Hva er egentlig motorsykkelolje?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

RuneMC skrev:Yes, mange oljer beregnet på bil har etterhvert mange additiver - og noen av dem er for at oljen skal gi minst mulig friksjon, det blir feil i forhold til våtclutch.
Friksjon og viskositet er to forskjellige ting.

Ellers synes jeg ikke en JASO MA2 spesifisert MC-olje (dvs med friksjon passende våtclutch og som tåler våtclutch over tid uten å endre viskositet) trenger være dyr. 89,90 pr liter på Biltema er da ikke dyrt... De oljene beregnet på bil som MCN nevner i artikkelen koster jo mer her til lands...

Syntetisk vs mineralsk/delsyntetisk er en annen historie...
Syntetisk er best.
Våtclutch har ingen ting med viskositetsstabilitet å gjøre. Girene derimot....
Det er kun tilstrekkelig friksjon det er snakk om ang clutchen og den øker nok heller enn minker med bruk.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

Det er verd å merke seg det at MC-motorolje tygges i filler av gear slik det er sagt over. Dette går direkte på viskositetsegenskapene til oljen. Nettopp derfor har man ekstra god gevinst av syntetisk olje på MC. Ekte syntetisk olje er laget i rett multiviskosiet. Mineral-olje er en single grade som er tilsatt viskositetsstabiliserende stoffer. Artikkelene som det er linket til over viser dette. Den er fra 94 så alt de sier om bil vs MC er endret med de nye lavfriksjons-grensene på bil-olje. Likevel det er fortsatt mange sykler som kan kjøre på bil-oljer uten at clutchen slurer. Jeg har flere ganger kjørt med Mobil 1, 5-50 Rally Formula som ofte er på tilbud og det helt uten problemer. MC olje sk al også ha en sterkere antiskummings-agent men jeg antok at er oljen bra nok for superbiler med 8-10k rpm rødgrense klarer den også 10k rpm V-twin.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Kawagutten »

En trenger ikke alltid den dyreste oljen bare den har riktige kvaliteter og passer din sykkel.Kjennes kanskje best på girkassen og turtallet. Som nevnt tidligere så er det noe sykler som spoler på clutchen å da er det bare å prøve en ny oljetype så finner jeg først en som passer min sykkel så holder jeg meg til den.
Kan være bra at den har et additiv som f.eks renser motor for sot og avleiringer så ikke alt samler seg og kommer plutselig ut på en gang ved et oljebytte som da kan skape problemer i motor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Dortmunder »

Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..

Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Dortmunder skrev:hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Det er to viktige egenskaper ved olje: Kvaliteten og viskositeten.

Kvaliteten er hva den er tilsatt, hvordan der laget, hvor lenge den varer får den må¨skiftes, og hvor godt den tåler høye temperaturer.
Det viktigste skillet her går mellom mineral (dino) og syntetiske oljer.
Livet er lett: Det står i håndboken kvilken kvalitet du skal ha.
Ofte i form av ting som "Mineralolje av kvalitet SH, eller bedre".
Da er syntetisk alltid "bedre" enn mineral.

Det andre ern viskositeten. Det vil si:_ Hvor lett den er å pumpe rundt i motoren når den er kald og når den er varm.
Kanaler og pumper, lameller og simringer, størrelsen på sumpen Et Cetera, alt er laget under en antagelse av hvor tykk oljen
er når den er kald og hvor tynn den er når den er varm.'
Er den for tykk når det er kald greier ikke pumpen å få oljen frem dit den trenges og katastrofe kan inntreffe.
Er den for tynn når den er varm smører den ikke og katastrofe kan inntreffe.
Viskositeten uttrykkes som et spenn hvor 10w-40 er det vanligste i dag.

Eldre motorer (biler og motorsykler) kom med et temperatur-skjema.
Min '00 BMW, for eksempel, kan kjøre på alt fra 20w-50 dino til 5w-40 synt avhengig av temperaturen.

Nyere motorer har både strengere krav til oljene (fordi motorene yter mer), men de har nesten alltid vannkjøling og da er temperaturen
under kontroll på en helt annen måte. Resultatet er at oljen blir dyrere men ikke varierer med temperaturen.
For eksempel skal '13 BMW (vannhodet) ha 5w-40 syntetisk uansett.

Men, så, kommer da den ytterligere komplikasjon at motorer med clutch og/eller gir i motoroljen må ha oljer som tåler det.
Også her er det variasjoner: Min '00 BMW har hverken gir eller clutch i oljen mens '13 BMW har clutchen med ikke giret i oljen.
Andre sykler har både clutch og gir i motoroljen.

Uansett - Sykler med clutchen i motoroljen skal som regel ha oljer merket MA2 i den kvaliteten og den viskositeten som er nødvendig.

Mitt opprinnelige spørsmål var i bunn og grunn å få en folkelig forklaring på hva MA2 betyr.
Det fikk vi vel av Hr. Mekkern, tror jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

Dortmunder skrev:Hehe, nå skal jeg "oute" meg som en helt teknikk-idiot.. men det få være..

Synes det var interessant lesing her, og det var et spørsmål som trengte seg på: hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??

Dortmunder
Tage skriver mye rett her og for å konkretisere. For høy viksositet kan føre til at pumpa ikke klare å pumpe nok olje ut i alle kanaler
For tynn olje kan gjøre at pumpe helller ikke pumper nok. Det kan oppstå kavitering eller for mye lekker gjennom grove passninger.
Kvalitet er så mangt og tilsettinger kan være så mye så her er det ingen klare fasit svar.
Rett olje kan myke opp pakningene og gi de nytt liv i flere år ekstra, redde deg når du mister trykket pga wheelie eller velt, gi tilstrekkelig smøring selv om nivået i langt tid har ligget for lavt.
Feil olje i tilsvarende situasjoner kan bety havari, lekkasje eller ekstrem slitasje.
I tillegg brukes oljen opp over tid. Viskositeten tygges opp, additivene brukes opp. Starter du med en dårlig mineralsk olje så er nok det du tapper ut etter 10 000 km elendige greier. Starter du med en god syntetisk olje er den nok bedre på alle områder etter 10 000 enn hva den mineralske var alt ved 5000 km. Det kan være oljer som følger samme standard.
Skal man ikke utsette motor for noe av dette kan man kjøre på billigste olje som oppfyller kravene. Alternativt bytte oftere.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av beckern »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Tipper det først og fremst har med serviceinterval å gjøre. Lange interval = Syntetisk olje.
Belastningen på oljen i clutchen er nok svært liten men det medfører noe forurensning så filteret blir viktigere enn før.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av poulet_cavalier »

Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev:Vannboxeren har felles motor, clutch og gearolje. En separat oljeskvett til kardang.
oooops - riktig.
Og "skvetten" er forresten 180 ml.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av Voodoodoo »

Aah! en oljetråd, her er det bare å finne fram Bilde
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av tagesk »

Voodoodoo skrev:Aah! en oljetråd, her er det bare å finne fram Bilde
Vel, en ekte olje-tråd starter slik:
Jeg har ikke lyst til å kjøpe oljen fra Biltema for den er så billig. Hvor mye bedre er oljen fra Statoil?
Så dette er bare en del-olje-tråd :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av ArcticTiger »

Mottorsykkelolje = MOTUL :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av AJ »

Motorsykkelolje til Moto Guzzi (med tørr-clutch...) = http://www.909motorsport.no/products/ag ... 60-1-liter" onclick="window.open(this.href);return false; :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av teeU »

tagesk skrev:
Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Nei, BMWs nye vannkjølte Boxer har IKKE separat girolje.
Den bruker motoroljen i girboks ( som forøvrig er trykksmurt ) samt i klutsj.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hva er egentlig motorsykkelolje?

Legg inn av teeU »

teeU skrev:
tagesk skrev:
Jompa skrev: Mc-oljen som skal smøre både motor og gearkasse har derfor en sammenstning med både
------- og @.
Utgangspunktet her er BMWs nye "wethead". Den har separat girolje, men clutchen er "våt".
Så da er vel ikke urimelig å forvente at en (syntetisk) olje som skal tåle både høy temperatur i motoren og (betydelig) mekanisk slitasje er dyrere.

Takk.

[TaSK]
Nei, BMWs nye vannkjølte Boxer har IKKE separat girolje.
Den bruker motoroljen i girboks ( som forøvrig er trykksmurt ) samt i klutsj.
Ops, ser at andre allerede har rettet på dette :redface

Svar