Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg er enig med deg at disse fjernkontrollene er overpriset i Norge. Jeg betalte totalt 1290 kroner for modulen inkludert to fjernkontroller. Holder disse i 10 år så er ikke det en sum som tar livet av meg. Dessuten delte vi beløpet mellom oss, så pengene er ikke noe big deal her. Jeg ville bare ha noe i posten som var plug and play samt funket.

Jeg har sett mange elendige tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt slike universal fjernkontrollere. Noen ganger funker det, andre ganger ikke.

Så jeg valgte en lettvint løsning her og betalte for det. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

@Gammelsmurfen

Jeg ser de fleste fjernkontrollene jeg finner både på ALiExpress og andre steder har 2-4 knapper. Jeg bruker i vertfal bare en for å åpne/lukke porten. Finnes det fjernkontroller med bare en knapp, som sikkert også er mye mindre? Evt. hvorfor ikke?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

@Bjerknez
Tror det i dag er vanlig med 2-4 knapper, i hvert fall på tredjeparts kontrollere.
Men jeg tror til og med de originale ofte har flere nå, det koster dem nok mindre og ha en modell enn to til sine porter da noen har to porter og andre singleport i sine garasjer.
Tidligere så hadde de originale som fulgte med åpneren bare en knapp også fikk man som regel kjøpt en med flere kanaler.

Jeg har to porter så kjekt med flere kanaler for min del, det skal sies at knappene har en utforming (buler ut, størrelse og plassering) som gjør at jeg ikke pleier å trykke på feil knapp selv om jeg ikke ser på kontrollen i det hele tatt.
Tar den ut av lomme i midtkonsollet, skyver lokket på den opp med tommelen og trykker på rett knapp med samme tommelen.

Dersom du ikke har rolling code så kan du sikkert klare å finne en med kloning og to knapper i så fall på Ali, bare pass på at protokollen og frekvensen er kompatibel. "Universal" remote er som du helt sikkert vet fra før ikke helt det.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bestillte meg 10stk. Fjernkontroller fra AliExpress til 180 kroner. Tipper jeg har en stønn da :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ble litt usikker på hva som funker med min garasje av fjernkontroller, så jeg bestilte meg tre forskjellige fjernkontroller å teste ut.

Det ble 6stk. av denne:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802tUqGLy

6 stk. av denne:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 1802tUqGLy

Å 10 stk. av denne:
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 1802tUqGLy

Jeg ser at disse fjernkontrollene bruker et A27 12V batteri med rundt 27mAh kapasitet. Er ikke DET litt gammeldags og eller unødvendig å bruke et så stort batteri til en liten fjernkontroll forresten?

Et batteri ala CR2032 har jo 220ish mAh og er på 3V. Jeg vet at spenningen er lavere på sistnevnte, men mitt regnestykket sier uansett at CR2032 vil gi kretsen strøm lenger enn A27 batteriet.

For jeg regner ikke med at kretsen i seg selv krever 12V for å funke? I såfall er dette veldig rart da de fleste chip'er og mikrokontrollere fungerer fint på rundt 3V, og vertfall ikke over 5V.
Sist redigert av Bjerknez den 12 jan 2023, 07:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

mA? Mener du kapasitet eller strømleveringsevne? mAh eller? :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 jan 2023, 07:17 mA? Mener du kapasitet eller strømleveringsevne? mAh eller? :-k
Jeg mente egentlig det mest opplagte. mAh.

Altså hvor mye strøm batteriet kan lagre. (kapasitet). ;)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av FredrikE24 »

27mAh er jo veldig lite, men spenninga er nok stor(12V?).

Handler nok i hovedsak om å unngå boost-omformere i slike fjernkontroller som kan støye for signalet som faktisk sendes fra fjernkontroll til port.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det er det jeg stusser litt på. 12V spenning i en liten fjernkontroll...

Vi har jo hatt CR2032 batteri (som er et ganske vanlig batteri å ha i fjernkontroller og jeg har faktisk et 2032 batteri i nøkkelen til motorsykkelen også. Den fjernkontrollen vi har nå er jo sikkert 20 år gammel og dne bruker som nevnt CR2032 batteri.

A27 V12 batteriet er jo en del større og i mine øyne lite egnet i så måte for bruk i små fjernkontroller...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Audi Mannen »

Gammelsmurfen skrev: 10 jan 2023, 00:54 Ikke rolling code siden det er DIP-switch på den boksen?

Uansett, reserve/nye fjernkontroller til garasjeportåpnere pleier å være voldsomt overpriset her hjemme, selv de uoriginale.
Jeg har Liftmaster (også kalt Chamberlain), begge de grisedyre "mini" fjernkontrollene (som egentlig ikke er voldsomt mini) her også blitt knirkete i plasten (snaplock).
jeg fant tredjeparts på Aliexpress, de er både fysisk vesentlig mindre, har smooth skyvelokk over knappene og er solide som bare det.
Koster 1/8 av de originale og er faktisk mye bedre.
Mine er rolling code og bare paires direkte opp mot portene, men har sett at kontroller til mange fabrikanter finnes i samme utførelse som denne.

remote.jpg
remote2.jpg
Pussig sammentreff..... jeg har samme motor og har i mange år brukt disse fra Aliexpress. kjøpte 3 stk. for 7-8 år siden og er nå igang på nr.2. De holder bedre enn de orginale som var med porten er min erfaring.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 12 jan 2023, 12:44 Ja, det er det jeg stusser litt på. 12V spenning i en liten fjernkontroll...

Vi har jo hatt CR2032 batteri (som er et ganske vanlig batteri å ha i fjernkontroller og jeg har faktisk et 2032 batteri i nøkkelen til motorsykkelen også. Den fjernkontrollen vi har nå er jo sikkert 20 år gammel og dne bruker som nevnt CR2032 batteri.

A27 V12 batteriet er jo en del større og i mine øyne lite egnet i så måte for bruk i små fjernkontroller...
Har aldri skiftet batteri i noen av mine etter det jeg kan huske, de varer nok lenge og kom med batteri.
De er til og med skrudd sammen med 4 små skruer så ikke kun noe snap-lock som blir slitne.
Digger den varianten jeg har, de er både mindre, mer solid og lokk over knappene, noe originalen ikke er/har.

Den er i samme housing/utførelse som den i midterste linken din.
Liftmaster/chamberlain har også 2-3 varianter av chip´er og protokoller, så man på sjekke kompatibiliteten før man bestiller opp mot den originale modellen om mulig.
Med det utvalget og antallet du har kjøpt burde du forhåpentligvis ha funnet noe som passer med din portåpner, så kan du evt. bare være litt forhandler av fjernkontroller til kjente og naboer med overskudd du aldri får brukt :D

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Audi Mannen skrev: 12 jan 2023, 14:21
Gammelsmurfen skrev: 10 jan 2023, 00:54 Ikke rolling code siden det er DIP-switch på den boksen?

Uansett, reserve/nye fjernkontroller til garasjeportåpnere pleier å være voldsomt overpriset her hjemme, selv de uoriginale.
Jeg har Liftmaster (også kalt Chamberlain), begge de grisedyre "mini" fjernkontrollene (som egentlig ikke er voldsomt mini) her også blitt knirkete i plasten (snaplock).
jeg fant tredjeparts på Aliexpress, de er både fysisk vesentlig mindre, har smooth skyvelokk over knappene og er solide som bare det.
Koster 1/8 av de originale og er faktisk mye bedre.
Mine er rolling code og bare paires direkte opp mot portene, men har sett at kontroller til mange fabrikanter finnes i samme utførelse som denne.

remote.jpg
remote2.jpg
Pussig sammentreff..... jeg har samme motor og har i mange år brukt disse fra Aliexpress. kjøpte 3 stk. for 7-8 år siden og er nå igang på nr.2. De holder bedre enn de orginale som var med porten er min erfaring.
Ja, det er ingen tvil om det, originale minifjernkontrollene tror jeg at jeg ga rundt 7-800 kr. for per stk. i sin tid, kvaliteten var så som så.
Men portåpnerne er solide og kraftige saker.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 12 jan 2023, 16:45
Bjerknez skrev: 12 jan 2023, 12:44 Ja, det er det jeg stusser litt på. 12V spenning i en liten fjernkontroll...

Vi har jo hatt CR2032 batteri (som er et ganske vanlig batteri å ha i fjernkontroller og jeg har faktisk et 2032 batteri i nøkkelen til motorsykkelen også. Den fjernkontrollen vi har nå er jo sikkert 20 år gammel og dne bruker som nevnt CR2032 batteri.

A27 V12 batteriet er jo en del større og i mine øyne lite egnet i så måte for bruk i små fjernkontroller...
Har aldri skiftet batteri i noen av mine etter det jeg kan huske, de varer nok lenge og kom med batteri.
De er til og med skrudd sammen med 4 små skruer så ikke kun noe snap-lock som blir slitne.
Digger den varianten jeg har, de er både mindre, mer solid og lokk over knappene, noe originalen ikke er/har.

Den er i samme housing/utførelse som den i midterste linken din.
Liftmaster/chamberlain har også 2-3 varianter av chip´er og protokoller, så man på sjekke kompatibiliteten før man bestiller opp mot den originale modellen om mulig.
Med det utvalget og antallet du har kjøpt burde du forhåpentligvis ha funnet noe som passer med din portåpner, så kan du evt. bare være litt forhandler av fjernkontroller til kjente og naboer med overskudd du aldri får brukt :D
Hvor lenge har du hatt fjernkontrollen og hvor ofte bruker du den?

Jeg må si det er lenge siden jeg byttet batteri i den jeg har også. Fjernkontrollen er regelrett rundt 20 år gammel. En utrolig billig plast dings som går i oppløsning snart som er teipet sammen. Jegbhar bodd på den nåværende adressen i ca. 10 år og jeg tror jegbhar byttet batteriet en gang. Jeg bruker den nok i snitt 2 ganger pr. Dag.

Blir spennende og se om jeg får noen av fjernkkntrollene jeg har bestillt til å funke på en eller annen måte. :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 13 jan 2023, 00:08
Gammelsmurfen skrev: 12 jan 2023, 16:45
Bjerknez skrev: 12 jan 2023, 12:44 Ja, det er det jeg stusser litt på. 12V spenning i en liten fjernkontroll...

Vi har jo hatt CR2032 batteri (som er et ganske vanlig batteri å ha i fjernkontroller og jeg har faktisk et 2032 batteri i nøkkelen til motorsykkelen også. Den fjernkontrollen vi har nå er jo sikkert 20 år gammel og dne bruker som nevnt CR2032 batteri.

A27 V12 batteriet er jo en del større og i mine øyne lite egnet i så måte for bruk i små fjernkontroller...
Har aldri skiftet batteri i noen av mine etter det jeg kan huske, de varer nok lenge og kom med batteri.
De er til og med skrudd sammen med 4 små skruer så ikke kun noe snap-lock som blir slitne.
Digger den varianten jeg har, de er både mindre, mer solid og lokk over knappene, noe originalen ikke er/har.

Den er i samme housing/utførelse som den i midterste linken din.
Liftmaster/chamberlain har også 2-3 varianter av chip´er og protokoller, så man på sjekke kompatibiliteten før man bestiller opp mot den originale modellen om mulig.
Med det utvalget og antallet du har kjøpt burde du forhåpentligvis ha funnet noe som passer med din portåpner, så kan du evt. bare være litt forhandler av fjernkontroller til kjente og naboer med overskudd du aldri får brukt :D
Hvor lenge har du hatt fjernkontrollen og hvor ofte bruker du den?

Jeg må si det er lenge siden jeg byttet batteri i den jeg har også. Fjernkontrollen er regelrett rundt 20 år gammel. En utrolig billig plast dings som går i oppløsning snart som er teipet sammen. Jegbhar bodd på den nåværende adressen i ca. 10 år og jeg tror jegbhar byttet batteriet en gang. Jeg bruker den nok i snitt 2 ganger pr. Dag.

Blir spennende og se om jeg får noen av fjernkkntrollene jeg har bestillt til å funke på en eller annen måte. :)
Tenker du på de fra Aliexpress så tenker jeg de er ca. 4-5 år, brukes daglig, antall ganger varierer nok litt med årstiden.
De originale som fulgte med åpnerene (jeg har to porter) var noen svære kladder men solid bygget, så jeg kjøpte ganske raskt de "mini" fjernkontrollene til Motorlift/Chamberlain/Liftmaster (kjært barn har mange navn). En av tre sluttet å funke, de andre fikk litt tape-hjelp pga. slitne snap-locks over tid. Dårlig bygget til den prisen og noe større enn de fra Aliexpress.
Usikker på når jeg kjøpte de portåpnerne, tiden går fort så det kan hende det er rundt 15 år siden og det har aldri skjedd at naboers åpnere eller radiostøy har slått inn på de.
Jeg har også montert RFID lesere skjult på innsiden av kledningen, så jeg kan bruke den lille tag´n jeg har med meg som også brukes til andre ting her for å åpne/lukke portene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Nytt år... nye muligheter!

Legg inn av Bjerknez »

Hvor mange ganger har du byttet batteri på den fra AliExpress @Gammelsmurfen siden du fikk den for ca. 15 år siden?

Ironisk nok er den fjernkontrollen vi har i dag den minste jeg har sett. Den har også to knapper. Jeg har enda ikke sett en fjernkontroll som er mindre enn den vi har i dag, og den er ca. 20 år gammel.

Svar