Torque på trykkplate clutch

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

Hvor mye skal jeg stramme de 4 boltene på trykkplaten på clutchen. Jeg har skiftet clutch nå men har tydeligvis strammet alt for hardt. Står ingenting i verkstedsboken uten å stramme i kryss. FAAAAAAAAAAAAAAAAAEN. Nå må jeg opp igjen med alt, ut med oljen osv..... :evil :evil :evil Det dreier seg om en Honda NX250.
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av MGR1 »

Hva slags dimensjon er det på boltene?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av joo »

Hei.

Der var ikke noen momenter for de 4 boltene oppgitt i manualene jeg fant...
Men sentermutteren på clutchen står der, skal ha 60Nm. Denne er 16mm.

Her er en generell veiledning til momenter på bolter og mutre som ikke står spesifikke momenter på i følge manual på din sykkel:

Bilde

Kanskje dette kan hjelpe?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

MGR1 skrev:Hva slags dimensjon er det på boltene?
6mm tror eg...

Problemet er at når jeg fester så blir clutchen sinnsykt tung å trykke inn pluss at den ikkje slipper selv om jeg trykker inn clutchen. Hvis den står på bukk i første gir går hjulet like mye rundt om jeg trykker inn clutchen eller ei. Tror jeg har strammet for mye... Begge ganger :evil :evil :evil Siste gangen stramnet jeg 10 NM,
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

joo skrev:Hei.

Der var ikke noen momenter for de 4 boltene oppgitt i manualene jeg fant...
Men sentermutteren på clutchen står der, skal ha 60Nm. Denne er 16mm.

Her er en generell veiledning til momenter på bolter og mutre som ikke står spesifikke momenter på i følge manual på din sykkel:

Bilde

Kanskje dette kan hjelpe?
Ja den er grei men jeg strammet 10mm og det går ikke uansett ikke... det er fristende å så vidt feste boltene for da klarer jeg å presse platen med hendene og dermed løser clutsjen seg ut... Men det må no være en slags svar på dette... stram i kryssmønster 2-3 ganger står det... men hvor mye stram?????
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av joo »

Lot du clutchplatene ligge over natta i olje før montasjen?
(Det burde jo ikke ha noe å si for hvor tung den er å trykke inn da...)

Men husk at paltene kan klebe. Start sakene i fri og la den gå litt før du setter den i gir. Står den på bukk er du i alle fall safe i tilfelle der er noe galt. Ellers kleber clutchene gjerne når de har stått ei stund, men ikke verre enn at man kan sette dem i gir mens man holder bremsene inne.

Sikker på at du har fått riktig clutch, ikke glemt igjen noen gamle ringer/friksjonsplater inni der osv osv?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av joo »

harlex skrev: Men det må no være en slags svar på dette... stram i kryssmønster 2-3 ganger står det... men hvor mye stram?????
Ingen fasit, men selv ville jeg krysstrammet i trinn til 4Nm - 7Nm -10Nm. Uten å være utdannet til dette :redface
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av Duville »

harlex skrev:
MGR1 skrev:Hva slags dimensjon er det på boltene?
6mm tror eg...

Problemet er at når jeg fester så blir clutchen sinnsykt tung å trykke inn pluss at den ikkje slipper selv om jeg trykker inn clutchen. Hvis den står på bukk i første gir går hjulet like mye rundt om jeg trykker inn clutchen eller ei. Tror jeg har strammet for mye... Begge ganger :evil :evil :evil Siste gangen stramnet jeg 10 NM,

Dette kan vel ikke skyldes for hard stramming av boltene.... Du har ikke ei plate for mye i clutchen?? (gammel plate for mye eller montert siste ytterste plate feil?

Tell etter om du har riktig antall gamle plater...

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

joo skrev:Lot du clutchplatene ligge over natta i olje før montasjen?
(Det burde jo ikke ha noe å si for hvor tung den er å trykke inn da...)

Men husk at paltene kan klebe. Start sakene i fri og la den gå litt før du setter den i gir. Står den på bukk er du i alle fall safe i tilfelle der er noe galt. Ellers kleber clutchene gjerne når de har stått ei stund, men ikke verre enn at man kan sette dem i gir mens man holder bremsene inne.

Sikker på at du har fått riktig clutch, ikke glemt igjen noen gamle ringer/friksjonsplater inni der osv osv?
Platene har lagt i olje ja... Ingen plater igjen....Clutchen er rett.... med 15% kraftigere fjærer. Jeg er ganske sikker på at problemet er at jeg strammer fjærene/boltene formye og det blir jææævlig tung å trykke inn clutchen og såpass stramme fjærer at jeg ikke klarer å presse de ytterligere og løse ut clutchen. Den står på bukk og når jeg gir gass så er det ett fett om jeg holder clutchen inne eller ikke. den drar som om clutchen er ute. Jeg kommer no til å stramme boltene såvidt at det blir motstrand for da kan jeg se med den blotte øye at den slipper når platen blir trykket inn. Men tar jeg dem for løst er vel ikke det bra heller... sluring eller endaverre at en bolt løsner... men gjør den det.... Når den er presset av fjæren????... Faen at det skal være så vanskelig.... Nå hadde jeg ventet i 2 uker på det jævla spesialvektøyet for å løsne mutteren i midten av clutchhuset og nå dette... :-(((
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

Duville skrev:
harlex skrev:
MGR1 skrev:Hva slags dimensjon er det på boltene?
6mm tror eg...

Problemet er at når jeg fester så blir clutchen sinnsykt tung å trykke inn pluss at den ikkje slipper selv om jeg trykker inn clutchen. Hvis den står på bukk i første gir går hjulet like mye rundt om jeg trykker inn clutchen eller ei. Tror jeg har strammet for mye... Begge ganger :evil :evil :evil Siste gangen stramnet jeg 10 NM,

Dette kan vel ikke skyldes for hard stramming av boltene.... Du har ikke ei plate for mye i clutchen?? (gammel plate for mye eller montert siste ytterste plate feil?

Tell etter om du har riktig antall gamle plater...
Hva med ytterste plate? går den an å montere feil?
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av MGR1 »

Tror du har satt sammen noe feil. Dette problemet kan ikke skyldes feil moment på de fire små skruene. 10-12 nm er vanligvis maks moment for slike skruer. Sikker på at de nye fjærene dine ikke binder (altså er helt sammenpresset) før clutchen har løst ut?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av Duville »

harlex skrev:
Duville skrev:
harlex skrev:
MGR1 skrev:Hva slags dimensjon er det på boltene?
6mm tror eg...

Problemet er at når jeg fester så blir clutchen sinnsykt tung å trykke inn pluss at den ikkje slipper selv om jeg trykker inn clutchen. Hvis den står på bukk i første gir går hjulet like mye rundt om jeg trykker inn clutchen eller ei. Tror jeg har strammet for mye... Begge ganger :evil :evil :evil Siste gangen stramnet jeg 10 NM,

Dette kan vel ikke skyldes for hard stramming av boltene.... Du har ikke ei plate for mye i clutchen?? (gammel plate for mye eller montert siste ytterste plate feil?

Tell etter om du har riktig antall gamle plater...
Hva med ytterste plate? går den an å montere feil?

På min MC var den ytterste plata litt spesiell, må se 2 ganger for å se det, men den skulle ligge i ett eget spor som låser denne plata.... Hva slag MC er det du fixer på?

Så MCtypen - min er også en Honda...

Sorry - på din er det tydeligvis 6 friksjonsplater og 5 stålplater og de er visst like på din.

Hvordan er vaieren opp. Er den smurt og fin og ikke minst justert inn med de nye lamellene...

Oppskriften:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=1335" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av DrGreve »

Hvis du tenker på den senterbolten/mutteren som presser inn fjærplaten, så bruker det å være rundt 80 nm. De småboltene rundt 25 nm. Det bruker å være alt fra 2 til fire slike...
Men jeg gir ingen garanti på at det er rett siden det ikke er likt på alle sykler :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

harlex
Innlegg: 82
Registrert: 26 aug 2010, 18:35
Motorsykkelen din: HD, BMW og Honda

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av harlex »

MGR1 skrev:Tror du har satt sammen noe feil. Dette problemet kan ikke skyldes feil moment på de fire små skruene. 10-12 nm er vanligvis maks moment for slike skruer. Sikker på at de nye fjærene dine ikke binder (altså er helt sammenpresset) før clutchen har løst ut?
Nettopp.... Det er det som er problemet. Om jeg bruker usle 4nm på boltene så bunner jeg fjærene før boltene sitter.... Og da sier det seg selv at det ikke går... Jeg prøvde en runde med å så vidt å feste boltene for å få litt fjæring igjen før jeg lukket... Det var ikke suksess.... Fikk ikke sykkelen i gir... Trodde jeg hadde traspet girkassen :evil men etter jeg tok av clutsjen igjen klarte jeg å gire opp og ned....
Jeg har nok montert noe feil ja....Skjønner bare ikke hva... Har skiftet clutch på mc 4 ganger før og det har vært en kjapp affære.... Får se på det til helgen.... Nå har jeg nemlig klart å ødelegge pakningen etter å hatt av dekselet x antall ganger....
2007 Suzuki GSX 1400
2008 Harley Davidson XLC 883/1200

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Torque på trykkplate clutch

Legg inn av ejs »

:thumleft
Boltene skal vel bunne..
Regner med at det er gale fjærer,
siden lamell og stålskiver er riktig. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Svar