MC og langturer

Forum for fulleffekt tung-MC
ZZR-Erling

Re: MC og Langturer

Legg inn av ZZR-Erling »

Sitter man tilbakelent og får vind midt i kroppen, spiller også salen mindre rolle...mao har jeg svært liten tro på softchopper som "turer".

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
Jeg forstår at du har erfaring med dette og jeg prøver så godt jeg kan og forstå.
Det du mener er at jeg bør velge den sykkelen som gjør meg øm i bjellene etter 5min prøvesitting fremfor en cruiser som var herlig behagelig?
Nei. Jeg mener at det er fullstendig galematias å velge sykkel basert på opplevd komfort etter prøvesitting i butikk. Jeg mener at du må prøvekjøre syklene, helst i en times tid hvis det er mulig, for å kunne gjøre deg opp en fornuftig mening om sykkelens sittekomfort (og øvrige egenskaper). Med det i bakhodet mener jeg da at du ikke skal avskrive Ducati'en basert på din prøvesittingsopplevelse. Verden kan se annerledes ut på veien... Eller ikke.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC og Langturer

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev:I en alder av snart 40 år så må jeg vel si at jeg har kjøpt en del sofaer, og de som har vert gode å sitte i på butikken er like gode når dem står i min stue. Kjåpte forøvrig noen spisestuestoler som designmessig passet perfekt inn i stuen. Spesielt gode var dem ikke å sitte på når jeg prøve dem i butikken, men designet på dem passet så bra inn at jeg kjøpte dem allikevel. Dem er fortsatt ikke spesielt gode å sitte i... :)

Jeg forstår at du har erfaring med dette og jeg prøver så godt jeg kan og forstå.
Det du mener er at jeg bør velge den sykkelen som gjør meg øm i bjellene etter 5min prøvesitting fremfor en cruiser som var herlig behagelig?

Jeg har som sagt ingen praktisk erfaring med å kjøre sykkel og jeg forstår jeg mest sannsynlig må bøye meg i støvet her, men dette er fortsatt ikke logisk i mitt hode :)
:)
Hvis det var rette til meg.... så er mitt svar..kjøp den sykklen DU liker,,, men,jeg ville valgt cruiser;) Gjerne med vindskjerm til lengre turer;)
Cruiser funker bra for meg!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og Langturer

Legg inn av Dortmunder »

Har kjørt noen titusen km med Dragstaren min nå ... langtur og Cruiser er ikke noe motsettning. Men den salen ... men den salen ... må innrømme at fua veket noen ganger så mye på motorveien at jeg måtte stoppe hvert time for å lufte den litt.. hehe :mk men en kopp kaffe, eller bare en strekk er egentlig fin på turen... vi er jo på tur, ikke på flukt.

Elles må du tenke på sittestilling her ... du ser mye mer av tingene rund deg på en cruiser contra en racer, hvor du sitter nokså låst med blikket framover. Om det er alltid lurt å se etter de pene jentene er en annen ting...

Men den perfekte (lang-)reisesykkelen få du vel med en BMW 1200GS eller den slags... eller Deuville, eller BMW GT... alt etter behov og din måte å reise/feriere. Mye er avhengig av din person. Så hvis du vil ha gode råd, bør du beskrive din måte å reise ... da kommer du kanskje i kontakt med flere som er "lik" deg :-)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av tagesk »

Det er vel et poeng her at ordet "langtur" varierer.

Dersom man man langtur mener én dag med 600 km, derefter to uker ferie, så er det lite som ikke er OK.
Er en langtur 350 km per dag, hver dag i seks uker, da blir tingene litt anderledes (ikke engang 15.000 km).

Jeg vil tro at dag ut og dag inn, så vil to ting slite deg ut: Ha mer enn "litt" vekt på armene, og sitte med bena fremover (i motsetning til ned) med krom rygg.

Det kan være smart å se på folk som virkelig kjører langtur. Vi snakker 17.000 km på halvannen uke. Dette er en langtursykkel.
Vi ser lys i massevis (standardlys + fire kjørelys + to Hella Xenon), strøm til alt som teller (batterier er noe dritt), regntøy (ikke GoreTex), og vi ser moderat sittestilling.

Starten på Iron Butt Rally 2013
Vi ser FJR, Pan European, GoldWing og BMW, BMW, BMW. Det siste hovedsakelig fordi kombinasjonen vekt / ytelse / pålitielighet er god. muligens ikke best i noen kategorier, men summen er den beste. Jeg kan ikke se én eneste KTM.

Nå er ikke Iron Butt Rally noe vi vanlige mennesker driver med. Men akkurat som vi vanlige mennesker bør lære det viktigste av dem som går Wasaloppet og sykler Birkebeinerrennet, bør vi også lære det viktigste av Jerngutta (og damene!) som kjører Iron Butt Rally.

Mine tre tips er altså lys, regntøy og moderat sittestilling.
Og BMW, naturligvis :mk

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22945
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

Kan beskrive litt hva jeg kommer til å bruke sykkelen til:

Med reise av typen langtur snakker vi en gang i året. (Sommerferien)
Da er formålet og kjøre langt med mange pauser på vanlig norsk asfalt vei samt noen grusveier over noen fjellpass etc.
med langtur mener jeg tur fra Fredrikstad til vestlandet. Ca. 60 mil en vei. Feriere der oppe samt litt kjøring rundt for så og kjøre turen hjemmover igjen. La oss si ca. 200mil til sammen på en uke, en gang i året.

Alle de andre dagene sommerstid så blir det dagsturer rundt her jeg bor. Kanskje en tur til Oslo (Fra Fredrikstad) eller over dammen mot Tønsberg etc. Ellers så blir det kortere etapper her i Østfold samt litt jobbkjøring sommerstid da jeg slipper bompenger som kommer til å dukke opp her i Fredrikstad om kort tid.

Så poenget er ikke å komme fortest mulig frem, men å ha det behagelig og ikke minst morsomt på veien. Derfor er det viktig for meg at sykkelen klarer kjappe forbikjøringer på landeveier og har moment nok over fjellpassene samt opp trollstigen etc. til at jeg kan foreta forbikjøringer uten velødig mye anstrengelse.

Å sist men ikke minst... så ønsker jeg nok det som ingen racere kan gi meg, og det er den buldrende lyden fra pottene! :)

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og Langturer

Legg inn av Dortmunder »

Bjerknez skrev:Å sist men ikke minst... så ønsker jeg nok det som ingen racere kan gi meg, og det er den buldrende lyden fra pottene! :)
Da har du jo egentlig gitt svaret selv ... enten cruiser .. eller boxermotor :-)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22945
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av Bjerknez »

Dortmunder skrev:
Bjerknez skrev:Å sist men ikke minst... så ønsker jeg nok det som ingen racere kan gi meg, og det er den buldrende lyden fra pottene! :)
Da har du jo egentlig gitt svaret selv ... enten cruiser .. eller boxermotor :-)

Dortmunder
Joda, jeg har nok det, men hvis man kommer til å angre på kjøpet fordi den angivelgie gode sittestillingen ved prøvesitting ikke kommer til å holde mål i praksis så må jeg vel kanskje svelge nettopp denne kamelen... ?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC og Langturer

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: Joda, jeg har nok det, men hvis man kommer til å angre på kjøpet fordi den angivelgie gode sittestillingen ved prøvesitting ikke kommer til å holde mål i praksis så må jeg vel kanskje svelge nettopp denne kamelen... ?
Før jeg kjøpte min første sykkel, leide jeg en del forskjellige ting. En helg i ny og ne.
Det koster litt, men det er absolutt verdt det. Å sitte på en sykkel i et prøverom er noe ganske annet enn å kjøre noen hundre eller tusen kilometer.

Poenget er ikke å undersøke om 2006-modellen av Honda CB500 passer deg, men om typen sykkel gjør det.
For meg var en helg med Yamaha Virago 1100 beviset på at det ikke var noe for meg. Uansett hvor godt drag den hadde.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og langturer

Legg inn av JohnnyTh »

Langtur er vel noe vi alle definerer riktig. For meg så er ikke 60 mil en langtur. Det er en tur. Når jeg tenker langtur så tenker jeg en tur som går over flere dager, og mange kilometer. For 2 uker siden var jeg en tur i Tyskland, men bare ned til Kiel. JEg regner ikke det som en langtur:) Men kan nok forstå at man kanskje burde tenke på det som langtur jeg klarer bare ikke det.

I Albania traff jeg en Kroat som hadde kjørt Kroatsia-Romania-Bulgaria-Hellas-Albania og var på vei hjem og han var på vei hjem. Helt klart en langtur og virket som han koset seg. Når det er sagt så hadde han nok litt større utfordringer en mange andre i følget.

Selv kjører jeg sportstouring og må si at salen nok kunne vært byttet til noe mer behaglig og har etter turen min i sommer sett på alternativer. Men sykkelen min er god å stå oppe og kjøre og det liker jeg. Dette er vel mindre praktisk på endel cruisere?

ZZR1100 jeg hadde var håpløs å stå oppe på på grunn av nakkevinkelen jeg fikk. Men at blikket var låst rett frem og dermed ikke fikk med meg noe på siden av veien kjenner jeg meg ikke igjen i :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC og langturer

Legg inn av SuperMorten »

Når jeg kjører 20 mil om dagen, 5 dager i uka fra april til oktober, er det å regne som langtur? Jeg har ihvertfall prøvd meg frem hva gjelder sittestilling og komfort. Jeg begynte med custom. Bena langt frem og satt på halebeinet. Vondt i rumpa etter 15 minutter. Mye vind i kroppen og ikke holdbart i lengden.
Byttet til V-Strom. Går an, men jeg fikk fortsatt vondt i skuldre og rygg. Mye pga at jeg må sitte å holde gassen statisk det meste av veien. Kjøpte BMW R1200RT i sommer.Etter noe over 5000 km er jeg helt overbevist om at dette var riktig. Sitter godt, bra vindbeskyttelse (kan høre på radio i 100 km/t), cruisekontroll osv. Nå er jeg litt svak for komfort, så det eneste som kunne toppet dette måtte vært en BMW 1600 eller Goldwing... men da snakker vi en annen pris igjen. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22945
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC og langturer

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Når jeg kjører 20 mil om dagen, 5 dager i uka fra april til oktober, er det å regne som langtur? Jeg har ihvertfall prøvd meg frem hva gjelder sittestilling og komfort. Jeg begynte med custom. Bena langt frem og satt på halebeinet. Vondt i rumpa etter 15 minutter. Mye vind i kroppen og ikke holdbart i lengden.
Byttet til V-Strom. Går an, men jeg fikk fortsatt vondt i skuldre og rygg. Mye pga at jeg må sitte å holde gassen statisk det meste av veien. Kjøpte BMW R1200RT i sommer.Etter noe over 5000 km er jeg helt overbevist om at dette var riktig. Sitter godt, bra vindbeskyttelse (kan høre på radio i 100 km/t), cruisekontroll osv. Nå er jeg litt svak for komfort, så det eneste som kunne toppet dette måtte vært en BMW 1600 eller Goldwing... men da snakker vi en annen pris igjen. :knegg
Jeg ser for meg 20 mil om dagen tur/retur Oslo for min del og jeg vil kanskje ikke kalle dette for en langtur da det er en dag mellom hver gang du kjører en slik etappe. At du kjører mye er sikkert, men å kalle det langtur vet jeg ikke...

Jeg har kjørt (dog for mange herrens år siden) 8 mil pr.dag på en Puck Maxi (moped med pedaler) i en periode på 3mnd. og det gikk faktisk helt fint. her snakker vi en simpel moped uten dempere. Kun fjører i setet. Kan vertfall ikek huske at jeg fikk varige men av dette, men at turen hadde vert langt mer behagelig med noe annet er jeg vel ganske overbevist om :)

Hadde også en gammel 80-mod. Honda MB-5 (moped det også) og denne kjørte jeg 6mil hver dag med (skolekjøring). Dette gikk også helt fint. Jeg kjørte også vinterstid så langt det lot seg gjøre.

Så at jeg burde klare 60mil med mange stopp med en XVS 1300 eller evt. en Ducati Monster er jeg vel rimelig sikker på...tror jeg.. ?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MC og langturer

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:Når jeg kjører 20 mil om dagen, 5 dager i uka fra april til oktober, er det å regne som langtur? Jeg har ihvertfall prøvd meg frem hva gjelder sittestilling og komfort. Jeg begynte med custom. Bena langt frem og satt på halebeinet. Vondt i rumpa etter 15 minutter. Mye vind i kroppen og ikke holdbart i lengden.
Byttet til V-Strom. Går an, men jeg fikk fortsatt vondt i skuldre og rygg. Mye pga at jeg må sitte å holde gassen statisk det meste av veien. Kjøpte BMW R1200RT i sommer.Etter noe over 5000 km er jeg helt overbevist om at dette var riktig. Sitter godt, bra vindbeskyttelse (kan høre på radio i 100 km/t), cruisekontroll osv. Nå er jeg litt svak for komfort, så det eneste som kunne toppet dette måtte vært en BMW 1600 eller Goldwing... men da snakker vi en annen pris igjen. :knegg
Jeg ser for meg 20 mil om dagen tur/retur Oslo for min del og jeg vil kanskje ikke kalle dette for en langtur da det er en dag mellom hver gang du kjører en slik etappe. At du kjører mye er sikkert, men å kalle det langtur vet jeg ikke...

Jeg har kjørt (dog for mange herrens år siden) 8 mil pr.dag på en Puck Maxi (moped med pedaler) i en periode på 3mnd. og det gikk faktisk helt fint. her snakker vi en simpel moped uten dempere. Kun fjører i setet. Kan vertfall ikek huske at jeg fikk varige men av dette, men at turen hadde vert langt mer behagelig med noe annet er jeg vel ganske overbevist om :)

Hadde også en gammel 80-mod. Honda MB-5 (moped det også) og denne kjørte jeg 6mil hver dag med (skolekjøring). Dette gikk også helt fint. Jeg kjørte også vinterstid så langt det lot seg gjøre.

Så at jeg burde klare 60mil med mange stopp med en XVS 1300 eller evt. en Ducati Monster er jeg vel rimelig sikker på...tror jeg.. ?
Helt sikkert. Men at de er mest ehnsiktsmessige for langtur er vel usikkert at de er for flertallet.
Jeg leste en tur raport på ADV om en som kjørte 3 måneder i europa og Marokko på en 125 scooter , så klart det går.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og langturer

Legg inn av Dortmunder »

Kjøp den du liker best... MC er følelse... og da mener jeg ikke i raua...

Det er faktisk lov å "angre" og kjøpe noe annet etter to år, kanskje burde du ikke med en gang slå til en XVS1300 men begynne med en XVS650A ... de få du for en billig penge og du kan føle deg fra...

Dette var faktisk mine tanker da jeg kjøpte sykkel... som sagt, noen titusen km senere og turer i alpene, frankrike, tyskland, tjekkia osv har jeg nå kommet fram til at en XVS1100 er neste :-)

Kjekt å ta en ordentlig prøvetur :lol

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: MC og Langturer

Legg inn av Dortmunder »

ZZR-Erling skrev:Sitter man tilbakelent og får vind midt i kroppen, spiller også salen mindre rolle...mao har jeg svært liten tro på softchopper som "turer".
Du vil ikke tro hva en vindskjerm kan klare :-) til og med varmere er det bak der...


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Svar