XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av hakhap »

Hei alle,

prøvekjørde en Yamaha XJ600 Diverson i går for @Joanna som leter etter ne moped til når hun har lappen.

Den var greit , men den er vanskelig å få ned i 1 gir fra neutral av og til.

Er dette en stor bekymmering eller er det noe man greit kan fikse hvis det viser seg å vare noe og ikke bare tilfeldig?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av TheHaughom »

Muligens en halvdårlig olje eller sliten clutch?
Hvor langt er den gått?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av hakhap »

TheHaughom skrev:Muligens en halvdårlig olje eller sliten clutch?
Hvor langt er den gått?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

ca 45000 , men nylig (1-2 år siden) bytt clutch enlig eier
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av Carpa »

Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av Kjellrf »

Da Motorrad langtestet "krispaketet" da den kom, var kassa ganske sliten etter 50.000km (sykkelen blir tatt fra hverandre og kontrollmålt). De regnet at den ville tåle 10-20.000km til, før den trengte overhaling.
I følge Yamaha-folk jeg kjenner, har ikke dette vært noe problem i Norge, men Motorrad hadde sett tendenser til dårlige gearkasser på flere langtestede Yamaha'er (for rundt 20 år siden).

Og en 20 år gammel sykkel som kun skal ha gått 45.000km, kan like gjerne ha gått vesentlig mer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av kjellv »

Er clutchen riktig justert? Frir den orntlig ut?

Kjør motoren litt varm, og tapp av olja før den blir kald. Drypp et par dråper av olja du tapper ut på et reint glasskår. Legg et annet reint glasskår oppå slik at du klemmer oljedråpene til en tynn film. Da blir olja gjennomsiktig om den er aldri så svart. Se mot lyset gjennom glasset og se om du ser metallspon av en viss størrelse. (du vil alltid kunne se små metallpartikler i spillolje uten at det trenger å være noe galt) Men større metallpartikler vil gi en indikasjon på at noe er i ferd med å skje.
Dette er en luftkjølt motor så fyll på igjen helsyntetisk 10W50 olje av god kvalitet, den tåler store temperaturforandringer og holder en god oljefilm på tannhjula selv om den blir varm.

Ikke godt å si hva dette kommer av. 1. giret er jo normalt ikke spesielt utsatt for store påkjenninger, og er normalt heller ikke det giret som man først får problemer ved et begynnende girhavari. Det er gjerne 2. og 3. giret som får de høyeste belastningene og størst slitasje.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av hakhap »

kjellv skrev:Er clutchen riktig justert? Frir den orntlig ut?

Kjør motoren litt varm, og tapp av olja før den blir kald. Drypp et par dråper av olja du tapper ut på et reint glasskår. Legg et annet reint glasskår oppå slik at du klemmer oljedråpene til en tynn film. Da blir olja gjennomsiktig om den er aldri så svart. Se mot lyset gjennom glasset og se om du ser metallspon av en viss størrelse. (du vil alltid kunne se små metallpartikler i spillolje uten at det trenger å være noe galt) Men større metallpartikler vil gi en indikasjon på at noe er i ferd med å skje.
Dette er en luftkjølt motor så fyll på igjen helsyntetisk 10W50 olje av god kvalitet, den tåler store temperaturforandringer og holder en god oljefilm på tannhjula selv om den blir varm.

Ikke godt å si hva dette kommer av. 1. giret er jo normalt ikke spesielt utsatt for store påkjenninger, og er normalt heller ikke det giret som man først får problemer ved et begynnende girhavari. Det er gjerne 2. og 3. giret som får de høyeste belastningene og størst slitasje.

Takk for innspill, lest lit på noen forum på nettet og det kan vare clutch wire som begynner å gå itu.
Da dette ikke er min sykkel og vi vurerer å kjöpe den lurer jeg på hvor ille det kan vare.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av bjornen »

prøvde å bruke mineralsk 20w-50 olje på den gamle shadowen min i fjor
( etter anbefaling fra folk som skulle / burde ha greie på det (Forhandler/ mekaniker))
håpløs å få i / ut av gir før motoren ble varm, måtte virkelig tråkke til.
har nå helsyntetisk 10w-40 på motoren, fungerer fint så langt (men har bare kjørt 10-15 mil med den sykkelen i år

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.

Blir så imponert når "mekanikere" uttaler seg så skråsikkert :thumleft - ikke bli nå så veldig fornærmet.. :-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1598
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av Kjellrf »

bjornen skrev:prøvde å bruke mineralsk 20w-50 olje på den gamle shadowen min i fjor
( etter anbefaling fra folk som skulle / burde ha greie på det (Forhandler/ mekaniker))
håpløs å få i / ut av gir før motoren ble varm, måtte virkelig tråkke til.
har nå helsyntetisk 10w-40 på motoren, fungerer fint så langt (men har bare kjørt 10-15 mil med den sykkelen i år
Var også borti en GSX600F som etter oljeskift fra Motul 5100 til en mineralsk olje av anerkjent merke (begynner på P..), begynte å slure på clutsjen, eieren fikk beskjed av verkstedet der han hadde byttet olja/hatt service, om at clutsjen var utslitt. Men siden han hadde vært mer fornøyd med Motul 5100, byttet han tilbake til Motul 5100, og clutsjfeilen forsvant.

Jeg tok sykkelen i innbytte et par måneder etterpå, og kunne konstantere at clutsjwiren gikk tregt, så den blei byttet.
Og Motul 5100 er en svært bra olje når det gjelder clutsj og girproblematikk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
Carpa skrev:Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.

Blir så imponert når "mekanikere" uttaler seg så skråsikkert :thumleft - ikke bli nå så veldig fornærmet.. :-)
Så du mener altså at dette ikke er et typisk tegn på slitt clutch :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av kjellv »

Carpa skrev: Så du mener altså at dette ikke er et typisk tegn på slitt clutch :-k
Lite trolig...
Slitt clutch vil merkes som at punktet der clutchen går i inngrep blir stadig nærmere at clutchhendelen er helt ute. Til sist vil clutchen slure selv om du har sluppet hendelen helt. Da må clutchen justeres.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir

Legg inn av SuperMorten »

Kjellrf skrev: Var også borti en GSX600F som etter oljeskift fra Motul 5100 til en mineralsk olje av anerkjent merke (begynner på P..),
Piltema...? :lol (måtte bare)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar