Side 1 av 1
Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 23 jul 2013, 21:12
av TBI81
Driver å jakter på nye bremseskiver om dagen og snublet over disse ved en tilfeldighet. Finner lite info og brukererfaring om dem, men liker designet. Hadde egentlig tenkt meg Moto-Master sine flame skiver da disse har et ekstra flytende lager (ti istedet for ni) og dermed tåler litt mer juling, men t-drivene virker jo lovende ..
Noen som har erfaring med disse?
Brembo t-drive

"Developed from Brembo's experience in MotoGP and SBK, the “T-Drive” disc introduces a new assembly system between the rotor and hat consisting of eight “T” shaped pins on the disc and eight recesses on the hat, which eliminates the need for fastener studs. As a result of specific studies into process and machining tolerances, this unique configuration transfers braking torque more effectively. T-Drive ensures greater resistance to thermo-mechanical stress, especially in the particularly extreme conditions of racing.
The “T-Drive” permits both radial and axial float and reduces the overall weight of the disc, offering a significant advantage in terms of handling. The rotor has been optimised by both reducing width (making the disc lighter) and redistributing the cross-drilled holes (with varying diameters). The hat also contributes substantially to the end result: made from CNC machined light alloy, the hat has been specifically engineered for lightness and stiffness."
Her et lite skriv på
SVrider, men også det er jo mer og mindre rent salg..
Denne fra
bikeland tyder jo på at de kan være vel flytende og dermed bråke en del. Om dette er standarden vet jeg derimot ikke .. Noen tanker?
Kommer sikkert til å ende med at jeg bare bestiller et sett fra galfer eller ebc

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 00:24
av TBI81
Ingen?

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 00:33
av ega16
De så kule ut, men litt kjipt hvis de bråker. Det er vel beregnet til banebruk.
Kunne ha vurdert å byttet til noe sånt når jeg må bytte ut mine, men blir jo fort litt dyrt når man må ha 2 stykker :)
Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 00:44
av TBI81
7-800 dollars +frakt og moms for et sett sånne t-drive brembo til min så er jo ikke akkurat billig nei. Men vanlige "race skiver" fra brembo ligger jo fort på en drøye 600 de også så koster gjør det uansett. Eneste plassen i norge jeg fant de moto-master skivene jeg har lyst på så kostet de 3500,- pr stk

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 08:46
av LordShaft
Har dessverre veldig lite erfaringer med bremseskiver på sykkel. Har byttet de som har stått på syklene jeg har hatt... så kan ikke gi så mye tips

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 09:54
av RuneMC
Var nettopp og hentet meg 2 stk EBC bremseskiver til DL'en (MD3092XC) til 1790,- pr stk (3580,- totalt) fra brakes.no
Ser ut som om det er samme pris for Busa-skiver (MD3058XC ?)
Synes ikke look'en er dum heller og prisen er jo veldig bra
Ad utseende:

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:04
av ole m.
De Brembo-skivene må vel karakteriseres som "bling", du har vel neppe noe problem med de gamle skivene? Om du ønsker noe spesielt, så er det jo bare å handle. Men om man bare trenger et sett med nye skiver hadde jeg spart tusenlappene, og kjøpt et sett med "Kina-skiver", sist jeg sjekket fikk man et sett med to til 1.100,- kr inkl frakt, men pluss mva og tollbehandlingsgebyr.
Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:06
av TBI81
RuneMC skrev:Var nettopp og hentet meg 2 stk EBC bremseskiver til DL'en (MD3092XC) til 1790,- pr stk (3580,- totalt) fra brakes.no
Ser ut som om det er samme pris for Busa-skiver (MD3058XC ?)
Synes ikke look'en er dum heller og prisen er jo veldig bra


Slike, sant?
Ser disse bruker en annen type 'drive':
"SD stands for SQUARE DRIVE
All conventional floating brake rotors use a circular rivet to attach the rotor blade to the inner hub. The SD-SystemTM uses a square sided rivet with many advantages.
The theory behind SD-System
Under the heat of braking a rotor blade expands or shrinks in both its diameter and band width causing the inside of the rotor blade to shrink radially inwards towards the hub. With circular buttons, as the rotor shrinks, it will contact the inner button and cause the rotor to tighten and either be distorted sideways causing either brake pulsation or spongy brakes.
The SD-System of square sided buttons means that the rotor can expand inwards and outwards unrestrained and that perfect rotor functionality is retained at any speed or load. Not only does this extend the lifetime of the rotor and prevent distortion failures, it keeps the rotor blades perfectly true and flat throughout their life cycle and technically the only reason for a rotor to need replacement will be impact damage or over a VERY EXTENDED number of miles possible rotor wear limits being exceeded. This means that a rotor equipped with the EBC Brakes SD-System could last 5-10 times as long as a conventional rotor built with circular buttons.
A further advantage of the SD-System is that the drive forces under braking are transmitted over a LINE CONTACT on the square side of the button compared to the point contact of a circular button. Extended use with a circular button and its point contact will mean that the rotor could shake loose over a period of time in the drive direction. Slackness of the rotor blade relative to the inner hub is a major negative and can cause rotor “throw-out” and lead to severe vibrations at speed. The SD-System maintains close tolerances of the rotor in the drive direction over a far longer period thereby extending rotor life."
Snedig - VELDIG få slike hylser da. 6stk bare, men de er vel konstruert på en annen måte .. hmm

Moto-master har hele ti (andre ebc/galfer etc kjører ni), men de er vel av det mer vanlige slaget:

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:10
av TBI81
ole m. skrev:De Brembo-skivene må vel karakteriseres som "bling", du har vel neppe noe problem med de gamle skivene? Om du ønsker noe spesielt, så er det jo bare å handle. Men om man bare trenger et sett med nye skiver hadde jeg spart tusenlappene, og kjøpt et sett med "Kina-skiver", sist jeg sjekket fikk man et sett med to til 1.100,- kr inkl frakt, men pluss mva og tollbehandlingsgebyr.
Jo, jeg
hadde (har) forsåvidt problemer med de gamle skivene - og har blitt anbefalt å kjøpe noe som faktisk tåler hard bremsing. En suzukimekaniker i Lübeck påstod at de orginale var lite å satse på. Spesielt om man kjørte litt aktivt. Han anbefalte Moto-master nettopp fordi de hadde kortere avstand mellom hylsene (en ekstra). Bling eller ei .. det bør være kraftigere enn det orginale

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:14
av ole m.
Du får kast i skivene etter en stund? Jeg ville prøvd "Kina-skiver" uansett, jeg vet om flere som har gode erfaringer med slike. Dyre bremseskiver er bortkasta penger, de kan like gjerne slå seg som billigere.
Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:31
av TBI81
ole m. skrev:Du får kast i skivene etter en stund? Jeg ville prøvd "Kina-skiver" uansett, jeg vet om flere som har gode erfaringer med slike. Dyre bremseskiver er bortkasta penger, de kan like gjerne slå seg som billigere.
Skeptisk ..
Er vel kanskje som med ting fra biltema - mye er helt ok (jeg bruker masse derfra), men mye er dritt. Vil nødig teste ut kvaliteten på slike fra type 300 bremsing ..
Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 10:42
av ole m.
Bremseskiver er ikke så avansert... Holdningene du har koster deg tusenlapper, som du heller kan bruke på morsommere ting enn bremseskiver. Jeg hadde i alle fall valgt det. :-)
Vet ikke hva du skal ha skiver til, men her er en link til noen rimelige:
http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rear-Br ... 53f9ef6dec" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Brembo T-Drive Bremseskiver
Lagt inn: 25 jul 2013, 22:54
av TBI81
Kanskje du har rett - ser endel her som kjører kina og som er fornøyd med det. Interessant det han i post 28 fant ut:
"My father works in a company that performs tests to weldings and metal fatigue in big structures (bridges, railways...) here in Portugal and Spain. I ordered one of this Chinese rotors and gave it to him for him to test.
The "Arashi" rotor passed every single test. After heating, cooling, twisting, pressing and chemical abuse all came out fine.
One test that is particularly interesting is rotating the rotor in a machine that reads changes in a magnetic field crossed by the rotor thus enabling to "see" into the rotor to check the uniformity of the metal alloy.
By the way, the metal the rotor is made of it's called Martensitic Steel (AISI 420), just like the Galfers, Braking, EBC, etc. .
I've surfed the web and found everything: warped Arashi rotors, warped OEM rotors, warped Galfers, cracked Brembos, you name it. I guess these Arashi rotors are as good (or as bad...) as the others."
Hayabusa.org
Hmmm ..
