Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktpriser

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktpriser

Legg inn av Moose »

Hei alle!

På vei mot lappen klasse A, og vurderer kjøp av sykkel alla z750, fz6n, gsr600, Hornet 600 etc. Budsjett er litt flytende men har i utgangspunktet tenkt rundt 60.000 - 70.000, og håpet å finne noe rundt denne prisen.

Synes det er vanskelig som helt ny å vurdere hva en sykkel "bør" koste. Forstår selvfølgelig at dette avhenger av modell, kjørelengde, utstyr etc. etc. Har også god oversikt over hva som ligger på finn.no, men vet lite om hvor mye det er vanlig å prute etc. på sykkel, og om mange først legger de ut til "overpris".

Om noen tør å skyte litt fra hofta :
1) Hvor stort verditap bør man regne pr år på nypris på en mc av typen ovenfor
2) Har z750 litt ekstra i kikkerten. Hva mener dere er fair pris for en velholdt sykkel, 2007 modell og som har gått rundt 20.000 - 30.000 km.

Håper noen vil svare selv om jeg forstår at spørsmålet kan være litt som å spørre om hvor lang en fisk er :P :p .....

-Moose-

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av MrPitlane »

Hei. Jeg har lest en eller annen stand at en tommelfingerregel kan være 15% ned første året, deretter rundt 10 % hvert påfølgende år. Med variasjon for enkelte modeller, da jeg synes R sykler faller noe raskere i pris enn F.eks Z750 eller andre "milde" sykler.

Prutningsmonn vil det mange ganger være, og da gjelder det å finne ut hvilken mc du vil ha, sammenligne priser og velge den med mest utstyr, kortest kjørelengde med dokumenterte servicer.

Ser at det er mange som har et vel optimistisk prisforslag, særlig på ett til to år gamle mc, da disse ofte vil konkurrere med nye overliggere.

Dersom du ikke har komplett kjøreutstyr kan en ide være å handle hos forhandler, og legge prutinga på kjøreutstyr, da de ofte har mye å gå på på utstyr.

lykke til med leitinga :prop:

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av MrPitlane »

Kawa z750 kosta ca 126000 i 2007. Verditap første år på 15% gir en restverdi på ca 107000 i 2008. Deretter minus 10% hvert påfølgende år,
2009 - 96000 , 2010 - 85000, 2011 - 77000, 2012 - 70000 og i 2013 kan du anta at den kan fås for 65000 +\-

Men så kommer km stand, utstyr, servicer, hvordan den er behandlet osv. Husk at du fort ryker på 2500 for et sett dekk.

Ser at z750 på Finn har litt prisvariasjon, men tror ratt at du kan få deg en 2007 modell for 60-70 tusen penger. :prop:

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av Moose »

Supert med et forum hvor man faktisk får gode svar på få minutter! Takk :D

Ut i fra hva dere skriver begge to, så synes jeg prisene på finn.no f.eks. for z750 ser litt vel optimistiske ut, men som dere sier så er det selvfølgelig variasjoner.

Men supert å ha noe å gå ut i fra basert på input på noen som er mer erfarne enn en newbie som meg.
Burde kanskje først konsentrere meg om å fikse oppkjøringa... hehe

Ut i fra hva jeg kan se på priser, så ser det vel også ut som om syklene flater ut litt i prisnedgang etterhvet som de blir eldre, og at prisstigningen etter 5-6 år går litt tregere.

Takk igjen for all input

-moose-

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av MrPitlane »

Moose skrev:Supert med et forum hvor man faktisk får gode svar på få minutter! Takk :D

Ut i fra hva jeg kan se på priser, så ser det vel også ut som om syklene flater ut litt i prisnedgang etterhvet som de blir eldre, og at prisstigningen etter 5-6 år går litt tregere.

Takk igjen for all input

-moose-
Det går en stund, så flater det veldig ut, slik at dersom motor går og mc er hel, er det sykler som nærmer seg 20 år som kun koster 20 tusen mindre enn 6 år gamle mc'er.

Husk da at det har skjedd mye på bremse og dempesiden de siste årene, og et en mc med innsprut er å foretrekke fremfor forgasser. Jeg føler man får mer for penga for en fem år gammel mc til 65.000 enn en 20 år gammel til 40.000. Personlige betraktninger. :prop:

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av Moose »

MrPitlane skrev:Jeg føler man får mer for penga for en fem år gammel mc til 65.000 enn en 20 år gammel til 40.000. Personlige betraktninger. :prop:
Vanskelig å være uenig i det. En annen ting jeg svært gjerne kunne tenkt meg på min første mc er abs, og da begrenser jo alder seg noe på grunn av det også.

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av Moose »

Hva tenker dere for øvrig om kjørelengde?

Har egentlig 10.000 - 20.000 fra eller til så mye å si på en nyere mc og motor?
Om modell og utstyr ellers er likt mener jeg. Selv ville jeg kanskje heller hatt en nyere sykkel som har gått en del, enn en som er eldre, og gått mindre.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av RuneMC »

10-20K forskjell er for meg en sesong. Ville lagt mer vekt på hva som var av tilleggsutstyr da. Fullt koffertsett kan fort koste 10-20K f.eks. uten at det gjør tilsvarende utslag i salgspris.

M.a.o. gå for den som har mye tilleggsutstyr dersom km-forskjellen/årsmodellen ikke skiller mye. (ABS, varmeholker, evt crash-guards og koffertsett => stor fordel hvis det er med).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.

Da jeg begynte å kjøre sykkel i 2009, visste jeg egentlig ikke hva jeg ville ha. Jeg syntes at custom så bra ut, og kjøpte en. Heldigvis brukte jeg bare knappe 20.000, for kjørestillingen passet meg ikke. Etterhvert har jeg prøvd mange forskjellige sykler, i de fleste prisklasser, og fått meg noen skuffelser, og mange gleder.. Er nå godt i gang med sykkel nr 3, og tror jeg har skutt blink, for jeg har nesten ikke vært på finn siden jeg kjøpte den.. :prf

Finn.no har vært min beste venn i de årene som har gått, i tillegg til mcsiden.no. Finn.no har blitt brukt til å se priser og finne forhandlere som har det jeg har lyst på, og evt prøvekjøre. Her på forumet har jeg fått masse gode inputs om det meste. Uansett spørsmål, er det alltids noen som har et svar.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Moose
Innlegg: 12
Registrert: 01 aug 2013, 14:58
Motorsykkelen din: ingen ennå

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av Moose »

Ja, har tenkt at det kanskje hadde vært smart å kjøpe så billig som mulig til å begynne med, men så er er det dette med bremser, dempere og utseende da.... :prop:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg vil råde deg til å kikke litt på Suzuki gsf 1200/1250 Bandit. Dette er bunnsolide, driftsikre, slitesterke sykkler som går godt og er gode å kjøre :thumleft
Mottorn har et godt dreiemoment fra lavt turtall som gjør sykkern smidig og lettkjørt, også med passasjer og oppakning. Ingen giring nødvendig i bakker og ved forbikjøringer!
Her er et par eksempeler: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42979539" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42929203" onclick="window.open(this.href);return false;
Som du ser kom de med eller uten halvkåpe.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Uerfaren trenger hjelp til kjøp - Verditap og bruktprise

Legg inn av gbruaset »

Moose skrev:Ja, har tenkt at det kanskje hadde vært smart å kjøpe så billig som mulig til å begynne med, men så er er det dette med bremser, dempere og utseende da.... :prop:
Hei, og velkommen til forumet! Bare å glede seg til du får lappen, da åpner en ny verden seg! Jeg startet med en Suzuki sv 650, så Dl 650 V Strom og nå har jeg en Bmw 800 GS. Felles for dem alle, er at det er oppreist sittestilling, som var viktig for meg. Viktig å tenke ut hva du vil bruke sykkelen til - kjøre asfalt og fort? Eller ha en sykkel som du kan kjøre litt på landeveien med litt grus på.

Svar