Med barn som passasjer.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
GSXR

Med barn som passasjer.

Legg inn av GSXR »

Kom med forslag til god sikkerhet for barn på sykkel, kjøreutstyr og div. utstyr for god fastspenning.
Kan åpne med et forslag til et godt godkjent barnesete for MC:
TUV-godkjent barnesete for barn fra ca. 3-8 år ( 14-30 kg. )
Dette setet gir barnet god rygg og sidestøtte, samt at det har en justerbar stropp for føttene.
For de som er interesserte, så kan det fås kjøpt hos en Suzuki forhandler.

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Barn som passasjer

Legg inn av Thor Arne »

Jeg kjører endel med barn som passasjer, og vi har diskutert endel i forbindelse med sikring.
Jeg for min del har ikke lyst til å sikre barna med sele rundt føreren, da jeg anser det som sannsynlig at barnet da havner under meg ved en velt. Barne seter som barnet sitter fastspent til sykkelen vil jeg heller ikke anse som sikkert, da det oftest vil være en fordel at fører og passasjer skiller lag med sykkelen i en velt.
Jeg mener at barna bør være såpass store når de sitter på, at de klarer å sitte greit på sykkelen, og eventuelt holde seg greit fast til fører. Minstemann hos meg var 4 1/2 når han begynte å sitte på, men kun på korte turer (han hadde det nemlig med å sovne) :o
Det sier seg selv at det aldri kan bli helt sikkert å ha barn på sykkelen, men man må jo bare kjøre deretter.

Ha en fortsatt god sommer :D

Gjest

Barn som passasjer

Legg inn av Gjest »

Jeg har også barn, som foreløpig er for lite til å sitte på, og jeg har også tenkt på hva som er best. Det er gode tanker du kommer med Thor Arne, men jeg (som den kverulanten jeg er :wink: ) har lyst til å komme med noen kommentarer.


Barn fastspent til føreren:

Hvorfor anser du det som sannsynlig at barnet havner under deg?

Jeg anser det mest sannsynlig at du lander med din forside på bakken, og da er barnet faktisk bedre beskyttet?!? Dette blir jo bare ren gjetning fra min side, men min gjetning er vel like god som din (50/50)?

Dessuten, hvis man forulykker i så stor hastighet at barnet vil få mye større skader av at du lander øverst (og du er uansett betraktelig "mykere" enn et autovern, en stein, et tre osv), er det vel rimelig å anta at skadene uansett ville blitt betydelige?!?

Jeg har også en kompis som er ambulansesjåfør, og han sier at det ikke er uvanlig at man kan risikere å kjøre fra den ene personen. Dette er fordi at vrakrestene, inkludert fører og passasjer, ved en MC-ulykke spres i totalt forskjellige og ofte "ulogiske" retninger. Så når man finner den en personen, og tror det ikke ha vært flere på sykkelen, kan man risikere å kjøre fra den andre personen som kanskje ligger i helt motsatt retning av alt annet.

Kanskje ennå en god grunn for å stroppe poden fast på neste tur?!?


Barnesete:

Kommer ikke på noe spesielt å "kverulere" på angående barnesetet, men det er kanskje bedre å sette barnet i setet med skikkelig sidestøtte osv UTEN å spenne det fast? Er enig i at det nok er best å skille lag med sykkelen ved en ulykke.

Vet ikke om argumentene mine holder vann, men det er jo derfor vi diskuterer?

Noen andre der ute som har en formening om saken?

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Legg inn av rerell »

Jag håller med Thor Arne i det att ingen av dom två alternativen (fastspänd till förare, fastspänd till mc i barnstol) är tillfredställande ur säkerhetssynpunkt. Å andra sidan är inte MC-körning överhuvudtaget tillfredställande ur säkerhetssynpunkt, så det blir kanske en "mute point".

Jag tror Shadowman tar fel när han säger att "det (er) mest sannsynlig at du lander med din forside på bakken". Det beror nog helt på vilken typ av olycka man råkar ut för, men dom två gånger jag har varit i backen har jag slagit i sida och rygg båda gångerna. Det är självklart inte grundlag nog till att påstå något om sannolikheter generellt sett, men det räcker för mig. Jag vill inte ha mina barn som ryggskydd.

Min dotter är 7 och jag tycker fortfarande att hon är alldeles för liten för att få åka med, både fysiskt och mentalt. Dessutom vill hon inte, vilket egentligen passar utmärkt. Det är möjligt att jag (och hon) hade resonerat annorlunda om jag hade haft en annan typ av MC, men med den jag har nu kommer hon inte att få åka med inom dom närmsta åren.

I princip anser jag att MC och barn inte hör ihop alls, men "måste" man ta med barnet bör han/hon vara stor nog att ha båda fötterna väl planterade på fotpinnarna, stark nog att hålla sig fast ordentligt, intresserad nog att inte somna och ha BRA och KOMPLETT utrustning som PASSAR. Jag skulle åka korta sträckor åt gången, på väl valda vägar, och köra f-ö-r-s-i-k-t-i-g-t. Jag skulle också gärna se att barnet hade någon form av ryggstöd och gärna komplettera med extra handtag runt midjan på föraren.

Men vem vet, det kanske är min fru som har hjärntvättat mig. :lol:

Brukeravatar
Thor Arne
Innlegg: 228
Registrert: 20 jun 2004, 18:38
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Kristiansand

Legg inn av Thor Arne »

Blir ingen debatt om ingen kverulerer :D
Der er nok ingen fasitsvar her, men moro å se hva andre mener.

Gjest

Kverulanten slår til igjen

Legg inn av Gjest »

Da er jeg glad jeg "kverulerte" :lol:

Saken er klar: Jeg spenner ikke fast ungen min til ryggen, hvis det er størst sannsynlighet for at jeg havner øverst :oops:

Hva med disse barnesetene da? Det må da vel eventuellt være bedre å sette ungen på sykkelen i et sånt, kanskje uten å spenne ungen fast?

GSXR

Re: Kverulanten slår til igjen

Legg inn av GSXR »

ShadowMan skrev:Da er jeg glad jeg "kverulerte" :lol:

Saken er klar: Jeg spenner ikke fast ungen min til ryggen, hvis det er størst sannsynlighet for at jeg havner øverst :oops:

Hva med disse barnesetene da? Det må da vel eventuellt være bedre å sette ungen på sykkelen i et sånt, kanskje uten å spenne ungen fast?
Jeg for min del vil nok benytte meg av barnesetet, tror nå barnet sitter best beskyttet der med henhold til det å ramle av sykkelen under kjøring.
Men ved en velt er det ikke godt å si, noe av konklusjonen må vel kanskje bli at det i utgangspunktet ikke egner seg å ha barn som passasjer på mc. Men hva vet nå jeg :).
Synspunkter da Dere.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av fireman »

Her er det nok blitt prøvd ut mange mer eller mindre heldige metoder antar jeg. Hadde selv med meg min sønn på langtur da han var 9 år. Som de fleste barn så var han heller ikke særlig imponert over hverken naturopplevelser eller severdigheter etter mer enn 2 timers etapper. Det resulterte i at han satt og duppet og sovnet.

Jeg måtte derfor rett og slett binde ham fast til meg for at han ikke skulle falle av under fart når han sovnet.

Min erfaring er at skal man på tur med barn (som nok bør være minst 8 - 10 år) så får man legge opp til korte etapper. Man bør ha hyppige og gode stopp som aktiviserer barnet. Jeg mener også at man bør ha et bra kommunikasjonsanlegg slik at man kan prate med barnet undeveis for å gjøre turen mer interessant.

At man kjører forsiktig når man har barn med er vel en selvfølge....
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy...
Må si meg enig at komunikkasjon med pasasjeren, spesielt når det er et barn er et must. Man har da bedre kontroll, og kan til en viss grad forberede dem på hva som skjer.
Barna bør være så stor at dem føler seg trygge på mc'n, når ned med bena på fotvilerne. Og det må legges inn hyppige stopp.
Har ikke selv kjøpt intercom, med skal ha det til neste sesong.

Og her er det mye å velge mellom..... :?:
Er det noen her med erfaring på intercom?????? Det gjelder både type og kvalitet.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

GSXR

Legg inn av GSXR »

Hva tror dere, er det en smule fornuft i hva som er diskutert hær?
Regner med det er en masse mere å komme med når det gjelder dette emnet eller hva....?

Vurderer å ta med eldste dattern min (8 år) på småturer til sesongen da hun har mast og mast om å få bli med lenge nå.

dumdristig eller "snill" => hva tror dere :[-X:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Har aldri hatt med barn som passasjerer på MC. Men ene datteren her her hjemme har har jevnlig vært passasjer sieden hun var 15. (er vel ikke som barn å regne, da vel... :[-X: ).
Hun har verken vært redd eller oppført seg 'rart' bakpå, dvs. at hun har hatt tillit til føreren og gjort som føreren har sagt før kjøreturen.
Og sånn bør det, etter mitt syn alltid være, at MC-føreren forteller nye og uerfarne hva de skal gjøre og ikke minst ikke gjøre når de er passasjer på MC... 8)

Hvordan barn under f.eks. 10 år oppfører seg som passasjer vet jeg lite om.
Men å binde fast unger til føreren, som det er nevnt i en post tidligere i denne tråden, er jeg nok svært skeptisk til :shock:

Men å lære barn å holde godt fast i føreren i stedet for håndtak under setet tror jeg må være lurt. Da har man i vært fall såpass kontakt at begge føler trygghet for hverandre, vil jeg tro.

InterCom er sikkert ikke dumt det heller. Bruker selv Scala. Slike ting venner barn seg oftere fortere til enn voksne og vil dermed fint finne seg til rette rimelig kjapt med slikt ustyr.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Eldstegutten min på 13 var med på en tur i sommer, jeg hadde da Thundercat, han valgte fort bort å sitte på med meg og ville heller sitte på med Honda CB 750 custom'n til hansraymond her på forumet... Dette pga ryggstøtte.

Følte seg ikke trygg i det hele tatt å sitte på med min.

På Ace er toppboksen montert, så denne vil også fungere som ryggstøtte. Vi får se til våren om han vil prøve.

Jeg tolker det dit hen at det må føles mye tryggere når ryggen støttes inntil noe.....
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Føles sikkert sikrere å ha støtte i ryggen for uerfarne passasjerer, uansett alder.
Tror heller ikke at det å spenne fast ungen enten til ryggen, eller til et barnesete er tingen. Ved en velt vil ungen da enten henge fast i sykkelen med fare for å bli knust under den, eller bli med på luftferden til føreren. Og den kan bli mer brutal og hardhendt fordi vekta på føreren + vekta på ungen vil øke momentet de treffer bakken eller en annen hard gjenstand med.

Svar