Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av KydeX »

Hei.

Jeg lurer på om vi kanskje kunne ha en tråd (dersom den ikke eksisterer fra før da, men jeg klarte ikke å finne noe) som forklarer hvordan de ulike motorteknologiene fungerer?

Hvordan har det seg f. Eks. At en crossykkel på 600 ccm med en sylinder har f.eks. 45 HK, mens en sportstourer på 600 ccm har 80 HK, men mindre dreiemoment på lavt turtall en førstnevnte. Hvorfor har en Harley på 1340 ccm med v-twin f.eks. 100 hk, mens min nyinnkjøpte VFR 1200 med V4 har 173 hk?

Så, kjør på, øs ut med kunnskapen som jeg vet finnes her på forumet :)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av tagesk »

HK (eller mer moderne: Watt) er et mål på effekt.
Dreiemomentet er en kraft, og måles i Newton.

Eller med andre, passe upresise ord: Dreiemomentet forteller hvor sterk motoren er mens
antall watt hvor fort den kan gå.

Dreiemomentet forteller hvor fort motoren akselerer, effekten hvor lenge den kan gjøre det.

Effekten er dreiemomentet multiplisert med antall omdreininger/sekund (farten).
100Nm ved 4000 rpm er derfor samme effekt (antall HK) som 50Nm ved 8000 rpm.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av simpson »

KydeX skrev:Hei.

Hvorfor har en Harley på 1340 ccm med v-twin f.eks. 100 hk, mens min nyinnkjøpte VFR 1200 med V4 har 173 hk?
Det har noe med at amerikanere lever på 50-tallet enda og teknologien har utviklet seg videre fra masse kubikk, høyt forbruk og lite effekt.
Se bare på amerikanske biler, 5-6 liters motorer og 150-200 hk.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
KydeX skrev:Hei.

Hvorfor har en Harley på 1340 ccm med v-twin f.eks. 100 hk, mens min nyinnkjøpte VFR 1200 med V4 har 173 hk?
Det har noe med at amerikanere lever på 50-tallet enda og teknologien har utviklet seg videre fra masse kubikk, høyt forbruk og lite effekt.
Se bare på amerikanske biler, 5-6 liters motorer og 150-200 hk.
Husker min gamle bil, en 2 liters Toyota fra 1975. Tror de var levert med ca 70 hk. I dag finner du vel ikke bil med så lite som 70 hk..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av simpson »

Tror ikke det er mange biler som har 70 hk i dag nei.
Samme med mc. Mer hk, mindre kubikk og mindre forbruk.
Med unntak av HD.

ZZR-Erling

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av ZZR-Erling »

Diesel, d e muffens..drar som fy, men så er det brått slutt der bensinern skikkelig våkner. Må jo gire fort som f m diesel..


Vel, nok om det, fins ikke mange mc m diesel akkurat.

Skal bli litt spennende å se hvordan jeg bedømmer min nye Tiger 800 kontra min gamle 1352 Kawa.



Det fins en parameter til som spiller en stor rolle her, og det er vekt!

Mens vi snakker om hk...jeg ville ikke hatt motorkarakteristikken til ZZR i Tigern..og han på HD ville neppe hatt den heller. Sjela til HD ligger jo i dens gamle teknoligi...if its working, dont fix it!......

Hvorfor de ulike med like mange ccm har så forskjellig effektlevering, henger mye sammens med hvor mye turtall de gir, forholddet mellom slaglengde og borring, og fyllingsgrad. En motor som er sterkt overkvaderatisk, gir mye effekt, men lite moment kontra en med lang slaglengde..

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Diesel, d e muffens..drar som fy, men så er det brått slutt der bensinern skikkelig våkner. Må jo gire fort som f m diesel..
[...]
En motor som er sterkt overkvaderatisk, gir mye effekt, men lite moment kontra en med lang slaglengde..
Du svarer selv på spørsmålet ditt.

De aller, aller fleste foretrekker motorer med maksimal dreiemoment på lave turtall.
Antall hestekrefter viser toppfarten mens dreiemomentet viser akselerasjonen.
Saken er at det er mye triveligere å ha maks drag ved 4500 rpm enn ved 9000 rpm.

Dersom du lever et sted med fartsgrenser så ønsker du ikke flere HK (medmindre du ikke har er enn 50) mens mer
dreiemoment vil du alltid ha nytte og glede av.

Det er derfor så mange, de fleste faktisk, foretrekker diesel.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Bringisen »

Mulig det er skummelt i en MC men moderne små bensinturboer er fantastiske. Min kone har en Focus med en 1000ccm bensinturbo som yter 125hk og har et dreiemoment som ikke står særlig mye tilbake for en 1,6 liters turbodiesel. Fordelen med bensinturboen (i forhold til 1,6l dieselen hun hadde før) er at bensinturboen har et arbeidsområde fra 1500-7000rpm. Dieselen hadde et tilsvarende område fra 1500-4000rpm. Denne nye lille bensineren er dobbelt så underholdende og har en bedre akselerasjon :thumleft
Dessuten har den en morsom lyd siden den har tre sylindre og motorblokken får plass på et A4 ark.

Kanskje dette hadde vært noe for MC produsentene , det er jo nesten allerede en MC motor ( 1000ccm , 125hk , 3 sylindre) men på grunn av turboen får man et dreiemoment på rundt 230Nm gjennom et stort turtallsområde. Det er også slutt på ketchup effekten som var før i tiden, dermed regner jeg med at det ikke skulle være farlig i en MC...
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av kjellv »

Bringisen skrev:
Kanskje dette hadde vært noe for MC produsentene , det er jo nesten allerede en MC motor ( 1000ccm , 125hk , 3 sylindre) men på grunn av turboen får man et dreiemoment på rundt 230Nm gjennom et stort turtallsområde. Det er også slutt på ketchup effekten som var før i tiden, dermed regner jeg med at det ikke skulle være farlig i en MC...
off-topic...her er det motsatt: Fiat med Hayabusamotor. [video]http://www.youtube.com/watch?v=dZ8V3_EgV-Y[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Bringisen »

Hehe , artig lyd :thumleft
Jeg regner med at de "Fiatene" der er ekstremt lette og ikke har behov for kraftig dreiemoment , men morsomt var det :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6978
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Jompa »

Når vi er inne på "alternative" motorer.
BRP har en direkteinnsprøyta totakter på 600 cc med høy effekt og lavt forbruk som de
Bruker i en hel rekke med snescootermodeller.
Ulempen til mc-bruk er lavt moment.
Snescootern har ikke gearkasse som mc,en, men variator som gjør at man kjører på høeyere turtall.

Men hvem vet, plutselig blir det populært med sykler med store totaktere og lav vekt,
Veldig lav vekt. Totaktsmotoren veier ca halvparten av en tilsvarende 4 -takter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av teeU »

Dreiemoment i motor er egentlig ikke interessant, det er dreiemomentet på hjulet og den kraften det gir mot veibanen som driver et kjøretøy framover.

Det er en motors Effekt, og Bare det som som avgjør dette dreiemomentet så lenge en har en girkasse til å redusere motorens omdreininger.

Så er det selvølgelig andre ting som hvor stort register motoren har å spille på som avgjør hvor lenge en kan oppnå dette bakhjuls-momentet uten å måtte skifte gir.

Dessuten skal man ikke heller underslå det følelsen det gir å kjenne stempelslagene fra lavt turtall skyve deg framover :knegg men det er psykologisk.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av Barbarozza »

teeU skrev:Dreiemoment i motor er egentlig ikke interessant, det er dreiemomentet på hjulet og den kraften det gir mot veibanen som driver et kjøretøy framover.

Det er en motors Effekt, og Bare det som som avgjør dette dreiemomentet så lenge en har en girkasse til å redusere motorens omdreininger.
Vist er det interessant, hvor i motorens omdreiningstall der momentkurven er best kan du ikke gire om i det hele tatt. En god dieselmotor har feks sitt beste området fra ca 1700. til max 3500 rpm. girkassa avgjør kun hastigheten på drivhjulet. Ikke momentet, det ligger fast i motorens konstruksjon og vil ligge mellom 1700-3500 uansett hvor mye du virrer med girspaken :prf
Memento mori

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av ega16 »

Hvordan er det forresten med fuel injection på MCer? Har de fleste enkel innsprøytning fra throttle body?

Ser at de fleste Ducuatiene har innsprøytning fra throttle body bortsett fra panigalen som har 2 injektorer pr sylinder.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Sammenheng mellom kubikk, hestekrefter osv.?

Legg inn av teeU »

Barbarozza skrev:
teeU skrev:Dreiemoment i motor er egentlig ikke interessant, det er dreiemomentet på hjulet og den kraften det gir mot veibanen som driver et kjøretøy framover.

Det er en motors Effekt, og Bare det som som avgjør dette dreiemomentet så lenge en har en girkasse til å redusere motorens omdreininger.
Vist er det interessant, hvor i motorens omdreiningstall der momentkurven er best kan du ikke gire om i det hele tatt. En god dieselmotor har feks sitt beste området fra ca 1700. til max 3500 rpm. girkassa avgjør kun hastigheten på drivhjulet. Ikke momentet, det ligger fast i motorens konstruksjon og vil ligge mellom 1700-3500 uansett hvor mye du virrer med girspaken :prf
Tullprat, mener du i fullt alvor at dreiemomentet på hjulet ligger fast uansett gir?
Da er det ingen vits i å prøve å forklare dette for deg, men jeg prøver.

Eks: 100Nm i motor, dette skulle da etter det du sier bare gi 100Nm på bakhjulet også (uansett hvor mye jeg virrer med girspaken (på en sykkel?) )
100Nm er ca 10Kp/m, 10 "kilo" på en 1meter lang arm er ikke mye å drive en sykkel med, langt mindre å dra den opp på bakhjulet med.
Fakta derimot er at med all nedgiring i motor og girboks samt kjedeoverføring går det glatt å dra en sykkel med 100 Nm på bakhjulet og det skal jeg si deg:
Det trengs langt mere enn 10 kilo på en 1m lang arm for å løfte fronten på en 200 Kg motorsykkel.

Svar