Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av Rune75 »

Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av MGR1 »

Rune75 skrev:Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?
All ombygging/lakkering reduserer verdien på en veteransykkel i mine (og mange andres) øyne. Uoriginale deler er som oftest ikke like bra kvalitets- og utseendemessig, og heller ikke ny lakk/krom. Det er bedre med en original men litt sliten sykkel (helst med full historie) enn en nyoppuset en.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av mekkern »

Rune75 skrev:Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?
Er i grunnen ikke noe spesiell sykkel eller høy verdi -ren brukssykkel

skal en restaurere den stiller saken seg litt annerledes-men blir uansett ikke noe "høyverdi gjenstand" for du får ALDRI pengene/arbeidet tilbake ved et salg.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev:
All ombygging/lakkering reduserer verdien på en veteransykkel i mine (og mange andres) øyne. Uoriginale deler er som oftest ikke like bra kvalitets- og utseendemessig, og heller ikke ny lakk/krom. Det er bedre med en original men litt sliten sykkel (helst med full historie) enn en nyoppuset en.
dette gjelder mest slikt som AJS`n din og spessielle klassikere-ikke "dussinjapser"- men for all del, er dette "hobbyintressen" så kan ikke det måles i reell verdi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av ole m. »

Rune75 skrev:Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?
Som mekkern sier, dette er en brukssykkel som sikkert er verdt de 15.000,-. Den er nok ikke verdt noe mer i originalstand heller, og det er ikke noe poeng å bruke en haug med penger på restaurering av disse her. Om du ikke har et sterkt ønske om nettopp denne i originalstand da? Men sykkelen kan jo være grei nok den, som en brukssykkel. :-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av Jompa »

Selv kjøpte jeg en veteran for 3 år siden.
Ga 20 000 for den og har brukt ca 50 000 på oppussing siden da, totalt ca 70 000.
Har et lite håp om at verdien kan være ca 40 + idag.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av MGR1 »

mekkern skrev: dette gjelder mest slikt som AJS`n din og spessielle klassikere-ikke "dussinjapser"- men for all del, er dette "hobbyintressen" så kan ikke det måles i reell verdi.
AJS'en var en "dusinsykkel" når den var ny :D. Det er nettopp originaliteten som gjør den interessant, i mine øyne. Ombygd/omlakkert hadde den mistet mye av sin verdi for meg, selv om bruksverdien var lik. Det er gjerne slik at når sykkelen er ny ønsker eieren å køståmisere den for at den skal skille seg ut i mengden, mens når den blir gammel er det viktigere at den er så lik utgangspunktet som mulig. For det er det folk husker og gjerne vil minnes. Jeg har og har hatt andre "dusinsykler" også, som blir mer og mer attraktive etter hvert som det blir færre av dem.

XJ750 var en teknisk bra maskin når den var ny. Det ble solgt relativt mange av dem, og en god del går fortsatt. Modellen er ingen klassiker i dag, men er representativ for sin periode og vil derfor kunne få klassikerstatus når de fleste er borte, hvis den er original og urørt. Ombygd mister den verdien som klassiker drastisk, mens bruksverdien er relativt upåvirket. Såsant modifikasjonene fungerer da...

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av mekkern »

Det har blitt pop å ta vare på enkelte modeller i dag, ikke slik som på 70 tallet da "all gammal dritt" skulle kastes. derfor er det ikke spesiellt høye priser på feks. CB750-utenom den første utgaven-selv gamle vannbusser og kawatripler bringer ikke gull utenom enkelte eksepsjonelle utgaver.
å tro at envær sykkel automatisk blir mer verdt når den er gammel og "brukt opp" er bare tull.
sykler som var "milepeler" når de kom-som "ur-R sykkelen- gsx-R" kan gi brukbar pris for førsteårs modell-selv om det heller ikke er mye å skryte av..
dessuten har utviklingen kommet så langt nå at det blir ikke mange "moderne klassikere" lengre pga tilgangen på deler/elektronikken som allerede i dag produseres i "just in time" prinsippet og de store delelagrene ikke lengre finnes.
etter supporten fra fabrikk opphører kan de fort bli ubruklige -utenom de få typene som ettermarkedet satser på, med et uttall modeller faller mange av lasset.

http://snl.no/Just-in-time

Finding Motorcycle Parts

"Behold, thou desirest truth in the inward parts: and in the hidden part thou shalt make me to know wisdom."
Psalms 51:6
We all want the truest parts to replace our motorcycle's inward parts and in that thought is wisdom. There are basically four types of parts.

OEM. Meaning "Original Equipment Manufacture."
NOS. Meaning "New Old Stock."
AfterMarket. Meaning parts made by someone other then the original manufacturer.
Used Parts. Parts taken from a broken or wrecked motorcycle.

OEM parts cover every single part on the motorcycle. Every nut, piston, bolt and gasket. This costs the original manufacturer a lot of money but they have to do it to support the motorcycles the manufacturer makes. The down side is that these parts cost top dollar. The up side is that each part will fit and fit perfectly. Many times the best place to start your parts search is with the original manufacturer.

NOS parts are just OEM parts that are old. You might be getting them from the original manufacturer but more likely you will be getting them from some one who bought them from the original manufacturer. Some manufacturers sell off all parts that are older then a certain number of years, usually ten years. NOT all manufacturers do this, just some. They do this so they don't have to store parts that maybe no one will ever buy. The people that buy the old parts either think they will buy cheap and sell high-
One problem with some NOS parts is their age. This is not so much a problem with steel parts because they are normally packed in special paper and plastic that is designed for long term storage. Rubber parts can be packed as well as steel parts but rubber just does not age as well as steel. Just something to think about if the part is twenty or thirty years old.

Aftermarket parts are made buy some one who thinks they can make a common, fast moving part at a great profit. Say an air cleaner or a piston or a valve. They do not have to make every part only the fast moving, high profit parts. Original Equipment Manufacturers have to make ALL the parts. High profit, low profit and even no profit parts. This means aftermarket people can price the part cheaper then the original and still make a good profit. Most times the aftermarket part will be just as good as the original. By law, if the aftermarket part is as good as the original, it will not void the original warranty. In other words if you replace your air cleaner with a cheaper aftermarket one, instead of an expensive OEM one your warranty is still good.

If the part is not available from the manufacturer you may have to buy used if you want to get your machine back on the road.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av MGR1 »

mekkern skrev:.....
å tro at envær sykkel automatisk blir mer verdt når den er gammel og "brukt opp" er bare tull.
....
Det er ikke det jeg sier. En klassiker kan defineres som følger (Wikipedia):

"The word classic means something that is a perfect example of a particular style, something of lasting worth or with a timeless quality."

I dagligtale er en klassiker noe som er representativt for sin tid og som er i bra stand, eller som utmerker seg på en annen måte (milepæler). En XJ 750 er ikke akkurat en milepæl, men den er absolutt representativ for sin tid, og en god original maskin av modellen vil derfor kunne bli attraktiv med tiden.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av mekkern »

MGR1 skrev:Det er ikke det jeg sier.
neida =; -dette var bare en generell uttalelse-ikke noe relatert til person :vs .
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av MGR1 »

mekkern skrev: neida =; -dette var bare en generell uttalelse-ikke noe relatert til person :vs .

Den er grei :D. Uansett dette med hva som er en klassiker er veldig subjektivt. Jeg har f.eks. hørt enkelte si at det som er nyere enn 1918 aldri vil kunne bli klassiske motorsykler :-). Men det varierer også fra land til land. Tempo f.eks. regnes som klassiker her i Norge, mens i andre land er det bare et obskurt merke uten noen verdi.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av Rune75 »

ole m. skrev:
Rune75 skrev:Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?
Som mekkern sier, dette er en brukssykkel som sikkert er verdt de 15.000,-. Den er nok ikke verdt noe mer i originalstand heller, og det er ikke noe poeng å bruke en haug med penger på restaurering av disse her. Om du ikke har et sterkt ønske om nettopp denne i originalstand da? Men sykkelen kan jo være grei nok den, som en brukssykkel. :-)

Ok. jeg er ute etter en brukssykkel, veteran pga avgiftene, men denne har jo fått betalt sin siste dyre årsavgift. Det jeg fryktet var at ombygningen gjorde den veldig lite verdt, men da forstår jeg at om den er i god stand så kan den egentlig vurderes på lik linje med et "urørt" eksemplar. Må si jeg liker det som har blitt gjort med den utseendemessig, bortsett fra di doble lyktene. Kunne tenkt meg en stor rund lykt isteden.

Takk for svarene, alle sammen.

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Lettere ombygd "veteran". Mindre verdi ?

Legg inn av superduper »

Rune75 skrev:
ole m. skrev:
Rune75 skrev:Denne http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42308338" onclick="window.open(this.href);return false; er straks veteran. Har ombygningen gjort den mindre verdt ?
Som mekkern sier, dette er en brukssykkel som sikkert er verdt de 15.000,-. Den er nok ikke verdt noe mer i originalstand heller, og det er ikke noe poeng å bruke en haug med penger på restaurering av disse her. Om du ikke har et sterkt ønske om nettopp denne i originalstand da? Men sykkelen kan jo være grei nok den, som en brukssykkel. :-)

Ok. jeg er ute etter en brukssykkel, veteran pga avgiftene, men denne har jo fått betalt sin siste dyre årsavgift. Det jeg fryktet var at ombygningen gjorde den veldig lite verdt, men da forstår jeg at om den er i god stand så kan den egentlig vurderes på lik linje med et "urørt" eksemplar. Må si jeg liker det som har blitt gjort med den utseendemessig, bortsett fra di doble lyktene. Kunne tenkt meg en stor rund lykt isteden.

Takk for svarene, alle sammen.
Joda.. Veteran har lave avgifter.. Men til gjengjeld så er det en 30 år gammel sykkel.. Ting VIL gå galt! Ikke minst.. Mange deler produseres ikke lenger... Så i mange tilfeller vil du måtte vente flere uker på en del du har bestilt på Ebay eller måtte lete i flere uker etter en del du bare ikke finner... Jeg har drevet mye med veteran og jeg vil fraråde deg å kjøpe en veteran-sykkel med mindre du er på utkikk etter noe å skru på og ikke nødvendigvis trenger å nyte alle godværs-dagene på motorsykkel... Alt avhenger selvfølgelig av sykkelen du kjøper. Noen sykler vil irritere vettet av deg.. Andre er trofaste. You never know:)

Svar