Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av OleIdole93 »

Hei! Er 20 år og ny i mc-verden. Har sett litt rundt og funnet ut at jeg kommer til å legge meg i 30-40.000 kroners markedet. I utgangspunktet er det en Bandit eller hornet jeg er mest interessert i,så derfor lurte jeg på om noen visste om kostnadene ved å plombere slik at jeg kan kjøre på de nye mellomtung reglene, og evt om dette er lett å fjerne igjen da jeg blir gammel nok? Er åpen for konstruktive tilbakemeldinger og råd, da jeg som sagt foreløpig har lite erfaring og kjennskap til emnet og motorsykkel generelt . Takker for svar ! :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av DrGreve »

Honda Hornet: http://www.ebay.at/sch/i.html?_nkw=hond ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;

Bandit: http://www.ebay.at/sch/i.html?_nkw=suzu ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg regner med at hvis du finner noen som er TÙV-godkjente så er de sikkert godkjent i Norge også, men det er min antagelse. Får du ett godkjent verksted til å ta monteringen, så tror jeg trafikkstasjonen der du bor også vil godkjenne det.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av Geir »

OleIdole93 skrev:Hei! Er 20 år og ny i mc-verden. Har sett litt rundt og funnet ut at jeg kommer til å legge meg i 30-40.000 kroners markedet. I utgangspunktet er det en Bandit eller hornet jeg er mest interessert i,så derfor lurte jeg på om noen visste om kostnadene ved å plombere slik at jeg kan kjøre på de nye mellomtung reglene, og evt om dette er lett å fjerne igjen da jeg blir gammel nok? Er åpen for konstruktive tilbakemeldinger og råd, da jeg som sagt foreløpig har lite erfaring og kjennskap til emnet og motorsykkel generelt . Takker for svar ! :)
Hei, og velkommen til forumet!

For mellomtung mc gjelder følgende i følge Forskrift om førerkort m.m.:
Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

Altså; max effekt som A2 35 kW / 46.94 hk OG max effekt før nedtrimming 70 Kw / 93.87 hp OG forhold hk/vekt max 0,2.

Hornet har vel originalt 98hk etter det som står i annonsene på finn.no så den ryker vel ut der...
Suzuki Bandit 600 har - fremdeles i følge annonsene på finn.no - 78 hk som fulleffekt og skulle være mer egnet.

Hva denne moroa koster vet jeg ikke men i flg. forhandlere jeg har snakket med er prosedyren at et verksted monterer et "strupesett" på sykkelen (vet ikke om dette finnes til Bandit...) og dokumenterer dette. Så forevises mc'en hos SVV og får ny status som mellomtung...

Sjekker i disse dager ny A2 sykkel (Kawasaki Z800E) til "guttungen" og i flg. forhandler er prosedyren motsatt for å gå tilbake til fulleffekt; fjerne strupesettet hos forhandler og få dokumentasjon på at sykkelen tåler den opprinnelige effekten (!) og så SVV for forevisning og nytt vognkort.

Priser/muligheter får du nok sikreste opplysninger om hos forhandler.

Lykke til! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av knutk »

Sikkert noen her inne som har gjort dette og kan gi flere detaljer, men deler finner du her: http://www.greybikes.no/, og han selger deler som også føres av dette firma: http://shop.alphatechnik.de/shop//index ... page=index. Reduserings sett heter "Leistungsänderung".

Man får med Tüv papir sammen med settet. Dette bringer man så til Biltilsynet og får registrert sykkel til lav-effekt.
Når du er gammel nok fjernes delene og man drar tilbake til Biltilsynet og ber om tilbakestilling til normal effekt.

Usikker på om man må ha jobben utført av verksted eller om papirene blir akseptert uansett.

I Biltilsynet sitter der en del småkonger, så praksisen er kanskje litt ulik fra sted til sted.

Selve modifikasjonen fremstår som grei nok, i de fleste tilfeller bare reduseres utslaget til gasswire
Men jeg tror jeg ville kontaktet Biltilsynet du har tenkt å benytte i forkant og få avklart om de aksepterer at du gjør jobben selv og viser medfølgende papir, eller om "kongen" insisterer på at jobben er utført på et verksted.

Om du handler sykkel hos en forhandler kan jo kanskje de hjelpe deg.

Ser ellers at hos GreyBike er prisen for samme sett over dobbel i forhold til Tyskland, men dersom tilsynet insisterer på at verksted skal gjøre jobben tvinges du kanskje til å handle ombyggingssett via verkstedet.

Anbefaler å avklare slike detaljer før du handler sykkel og ombyggingssett.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av TheHaughom »

OleIdole93 skrev:Hei! Er 20 år og ny i mc-verden. Har sett litt rundt og funnet ut at jeg kommer til å legge meg i 30-40.000 kroners markedet. I utgangspunktet er det en Bandit eller hornet jeg er mest interessert i,så derfor lurte jeg på om noen visste om kostnadene ved å plombere slik at jeg kan kjøre på de nye mellomtung reglene, og evt om dette er lett å fjerne igjen da jeg blir gammel nok? Er åpen for konstruktive tilbakemeldinger og råd, da jeg som sagt foreløpig har lite erfaring og kjennskap til emnet og motorsykkel generelt . Takker for svar ! :)
Jeg skulle også kjøpe sykkel til 30-40.000 kroner i fjor, endte opp med det tredobbelte.
Ble i det minste fornøyd! :P :p

Velkommen til forumet!
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av MLeikarnes »

Suzukien min er godkjent nedplombert med 25kW sett fra greybikes i tyskland. Kostet rundt 1000 kroner, satte i skivene etter forgasserene selv og bestilte deretter time på biltilsynet, tok med sykkelen og TÜV papirer og viste den, trengte ikke papirer fra godkjent verksted, hadde egentlig ikke trengt å satt de inn engang...
Godkjent nedplombert fra 56hk til 34hk nå, men kan vel si så mye som at den ikke gikk forover i medvind med 34hk....

Kostet tilsammen 1500 kroner og 2-3 timers arbied for vår del.

Skulle jo tro det er like enkelt med 35kW sett også? sålenge man har TÜV papir går det meste bra!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

OleIdole93
Innlegg: 27
Registrert: 21 mai 2013, 11:40
Motorsykkelen din: Suzuki SV650S Yoshimura 2006

Re: Plombering av tung ned til 47hk Hornet/Bandit

Legg inn av OleIdole93 »

Takker for mange tilbakemeldinger!

Jeg har også sett at de fleste hornet-syklene står på finn med 98 hk, men da jeg sjekket opp regnr med vegvesenet så stod det registrert 94 hk. Som du da sa til meg var det 93,78 hk som var maks. Vil de da godta 94 hk, eller er de helt totalt firkantet ? Og er det noen som kan tenke seg en ca pris på å få hele jobben gjort? Jeg har da dessverre ingen bekjente eller liknende som kan ordne dette for meg, og vil nødig "pludre" med dette selv og gjøre ting feil.


Ja, sykkelen din er helt fantastisk, jeg skjønner godt at du kjøpte den! Dog har jeg intet valg, er jeg nødt til å holde meg innenfor prissjiktet da jeg har begrenset med penger :))

Svar