Tur til Baltikum

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Tur til Baltikum

Legg inn av aro »

Årets guttetur går til Polen, Litauen, Latvia og Estland. Vi tar ferge fra Karlskrona til Gdynia, bruker fire dager opp til Tallin. Derfra tar vi ferge til Stockholm og hjem. Nattferge begge veier. Disse er bestilt. Er den noen som er kjent og kan komme med forslag om hva en bør få med seg på en slik tur. Korteste veien er ikke mere enn vel 100 mil fra Gdynia til Tallin,så vi har god tid på veien. Fint å få klarlagt både overnattingsteder og severdigheter.
Mvh. seks middelaldrene

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av Bikeridr »

"Korteste vei" kan dere ikke kjøre om dere ikke har russisk visum og importtillatelse på syklene deres.
"Korteste vei" går nemlig igjennom Kaleningrad som er en russisk enklave mellom Polen og Litauen.

Selv har jeg god erfaring med "Kempings Privat" med adresse Polna 9 i Suwalki. Dette er nær den litauiske grensen.
Personlig har jeg lite til overs for Litauen og litauere generelt, så jeg har ikke vært der annet en en kaffekopptur i Joniskis rett over grensa fra Latvia. I tillegg kjørte jeg rett hjem uten stopp i Litauen mellom Suwalki og Riga (hvor jeg bor). Suwalki - Riga er ca 40 mil.

Dersom dere ønsker stopp i Litauen er vel hovedstaden Vilnius antakelig stedet om dere ønsker å se den byen med flest kirker pr. areal i Baltikum. Fra Vilnius til Riga er det rundt 25 mil.

I Riga/Latvia er jo den "legendariske" gammelbyen samt endel gode museer å titte rundt på. Bl.a motormuseet. Jurmala, badebyen utenfor her er også svært flott nå på (sen)sommeren. Pr øyeblikk er det 26 gr og sol fra skyfri himmel her.
Overnatting i Riga, anbefales ABC hotel & kemping. Ligger ca NOK 50 (taxi) eller NOK 7 (buss) fra Riga sentrum. (ABC Hotel).

Skal dere overnatte i Estland, finnes det et MC-hotell i sentrum. Husker ikke akkurat nå hva det heter, men det finner jeg iløpet av etpar dager fra nå. Fra Riga til Pärnu er det ca 16 mil, og igjen ca 16 mil videre til Tallinn.
Tallinn har også en flott gammelby, men jeg har ikke vært så mye å trasket der ennå. :-)

Når er det dere reiser og når slenger dere ut ankerkjettingen i Riga på turen deres? Er jeg hjemme, så hadde det jo vært morsomt å treffes. :prop:

Edit:
Fant Pärnuplassen:
Aleksandri Külalistemaja Overnatting heter "Majutus" på estisk.
Adressen er Vana-Rääma 8 og ser sånn ut i Google Maps.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av JohnnyTh »

Wolfsschanze kan jo være verdt en stop hvis man er interessert i sånt. Veien jeg kjørte vest over fra Gdansk husker jeg som svært variabel kvalitet. My tysker vei og humpete.


http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av aro »

Takk for utfyllende informasjon. Veldig nyttig for oss. Det hadde jo vært moro og treffes. Skal komme tilbake med tidspunkter etterhvert.

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av aro »

Regner med å komme til Riga på lørdag 31.aug. på ettermiddagen.

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av Bikeridr »

aro skrev:Regner med å komme til Riga på lørdag 31.aug. på ettermiddagen.
Æsj, kjedelig da.. Jeg reiser ut den 28.08.. :-(
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Tur til Baltikum

Legg inn av aro »

Det var da synd. Men igjen tusen takk for nyttig informasjon.

Svar