MC og langturer

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37901
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av AJ »

ojda skrev:Det blinka da vittelig bak meg i en fotoboks i Tyskland også :scratch
Så får vi se da :[-(
:knegg
Må si jeg ikke la merke til noe sånt i verken Tyskland, Østerrike eller Italia...
Men det skal likevel bli spennende å se om det dukker opp et brev i posten fra disse landene senere i høst... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: MC og Langturer

Legg inn av MysteryShadow »

Kan iallefall bekrefte at fotobokser knyttet til snittmåling ikke blinker når en mc passerer. Iallefall ikke med mine drøyt 2-300kg. De blinker jo når man passerer med bil, men keg kikke nøye i dag, men der var det lite action å finne.

Men kjør forsiktig uansett hvor du nå enn skal kjøre
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Elruts84 »

JohnnyTh skrev:Før langtur, ta en ekstra sjekk på bremseklosser og hjullager.

Jeg byttet bremseklosser før turen min i mai og nå 15000 km etterpå så er det lite igjen.

Åja såpass ja. Det gikk jo fort.hehe. Da må jeg nok gjøre det. For di har jeg ikke sjekket på lenge. Men jeg kjøpte motorsykken for noen måender siden. Kanskje jeg får levere inn sykkelen til en helsjekk hos Yamaha forhandleren her i Stavanger. Siden jeg selv ikke er så mekanisk kyndig.

Takk for inspill

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________

La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.

Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.

Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?

Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________

La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.

Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.

Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?

Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Den sykkelen du sitter godt på i 60 mil, og hvor du får med deg det du ( ikke "vil" eller "trenger" ..) men MÅ ha med deg.. den kan du bruke.
Jeg vet om mange som ikke greier det på R sykkel, men velger annen type sykkel hvis langturer har prioritet ..f eks slik sykkel som du nevner.
Det er vel derfor også, mange av oss , ønsker oss minst 2 sykkler ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev:
Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________

La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.

Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.

Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?

Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Den sykkelen du sitter godt på i 60 mil, og hvor du får med deg det du ( ikke "vil" eller "trenger" ..) men MÅ ha med deg.. den kan du bruke.
Jeg vet om mange som ikke greier det på R sykkel, men velger annen type sykkel hvis langturer har prioritet ..f eks slik sykkel som du nevner.
Det er vel derfor også, mange av oss , ønsker oss minst 2 sykkler ;)
Ahh... hadde vert flott og hatt råd til to flotte sykler som sto standby og ventet på og bli brukt. En Yamaha XVS 1300 cruiser og en Honda CBR 1000RR når man ville leke. Men i min verden blir dette bare dumt. Ikke minst på grunn av forsikringen (spesielt på CBR'en). CBR'en nevnt koster meg 14.000,- i året og det er over 1000,- pr.mnd. XVS 1300 koster meg bare 2.900,- pr. år.

Ved siden av dette kommer de månedlige kostnadene på lån etc.

Skal jeg ha en sykkel nummer to, så hadde det blitt en brukt billig-sykkel til jobb pendling. Type 125cc etc.

ZZR-Erling

Re: MC og Langturer

Legg inn av ZZR-Erling »

Bjerknez skrev:Jeg drister meg til å stille et spørsmål om langtur i denne tråden, selv om den ikke er min.....
Jeg beklager hvis dette ikke er passende. I så fall gi meg beskjed.
__________________

La oss si man skal på langtur (Ca. 60 mil) med en sykkel. Er en racing sykkel ala CBR 600RR etc. dugenes til dette, eller er det slik at hvis langturer er målet med sykkelen at man bør velge en cruiser ala Yamaha XVS 1300 etc.?
Jeg prøvesatt nemmelig en Ducati Monster 696 og syntes sykkelen virket lett og fin og hadde passe høyde etc. men salen virket hard og når jeg la beina opp på fotvilerene (bak meg) så synes jeg sittestillingen virket anstrengende.

Når jeg prøvesatt en Honda VT750 cruiser så satt jeg jo langt langt bedre og kunne så absolutt se for meg en del mil på en slik.

Jeg er 1.82cm. høy og veier rundt 100kg. og det kjentes ikke ut som om racing sykkler er bygget for slike for meg, hehe. Mye kan sikkert justeres på etc. men det er vel ganske begrenset hvor mue man får flyttet disse?

Jeg kommer nok uansett til å gå for en Yamaha XVS 1300 da jeg regelrett digger den sykkelen, men jeg har ikke får prøvesittet den ennå da den ikke finnes i nærheten.
Min erfaring er at den sykkelen man sitter godt på i butikken, er et helvete på langturer, særlig softchoppere, GTR1400 og denslags er nok mye bedre, men best er det å ligge litt frempå ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

For å si det rett ut...

Når man blir øm i bjellene av å sitte fem minutter på en Ducati Monster 696 i butikken så kan jeg ikke akkurat se for meg at dette kan fungere i praksis heller...?

Men det blir vel litt som å sykle for første gang kanskje? Sykkelsetet gnager som pokker, men til slutt blir man vant til det...?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og Langturer

Legg inn av JohnnyTh »

Tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser til langtur. Men må sies at jeg har lite erfaring med cruisere annet enn noen småturer. Selv på sånne småturer så syntes jeg det ble litt anstrengende. Spesielt syntes jeg styret var for høyt oppe til at det ble behaglig, men dette kommer jo selvsagt ann på type cruiser.
En sportstourer, ren touring eller en adventure sykkel er nok mye mer egnet. Bagasjeplassen på en cruiser pleier å være svært begrenset også.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

JohnnyTh skrev:Tror ikke jeg ville anbefalt en cruiser til langtur. Men må sies at jeg har lite erfaring med cruisere annet enn noen småturer. Selv på sånne småturer så syntes jeg det ble litt anstrengende. Spesielt syntes jeg styret var for høyt oppe til at det ble behaglig, men dette kommer jo selvsagt ann på type cruiser.
En sportstourer, ren touring eller en adventure sykkel er nok mye mer egnet. Bagasjeplassen på en cruiser pleier å være svært begrenset også.
;)
Det finnes mange forskjellige cruisere.. og MANGE som det fungerer utmerket for ... Smak og behag...
"Do the right thing"

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Flanker »

ZZR-Erling skrev:
Min erfaring er at den sykkelen man sitter godt på i butikken, er et helvete på langturer, særlig softchoppere, GTR1400 og denslags er nok mye bedre, men best er det å ligge litt frempå ;)
Enig, noe som er årsaken til at jeg tidligere har advart spørsmålsstiller mot å bruke prøvesitting i butikk som målestokk for komfort. Noen hevder til og med at mange sykkelprodusentene bevisst designer salene slik at de skal virke mest mulig behagelige ved prøvesitting i butikk. Etter en time på veien forvandles de derimot til torturinstrumenter. Hvis Ducati salen opplevdes som hard vil jeg ta det som et godt tegn ift. faktisk kjørekomfort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:
Hvis Ducati salen opplevdes som hard vil jeg ta det som et godt tegn ift. faktisk kjørekomfort.
I MITT hode klarer jeg ikke å se logikken i dette...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:
Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:
Hvis Ducati salen opplevdes som hard vil jeg ta det som et godt tegn ift. faktisk kjørekomfort.
I MITT hode klarer jeg ikke å se logikken i dette...

Omtrent som å kjøpe sofa :)
De mykeste "beste" sitter du som på en sky..i butikken.. Når du får den hjem og sitter i noen timer merker du mangel på støtte for rygg, lår osv og ryggen begynner å verke.

( Guess how I know!!)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
Flanker skrev:
ZZR-Erling skrev:
Hvis Ducati salen opplevdes som hard vil jeg ta det som et godt tegn ift. faktisk kjørekomfort.
I MITT hode klarer jeg ikke å se logikken i dette...
Nei, det kan jeg godt forstå. Det er ikke alt som er logisk, og alle har forskjellig ræv. Noen ting må man bare erfare, og jeg har som sagt ingen erfaring med Ducati'en. Men en forholdsvis hard sal (men med riktig form) er etter min erfaring langt mer behagelig enn en "sofasal" der du etter 1 time har sittet deg "ned til" bunnplata og virkelig kan ønske tresmaken velkommen.

Mitt poeng er bare at du ikke må basere deg på prøvesitting i butikk, uansett hvor ulogisk det måtte høres ut. En sal må prøves ut i fart og over lengre tid enn 5-10 minutter, så du skal ikke avskrive Ducati'en på så tynt grunnlag.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22946
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

I en alder av snart 40 år så må jeg vel si at jeg har kjøpt en del sofaer, og de som har vert gode å sitte i på butikken er like gode når dem står i min stue. Kjåpte forøvrig noen spisestuestoler som designmessig passet perfekt inn i stuen. Spesielt gode var dem ikke å sitte på når jeg prøve dem i butikken, men designet på dem passet så bra inn at jeg kjøpte dem allikevel. Dem er fortsatt ikke spesielt gode å sitte i... :)

Jeg forstår at du har erfaring med dette og jeg prøver så godt jeg kan og forstå.
Det du mener er at jeg bør velge den sykkelen som gjør meg øm i bjellene etter 5min prøvesitting fremfor en cruiser som var herlig behagelig?

Jeg har som sagt ingen praktisk erfaring med å kjøre sykkel og jeg forstår jeg mest sannsynlig må bøye meg i støvet her, men dette er fortsatt ikke logisk i mitt hode :)

Svar