Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
schmelck
Innlegg: 7
Registrert: 29 aug 2013, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av schmelck »

Hei, la ut denne tråden på bike, men prøver her også:

Flytter til neste år og leker med tanken å kjøpe en sykkel til å pendle frem og tilbake til jobb med.

I utgangspunktet sett på KTM 690 SMC, men siden det er rundt 70km hver vei og brorparten på motorvei, er jeg litt usikker om det er levelig. Derfor vandret tankene videre til duke.

Noen innspill? Gjerne forslag til andre sykler også. Enkle krav: Driftsikker uten å være kjedelig. :P

Sykkelen kommer naturlig nok til å gå en hel del, derfor lurer jeg på hva som er best, kjøpe nytt, eller noen år gammel sykkel som har rullet noen mil?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av Snikendeugle »

Tja, like lekne sykler ihvertfall.
Går mest på komfort om du skal velge mellom de. Men for "langveiskjøring" så syns ihvertfall jeg Duke'n har et bedre sete og sittestilling, men det er jo opp til hver enkelt. Jeg har ikke noe problem med SM seter heller, men foretrekker Duke'n.
Har kun prøvesittet en SMC, men det er samme motor, så er nok ikke altfor store forskjellene.

Om pengene strekker til hadde jeg kjøpt ny. :) Med mindre du finner en veldig god deal på noe forholdsvis nytt da
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av ega16 »

+ at SMCen veier 10kg mindre..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37917
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av AJ »

schmelck skrev:Noen innspill? Gjerne forslag til andre sykler også. Enkle krav: Driftsikker uten å være kjedelig. :P
Småsprøtt forslag, kanskje, siden det dreier seg om en ganske annerledes sykkel enn det du i utgangspunktet er ute etter...
Men hva med en sånn en... :

http://www.motoguzzi-us.com/motorcycles ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kikke på en slik en selv her om dagen :yeyeye .
Bilde
Moto Guzzi preget skinnreim som et av festene til den kromma tanken og fastmontert regntrekk under den skinntrukne salen...
:jada:
Kunne godt tenke meg en av disse, ja!
Ingen racer i tradisjonell betydning, men en sykkel med karakter må vi si dette er :thumleft
Kanskje også egnet som pendlersykkel...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av superduper »

AJ skrev:
schmelck skrev:Noen innspill? Gjerne forslag til andre sykler også. Enkle krav: Driftsikker uten å være kjedelig. :P
Småsprøtt forslag, kanskje, siden det dreier seg om en ganske annerledes sykkel enn det du i utgangspunktet er ute etter...
Men hva med en sånn en... :

http://www.motoguzzi-us.com/motorcycles ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kikke på en slik en selv her om dagen :yeyeye .
Bilde
Moto Guzzi preget skinnreim som et av festene til den kromma tanken og fastmontert regntrekk under den skinntrukne salen...
:jada:
Kunne godt tenke meg en av disse, ja!
Ingen racer i tradisjonell betydning, men en sykkel med karakter må vi si dette er :thumleft
Kanskje også egnet som pendlersykkel...?
Disse finnes det en del av i Oslo.. Sikler like mye hver eneste gang jeg ser en :yeyeye

Ellers så er jo Triumph Bonneville og Scrambler ganske kule. Helt herlig lyd i dem også...

[video]http://www.youtube.com/watch?v=K1eSDYRTk_w[/video]

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av hakhap »

Interessant at det"altid" skal komme forslag på andre sykler en det op spør om :lol

I min naive verlden tror jeg Duke er bedre på denne typ kjøring en SM, men begge er tøffe og veldig kapable sykler.

OG V7 som AJ foreslå er tøff den og, men det jeg lest så er den ikke likke spenstig som Duke.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av TBI81 »

Driver å vurderer SMCR selv til jobb-butikk-grus/asfalt/vinter-skog-ramp-sykkel. Noen som har erfaringer med denne?

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av superduper »

hakhap skrev:Interessant at det"altid" skal komme forslag på andre sykler en det op spør om :lol

I min naive verlden tror jeg Duke er bedre på denne typ kjøring en SM, men begge er tøffe og veldig kapable sykler.

OG V7 som AJ foreslå er tøff den og, men det jeg lest så er den ikke likke spenstig som Duke.
Noen innspill? Gjerne forslag til andre sykler også. Enkle krav: Driftsikker uten å være kjedelig. :P
Njaaaaaa... :-#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av SuperMorten »

schmelck skrev:Hei, la ut denne tråden på bike, men prøver her også:

Flytter til neste år og leker med tanken å kjøpe en sykkel til å pendle frem og tilbake til jobb med.

I utgangspunktet sett på KTM 690 SMC, men siden det er rundt 70km hver vei og brorparten på motorvei, er jeg litt usikker om det er levelig. Derfor vandret tankene videre til duke.

Noen innspill? Gjerne forslag til andre sykler også. Enkle krav: Driftsikker uten å være kjedelig. :P

Sykkelen kommer naturlig nok til å gå en hel del, derfor lurer jeg på hva som er best, kjøpe nytt, eller noen år gammel sykkel som har rullet noen mil?
Hei og velkommen hit.

Jeg flyttet i fjor, og pendler fra hjem til jobben i Oslo. Så lenge det er plussgrader pendler jeg på to hjul. Jeg har ca 10 mil hver vei. Jeg hadde en Suzuki DL650 V-Strom tidligere, men byttet til en BMW R1200RT i år. V-Stromen var nok mer morsom å kjøre, mens BMW'n er mange hakk mer komfortabel. Men nå tenker jeg sånn at uansett hvor morsom sykkel man har, så blir det aldri morsomt å kjøre på motorvei i Norge... (Joda, det noen som synes det begynner å bli litt morsomt når nåla passerer 270.. :lol )

Jeg tror de aller fleste moderne sykler er driftsikre, men at det kun er din smak, din kropp osv som avgjør hva som er bra for deg. Har ikke erfaring med KTM, men mitt råd er at du må prøve. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av TheHaughom »

SMC har jo en annerledes dreving som gjør den mer leken. Dog er komforten på Duken mye bedre i mine øyne.

Jeg gikk for Duke ;p

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

schmelck
Innlegg: 7
Registrert: 29 aug 2013, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av schmelck »

Snikendeugle skrev:Tja, like lekne sykler ihvertfall.
Går mest på komfort om du skal velge mellom de. Men for "langveiskjøring" så syns ihvertfall jeg Duke'n har et bedre sete og sittestilling, men det er jo opp til hver enkelt. Jeg har ikke noe problem med SM seter heller, men foretrekker Duke'n.
Har kun prøvesittet en SMC, men det er samme motor, så er nok ikke altfor store forskjellene.

Om pengene strekker til hadde jeg kjøpt ny. :) Med mindre du finner en veldig god deal på noe forholdsvis nytt da
Lekker sykkel! Hvordan syntes du den fungerer i motorveihastigheter? Og hvordan er forbruket på den?

schmelck
Innlegg: 7
Registrert: 29 aug 2013, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av schmelck »

AJ skrev: Småsprøtt forslag, kanskje, siden det dreier seg om en ganske annerledes sykkel enn det du i utgangspunktet er ute etter...
Men hva med en sånn en... :

http://www.motoguzzi-us.com/motorcycles ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stilig sykkel, men ikke helt noe for meg tror jeg :)

schmelck
Innlegg: 7
Registrert: 29 aug 2013, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av schmelck »

SuperMorten skrev:
Hei og velkommen hit.

Jeg flyttet i fjor, og pendler fra hjem til jobben i Oslo. Så lenge det er plussgrader pendler jeg på to hjul. Jeg har ca 10 mil hver vei. Jeg hadde en Suzuki DL650 V-Strom tidligere, men byttet til en BMW R1200RT i år. V-Stromen var nok mer morsom å kjøre, mens BMW'n er mange hakk mer komfortabel. Men nå tenker jeg sånn at uansett hvor morsom sykkel man har, så blir det aldri morsomt å kjøre på motorvei i Norge... (Joda, det noen som synes det begynner å bli litt morsomt når nåla passerer 270.. :lol )

Jeg tror de aller fleste moderne sykler er driftsikre, men at det kun er din smak, din kropp osv som avgjør hva som er bra for deg. Har ikke erfaring med KTM, men mitt råd er at du må prøve. :prf
Hei, takk for det!

Wow, 10 mil hver vei, det er et stykke. Kan jeg spørre om hvor lang tid du bruker på det?
SuperMorten skrev: men mitt råd er at du må prøve. :prf
Det tror jeg også. Alt kan virke fint her man sitter å drømmer, men man finner ikke ut hva som er riktig før man prøver.
Er ikke så lett å få prøvd disse KTMene da, ingen har de inne i butikken særlig lenge før de blir solgt?

schmelck
Innlegg: 7
Registrert: 29 aug 2013, 10:53
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av schmelck »

SuperMorten skrev:
Hei og velkommen hit.

Jeg flyttet i fjor, og pendler fra hjem til jobben i Oslo. Så lenge det er plussgrader pendler jeg på to hjul. Jeg har ca 10 mil hver vei. Jeg hadde en Suzuki DL650 V-Strom tidligere, men byttet til en BMW R1200RT i år. V-Stromen var nok mer morsom å kjøre, mens BMW'n er mange hakk mer komfortabel. Men nå tenker jeg sånn at uansett hvor morsom sykkel man har, så blir det aldri morsomt å kjøre på motorvei i Norge... (Joda, det noen som synes det begynner å bli litt morsomt når nåla passerer 270.. :lol )

Jeg tror de aller fleste moderne sykler er driftsikre, men at det kun er din smak, din kropp osv som avgjør hva som er bra for deg. Har ikke erfaring med KTM, men mitt råd er at du må prøve. :prf
Hei, takk for det!

Wow, 10 mil hver vei, det er et stykke. Kan jeg spørre om hvor lang tid du bruker på det?
SuperMorten skrev: men mitt råd er at du må prøve. :prf
Det tror jeg også. Alt kan virke fint her man sitter å drømmer, men man finner ikke ut hva som er riktig før man prøver.
Er ikke så lett å få prøvd disse KTMene da, ingen har de inne i butikken særlig lenge før de blir solgt?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Pendlersykkel 690 Duke eller SMC

Legg inn av Snikendeugle »

Massevis av KTM'er i showroomet til AMD ihvertfall (både SMC og Duke), hvorvidt noen av de er åpne for prøvekjøringer er jeg litt usikker på.
Men om du bor i Oslo området, så har du ihvertfall AMD og Spinnin-Wheel som begge er store KTM forhandlere -- Verdt et forsøk å ta en telefon for evt prøvekjøring
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar