Slitasje på dekk

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Sikkert ikke en hyggelig opplevelse.
Vet om de som har vært mindre heldige i tilsvarende situasjon :(

På ørkendyret kjører jeg med ca 42 pund (maks i følge merkinga på dekket) og det holder godt på trykket selv etter lang tids kjøring med full oppakning.
Med oppakning og meg på er han vel bortimot 400 kg :[-X:

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Men tror også at vi ikke må glemme støtdempere her i denne diskusjon. Tror at dempere også spiller en rolle på dette med å slite dekk. Få demperen riktig justert etter vekta på ekvipasjen.
Så et bilde av et dekk, vel og merke banedekk, men det var ille. Og det skyltes at demper ikke var riktig justert.

Så det er helt klart mange ting en skal tenke på.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Men tror også at vi ikke må glemme støtdempere her i denne diskusjon. Tror at dempere også spiller en rolle på dette med å slite dekk. Få demperen riktig justert etter vekta på ekvipasjen.
Så et bilde av et dekk, vel og merke banedekk, men det var ille. Og det skyltes at demper ikke var riktig justert.

Så det er helt klart mange ting en skal tenke på.
Ok...
men hvor er bildet...? :[-X:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Mener det var i siste Mc-avisa....Husket jeg rett?
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

rogg skrev:Mener det var i siste Mc-avisa....Husket jeg rett?
Tja... :[-X:
Har siste MC-Avisa liggende her et sted, men ikke akkurat her, ser det ut til... :?

Noen mulighet for å skanne bildet og legge det ut på Forumet...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Her er en link til en info-video om dekk og forskjellige typer slitasje:

http://www.youtube.com/watch?v=H3Yq7DMRwbw
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

I siste utgaven til Tourenfahrer (en tysk mc magasin) hadde de artikkel om veigrep og de pysikalske grunnprinsipper. Det som forundret meg mest er at de påstår at mønster på dekket og dens dypde ikke har så mye å si som mange tror. Det er formen og den lille kontaktflaten til mc-dekket som hjelper mot de fleste tilfeller av aqua-planing. Interessant.

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
jgrlars
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2009, 00:58
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
Sted: Oslo

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av jgrlars »

Hei, vekker denne tråden til live igjen.. :roll

Er det noen som har noen pekepinn på når jeg bør skifte bakdekket mitt. Kjører en Dragstar 650 1998 modell som jeg kjøpte i juli 2008. Den hadde da gått 15000 km. Glemte å spørre når selger sist hadde skiftet dekk, så for alt jeg vet så kan dekkene ha vært på siden han kjøpte sykkelen ny..

Jeg har nå kjørt ca. 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen.

Hvor mye har alder å si? Skiftet fordekket nå i sommer pga slitasje, men bakdekket ser enda bra ut.

Bør jeg skifte bakdekket også? Eller er det ikke så nøye når det er cruiser det er snakk om.

Kjenner egentlig at jeg ikke helt stoler på det bakdekket, så svaret er vel kanskje gitt der.. Hvis dere ikke gir meg ro i sjelen med svarene deres da... :-
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Bilde
Lars's logg

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av mekkern »

har nok vært bytta...holder skjelden lengre bak enn forran....hvis du ikke kjører bajas er det nok greit... hvis ikke så ryker det skikkelig med litt brems/gass... ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av Jalmar »

Hvis dekket er så gammelt at det har blitt hardt, kan det ta lang tid å slite det ut... Men det gir nok ikke optimalt grep på våt vei.

Det skal stå produksjonsuke og år på siden av dekket.

Er du i tvil, ville jeg bestilt et nytt dekk. Bedre å føle seg sikker og trygg enn å kjøre i usikkerhet. Et bakdekk er jo ikke den største investeringa uansett.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

GSXR

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av GSXR »

jgrlars skrev:Hei, vekker denne tråden til live igjen.. :roll

Er det noen som har noen pekepinn på når jeg bør skifte bakdekket mitt. Kjører en Dragstar 650 1998 modell som jeg kjøpte i juli 2008. Den hadde da gått 15000 km. Glemte å spørre når selger sist hadde skiftet dekk, så for alt jeg vet så kan dekkene ha vært på siden han kjøpte sykkelen ny..

Jeg har nå kjørt ca. 6000 km siden jeg kjøpte sykkelen.

Hvor mye har alder å si? Skiftet fordekket nå i sommer pga slitasje, men bakdekket ser enda bra ut.

Bør jeg skifte bakdekket også? Eller er det ikke så nøye når det er cruiser det er snakk om.

Kjenner egentlig at jeg ikke helt stoler på det bakdekket, så svaret er vel kanskje gitt der.. Hvis dere ikke gir meg ro i sjelen med svarene deres da... :-
Om mønsterdybden på dekket er mindre enn 2 millimeter skal det etter norsk lov skiftes.
Dette er en god regel og forholde seg til da dekk med dårlig mønsterdybde har utrolig dårlige egenskaper på vått føre og faren for vannplaning øker betraktelig.

Om mønsterdybden er ok, men dekket er 4-5 år eller eldre vil det nok være fornuftig å skifte dekket.
Ved usikkerhet kan man alltids la en fagmann ta en titt på det.

Brukeravatar
jgrlars
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2009, 00:58
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
Sted: Oslo

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av jgrlars »

Jalmar skrev:Hvis dekket er så gammelt at det har blitt hardt, kan det ta lang tid å slite det ut... Men det gir nok ikke optimalt grep på våt vei.

Det skal stå produksjonsuke og år på siden av dekket.

Er du i tvil, ville jeg bestilt et nytt dekk. Bedre å føle seg sikker og trygg enn å kjøre i usikkerhet. Et bakdekk er jo ikke den største investeringa uansett.
:redface ..... At jeg ikke har sjekket produksjonsuke og år på dekket.. burde jeg tenkt på.. :orefk
GSXR skrev:Om mønsterdybden på dekket er mindre enn 2 millimeter skal det etter norsk lov skiftes.
Dette er en god regel og forholde seg til da dekk med dårlig mønsterdybde har utrolig dårlige egenskaper på vått føre og faren for vannplaning øker betraktelig.

Om mønsterdybden er ok, men dekket er 4-5 år eller eldre vil det nok være fornuftig å skifte dekket.
Ved usikkerhet kan man alltids la en fagmann ta en titt på det.
Takker så mye for alle tips.. Ble klokere, så da er jeg førnøyd.. :thx
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Bilde
Lars's logg

Ragnhild

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av Ragnhild »

Det er bra jgrlars :)
Gutta boyz gjør nytte for seg selv om de er på vill bærtur i andre tråder :thumleft

Pollti

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av Pollti »

Jeg hadde et par Viragoer som jeg byttet dekk på. Da var det ikke nødvending å bruke endetarmen til å støtte seg på i svingene på vått føre. Gikk fra Metzler til Bridgestone og det var som å få ny sykkel. Samme skjedde med Cagge da den fikk nye dekk. Hva den rullet på husker jeg ikke nå men triller den rundt på Pirelli Sport Demon og jeg er veldig fornøyd med de. Og dekkene de rullet på alle tre var langt fra utslitt men det var så dårlig med veigrep bare.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Slitasje på dekk

Legg inn av rogg »

Jeg kjørte rundt 20.000km før dekkbytte på Shadowen.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Svar