Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Epoxy
Innlegg: 21
Registrert: 26 apr 2013, 08:42
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 2013

Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av Epoxy »

Hei, idag startet jeg dagen min fint med og starte lettmotorsykkel å kjøre til Hadelan videregående skole. I langfri fikk vi beskjed om at vi skulle dra til maxbo og kjøpe arbeidsklær, jeg tok på meg utstyr og skulle kjøre 500 meter bort til maxbo i gran. Jeg og to andre kompiser kjørte bort dit. Vi la oss ut på en forskjørsvei med 40 sone å havnet bak en hvit sliten bmw.
Alt virket helt normalt før jeg og kompissen deiset i bilden og ned i asfalten. Føreren av bmw'n bråbrmset plutselig og kjørte inn i en rompa på en annen bil forran seg. Det hele var at en gammel dame bremset kraftig for en bil som skulle inn på samme vei som oss. Bilen bak henne igjen bremset også kraftig med i bråbrems. Bmw'n bråbremset så hardt at verken jeg eller den andre kompisen min klarte å stoppe.

Det første føreren av bmwn sa til meg/oss var at jeg kunne dra hjem og grine, ingen av oss fikk noe personlig skade, men sykkene ble ganske ødelagte. Han var frekk i kjeften og kranglet med oss mitt i veien. Vi fant ut at det beste var i bare dro bort til en shell stasjon som var 50 meter unna. Han både truet meg og var frekk i kjedten, det stinka sprit av han så en kompis ringte politiet. Rett før resultatet kunne blitt veldig ille kom politiet i siste liten. De tok alkotest av han og han fikk ikke kjøre selv. Vi snakket med politiet før han ble tatt med til politistasjonen.
Når de dro så stod jeg og kompissen min og bare stirra på hverandre. Der sto vi med ødelagte sykkler.. Før politiet hadde dratt spurte jeg om han måtte dekke min skade. De sa klart nei, siden jeg kjørte i rompa på bilen hans.
Jeg synes det er heeelt idiotisk at jeg må betale for ødelagte kåper og lykt pluss mere på min egen sykkel når han var sterkt beruset. Jeg har en het nye yamaha wr125x. Så og få fikset det kommer til og svi veldig i min lommebok!
Er det ikke idiotisk når en bil som kunne brenset mindre kraftig og ikke lagd skade på våres sykler slipper så lett unna når han i tillegg var sterkt beruset.

Jeg synes jeg fikk lite hjelp av politiet og jeg syns at jeg må ordne alt selv er fælt. Jeg kan innrømme at jeg kjørte litt for nærme, men om han ikke hadde vært beruset ville det ikke skjedd.

Hva syns dere?

Også er det noen som vet hvor jeg kan finne kåper til min wr125x 2013 midrll sykkelen?

TAKK! For svar


http://mobil.hadeland.net/Nyheter/lokal ... 832681.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av SuperMorten »

Reglene er vel helt klare: Du skal alltid holde så stor avstand at du klarer å stoppe. Og ang hjelp fra politiet, så ser jeg ikke hva slags hjelp du skulle fått derifra, annet enn at de kan bevitne at vedkommende sjåfør var beruset.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av Carpa »

Skjønner at du synes det er veldig ergerlig, men som du har fått høre så er reglene her klare. Man skal alltid holde avstand nok til å klare å stoppe.
Det kunne vært et barn eller et dyr som plutselig spratt ut i veien slik at bilen foran måtte bråbremse for de.

For noen år siden var jeg borti en situasjon hvor en bil bråbremset bak en bil som hadde stoppet for et fotgjengerfelt. Jeg kom bak og måtte også bråbremse og rakk det heldigvis. Men bilen bak meg igjen kom dundrende rett i rompa på meg og dyttet meg inn i bilen foran meg igjen. Bilen bak meg fikk all skyld, 6000 kr i bot og dømt for uaktsom kjøring.

Ingen fyllekjøring her, men bilen foran meg bremset ganske hardt opp fordi han "plutselig" oppdaget at bilen foran han igjen hadde stoppet.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av MysteryShadow »

Støtter de andre her. For liten avstand gir deg for lite handlingsrom og det resulterer i det du opplevde.

Dette er noe du burde lært om på kjøreskolen. Handlingsrom handler rett og slett om å gi deg selv rom til å handle i. Bråbremse noen, skal du ha så mye rom at du kan rulle av på gassen, klemme forsiktig på bremsen og unngå ulykker. Men samtidig er det viktig å ha blikket på riktig sted og hjernen påskrudd. Det hjelper ikke med 200 meter frem til en bil som bråbremser hvis du sitter og der bakover mens du kjører.

Godt å vite at dere ikke ble alvorlig skadd i situasjonen og tommel i været for at dere ringte politiet og fikk vedkommende bort fra veien.
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av PCP »

Du/dere vil jo normalt måtte erstatte eventuelle skader dere har påført BMW'en, men det faktum at han var full kan gå i deres favør. Forsikringsselskapene jobber ikke vettet av seg med å inndrive erstatning fra motpart, dersom man har krysset "JA" på inntak av rusmidler i skademelding (som er vanskelig for han å unngå). Så det er en positiv ting oppi det hele, for dere.

Skjønner at det er surt, og kanskje til og med at det kan føles urettferdig ut fra din tolkning av situasjonen. Men for din egen del håper jeg du etterhvert vil lære noe av det, og heller enn å legge all skyld på BMW'en (som har kjørt akkurat like bra/dårlig som dere) bruker erfaringen til å tenke på hva DERE kunne gjort for å unngå dette.

Jeg var ikke der og kan jo ta feil, men det høres unektelig ut som et klassisk tilfelle av at fokus er på bilen foran, og ikke på trafikken foran der igjen. Muligens i kombinasjon med for liten avstand.

Godt dere kom unna det med helsa i behold! ;-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av RuneMC »

Ganske vanlig på småveiene i morgenrushet at noen plutselig bremser opp for å slippe inn noen fra sidevei - så et par billengder avstand er alltid lurt selv om det er 40-50 km/t fart. En kan banne så mye en vil men det er alltid noen som kan bremse opp sånn av misforstått snillhet for å slippe inn noen. (De er snille mot de fra sideveien men tenker ikke på alle som venter i køen bak seg.)

Lunchtid er forøvrig risikotid - mange ulykker som skjer da fordi folk tenker på div andre ting/ærend og gjerne har litt hastverk.

Eneste positive er vel at en ruskjører ble luket bort fra trafikken... men reglene gir ikke så mye trøst mhp skadene. Det er det samme som om en skulle kjøre inn i en bil som har parkert helt tullete på "Parkering forbudt" ute i veien. Bilen får muligens bot for feilparkering, men skylden for påkjøringen får den som kjører på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av mortenolb »

Ikke noe vits å gjenta alle de andre.

En liten ting som er litt relevant jeg har lyst til å nevne. Moren min kræsjet med bilen min en gang, inne på boligfeltet. En nabo som kom i full fart opp den lille bakken fra garasjen hennes, og traff bilen min på siden foran. Skademelding og alt det ble ordnet, og da forsikringsselskapet så på skadene på bilen, så spurte mamma tilfeldigvis hva som hadde skjedd dersom hun som kjørte på hadde hatt drukket, og fikk til svar at da hadde ikke vi fått noe som helst, siden de ikke ville ta ansvar for en beruset sjåfør. Det blir jo i praksis da at jeg hadde blitt straffet om hun kjørte på meg i beruset tilstand, siden jeg hadde stått der uten bil og uten forsikringsoppgjør. Kan dette stemme?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av Geiroe »

Epoxy skrev:
Også er det noen som vet hvor jeg kan finne kåper til min wr125x 2013 midrll sykkelen?
Det er vel sagt nok om ulykken, surt men slik er det.
Et kjapt google søk på, parts for yamaha wr125x, kom opp med noe bl.a. denne som virker som har det meste.
http://www.yamahamotorcyclespares.co.uk ... 125x?uID=0" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av FJZZR »

Men skyldspørsmålet i sånne saker er det alltid forsikrings selskapene som behandler seg i mellom. Du SKAL skrive skademelding. Her var føreren av BMW'n sannsynligvis beruset, og dette kan antas å være årsaken til at han kjørte inn i bilen foran med en "unormal" bråstopp som resultat.

Som sagt, denne fighten får forsikrings selskapet ditt ta, noe de kommer til å gjøre med stor iver hvis du har kasko.
Lykke til!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37940
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av AJ »

Skriv skademelding, slik FJZZR allerede har nevnt.
Men du kan antakelig ikke regne med at bilføreren bidrar med sitt til at du og han får levert en felles undertegnet skademelding.
Henvis heller i skademeldingen til at politiet kom på stedet og alt tydet på at bilføreren var påvirket, slik at forsikringsselskapet kan be om å få kopi av politisaken. Om de mener den kan ha betydning for utfallet av erstatningssaken, vil selskapene som regel gjøre dette.

Men utgangspunktet ditt er dessverre ikke det beste. Å kjøre på forankjørende bakfra i den situasjonen du har beskrevet, fører som regel og nesten uten unntak, til at den som ikke greier å stoppe for forankjørende, får skylda.
At bilføreren antakelig var beruset gjør ingen forskjell på ansvaret til den som kom kjørende bak ham og ikke greide å stoppe...
En mulig beruset bilfører, som i ditt tilfelle, må svare for hvorfor han ikke greide å stoppe for bilen foran seg igjen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av RuneMC »

@mortenolb: Det er to elementer i et oppgjør. Det ene er fordeling av skyld. Er du uten skyld vil du få oppgjør fra forsikringsselskapene. Er det snakk om grov uaktsomhet, rus, o.l. så vil forsikringsselskapet redusere utbetaling eller kreve tilbakebetaling for alle utgifter av den som hadde skyld (også motpartens utgifter til reparasjon og evt leiebil hvis motparten har dette i sin forsikring) - såkalt regress.

Hvis en fyllekjører kræsjer inn i deg er skyldspørsmålet klart og personen får all skyld. Du vil få utbetaling av ditt forsikringsselskap og ikke noe bonustap hvis du har full kasko. Forsikringsselsskapet ditt vil så rette et krav til motpartens selskap - eller direkte til personen som fyllekjørte hvis forsikring manglet. (Har du ikke full kasko, kan det ta lenger tid, for da er det motpartens selskap som skal betale deg.) Klarer fyllekjøreren å fordufte fra åstedet blir det straks verre - da kan det hende man blir stående med skader som en må betale for selv eller ta på egen forsikring med bonustap. Dvs tilsvarende om noen stikker av etter å ha kræsjet inn i bilen din på parkeringsplassen.

I kjedekollisjon er det "back to back" som gjelder: Du får skyld i forhold til den du kjører inn i bakfra. Den som kjører inn i deg bakfra får skyld ift deg. Tror ikke det får avgjørende betydning om den foran deg er ruset - en bør alltid ha avstand til å kunne stoppe.


Senest idag, rett før jobben - bil foran meg som kjører sakte. Tydeligvis ukjent i området. Jeg øker avstanden selv om den kjører sakte fordi erfaringen sier meg at disse bilførerne finner på mye rart. Det stemmer - i neste rundkjøring stopper hun helt - midt inne i rundkjøringen - mens hun tenker et par sekunder på hvilken utkjøring hun skal velge :doh Jeg har god avstand så nøyer meg med et par tut... Å stoppe opp midt i en rundkjøring når det er klart fra alle kanter og en har forskjørsrett er helt hårreisende i min bok, men folk gjør altså dette, og de skjønner ikke selv hvor dumt det er.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av kjellv »

Geiroe skrev:
Epoxy skrev:
Også er det noen som vet hvor jeg kan finne kåper til min wr125x 2013 midrll sykkelen?
Det er vel sagt nok om ulykken, surt men slik er det.
Et kjapt google søk på, parts for yamaha wr125x, kom opp med noe bl.a. denne som virker som har det meste.
http://www.yamahamotorcyclespares.co.uk ... 125x?uID=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du sjekket prisene hos din nærmeste Yamahaforhandler?
Yamaha sine Norske delepriser er slett ikke så ille sammenlignet med deleprisene til mange av konkurrentene.
Ellers...har du kaskoforsikring? Få tatt en takst på skadene i så fall, og regn ut hvordan du kommer best ut.

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg var kanskje litt krass, og kan se ut som jeg vifter med pekefingeren i innlegget mitt litt lengre opp her, og det er jo litt meningen, men jeg mener ikke å peke og rope at DU har skylden. Det er selvfølgelig trist og leit at slikt skjer, og jeg er glad for at dere kom fra det uten store skader som sagt.

Men skriv skademelding. Det går fint an å skrive skademelding på sin side, og sende denne inn til sitt forsikringsselskap. Da vil de ta kontakt med motpartens selskap, og han får presentere sin skademelding litt senere. Det KAN jo hende at det går i din favør ettersom at han mest trolig ikke ville kollidert og dermed bråstoppet, hvis han hadde vært edru. Men som flere sier; skriv skademelding, send den inn, og la forsikringsselskapet ta jobben med å fordele skyld og ansvar. DITT forsikringsselskap jobber tross alt for deg.

Lykke til :-)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av jhn »

MysteryShadow skrev: ... men jeg mener ikke å peke og rope at DU har skylden. ....
Men det har han jo. Om man ikke klarer å stoppe for ei hindring midt i veibanen, så har man skylda.
Jeg kjørte i ræva på en bil for 2-3 år siden. Sjåføren av bilen hadde stoppet midt på veien for å snakke med en kollega, rett bak en sving, på is/sneføre. Jeg hadde et hav av tid, men det var så glatt at det var umulig å stoppe. Jeg kunne heller ikke kjøre forbi, trafikk i mot og folk på fortauet.
Selvfølgelig fikk jeg skylda, sånn må det nesten være ... til tross for den sure egenandelen.

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Liten kjedekolisjon, ruspåvirket IDIOTISK fører

Legg inn av MysteryShadow »

jhn skrev:
MysteryShadow skrev: ... men jeg mener ikke å peke og rope at DU har skylden. ....
Men det har han jo. Om man ikke klarer å stoppe for ei hindring midt i veibanen, så har man skylda.
Jeg kjørte i ræva på en bil for 2-3 år siden. Sjåføren av bilen hadde stoppet midt på veien for å snakke med en kollega, rett bak en sving, på is/sneføre. Jeg hadde et hav av tid, men det var så glatt at det var umulig å stoppe. Jeg kunne heller ikke kjøre forbi, trafikk i mot og folk på fortauet.
Selvfølgelig fikk jeg skylda, sånn må det nesten være ... til tross for den sure egenandelen.
Joda, jeg vet det. Men det ble kanskje litt krast og fingerpekende. :)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Svar