Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av knutk »

Da jeg skulle bestille nytt fremdekk for min BMW K1300GT blingsa jeg og bestilte Michelin Pilot Power 3 (PP3) i stedet for Pilot Road 3 (PR3).
På bakhjulet står der også PR3.

Michelin pusher PP3 for R sykler. De kaller det et gate dekk med mulighet for banekjøring.
Hvordan blir dette dekket for den mer sedate kjøringen dekket vil bli utsatt for på en GT ?
Er dekket avhengig av varmkjøring, slik at man må ta seg i vare når kalde høstdager kommer, eller vil grepet vræe godt
nok uten at man tenker på varmkjøring?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av TheHaughom »

Trenger ikke mye varmkjøring, kan kjøre peg-skrap 5 minutter etter jeg startet opp hjemmefra.
Men på en såppass stor/tung/touring sykkel som K1300GT er tipper jeg rekkevidden ikke blir allverdens da gummiblandingen er ganske myk.

Jeg bruker dette dekket på bane, og det er det beste dekket jeg noensinne har prøvd. Men har smertelig erfart at det har sin grense, det også :roll
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av knutk »

Takk for tilbakemelding.

Min "bekymring" gikk nok ut på at dekk med racing-egenskaper må være varme for å funke.
Om kjørelengden blir litt kortere er det en et lite problem.

Setter dekket på og følger med.

Bekymringene mine er nok trolig overdrevne. Man ser på TV og leser i blad om dekk ditt og datt. Dekkene blir testet etter alle kunstens regler, vinner kåres og tapere utnevnes.

Etter å ha prøvd ulike kombinasjoner av dekk, hvor enkelte kombinasjoner er absolutt fy-fy, tror jeg nok at for kjøringen de fleste av oss holder på med ligger langt under begrensningene til de fleste dekk alternativ.
Problemet sitter nok mer mellom øra enn på hjulene...

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av KydeX »

Det jeg mistenker, uten at jeg vet, er at power dekket nok har dårligere grep på vått føre enn pilot dekket.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av TheHaughom »

Det vil jeg anta er en fornuftig antagelse, Kydex.
PR3 dekket har jo mye mer mønster enn PP3, og vil uten tvile lede bort vann bedre.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av knutk »

Noterer egnskaper på vått føre bak øret.
Har en kompis med tilsvarende sykkel som kjører PR3, så etterhvert vil muligheten for sammenligning by seg.

Når det er sagt, så får også PP3 godt skussmål for egenskaper på vått føre.

Dersom PR3 har litt hardere gummi, men ekstra drenering (via de ekstra stripene) = lenger varighet, kan jo kombinasjonen mykere gumme , men uten estra striper, gjøre at dekkene yter noenlunde likt også på vått føre, hvor da ulempen med mykere gummi i PP3 gjør at dekket slites fortere ned.
I følge de seneste tester er Metzler Z8 (med oppgradert blanding, de går nå også "dual compound") hakket bedre enn PR3. Således er egenskapene både en kombinasjon av evne til å drenere vann samt friksjon mot vått underlag.

Det gjenstår å se...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av TheHaughom »

PP3 har veldig gode skussmål på vått føre, ja, men alle testene jeg har sett er bremsetest rett frem.
Bremsing i sving er jeg mer usikker på. PR3-dekkene har tettere mønster som gir bedre drenering, mens PP3-dekkene ikke har noe drenering ytterst på kanten.
Men man kjører vel som regel ikke med peg-skrap på vått føre uansett :-k
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Michelin Pilot Power 3 vs Pilot Road 3

Legg inn av knutk »

Kjenner jeg det Norske klima rett vil der nok by seg en sjangse :knegg.
Angående mønster i kantene så er PP3 ikke ulik Metzeler Z8, som jo hevdes å være bedre enn PR3...

Jeg får begynne forsiktig og ta det derifra.

Svar