Den ultimate tursykkelen?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Den ultimate tursykkelen?
Hva er i dine øyne den ultimate tursykkelen, og hvilke kriterier legges til grunn?
Hvilken sykkel mener du tilfredsstiller disse kravene (eller er nærmest)?
Hvilken sykkel mener du tilfredsstiller disse kravene (eller er nærmest)?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den ultimate tursykkelen?
Fristes over evne til å si...: KTM Duke 690!
What!? vil nok alle si.
Derfor skal jeg skynde meg å legge til at jeg sjelden har hatt det morsommere på noen sykkel enn nettopp denne. Uten passasjer! Det er det viktig å understreke.
Men med oppakning til korte og lengre turer for én, ville denne sykkelen vært bortimot det ideelle for meg (og jeg veier ikke allverdens selv heller...
), sprek, komfortabel og lettkjørt som den er. Etter min mening, da...
Ellers er jeg storfornøyd med Moto Guzzi Stelvio som tursykkel for to med bagasjekapasitet til nettopp to. Merker knapt at man kjører med last og passasjer på denne. Så sånn sett er den en meget god (og kanskje den ultimate..? :-) ) tursykkel?
What!? vil nok alle si.
Derfor skal jeg skynde meg å legge til at jeg sjelden har hatt det morsommere på noen sykkel enn nettopp denne. Uten passasjer! Det er det viktig å understreke.
Men med oppakning til korte og lengre turer for én, ville denne sykkelen vært bortimot det ideelle for meg (og jeg veier ikke allverdens selv heller...
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ellers er jeg storfornøyd med Moto Guzzi Stelvio som tursykkel for to med bagasjekapasitet til nettopp to. Merker knapt at man kjører med last og passasjer på denne. Så sånn sett er den en meget god (og kanskje den ultimate..? :-) ) tursykkel?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering![Bilde](https://s25.postimg.cc/jhuaiplbj/Super_Adv_S_150.png)
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
![Bilde](https://s25.postimg.cc/jhuaiplbj/Super_Adv_S_150.png)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Den ultimate tursykkelen?
Kawasaki GPz 1100, 83 modell.
Akkurat stor nok lastekapasitet med setebagen på baksetet, til ei helg på treff.
Passe fremoverbøyd sittestilling til at det er best å holde over 100 utenom bebygde strøk.
Gasshendel som er så tung at det er høyst påkrevd med minst en pause pr time, som kan brukes til
å spise pølse, røyking eller andre sunne aktiviteter.
Fin gammel sykkel som mange legger merke til, lett å komme i snakk med folk.
Kombinasjonen av sittestilling og tung gass gjør at jeg kan"utvide ferien" med sykemelding etter en langtur, pga ødelagt rygg.
Så når jeg skal på skikkelig langtur etter veien, tar jeg Volvoen![Knegg :knegg](./images/smilies/knegg.gif)
Akkurat stor nok lastekapasitet med setebagen på baksetet, til ei helg på treff.
Passe fremoverbøyd sittestilling til at det er best å holde over 100 utenom bebygde strøk.
Gasshendel som er så tung at det er høyst påkrevd med minst en pause pr time, som kan brukes til
å spise pølse, røyking eller andre sunne aktiviteter.
Fin gammel sykkel som mange legger merke til, lett å komme i snakk med folk.
Kombinasjonen av sittestilling og tung gass gjør at jeg kan"utvide ferien" med sykemelding etter en langtur, pga ødelagt rygg.
Så når jeg skal på skikkelig langtur etter veien, tar jeg Volvoen
![Knegg :knegg](./images/smilies/knegg.gif)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Den ultimate tursykkelen?
For meg blir det jo den jeg nettopp kjøpte, Honda VFR1200. Kravet mitt var så sportslig som mulig, men fremdeles grei mulighet for bagasje og passasjer for litt lengre turer.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6981
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Den ultimate tursykkelen?
Yamaha FJR1300...
Her er min ultimate drømmesykkel. Stor og tung men likevel lettkjørt, komfortabel både alene og med passasjer, lange serviceintervall, rikelig motorkraft osv osv..
Her er min ultimate drømmesykkel. Stor og tung men likevel lettkjørt, komfortabel både alene og med passasjer, lange serviceintervall, rikelig motorkraft osv osv..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Den ultimate tursykkelen?
AJ skrev:Fristes over evne til å si...: KTM Duke 690!
What!? vil nok alle si.
Derfor skal jeg skynde meg å legge til at jeg sjelden har hatt det morsommere på noen sykkel enn nettopp denne. Uten passasjer! Det er det viktig å understreke.
Men med oppakning til korte og lengre turer for én, ville denne sykkelen vært bortimot det ideelle for meg (og jeg veier ikke allverdens selv heller...), sprek, komfortabel og lettkjørt som den er. Etter min mening, da...
![]()
Ellers er jeg storfornøyd med Moto Guzzi Stelvio som tursykkel for to med bagasjekapasitet til nettopp to. Merker knapt at man kjører med last og passasjer på denne. Så sånn sett er den en meget god (og kanskje den ultimate..? :-) ) tursykkel?
![Thumbsup :thumleft](./images/smilies/thumbsup.gif)
Skal ikke si meg uenig i poengene dine, men det finnes nok sykler som er mer egnet for turkjøring - spesielt nedover Europa. Cruising over 100km/t blir slitsomt etter en stund på nakne sykler.
Her i Norge kan jeg kjøre i timevis uten å bli sliten i det hele tatt.
Hadde 5 min bensinstopp når jeg kjørte over fjellet og ned til Kristiansand for noen uker siden, og satt like komfortabelt etter ca. 4 timer når jeg ankom Kristiansand. Snittfart på 75 km/t. Hadde fint greid å tatt turen hjem igjen med en gang!
![Perfekt :prf](./images/smilies/perfect.gif)
![Bilde](http://i1172.photobucket.com/albums/r576/TheHaughom/41877bbc-ffdd-4869-a20f-204b7dd8be40_zpscc04c1fc.jpg)
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Den ultimate tursykkelen?
Jeg vil si meg enig med KyleX om at VFR-en må være den ultimate tursykkelen. Godt moment og jevn effektkurve gir en behagelig kjøring uten at man trenger å holde høyt turtall for å ha krefter til forbikjøringer.
I tillegg er den i sammenligning til mange andre sykler ganske støysvak, under forutsetning til at man har originalt eksosanlegg. Man er ikke ør i skallen etter en dag på autobanen...
I tillegg er den i sammenligning til mange andre sykler ganske støysvak, under forutsetning til at man har originalt eksosanlegg. Man er ikke ør i skallen etter en dag på autobanen...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
![Bilde](http://i1295.photobucket.com/albums/b629/DrGreve/DrGreve%20turbilder/ramzalt_zps79eb94d5.jpg)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
![Bilde](http://i1295.photobucket.com/albums/b629/DrGreve/DrGreve%20turbilder/ramzalt_zps79eb94d5.jpg)
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Den ultimate tursykkelen?
Til mitt bruk, og til mine ønsker, behov og kjørestil, kan jeg vanskelig se for meg noe bedre en det jeg allerede har. Stelvio'n er og blir nr 1. Men jeg har selvfølgelig ingen problemer med å se for meg mange andre sykler som for mange andre og med andre kriterier ville fungert mye bedre.
Stelvio sin sterkeste side i konkurransen med andre ADV sykler er vel kanskje nettopp som touring sykkel. Når man selv er utstyrt med forholdsvis lange ben og en litt for stor x-Bow å bære på, stive knær, og liker den oppreiste sittestillingen - da er valget mitt enkelt. :-) Og når man da i tillegge til dette kan glede seg over, og kose seg med twin motorens gromlyd og fantastiske karakteristikk, at sykkelen er lettkjørt og svingvillig og har et fjæringsystem og bremser som gjør at den selv med to i salen og full oppakning oppleves lett og kjøre, dette er det som alt i alt gir meg en fantastisk kjøreopplevese. Da kanskje spesielt når det er snakk om svingete fjelloverganger på dårlige Norske telehiv veier, men også til for å tilbakelegge lange dager på Motorveiene i Europa- da har jeg den Ultimate tursykkelen :-)
Jeg har bare kjørt to lengre turer med sykkelen, og den første var 1100 km med sterk sidevind langs motorveiene i Europa i løpet av en dag, og senere Fredrikstad - Bømlo via Evje. (640 Km langs stander Norske telehiv veier) og begge deler gav en meget positivt opplevelse. Største problemet jeg har hatt etter en slik tur er at jeg bare ønsker å kjøre mer, neste problemet er at sykkelen står på verksted å venter på deler
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
Stelvio sin sterkeste side i konkurransen med andre ADV sykler er vel kanskje nettopp som touring sykkel. Når man selv er utstyrt med forholdsvis lange ben og en litt for stor x-Bow å bære på, stive knær, og liker den oppreiste sittestillingen - da er valget mitt enkelt. :-) Og når man da i tillegge til dette kan glede seg over, og kose seg med twin motorens gromlyd og fantastiske karakteristikk, at sykkelen er lettkjørt og svingvillig og har et fjæringsystem og bremser som gjør at den selv med to i salen og full oppakning oppleves lett og kjøre, dette er det som alt i alt gir meg en fantastisk kjøreopplevese. Da kanskje spesielt når det er snakk om svingete fjelloverganger på dårlige Norske telehiv veier, men også til for å tilbakelegge lange dager på Motorveiene i Europa- da har jeg den Ultimate tursykkelen :-)
Jeg har bare kjørt to lengre turer med sykkelen, og den første var 1100 km med sterk sidevind langs motorveiene i Europa i løpet av en dag, og senere Fredrikstad - Bømlo via Evje. (640 Km langs stander Norske telehiv veier) og begge deler gav en meget positivt opplevelse. Største problemet jeg har hatt etter en slik tur er at jeg bare ønsker å kjøre mer, neste problemet er at sykkelen står på verksted å venter på deler
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
![Rasende :evil](./images/smilies/evil.gif)
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Den ultimate tursykkelen?
En annen sykkel som passer i den beskrivelsen er Orginalen: BMW R1200 GS.L-NA skrev: Stelvio sin sterkeste side i konkurransen med andre ADV sykler er vel kanskje nettopp som touring sykkel. Når man selv er utstyrt med forholdsvis lange ben og en litt for stor x-Bow å bære på, stive knær, og liker den oppreiste sittestillingen - da er valget mitt enkelt. :-) Og når man da i tillegge til dette kan glede seg over, og kose seg med twin motorens gromlyd og fantastiske karakteristikk, at sykkelen er lettkjørt og svingvillig og har et fjæringsystem og bremser som gjør at den selv med to i salen og full oppakning oppleves lett og kjøre, dette er det som alt i alt gir meg en fantastisk kjøreopplevese. Da kanskje spesielt når det er snakk om svingete fjelloverganger på dårlige Norske telehiv veier, men også til for å tilbakelegge lange dager på Motorveiene i Europa- da har jeg den Ultimate tursykkelen :-)
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Den ultimate tursykkelen?
Med unntak av Duke 690 så snakkes det om store og tunge sykler.
Finne det noen litt lettere og mindre sykler, uten at det går utover de gode turegenskapene?
Finne det noen litt lettere og mindre sykler, uten at det går utover de gode turegenskapene?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Den ultimate tursykkelen?
Joda, Honda VFR800, Suzuki Gsx650F, BMW F800 osv. De fleste av de nevnte syklene har noen mindre brødre.
Men en av de store fordelene til de tyngre syklene er mer bånndrag, slik at de lettere drar mer last, man cruiser på lavere turtall og slipper å gire så mye.
Men en av de store fordelene til de tyngre syklene er mer bånndrag, slik at de lettere drar mer last, man cruiser på lavere turtall og slipper å gire så mye.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Den ultimate tursykkelen?
VFR 750/800 har vel i mange år vært kjent som den ultimate allrounder/tursykkel ... i allefall frem til den store eventyrbølgen slo inn over ossKydeX skrev:Joda, Honda VFR800, Suzuki Gsx650F, BMW F800 osv. De fleste av de nevnte syklene har noen mindre brødre.
Men en av de store fordelene til de tyngre syklene er mer bånndrag, slik at de lettere drar mer last, man cruiser på lavere turtall og slipper å gire så mye.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Den ultimate tursykkelen?
Det med å cruise på lavere turtall og slippe å gire så mye kunne jeg godt tenkt meg.....jhn skrev:VFR 750/800 har vel i mange år vært kjent som den ultimate allrounder/tursykkel ... i allefall frem til den store eventyrbølgen slo inn over ossKydeX skrev:Joda, Honda VFR800, Suzuki Gsx650F, BMW F800 osv. De fleste av de nevnte syklene har noen mindre brødre.
Men en av de store fordelene til de tyngre syklene er mer bånndrag, slik at de lettere drar mer last, man cruiser på lavere turtall og slipper å gire så mye.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Den ultimate tursykkelen?
Da er det som regel mer kubikk som gjelder. Dessuten var jo trådtittelen "den ultimate tursykkelen?"
Derfor kom det nok lite forslag om de mindre, rimeligere syklene, selv om mange av dem er veldig bra.
![wink ;)](./images/smilies/Wink2.gif)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Den ultimate tursykkelen?
Jada, jeg forstår det og jeg vil gjerne høre om alle størrelser, også om det er noen i den mindre klassen som egner segKydeX skrev:Da er det som regel mer kubikk som gjelder. Dessuten var jo trådtittelen "den ultimate tursykkelen?"Derfor kom det nok lite forslag om de mindre, rimeligere syklene, selv om mange av dem er veldig bra.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)