Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Kjellrf »

Det er stor forskjell på VN800 og VN1500. Det er to helt forskjellige sykler. Men jeg ville ikke kjøpt eldre VN1500 kontra VN800. Du må opp på 96 model på 1500 (Classic), er min mening, og helst ennå litt nyere. Mange overliggere fra 96 til salgs som 97 og 98-modeller. VN800 var bra helt fra starten i 95. 800 er kjappere og piggere å kjøre, VN1500 er tyngre og har mer rå makt og dreimoment.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av tor2502 »

Søkte litt inne på finn, skulle jeg ha valgt noe der for 60 lapper tror jeg at en Honda shadow ville stått høyt på lista mi. Liker de syklende synes de er flotte, men har ikke kjørt en slik en så jeg har ingen referanse.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Erikboe »

Kjellrf skrev:Det er stor forskjell på VN800 og VN1500. Det er to helt forskjellige sykler. Men jeg ville ikke kjøpt eldre VN1500 kontra VN800. Du må opp på 96 model på 1500 (Classic), er min mening, og helst ennå litt nyere. Mange overliggere fra 96 til salgs som 97 og 98-modeller. VN800 var bra helt fra starten i 95. 800 er kjappere og piggere å kjøre, VN1500 er tyngre og har mer rå makt og dreimoment.
Har lurt på en 95' VN1500, ikke gått mer enn ca 24'km, men du vil ikke anbefale så gammel VN1500? Er ikke enkelt å skulle bestemme seg, i hvert fall når jeg ikke får prøvekjørt enda, kommer ikke hjem fra jobb før om 2,5 uke, men får jo god tid her til å sjekke mye erfaringer fra andre på nett. Står vel nå mellom Honda Shadow 1100, Kawasaki VN1500/800, Suzuki Marauder 800 og HD 883/1200 Sporster.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av superduper »

Jeg har hatt Suzuki intruder, Kawasaki. VN1500 og HD Sportster.

Skulle jeg kjøpt custom/cruiser igjen hadde jeg uten tvil valgt Harley!

Fordeler:
- Massiv ekspertisehjelp (stort miljø i Norge)
- Veldig bra deletilgang både brukt og nytt samt. originale og uoriginale deler
- Veldig bra delepriser
- Herlig å kjøre
- Kjempefin lyd
- Sportsteren er veldig lett og egner seg kjempegodt til bykjøring
- Kjempelett å vedlikeholde samt. ikke trang å skru på

Ulemper:
- 04 og nedover vibrerer godt pga ingen gummi i motorfeste (sikkert derfor mange damer kjører Sportster)
- Har en tendens til å rasle litt her og der

Eneste jeg fraråder deg fra er å finne 883 modeller som er borret/trimmet til 1200.. Blant disse finnes det en del mandags-sykler.. Min var en slik en.. Hadde en rar tendens til å skyte forgasseren ut av blokka på tomgang.. Men det skyldtes at den gikk for magert pga trimming samt screaming eagle kit. I tillegg pleide bremsepedal, girpedal, fothvilere, speil etc å falle av under kjøring pga massiv vibrasjon.. Så slike deler burde etterstrammes jevnlig...

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Erikboe »

superduper skrev:Jeg har hatt Suzuki intruder, Kawasaki. VN1500 og HD Sportster.

Skulle jeg kjøpt custom/cruiser igjen hadde jeg uten tvil valgt Harley!

Fordeler:
- Massiv ekspertisehjelp (stort miljø i Norge)
- Veldig bra deletilgang både brukt og nytt samt. originale og uoriginale deler
- Veldig bra delepriser
- Herlig å kjøre
- Kjempefin lyd
- Sportsteren er veldig lett og egner seg kjempegodt til bykjøring
- Kjempelett å vedlikeholde samt. ikke trang å skru på

Ulemper:
- 04 og nedover vibrerer godt pga ingen gummi i motorfeste (sikkert derfor mange damer kjører Sportster)
- Har en tendens til å rasle litt her og der

Eneste jeg fraråder deg fra er å finne 883 modeller som er borret/trimmet til 1200.. Blant disse finnes det en del mandags-sykler.. Min var en slik en.. Hadde en rar tendens til å skyte forgasseren ut av blokka på tomgang.. Men det skyldtes at den gikk for magert pga trimming samt screaming eagle kit. I tillegg pleide bremsepedal, girpedal, fothvilere, speil etc å falle av under kjøring pga massiv vibrasjon.. Så slike deler burde etterstrammes jevnlig...

Er veldig lysten på HD, men for å få et godt eksemplar må jeg dessverre litt over mitt budsjett. Har sett et par 883 89-99' som ligger rundt 50-65'kr.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Jarle »

Jeg hadde VN800 i 5 år. Eneste som skjedde på disse årene var en justering skrue på forgasseren som løsnet. Tror VN800 har litt høyere bakkeklaring enn en del andre av den typen. Jeg la også på dekk med litt høyere profil for å få enda litt mer bakkeklaring. Fikk høre etter at jeg solgte sykkelen at kamakslingen var en svakhet på de.

Selv liker jeg B modellen best.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Kjellrf »

tor2502 skrev:Søkte litt inne på finn, skulle jeg ha valgt noe der for 60 lapper tror jeg at en Honda shadow ville stått høyt på lista mi. Liker de syklende synes de er flotte, men har ikke kjørt en slik en så jeg har ingen referanse.

VT1100 Shadow er litt "lat", en VN800 er sprekere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Erikboe »

Kjellrf skrev:
tor2502 skrev:Søkte litt inne på finn, skulle jeg ha valgt noe der for 60 lapper tror jeg at en Honda shadow ville stått høyt på lista mi. Liker de syklende synes de er flotte, men har ikke kjørt en slik en så jeg har ingen referanse.

VT1100 Shadow er litt "lat", en VN800 er sprekere.
Så VN 800 er sprekere enn Shadow 1100? Det er interessant, gleder meg til å få prøvd litt nå ja. Hadde vært morro å kommet seg inn i en klubb etter hvert også, alltid morro med det sosiale rundt motorsykler.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av superduper »

Erikboe skrev:
superduper skrev:Jeg har hatt Suzuki intruder, Kawasaki. VN1500 og HD Sportster.

Skulle jeg kjøpt custom/cruiser igjen hadde jeg uten tvil valgt Harley!

Fordeler:
- Massiv ekspertisehjelp (stort miljø i Norge)
- Veldig bra deletilgang både brukt og nytt samt. originale og uoriginale deler
- Veldig bra delepriser
- Herlig å kjøre
- Kjempefin lyd
- Sportsteren er veldig lett og egner seg kjempegodt til bykjøring
- Kjempelett å vedlikeholde samt. ikke trang å skru på

Ulemper:
- 04 og nedover vibrerer godt pga ingen gummi i motorfeste (sikkert derfor mange damer kjører Sportster)
- Har en tendens til å rasle litt her og der

Eneste jeg fraråder deg fra er å finne 883 modeller som er borret/trimmet til 1200.. Blant disse finnes det en del mandags-sykler.. Min var en slik en.. Hadde en rar tendens til å skyte forgasseren ut av blokka på tomgang.. Men det skyldtes at den gikk for magert pga trimming samt screaming eagle kit. I tillegg pleide bremsepedal, girpedal, fothvilere, speil etc å falle av under kjøring pga massiv vibrasjon.. Så slike deler burde etterstrammes jevnlig...

Er veldig lysten på HD, men for å få et godt eksemplar må jeg dessverre litt over mitt budsjett. Har sett et par 883 89-99' som ligger rundt 50-65'kr.
Du får nå et kjempefint eksemplar til rundt 60! Ligger flere stykker på Finn til rundt 60 som jeg ville gått for.. Hold deg til over 1991 modeller grunnet at 5-trinns evo kom etter det (4-trinns evo kan har litt problemer ifh til lading)..

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Intruder »

Erikboe skrev:Jeg liker Suzuki Intruder, flott med mye crom. Moto Guzzi er ikke helt min greie, vet ikke hvorfor, er kanskje noe med utseendet som jeg ikke helt blir dus med. Jeg er på jobb på sjøen akkurat nå, skal bli morro å få prøvd noen forskjellige modeller. Har nok insett at jeg trenger noe med litt krefter siden jeg er en tung mann, kjedelig å kjøpe noe som er undermotorisert.

Min Suzuki er en 750,de nyere er 800.Men de har jo også 1400,1500 og 1800,så det er muligheter der... :thumleft
Og...made in Nippon---quality you see... :prop: :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Olav K »

Min definitive favoritt er nok 750 SuperMagna'en fra Honda, sikkert fordi det var den første tunge MC jeg hadde. Bra med power, deilig kjørestilling, kanskje noe lav bakkeklaring. Men relativt vibrasjonsfri, null problem å kjøre 40 mil "non stop" ( måtte fylle bensin iblant såklart)
Jeg hadde min i to år uten problemer, kun vanlig vedlikehold :-)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Erikboe »

Olav K skrev:Min definitive favoritt er nok 750 SuperMagna'en fra Honda, sikkert fordi det var den første tunge MC jeg hadde. Bra med power, deilig kjørestilling, kanskje noe lav bakkeklaring. Men relativt vibrasjonsfri, null problem å kjøre 40 mil "non stop" ( måtte fylle bensin iblant såklart)
Jeg hadde min i to år uten problemer, kun vanlig vedlikehold :-)
Har en slik i kikkerten, 87', flott sykkel. Hvordan er lyden i disse, typisk V motor lyd? Er jo godt med god låt i sykkelen.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Olav K »

Det er en V4, så mangler kanskje bittelitt på den råeste lyden, men min høyst subjektive mening er det tar den dobbelt igjen på utseende og utstråling.
Og gå for 88, det er 750ccm, i 87 var det 700. Det er uansett godt innenfor din 60' limit :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Erikboe
Innlegg: 16
Registrert: 18 jun 2012, 14:31
Motorsykkelen din: Yamaha FZX750 1992.

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Erikboe »

Olav K skrev:Det er en V4, så mangler kanskje bittelitt på den råeste lyden, men min høyst subjektive mening er det tar den dobbelt igjen på utseende og utstråling.
Og gå for 88, det er 750ccm, i 87 var det 700. Det er uansett godt innenfor din 60' limit :thumleft
Da er valget gjort, det ble en 1992 Yamaha FZX750. Kjørte en slik for mange år siden, likte den godt, og når anledningen bød seg slo jeg til. Noen som har tips/råd/erfaringer om denne sykkelen?

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hva skal jeg velge? Lyst på Custom.

Legg inn av Jarle »

Erikboe skrev:
Olav K skrev:Det er en V4, så mangler kanskje bittelitt på den råeste lyden, men min høyst subjektive mening er det tar den dobbelt igjen på utseende og utstråling.
Og gå for 88, det er 750ccm, i 87 var det 700. Det er uansett godt innenfor din 60' limit :thumleft
Da er valget gjort, det ble en 1992 Yamaha FZX750. Kjørte en slik for mange år siden, likte den godt, og når anledningen bød seg slo jeg til. Noen som har tips/råd/erfaringer om denne sykkelen?
Ingen råd eller tips, men GRATTIS med ny sykkel :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Svar