse forgassere slik man gjorde før.
Kan ikke si meg enig i dette, med mindre vi snakker moderne motorer (nyere enn 10-15 år) som alle går litt magert. På en totakter vil pluggen fortsatt være en nyttig indikasjon på tingenes tilstand.