Tankbeskyttelse til VFR1200?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av KydeX »

Hei.

I helga kjørte jeg min første langtur med min nyervervede VFR1200F. Jeg har kun kjørt i godvær med den i starten, men på langturen ble det jo noen til dels kraftige regnskurer. På sidene av tanken der man klemmer inn med knærne var det da jeg overtok sykkelen litt slitasjemerker etter knær, men ikke verre enn at det lot seg pusse vekk. Men den forrige eieren har tydeligvis hatt en annen type dress, eventuelt kjørestil. For regnvær + Rukka dress var tydeligvis rene slipepastaen. Så nå, etter første langturen har jeg fått noen skikkelige merker på sidene av tanken.

Så er spørsmålet: Hva anbefales for å beskytte lakken slik at den ikke blir mer ødelagt enn den allerede er blitt? Den forrige sykkelen hadde jeg Bagster tanktrekk på, men jeg hadde jo håpet å unngå det på denne sykkelen, da jeg ikke synes det passer + at jeg ønsker jo at den fine lakken skal vise.

Er det noen som har noen gode forslag? Jeg vet jo det finnes forskjellige greier å lime på, men hva funker best, og hva ser best ut? Forslag mottas med takk.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av DrGreve »

Bagster har muligens allerede produsert modelltilpasset tanktrekk og tilhørende veske?
Edit: Voila :)
http://www.ebay.com/itm/Bagster-Tank-Co ... 3a820a3e9d" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Vil anbefale;
http://thetankslapper.biz/osc/product_i ... dbce5adab3" onclick="window.open(this.href);return false;
Lucas er en fin fyr, han yter ekte og rask service.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av Snikendeugle »

Metzeler-et dekknavn skrev:Vil anbefale;
http://thetankslapper.biz/osc/product_i ... dbce5adab3" onclick="window.open(this.href);return false;
Lucas er en fin fyr, han yter ekte og rask service.
Helt offtopic:
Lo godt av brukernavnet ditt! :lol (velkommen forresten:))
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Takk for det Storøyde fugl :-)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av KydeX »

Metzeler-et dekknavn skrev:Vil anbefale;
http://thetankslapper.biz/osc/product_i ... dbce5adab3" onclick="window.open(this.href);return false;
Lucas er en fin fyr, han yter ekte og rask service.
Takk for tipset, tror jeg prøver en slik. Koster nesten ingenting, og ser ut til å være akkurat det jeg ser etter. Hvis det funker så bra som reklamen sier da :)

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Ingen årsak KydeX.
Pass på og gjerne både vaske, vokse og polere områdene før du legger på filmen. Ikke nødvendig med voks og polering dog, men det gir muligens lettere «slipp» på filmen når du en gang bestemmer deg for å fjerne den.
Vær påpasselig med å oppholde deg i noenlunde støvfritt miljø, vær omhyggelig ren på lankene (he,he, fete og klissede» pølsefingre» er fy). En rimelig god temperatur under pålegging er ikke å forakte.
Vær ikke for feig med å strekke og yte spenst i filmen under pålegging. Hold filmen godt fuktet (dusj raust på over som under filmen) når du «sparkler» den på plass. Da er det mindre sjanser for riper i filmmaterialet.

OBS! Det finnes to typer film.
Thethankslapper filmen er uten lim og kan legges på opptil flere ganger. Denne sitter ikke riktig så godt som 3M filmen og kan gi litt luftbobler ved senere vasking mv. Den er mer omgjengelig og føyelig å legge, men altså, den kan løsne litt i kantene og det kan dannes luftbobler under filmen i fuktige omgivelser. (Les; etter vask, kraftig regnvær mv.)
3M filmen er med lim og gir svært godt hugg. Litt mer vanskelig å påføre. Vær tålmodig. Selv om resultatet umiddelbart etter pålegging ikke alltid er rimelig tilfredsstillende så kan jeg bare oppmuntre med å fortelle at med tiden (solens påvirkning etc.)så bedrer resultatet seg. Selvsagt ikke hvis utgangspunktet/ påføringen er for håpløst…

Lykke til.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av KydeX »

Metzeler-et dekknavn skrev:Ingen årsak KydeX.
Pass på og gjerne både vaske, vokse og polere områdene før du legger på filmen. Ikke nødvendig med voks og polering dog, men det gir muligens lettere «slipp» på filmen når du en gang bestemmer deg for å fjerne den.
Vær påpasselig med å oppholde deg i noenlunde støvfritt miljø, vær omhyggelig ren på lankene (he,he, fete og klissede» pølsefingre» er fy). En rimelig god temperatur under pålegging er ikke å forakte.
Vær ikke for feig med å strekke og yte spenst i filmen under pålegging. Hold filmen godt fuktet (dusj raust på over som under filmen) når du «sparkler» den på plass. Da er det mindre sjanser for riper i filmmaterialet.

OBS! Det finnes to typer film.
Thethankslapper filmen er uten lim og kan legges på opptil flere ganger. Denne sitter ikke riktig så godt som 3M filmen og kan gi litt luftbobler ved senere vasking mv. Den er mer omgjengelig og føyelig å legge, men altså, den kan løsne litt i kantene og det kan dannes luftbobler under filmen i fuktige omgivelser. (Les; etter vask, kraftig regnvær mv.)
3M filmen er med lim og gir svært godt hugg. Litt mer vanskelig å påføre. Vær tålmodig. Selv om resultatet umiddelbart etter pålegging ikke alltid er rimelig tilfredsstillende så kan jeg bare oppmuntre med å fortelle at med tiden (solens påvirkning etc.)så bedrer resultatet seg. Selvsagt ikke hvis utgangspunktet/ påføringen er for håpløst…

Lykke til.
Jeg har fått 3M filmen i hus nå, men jeg glemte selvsagt å bestille med verktøy eller såpe til å gjøre jobben med. Kan jeg bruke andre ting som jeg får tak i lokalt til å utføre jobben?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av TheHaughom »

Vann med en dæsj Zalo på sprayflaske funker bra. Og bruk et mykt plastkort (type bankkort) til å få ut luftbobler. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Metzeler-et dekknavn
Innlegg: 21
Registrert: 17 jun 2013, 10:35
Motorsykkelen din: Yamaha FJR

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av Metzeler-et dekknavn »

Heisan KydeX .
Finn frem til en mild baby sjampo. (Johnson`s & Johnson`s, Natusan el.lign.) Jeg vil ikke anbefale Zalo.
Bruk cirka et par små dråper i 500 ml vann. Tror det er en fordel om såpevatnet er litt lunet ved påføring.
(Du kan med fordel bruke sjampoen selv i ettertid, men du behøver selvsagt ikke si det til noen he,he..)
Hvis du mangler en egnet »nal» for å «sparkle» folien på plass, så kan du vel kanskje til nød bruke et avdanka kredittkort. Det kan vel sikkert være klokt å runde av kantene litt på kortet med et særs fint slipepapir slik at du ikke risikerer rip ovenpå folien eller du kan tape på en mjuk tape (elektrikertape?) langs kredittkort «eggen».
Pass bare på å spraye på rikelig såpevann ovenpå folien også.
Vær renslig, vask av deg «kroppsfettet» på labbene, spray også såpevann på fingrene under arbeidet.
Dette blir bra og blir nesten usynlig når det har dratt seg til noen dager /uker fremover…

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av KydeX »

Da har jeg verktøyet på plass, så da skal jeg prøve meg i kveld. Gummisparkel pålimt myk bortelås + Natusan babysåpe (fant ikke j&j).
ImageUploadedByTapatalk1373377081.294360.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tankbeskyttelse til VFR1200?

Legg inn av KydeX »

Da var jobben gjort. Vasket, polert og montert på 3M beskyttelse. Jobben gikk forholdsvis greit. Fronten på tanken gikk veldig greit, da den ikke har noen konturer i det hele tatt. Sidene var derimot litt tricky med mange utsparinger, skarpe kanter osv. Jeg fikk det vel så bra til som en legmann kan greie på første forsøk tenker jeg. Det er noen små luftbobler rundt om som jeg ikke klarte å få helt ut, så får vi se om de forsvinner etterhvert. Nå blir det ihvertfall ikke flere riper i tanken etter knærne mine da.

Svar