Side 1 av 1

To spørsmål.

Lagt inn: 11 jul 2013, 23:59
av ThemotorsykkelGuy
Bilde

Jeg har to spørsmål, hvilken årsmodell er denne Yamaha DT 125'en? Min far tror den er fra 1983 men jeg synes den ser ut som en fra 1980.

Mitt andre spørsmål er: den ble kjøpt uten papirer og er trimmet, så er det mulig å skaffe papirer og (etter at den er renovert) registrere den? FOr jeg tror om man har rammenummer så kan man skaffe nye papirer om de på biltilsynet søker litt.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 00:40
av Jompa
Ja, siden den er veteran kan det gå an å få nye papirer.
Biltilsynet kan finne reg nr utifra rammenr som du sier, mot et gebyr.
Og hvis du kan dokumentere sånn noenlunde at du ikke har stjælt den, skal dette kunne gå bra.

PS. du trenger ikke å fortelle dem at sykkelen er trimma.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 11:14
av ThemotorsykkelGuy
Den har ikke vært registrert siden 80-tallet, så blir de å merke det i EU-kontroll at den er trimmet? Siden jeg tror den er trimmet til sånn sirka 170, blir de å merke det?

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 11:38
av evike
EU-kontrollene kommer ikke i gang på minst et par år enda, så det problemet kan du utsette.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 13:11
av Kawagutten
Den kan nok bli vanskelig å finne for den har vært for lenge ute av systemet men hadde du fått tak i vognkortet ville det vært lettere.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 15:37
av ThemotorsykkelGuy
Blir nok umulig å få tilbake vognkortet. Som sagt, den ble kjøpt helt uten papirer og skulle bare brukes til å kjøres på fjellet og slikt. Den har skiftet eier 1 gang før min far kjøpte den.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 21:32
av kjellv
ThemotorsykkelGuy skrev:Bilde

Jeg har to spørsmål, hvilken årsmodell er denne Yamaha DT 125'en? Min far tror den er fra 1983 men jeg synes den ser ut som en fra 1980.

Mitt andre spørsmål er: den ble kjøpt uten papirer og er trimmet, så er det mulig å skaffe papirer og (etter at den er renovert) registrere den? FOr jeg tror om man har rammenummer så kan man skaffe nye papirer om de på biltilsynet søker litt.
Er du sikker på at dette ikke er en DT 175?
Jeg har bladd rundt i en mengde gamle delekataloger som ligger på Yamaha sine sider, men finner ikke akkurat de decalene som denne har. I hvert fall ikke i DT125.
Men det er flere DT175 fra 79-83 som har samme tankdecal, men ikke riktig lik decal på sidedeksel.

Kan du finne typekode noe sted? Denne består av 4 siffer og er en ganske sikker identifikasjon?

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 12 jul 2013, 22:54
av ThemotorsykkelGuy
kjellv skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:Bilde

Jeg har to spørsmål, hvilken årsmodell er denne Yamaha DT 125'en? Min far tror den er fra 1983 men jeg synes den ser ut som en fra 1980.

Mitt andre spørsmål er: den ble kjøpt uten papirer og er trimmet, så er det mulig å skaffe papirer og (etter at den er renovert) registrere den? FOr jeg tror om man har rammenummer så kan man skaffe nye papirer om de på biltilsynet søker litt.
Er du sikker på at dette ikke er en DT 175?
Jeg har bladd rundt i en mengde gamle delekataloger som ligger på Yamaha sine sider, men finner ikke akkurat de decalene som denne har. I hvert fall ikke i DT125.
Men det er flere DT175 fra 79-83 som har samme tankdecal, men ikke riktig lik decal på sidedeksel.

Kan du finne typekode noe sted? Denne består av 4 siffer og er en ganske sikker identifikasjon?

Hvor på sykkelen finner jeg typekoden? Og jeg søkte på google og fant mange Dt 175 som ligner veldig mye på den jeg har, men når jeg søker på en Dt 125 fra 1980 så kommer det også opp en som ligner veldig mye. Og om tankdekalet: på andre siden av tanken så er dekalet det samme bare at det er en ørn ved siden av der det står yamaha, er det noe en Dt 175 eller en Dt 125 ville ha hadd?

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 13 jul 2013, 23:44
av kjellv
ThemotorsykkelGuy skrev:
Hvor på sykkelen finner jeg typekoden? Og jeg søkte på google og fant mange Dt 175 som ligner veldig mye på den jeg har, men når jeg søker på en Dt 125 fra 1980 så kommer det også opp en som ligner veldig mye. Og om tankdekalet: på andre siden av tanken så er dekalet det samme bare at det er en ørn ved siden av der det står yamaha, er det noe en Dt 175 eller en Dt 125 ville ha hadd?
På nyere Yamaha finner du den under salen ett eller annet sted, som regel lett synlig. Om det gjør det på denne er ikke godt å si. Men det kan være et greit sted å begynne.

Med denne koden er det lett for delelagerfolk å finne fram til riktig delekatalog for akkurat din sykkel. Disse katalogene er det enormt mange av. Jeg vil anta at bare for DT 125 og 175 ligger nærmere 100 forskjellige kataloger for årsmodellene -79 til -83. Mange av dem er scannet til pdf fra slitte microfilmer som var mest vanlige i den perioden, og kvaliteten på noen av dem er nesten uleselige.

Jeg kjenner ikke til at det har vært brukt forskjellig dekor på h og v side på noen Yamaha. Jeg kjenner heller ikke til at det har vært brukt noe annet enn stemmegaffelsirkelen som logo.

Men en annen ting som kan gjøre dette vanskelig er at 125 og 175 er ganske like, og det er ikke utenkelig at det etter et uhell kan ha blitt benyttet deler fra en annen sykkel til rep. F.eks sidedeksler eller tank kan passe veldig bra om hverandre på 125 og 175.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 14 jul 2013, 07:52
av joo
kjellv skrev: På nyere Yamaha finner du den under salen ett eller annet sted, som regel lett synlig. Om det gjør det på denne er ikke godt å si. Men det kan være et greit sted å begynne.
Har en Yamaha fra -87. Som du sier står typebetegnelsen under salen, nærmere bestemt støpt inn i underplata på salen så den kan leses av meg uten lesebrillene til og med :knegg
Den typebetegnelsen er nesten uunnværlig siden der gjerne er mye forskjellige delenummer til samme årsmodellene, avhengig av hvilket marked de ble solgt til.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 14 jul 2013, 13:37
av kjellv
joo skrev: Har en Yamaha fra -87. Som du sier står typebetegnelsen under salen, nærmere bestemt støpt inn i underplata på salen så den kan leses av meg uten lesebrillene til og med :knegg
Den typebetegnelsen er nesten uunnværlig siden der gjerne er mye forskjellige delenummer til samme årsmodellene, avhengig av hvilket marked de ble solgt til.
Helt riktig joo! Det siste sifferet blir gjerne ett trinn høyere for hvert år for sykler som er levert til Norge. Dette betyr bare mindre produktendringer som er gjort, f.eks nye decaler eller at en komponent er erstattet etter at det har vist seg at den ikke holdt kvalitetskravet. Sykler av samme modell, årsklasse og farge lev i UK vil ha en helt annen type kode, selv om forskjellen kanskje ikke er større enn at hovedlykta er laget for land som kjører på feil side av veien. Når modellen kommer i ny utgave med større endringer, blir gjerne hele eller de 3 siste sifrene i koden endret.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 14 jul 2013, 19:59
av ThemotorsykkelGuy
kjellv skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:
Hvor på sykkelen finner jeg typekoden? Og jeg søkte på google og fant mange Dt 175 som ligner veldig mye på den jeg har, men når jeg søker på en Dt 125 fra 1980 så kommer det også opp en som ligner veldig mye. Og om tankdekalet: på andre siden av tanken så er dekalet det samme bare at det er en ørn ved siden av der det står yamaha, er det noe en Dt 175 eller en Dt 125 ville ha hadd?
På nyere Yamaha finner du den under salen ett eller annet sted, som regel lett synlig. Om det gjør det på denne er ikke godt å si. Men det kan være et greit sted å begynne.

Med denne koden er det lett for delelagerfolk å finne fram til riktig delekatalog for akkurat din sykkel. Disse katalogene er det enormt mange av. Jeg vil anta at bare for DT 125 og 175 ligger nærmere 100 forskjellige kataloger for årsmodellene -79 til -83. Mange av dem er scannet til pdf fra slitte microfilmer som var mest vanlige i den perioden, og kvaliteten på noen av dem er nesten uleselige.

Jeg kjenner ikke til at det har vært brukt forskjellig dekor på h og v side på noen Yamaha. Jeg kjenner heller ikke til at det har vært brukt noe annet enn stemmegaffelsirkelen som logo.

Men en annen ting som kan gjøre dette vanskelig er at 125 og 175 er ganske like, og det er ikke utenkelig at det etter et uhell kan ha blitt benyttet deler fra en annen sykkel til rep. F.eks sidedeksler eller tank kan passe veldig bra om hverandre på 125 og 175.

Etter en god stund fikk jeg endelig setet av, mutteren var rustet fast og det var ikke så koselig å skru med vindstyrke 15 og regn... Under setet var det desverre ingen typekode. :(

Er det kanskje andre kjennetegn som kan avgjøre om det er en Dt 175 eller Dt 125? Eller kanskje andre områder hvor man kan finne typekoden?

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 16 jul 2013, 01:22
av Kawagutten
kanskje pleier det å stå ccm3 på blokka eller sylinder :-) ta ramme nr å ringe en importør,kan være verdt en tlf.

Re: To spørsmål.

Lagt inn: 16 jul 2013, 21:17
av ThemotorsykkelGuy
Har søkt litt på google og jeg tror det faktisk det kan være en Dt 125MX 1983, min far er helt bombesikker på at den er fra 1983 og at det er en Dt 125.

Jeg tror ikke det er en Dt 175 fordi baklykten og setetrekket er ikke det samme som på en Dt 175, på det første bildet var baklykten desverre skrudd løs, men her er et nytt bilde: Bilde