Elruts MC/MC-turer og opplevelser (2022 blir magisk)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av kjellv »

Uheldig start har du nok fått værmessig. Vestlandskysten har ikke mye govær å by på denne uken ser det ut til.
Jeg håper på daglige oppdateringer med bilder så vi kan følge med deg underveis. Slike reiseskildringer er spennende.
Som Greven vil jeg også råde deg til å ikke ha det for travelt. Husk at det er de små opplevelsene underveis du husker best, ikke de lange transportetappene. Den gode praten på bensinstasjoner eller ferjeleier, små stopp på steder med noe spesielt å se. Få med deg dette, det er slike ting du vil huske og gjøre at du går i gang med planlegging av neste tur straks du er hjemme igjen.

God tur. Håper også at det passer å treffe deg i forbifarten. For min del er det et sted mellom Trollstigen og Atlanterhavsveien...

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Jeg tar de fleste bildene med et digital kamera, og har kun med meg mobil tlf. Men skal prøve med litt oppdatering for det.

Turen fra Stavanger til Lyngdal var meget våt. Ekstremt våt faktisk. Men når je svingte av mot Lindesnes fyr, løsnet alt og solen strålte. Og det har den gjort med 90 prosent sol og 10 prosent regn i småbyger på 1 min fra tid til annen. :D
Har hatt den nye Held dressen på meg i dag. Og den har vært fantastisk må jeg si. Aldri klam, enkel og da sv og på. Aldri kald, og inne minst aldri våt. Så foreløpig så kan den anbefales :thumleft

Kom i snakk med et par nederlendere ved Lindesnes fyr. De kom til Norge for å oppleve snø. Og hadde kjørt fra Ålesund over Hardanger vidda og stor kost seg. De sa det var så mye snø at de flere ganger vurderte de å gi seg. Nå hadde de syklene til det og.
Tok et bilde men det er visst for stort her.

Ellers så fikk jeg testet PR4 dekkene på vått føre. Å herregud så trygghet det var. Ikke en gang slapp di. Og de leverte på tørt føre også.
Har møtt på rådyr og elg. Og ekstremt flott natur. Jeg begynnte litt sent fra Stavanger i dag, rundt lunsjtider. Søker endte opp på Hovden i dag. Da begynnte det å snø,, klokka var 22.00, så da tenkte jeg bare god natt, Hehe :lol

En annen ting er sykkelen. Den hsr aldri kjørt så mye i mitt eie. Den har til nå vært herlig å kjøre på så lenge. I dag ble det 410km :D
Og da har jeg stoppet og tatt litt bilder og spist litt underveis. Mye dritt mat egentlig. Så der må jeg vel bli bedre.
Blir spennende i morgen å se hvordan været blir.
Skulle gjerne lagt ut bilder, men det får komme litt i ettertid.

Nå sitter jeg i en stor leilighet jeg fikk leie billig siden det ikke var midt i sesong.
Og MC Livet har etter DAG 1 gitt ekstremt mer smak :

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Elruts84 »

Jadda, dag 2. Mer motgang en denne dagen har jeg aldri opplevd før. Psykisk :D
Dagen startet fra Hovden, ser i fjellene at det var mye vær, men tok en råsjans. Det ble en utfordring av dimensjoner. Etter 10 min begynnte det bare og snø og snø og snø, og så kom vinden. Måtte konstant skrape bort snø fra visiret, asfalten var begynnt å bli hvit.

Etter bommen mot haukeligrend grend så jeg 2 tyske turister. De hadde stoppet og vågte seg ikke videre (MC karer på BMW1200RT). Jeg stopte og spurte hva problemet var. Med skrikende dårlig engelsk fant vi ut at de hadde totalt bommet. De trodde de var på Hardangervidda. Så jeg sa follow me og jeg viste at tar jeg til høyre kommer jeg ned på haukeligrend. Og lavere terreng betyr mindre snø. Og så stoppet vi og jeg forklarte st Hardangervidda var stengt Hehe
Jeg skulle innom MC nydal for å hente en del til sykkelen. En laaaang omvei men unngikk en veldig Risky fjelltur over Geilo.

Problemet var at jeg traff på 4 ulykker. I et ekstremt regnvær hele dag. Og køer, omkjøringer osv. Til og med på E6 sto det grunnet ulykke. Så jeg nådde ikke frem før de gikk for dagen og var relativt frustrert. I tillegg har regnet tatt kontroll på fjernlyset. Det går på og av som det vil. Til og med uten tenningen i. Glemte av dette når jeg parkerte sykkelen. Så når jeg kom på det 30 min senere, var batteriet flatt. Av en eller annen merkelig grunn tok jeg med meg lader. :lol så i morgen er det å lete etter en stikk kontakt :lol tar av pluss polen inntil videre..... :sk?

Jeg tok inn på et hotel på Gjøvik til slutt. Det sluttet aldri å regne, og mange av fjell overgangene var Risky og stengt.
Hadde egentlig tenk meg til Lærdal og øvre Årdal og Tindeveien i morgen, men ser ut som det blir snø og skummelt der. Så jeg lurer rett og slett på å ta E 6 til otta og ta av til Geiranger. Blir nok regn i morgen også ser det ut for. Ikke kjekt å ta bilder i det været.

Så mye motgang i dag. Håper det blir bedre. Hadde jeg visst hvordan været var i år for noen måneder siden hadde ferien blitt i juli

Dagens oppsummering: Regn, ras, ulykker, regn, problem med fjernlyset, regn, omkjøring, vegarbeid, regn, ekstremt skitten sykkel, regn, vask av sykkel, hotel, Egon, hotel.

Km i dag: 489
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av LordShaft »

Fy faen, kjekt å lese selv uten bilder. Du skal ha for å holde motet oppe. Det er ikke mye som minner om juni og sommer :scratch
Får virkelig satse på at du opplever langt bedre vær videre. Her på vestlandet ser det relativt dystert ut før neste uke.

God tur videre :thumleft

Note4

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Elruts84 »

LordShaft skrev:Fy faen, kjekt å lese selv uten bilder. Du skal ha for å holde motet oppe. Det er ikke mye som minner om juni og sommer :scratch
Får virkelig satse på at du opplever langt bedre vær videre. Her på vestlandet ser det relativt dystert ut før neste uke.

God tur videre :thumleft

Note4
Hehe, takker. Jo det var lite givende MC kjøring i dag. Håper Geiranger områdene kan smile litt :lol

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av ojda »

Elruts84 skrev:
LordShaft skrev:Fy faen, kjekt å lese selv uten bilder. Du skal ha for å holde motet oppe. Det er ikke mye som minner om juni og sommer :scratch
Får virkelig satse på at du opplever langt bedre vær videre. Her på vestlandet ser det relativt dystert ut før neste uke.

God tur videre :thumleft

Note4
Hehe, takker. Jo det var lite givende MC kjøring i dag. Håper Geiranger områdene kan smile litt :lol

Elruts
Med en sånn start på touring-livet, kan det jo bare gå en vei videre. Nemelig OPP :thumleft
Hadde det vært meg, og med de værutsiktene som er den nærmeste tiden,.
Tror jeg jammen jeg hadde brekt av Østover å rullet Øresundsbroen og videre Sør :sk?
Uansett. Tøff start :-)å Det er de turene du husker best i ettertid :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av RuneMC »

Slutten av juli er nok tradisjonelt det sikreste for fjellet. Men vi har jo blitt skikkelig bortskjemte med flott sommer de siste årene. Nå er det mer "normalt" med mye ustabilt vær og regnbyger.

Tvi tvi for at du får solgløtt imorgen :thumleft
(...og fjernlysbryter eller-hva-det-nå-er må du få fikset... kanskje verksted på dagen når det regner og kjøre litt senere når det letter kan være lurt...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av kjellv »

Makan hvor uheldig du er med været!

Har du et veldig stramt tidsskjema? Hvis ikke tror jeg du vil få bedre vær om du roer ned i dag og i morgen, og kjører igjen mot helga.
Du møter nordvestlige vinder de neste to dagene. Dette betyr at snøgrensa stedvis kryper helt ned til 4-600 moh! Dette umuliggjør fjellovergangene du har planer om.
Men på fredag ser det ut til å lysne opp litt, og en høytrykksrygg kryper sakte nord-østover. Da blir det bedre for deg.
Alternativet er at du tar en transportetappe lopp Gudbrandsdalen i dag, og kommer til Åndalsnes-Moldeområdet. Så kan du utforske Trollstigen-Geiranger mv herifra, og dra videre i følge opprinnelig plan på fredag.
Gjør du det, så si fra om du kunne tenke deg overnatting her hos meg. Muligheter for det fram til fredag.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Kawagutten »

LordShaft skrev:Fy faen, kjekt å lese selv uten bilder. Du skal ha for å holde motet oppe. Det er ikke mye som minner om juni og sommer :scratch
Får virkelig satse på at du opplever langt bedre vær videre. Her på vestlandet ser det relativt dystert ut før neste uke.

God tur videre :thumleft

Note4

Har tenkt det samme flere ganger ang pågangsmot og iver til å både lære seg å skru og komme seg på tur,utrolig moro å lese og se det går bra fremover synes jeg :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Olav K »

Krysser fingrene for at du får bedre glid framover (værmessig, ikke snø under gummilissene altså :prf )
Ser ut som det hadde vært tryggere å startet i nord på denne turen.
God tur videre :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Tobben84 »

Huff, så jævlig uflaks! Håper det ikke knekker turlysten din i allefall. Støtter forslaget om å drøye et par dager med hvile, så ser det bedre ut mot helgen kanskje?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av JohnnyTh »

Underholdende lesning, enda så utfordrende det må være for deg. En bekjent av meg var i Geiranger i går og måtte ta ferje derfra for veien sørover var stengt pga snø.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Elruts84 »

Så kjekt å høre dere følger meg. Det er med god hjelp fra dette forumet alt jeg har lært, så dette må jo bare være kjekt :D

Når det er sagt, så er dag 3 dessverre ikke veeeldig positiv, men jeg tar alt som en lærdom. Det er jo erfaringer alt det som skjer... :D

DAG3:

Etter god hotel frokost, sola skinte gikk jeg ut til sykkelen for å få liv i den. Batteriet var jo tomt siden gårsdagens lys/strøm problem.
Lot all bagasje ligge på rommet siden utsjekk var 12.00. Jeg hadd litt flaks, for jeg hadde parkert i 2 etg i et parkerings hus. Så jeg trillet sykkelen bort til nedover bakken, vrei om tenninga, og startet å trille. Satte den i første gir og ut med clutchen. Statet med en gang. Gud så deiligt. Dette måtte jo bare bli en bra dag.

Siden MC nydal (som hadde den delen jeg prøvde å få i går ) ligger like ved Gjøvik (30 min) tok jeg turen der først. Fikk delen og kjørte ut på E6. Retning Otta for å ta av inn til Geiranger. Etter at jeg passerte Lillehammer med 15 min ble jeg litt stiv i ryggen (lite spennende kjøring med E6). Jeg lener meg litt over tankvesken og ser et lite øyeblikk ned på gafflene. Tror du ikke at det bobler olje ut fra tetningen på høyre gaffel. HERREGUD. Ved kvitfjell svinger jeg av for å ta en nærmere titt. Der var det en lekkasje ja. Ringer til Norse900 som er her på forumet og spør om råd. Han sa det burde gjøres noe med så fort som mulig. Ringte flere verksteder men ingen kunne hjelpe. Fikk tak i en simmer ring som en Honda forhandler på Lillehammer kunne skifte for meg. Men det ble mye styr. Da var det bare den ene som hadde blitt fikset. Som nødløsning men greit å ta begge.

Fikk så et tips om kjellv. Som vi alle kjenner til. En telefon til han reddet turen min videre. Han kunne stille me alt jeg trengte. Simmer ringer og bytte av dette. I morgen kommer simmer ringene og det som hører med der og på fredag klarer han å få det fikset slik at turen kan gå videre. MAGISK. Utrolig snilt, utrolig behjelpelig og en gjestfrihet som er utrolig. TAKK Kjellv :D

Det betyr da at jeg tok (nok en gang E6) til Åndalsnes (hvor jeg hadde booket en hytte) og som bare er en times tid fra Molde. Så da blir Torsdag en avslappings dag. Noe som labber greit det og.
Kjellv sa også at Trollstigen var et dårlig alternativ med lav snøgrense. Mye problemet der i dag visst.

Kjørte innom En bensinstasjon her i Åndalsnes. Damen bak kassen sa at jeg så våt og sulten ut. Så spurte hun om jeg skulle langt. Da jeg sa jeg skulle til Nordkapp sa hun at der var hun for et år siden. Hun og ei venninne gikk Lindesnes - Nordkapp. Til fots. Tok bare 4 måneder sa hun. Så da tenkte jeg at 12 timer i går med regnvær, er vel ingenting i forhold Hehe

Men men. Er med godt mot. Sykkelen er fantastisk å kjøre. Bare synn at mye av det jeg vil oppleve fyker jeg forbi.

Tindevegen, Hardangervidda, aursjøvegen, Geiranger og Trollstigen..

Er med godt mot. Jeg begynte og synge inni hjelmen når jeg kjørte ut på E6 med simmer ring lekkasje, vet ikke om det kan være et bra eller dårlig tegn :lol

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Jompa »

Alltid et godt tegn når du synger inni hjelmen.
Nå må du bare komme deg nordover så du slipper unna skitværet
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Min første MC TUR og MC Blogg (Avspark Lindesnes - Nordk

Legg inn av Elruts84 »

Jompa skrev:Alltid et godt tegn når du synger inni hjelmen.
Nå må du bare komme deg nordover så du slipper unna skitværet
Er det meldt fint vær i uken som kommer og? Hehe

Hadde vært så fantastisk med fint vær :-)

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar