Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

Legg inn av LockBreaker »

Hei.

Jeg er ikke helt fornøyd med lyden som kommer ut av originalanlegget, ei heller med volumet på det, så jeg tenker å bytte hele dritten med et annet anlegg. Tenker på å bestille et Two Brothers anlegg fra motomummy siden dette er av god kvalitet og er rimelig i forhold til konkurrentene.

Så har det seg slik at denne modellen har en katalysator montert for å håndtere utslippene. Vil jeg da slite med å få dette godkjent siden et uoriginalt anlegg fjerner denne delen? Jeg vil vel også bli nødt til å omprogrammere ECU'en med en PowerCommander om jeg ikke tar feil?

Alternativt tenker jeg å kutte av katalysatoren og SET-ventilen til katalysatoren for så å bruke en slip-on potte fra k7 gsxren. Ser dette er gjort ganske ofte i andre deler av verden. Dette er da en mye rimeligere løsning, men kanskje ikke like lur.

Noen som har noe erfaring med nevnte problemstillinger eller vet om noen som har det?

Mvh
LockBreaker

LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Re: Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

Legg inn av LockBreaker »

Ingen som har noen innspill på dette her?

Ser forresten motomummy har tilbud på et fullt anlegg fra Yoshimura nå, så her gjelder det å være kjapp. ;)

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

Legg inn av Tomgsx-r »

Hei.

Ja, du har ett lite problem der. På min er det ikke org. kat. Og jeg har slipon, og fjernet db killeren. Om jeg blir stoppet er det "bare" og sette på orginal potta igjen.

Det kommer ikke nevneverdig mer lyd om du bytter bakre heller, grunnet den forbanna katalysatoren. Og det er tiltak og måtte bytte til orginal eksos og remappe på ny. Om du bytter hele eksosen til "raka". Bør den mappes.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, men jeg lurer faktisk litt på det samme. Og håper noen kloke hoder kan svare..

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

Legg inn av JK95 »

Jeg personlig foretrekker Akra shorty carbon helanlegg, men det er kansje noe dyrere? :scratch

LockBreaker
Innlegg: 12
Registrert: 27 apr 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nothing just yet

Re: Bytte av eksosanlegg GSXR600 K8

Legg inn av LockBreaker »

Akra er en god del dyrere ja. Rundt 700 dollar når tilbudet er oppe og går.

Vurderer også å bare kutte av katalysatoren rett etter SET-ventilen som vist i denne guiden:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=193288" onclick="window.open(this.href);return false;

Definitivt et rimeligere alternativ, men så er katalysatoren kuttet av og jeg må sveise den på igjen dersom jeg blir stoppet. Mulig jeg kan få et verksted til å lage et feste slik at jeg bare kan tre den utenpå slik som med den "slip-on-cat-hack" greia. Kan muligens få litt problemer med å få på katalysatoren igjen. Kjøper jeg et komplett anlegg er det jo bare å bytte om igjen til orginalt. Selv om det tar litt tid er det jo mulig.

Som du sier Tomgsxr så er det ikke store forskjellen å putte på en slip on på kat'en. Kan sammenlignes med å kaste penger ut av vinduet.

:scratch

Svar