Hovedvisir åpent, solvisir nede

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av MysteryShadow »

Var innom butikken i dag og kjøpte en sprayflaske for å vaske hjelmen, både på utsiden og visirene. Etter å ha spurt om beste måte å rengjøre solvisiret på, og fortalt at jeg er litt glad i å kjøre med hovedvisiret åpent og solvisiret nede, sier selgeren; "Ja, det er mange som gjør den feilen".

Er det feil? Bør man helst kjøre med begge visirene oppe og solbriller hvis man liker å kjøre med vind i håret ?
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av KydeX »

Tja, da må du ha solbriller også som tåler en trøkk. Solvisiret tåler ikke f.eks. Steinsprut eller lignende på samme måte som visiret. Det gjør heller ikke vanlige solbriller. Så ja, det er feil å kjøre med visiret oppe og solvisiret nede. Jeg gjør det av og til selv også, men da under 50 km/t.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37894
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av AJ »

MysteryShadow skrev:Var innom butikken i dag og kjøpte en sprayflaske for å vaske hjelmen, både på utsiden og visirene. Etter å ha spurt om beste måte å rengjøre solvisiret på, og fortalt at jeg er litt glad i å kjøre med hovedvisiret åpent og solvisiret nede, sier selgeren; "Ja, det er mange som gjør den feilen".

Er det feil? Bør man helst kjøre med begge visirene oppe og solbriller hvis man liker å kjøre med vind i håret ?
Feil?
Hm... :-k
Kjørte slik senest i dag, jeg.
Veldig behagelig - opp til en viss hastighet.
Solvisiret beskytter øynene mot bl.a. insekter.
Ser ingen betenkeligheter med å kjøre med åpent visir og nedfelt solvisir i lavere hastigheter.
Solvisiret ser i hvert fall ikke ut til å ta skade av det...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av jodlevann »

Sjekk veiledninga eller håndboka for hjelmen, der bør det stå noe om hva solvisiret tåler. For min S2 sier den at solvisiert tåler mindre steinsprut, men alt er relativt til hastighet og partikkelstørrelse.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av mortenolb »

Jeg liker også å kjøre sånn, men jeg har egentlig bare tenkt at jeg ikke vil ha insekter og drit på det, så jeg holder det til lavere hastigheter. Feil kan jeg ikke se annet enn faren for at det KANSKJE kan lande ting på det.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av mortenolb »

For min del sitter visiret i Schuberth'en sikkert nærmere trynet enn det gjorde i Shoei'en, på tross av solvisiret. Angående veps i hjelm er det vel bare i kjeften som er aktuelt. Lenger kommer den ikke :P

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av TBI81 »

Elolz skrev:På de fleste hjelmer jeg har prøvd med solvisir er det stor åpning under visiret, er dere ikke redd for veps eller lignende i hjelmen? :-)
Kvinnfolket klarte faktisk å få veps inn i hjelmen hele to ganger nå sist i tyskland. Kom seg visst opp under haka (lite tetting der - ble bedre med litt tape). Var visst småstressende på autobahn, selv om den ene var steindau og den andre heller 'rolig' (heldigvis) ..

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av Carpa »

TBI81 skrev:
Elolz skrev:På de fleste hjelmer jeg har prøvd med solvisir er det stor åpning under visiret, er dere ikke redd for veps eller lignende i hjelmen? :-)
Kvinnfolket klarte faktisk å få veps inn i hjelmen hele to ganger nå sist i tyskland. Kom seg visst opp under haka (lite tetting der - ble bedre med litt tape). Var visst småstressende på autobahn, selv om den ene var steindau og den andre heller 'rolig' (heldigvis) ..
Jeg er redd for at det skal skje når jeg kjører så jeg har alltid halskrage oppunder hjelmen så det ikke blir noen glipper som vepsen kan snike seg inn under.

Vel, ihvertfall frem til for et par uker siden. Det blir jo alt for varmt å kjøre slik midt på sommeren, og nå har jeg faktisk kjørt med kun solvisiret nede opp til flere ganger
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg har fått litt bugs og småkryp på solvisiret, så det trenger en vask.
Ellers tenker jeg lite på veps og sånt. Jeg har fått selskap av en veps en gang. Kræsja med solvisiret og ble liggende der. Jaja, tenkte jeg. Død veps. Tar'n vekk litt senere. Men den levde og begynte å sprette rundt inni hjelmen. Ble litt risting på hodet bortover 90-sonen men ble kvitt den.

Ellers kjører jeg alltid, selv på varme dager, med sånn tynn hals-sak. Vet ikke hva det heter. Veldig tynt stoff. Kan ha'n på hue og sånn. Trekker den opp over nesa. Men burde kanskje bruke solbriller Istedet.

Greit å bruke solbriller de gangene man kan planlegge å ikke treffe på tuneller.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av TBI81 »

MysteryShadow skrev: Greit å bruke solbriller de gangene man kan planlegge å ikke treffe på tuneller.
Er definitivt en vanesak tunneller med maks sotet visir også ..
Kvinnfolket kjørte med sånn buff, men det hjalp lite. Burde hatt sånn stoff under den hjelmen, er jo vidåpen under haka ..

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av SuperMorten »

Etter at jeg bytta sykkel er ikke dette lenger noe problem. Vindskjermen på RT'n er så stor, at jeg ikke lenger får noe dritt på visiret. Vindskjermen derimot får alt :lol Men ja, dette var noe jeg var, og er veldig bevisst på, og kjører ofte med solbriller under.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av JohnnyTh »

I Tyrkia i 42 grader var det lite aktuelt å ha visiret nede. Føltes som om man ble kokt inni hjelmen. Når visiret var oppe så var det som å ha en hårføner i fleisn, men bedre en lukket visir. Ble mye kjøring med kun solvisir der gitt. Ser ikke noe problem med det snnet en at det blir litt gris på sol visiret.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Sted: Vestfold

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av Storm »

Kjører for det meste med halvhjelm. Får en hærlig frihetsfølese i tillegg til selve mc kjøringa.
Bugs blir det jo endel av. Er man litt sulten, er det bare å åpne gapet.
Den største bakdelen, er når/om man går på trynet. I beste fall, blir det mye jobb på kirugene.
Men må jo sies at det kjøres i moderat fart med halvhjelmen. Frister ikke med så høy fart med Harleyen. :prop:

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av knutr »

Hadde tilfeldigvis bruksanvisningen til min nyervervede C3 liggende her (ikke rukket å rote den bort enda....), og om solvisir kan følgende leses:

"The sun visor is grey tinted 3d formed. Thanks to the visor's thickness of 1.5mm, the sun visor provides protection against small stone chips or insects when driving with the visor up."

Har bare testa hjelmen et par småturer enda, blant annet med åpent visir og solvisiret nede i går, og må vel innrømme at det var ganske behagelig med litt ordentlig trekk inn i hjelmen nå som sommeren har tatt grep.
"Does this smell like chlorofome to you?"

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Hovedvisir åpent, solvisir nede

Legg inn av KydeX »

Hmm, det var mer enn jeg visste om C3'en min. Da må jeg visst revurdere det tidligere utsagnet mitt om at dette er skummelt.

Svar