Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av PCP »

Hei! :prf

Som overskriften antyder er jeg på jakt etter å høre erfaringer og/eller formeninger om Nitron Sport coilover bakdemper, når det gjelder tur-kjøring.

Har en god gammel 96 VFR750 som jeg er glad i å bruke til halvlange dagsturer. Noe av det jeg liker best er å bruke den geniale TomTom GPS-funksjonen "Svingete veier" som har tatt meg på utrolig mange fine MC-(om)veier jeg ellers aldri ville forvillet meg inn på. Men dessverre er jo veidekket på svært mange av våre veier med vakkert landskap og MC-vennlig layout, ikke fullt så mye å skryte av. Det er store hull, rugler, dårlig lapping, spor, telehiv, osv, osv.

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg for så vidt allerede har lest en god del pent om disse Nitron Sport demperne, men det jeg leser både frister og skremmer meg litt. VFR's største akilleshæl for banekjøring er (var) at den har for myke dempere. Og det er denne typen kjøring erfaringene jeg har lest om virker å fokusere på, som for eksempel at man har klart 2,5 sekunder bedre rundetid med Nitron bak, og noe progressive fjærer i forgaffelen.

Så etter denne lange innledningen kan jeg komme til spørsmålet;
Jeg er primært ute etter mer komfort der veien er dårlig. Om kjøreegenskapene blir bedre på jevn god vei gjør jo ikke det noe, men det må for all del ikke oppleves som bare "stivere". Det må svelge humpene på en bedre måte om det skal være noe poeng for meg.

Hører veldig gjerne kommentarer fra andre om dette. Har av og til tenkt at den slappe fjæringen kanskje nettopp er noe av grunnen til at VFR har blitt en populær gubbe-racer for de litt turglade som meg selv, men jeg vet ikke… :scratch

Er forresten disse jeg ser på;
Nitron Sport.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

lazyboy
Innlegg: 245
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av lazyboy »

Løp og kjøp! :D
Oppgradering av dempere er som og få en helt ny sykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av AJ »

Full støtte til lazyboy her :thumleft

Jeg gikk for nettopp Nitron da jeg byttet demper på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde fram til i fjor høst.
Sykkelen ble mye bedre å kjøre. Ingen "logring" ved kraftig pådrag. Istedet med trøkk på bakhjulet i riktig retning - mot asfalten - og dermed merkbart mer retningsstabil.
For ikke å snakke om da Bakpå og jeg dro til Lofoten med full oppakning som sykkelen hadde en tendens til med den origianlmonterte (KYB)demperen. Opplevde ingen sagging og ingen 'bånning' av Nitron-bakdemperen. Kun fryd og gammen på hele turen med en sykkel som kjørte stabilt og trygt under alle forhold.
Her skal dog legges til at jeg også hadde Öhlins fjærbein foran. Kombinasjonen med Nitron SPORT demperen var upåklagelig.

Jeg bestilte for øvrig min med sort fjær siden jeg ikke syntes den turkisfargede passet særlig bra til Tigers orange-.sorte fargekombo...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev: Jeg bestilte for øvrig min med sort fjær siden jeg ikke syntes den turkisfargede passet særlig bra til Tigers orange-.sorte fargekombo...
Hahaha.... :lol Jeg som trodde du likte litt sånn ekstra spreke farger :P :p

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av Barbarozza »

Her kan jeg virkelig uttale meg :prf

Jeg har 641 Comp fra Wilbers bak og proggresive fjærer fra Wilbers foran på Hondaen og anbefaler det på det sterkeste, kanskje den beste oppgraderingen du kan gjøre på sykkelen din.

Vil egentlig anbefale en av de litt rimeligere demperne en den dyre min, eneste er at du mister litt av innstillingene men når sant skal sies justerer jeg ganske lite.

CBR1100 har samme svakhet som din, mjuk fjæring og foran ingen mulighet til å stramme.

Litt avhengig av hva du bestiller, sørg for å heve sykkelen ørlite bak, før jeg bytta demper hadde jeg en 4 mm shims i toppen av demperen, da endrer du vinkel på gaffel med resultat av at den blir bedre å svinge, merkbart. Kjøper du en skikkelig demper sørg å få med høydejustering også.

Siste tips på Honda som jeg selv har gjort (litt tilfeldig) er å korte ned på avstand mellom hjulene, jeg har gått opp en tann bak og da må jeg slakke kjedet ganske mye med resultat at jeg flytta bakhjulet 7,5 mm lengre inn. Med veldig godt resultat mht sving i sakte fart. Husk at sykkelen min veier 245 kg (den er letta ca 10 kg) Står selvsagt side opp og ned på nettet om dette, men kjør på med ny demper framfor noe annet :) Og fix fjærene foran også :prf
Memento mori

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av TheHaughom »

Har bare erfaring med Wilbergs, Öhlins og WP dempere, men å bytte fra en standard/ujusterbar demper til en slik er som natt og dag. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av PCP »

Tusen takk for gode svar og tilbakemeldinger. :thumleft
Da ser det så langt ut til å være utelukkende gode erfaringer, og inntrykket jeg sitter igjen med er at det uansett neppe er noen tabbe å bruke litt tid og penger på bedre demper.

VFR har mulighet for justering av forspenning foran, og bak er det justerbar forspenning og demping, så vil prøve å endre litt på det, og eventuelt gruble litt mer på saken før jeg tar det endelige valget. Er forsåvidt ikke misfornøyd med sykkelen slik det er nå, den oppleves stabil og etter at jeg nylig fikk på Michelin PR3 foran og bak er styregeometrien akkurat sånn jeg liker den, hverken tungstyrt eller nervøs. Men som eksempel hadde jeg i fjor en tur langs vestsiden av Randsfjorden, og da jeg endelig kom frem til nordsiden av vannet var jeg både sliten og forbanna, og det føles også som den stakkars gamle sykkelen skal ødelegges når det står på som verst. Så den veien lovet jeg meg selv at jeg aldri skulle tilbake til!! (annet enn med en Ducati Multistrada eller noe sånt... :yeyeye )

Noe Multistrada står ikke på budsjettet i overskuelig fremtid, men tanken på at det til tross for nokså begrenset fjæringsvei sikkert kunne bli en god del bedre med en ettermarkeds-demper begynte å dukke opp i løpet av vinteren.

Demperen jeg vurdere har høydejustering Barbarozza, så skulle gå an og eksperimentere med noen mm høyere bak. Ellers er det ikke separat demp/retur, men som du er inne på er jeg ikke så sikker på at jeg trenger det. I den grad det er mulig er jeg mest opptatt av å finne noe som balanserer egenskaper på en grei måte, heller en spesialtilpassing med masse innstillinger.

Til slutt spørsmål til deg AJ; hos Nitron skal man jo oppgi sin vekt slik at demperen blir satt opp riktig. Jeg har aldri bakpå, eller noen andre bakpå, men jeg kjører med toppboks kanskje 60% av tiden. Burde jeg da "skryte på meg" noen ekstra kg så det blir en middelvei mellom min egenvekt, og meg+boks? Hva gjorde du?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Meninger om Nitron (el lign) dempere for touring- bruk?

Legg inn av AJ »

PCP skrev: Til slutt spørsmål til deg AJ; hos Nitron skal man jo oppgi sin vekt slik at demperen blir satt opp riktig. Jeg har aldri bakpå, eller noen andre bakpå, men jeg kjører med toppboks kanskje 60% av tiden. Burde jeg da "skryte på meg" noen ekstra kg så det blir en middelvei mellom min egenvekt, og meg+boks? Hva gjorde du?
Jeg oppga kun min egen vekt iført kjøreutstyr og justerte forspenningen og returdempingen med det hydrauliske justeringsrattet når jeg kjørte med passasjer og bagasje.
Funket helt fint.

For øvrig veldig fornøyd med Nitron, som etter mitt skjønn så ut til å være av svært god og solid bygget kvalitet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar