Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Borg
Innlegg: 17
Registrert: 12 des 2008, 19:22
Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
Sted: Larvik

Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av Borg »

Er det noen som kan fortelle meg hva den siste bokstaven står for? Prisen ved bestilling, varierer med 300 kr. Alle er av merking: 190/50 ZR17 TL 73(W) M/C

Metzeler Roadtec Z8 Interact M
Metzeler Roadtec Z8 Interact O
Metzeler Roadtec Z8 Interact C
Metzeler Roadtec Z8 Interact

:scratch
____________________________

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av LordShaft »

Jeg slet litt med å forstå dette også. Hvis du leser her, så virker det som at den siste teknologien (som har gjort det så bra i tester) er M og O

http://www.metzeler.com/site/com/produc ... eract.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Referring to the test center, "... the Metzeler Roadtec Z8 Interact M / O beats the competition by far." In direct comparison with competing products, the new Roadtec Z8 Interact with the specifications (M) and (O) is the clear winner. For the comparison test, a Honda CBR 600 F / ABS and a Suzuki 1250 Badit / ABS were ridden. "

Men jeg sliter virkelig med å finne ut hva de forskjellige bokstavene står for :scratch :scratch

Brukeravatar
Borg
Innlegg: 17
Registrert: 12 des 2008, 19:22
Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
Sted: Larvik

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av Borg »

Ja selv Metzler gir jo ikke no klart svar på dette... Men var jo greit å få bekreftet at M eller O er å foretrekke.

Slår jeg inn sykkelen min på motorsykkeldekk.com, kommer typen som ikke har en bokstav opp og denne koster nesten 1600, mens både M og O er 200 billigere :D

Takk for svar Lord :D
(fra Viff'er til Duc til BMW... det går fremover :knegg )
____________________________

ZZR-Erling

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av ZZR-Erling »

Tar jeg ikke helt feil har både o og m dekkene ulik gummiblanding i slitebanen, og dette er ikke noe Z8 har hatt tidligere. Disse dekkene er vist bedre på alt, kontra de bokstavløse.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av LordShaft »

Hmmm.... det er noe drit når de skal lage så mye usikkerhet rundt modeller av dekkene. De burde ikke lage mer enn en modell. Tror den ene bokstaven er meningen for de som kjører med passasjer eller tung oppakning? :scratch

Ja, en må jo tilfredstille drømmene når det kommer til MC livet. Å jeg er utrolig glad for at jeg har begynt "rolig" å jobbet meg vei oppver :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:Tar jeg ikke helt feil har både o og m dekkene ulik gummiblanding i slitebanen, og dette er ikke noe Z8 har hatt tidligere. Disse dekkene er vist bedre på alt, kontra de bokstavløse.
Jeg leser vage ting om dette selv på nettet. Men har du noe konkret som kan bekrefte dette? Ser jo på bilder at de nye dekkene har ulik gummiblanding. Men ikke noe klar indikasjon på hva som er hva :scratch

Prøvd å googla det litt, er jeg fortsatt uten svar :-)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av knutk »

I mange land er lov-verket utformet slik at man kun kan kjøre med dekk oppført som godkjent fra produsenten.

Siden sykler varierer i vekt og størrelse lager da dekkprodusentene variasjoner på samme dekkmodell, og variasjonen består av styrken i korden på dekket, basert på sykkelens maksvekt.

Når de tester et dekk må testerne velge modellen godkjent for sykkelene de velger å benytte til dekktesten, derav spesifiserte bokstav.

Om man går inn på feks Metzler sin side har de laget en "kalkulator" hvor man velger merke og modell, og man får listet hvilken dekk som spesifiseres for nettopp nevnte modell.

Uten at jeg vet det banna bein sitter jeg igjen med inntrykket av at gummiblandingen er det samme, uansett bokstav til slutt.

Eksempel:
For Z8:
Yamaha FJR kan bruke M dekke eller ingen ekstra bokstav fremme, og O dekk bak.
BMW K 1300GT skal ha M dekk fremme, og bak er ikke spesifisert, trolig siden BMW ikke har giddet å oppdatere listen, da det var Z6 som var det grommeste da den kom på markedet.

Om man går til en forhandler og spørr om dekk vil de fleste se rart på deg om du spørr, og undertegnede har selv feks kjørt flere sett med Z8, selv om de ikke står på lista. Virker ikke som om Metzler (eller noen av de andre, for den saks skyld), bryr seg med å føre alle varianter i Norge. Om du snakker med dem blir det oftest til at Z8 er Z8, verken mer eller mindre.

For å konkludere:
Om man skal laste sykkelen til ripa og kjøre flatt ut bør man nok ta hensyn til denne belastnings spesifikasjonen.

Men de fleste driter i det, og det har faktisk funket helt greit.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg kjøpte jo Z8 til 1050 Tigern i fjor, og da sa forhandlern at han hadde 2 typer Z8 på lager: En med hardere blanding på midten for touring, og en med bare myk gummi for mer sportsli kjøring (og kortere kjørelengde). De sto ved sia av hverandre i hylla, og så prikk like ut. Hva slags bokstav de hadde husker jeg ikke, men jeg valgte "touring" utgaven, som jeg er meget fornøyd med :thumleft

ZZR-Erling

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av ZZR-Erling »

M og o dekkene knuser jo de gamle boksravløse på vått iflg de som vet, Motorrad. Har bladet i en eller annen haug, men mener å huske at de har mer silica all over, samt er et pilotdekk vedr Metzelers måte å differensiere en slitebane. Før benyttet de kun antal ståltråder for å gjøre ett dekk hardere i midten..mens de på o m dekkene benytter ulik gummiblanding. O M dekkene vant testen.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av Togmannen »

Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Metzeler Roadtec Z8 Interact M, Hva betyr siste bokstav

Legg inn av LordShaft »

Se der ja togmannen. Takker

Svar