Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I kveld tenkte jeg at jeg skulle lage med en NI-MH batterilader for AAA batterier som skal brukes til vedlikeholdslading av batteriene i solcelle lampene vi har rundt omkring. De fleste batteriene er på 150-600 mA kapasitet og lader man disse med veldig lite strøm 0.1C eller mindre så kan man la dem stå i laderen uendlig uten at dem tar skade.

Dette fikses enkelt med en LM317 regulator med en spenningsdeler for justering av spenningen samt en motstand for hvert batteri som reduserer strømmen til rundt 15mA.

Er ikke så nøye om det tar lang tid å lade disse. Kan vel ta opp mot 2-3 dager og lade et 600mA batteri med 15mA ladesteøm.

mekkern
Innlegg: 7573
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 03 des 2022, 14:28
mekkern skrev: 03 des 2022, 14:24 Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
Okay. Du skal ikke merke noe som helst til strømtrekket fra denne enheten alene. Det er så lite at det er ubetydelig i virkeligheten. At batteribanken tømte seg fort når du brukte varmeelement skal ha lite eller ingenting med denne modulen å gjøre. Hvis jeg forsto deg riktig?
det stemmer-så DER må jeg ha større batteribank-enheten i seg selv trekker ubetydelig strøm når man "bruker opp" en powerbank på en dag i ren belastning fra ting en kobler til. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da er vi på bølgelende. Artig å høre at den faktisk funker. Selv om det faktisk er fint lite annet enn kortslutning som kan skade den. Men gjetter den overlever en liten kortslutning også. Men det er ikke testet. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 03 des 2022, 15:07 I kveld tenkte jeg at jeg skulle lage med en NI-MH batterilader for AAA batterier som skal brukes til vedlikeholdslading av batteriene i solcelle lampene vi har rundt omkring. De fleste batteriene er på 150-600 mA kapasitet og lader man disse med veldig lite strøm 0.1C eller mindre så kan man la dem stå i laderen uendlig uten at dem tar skade.

Dette fikses enkelt med en LM317 regulator med en spenningsdeler for justering av spenningen samt en motstand for hvert batteri som reduserer strømmen til rundt 15mA.

Er ikke så nøye om det tar lang tid å lade disse. Kan vel ta opp mot 2-3 dager og lade et 600mA batteri med 15mA ladesteøm.
Prosjektet er i gang :)
834578A8-0D51-43E4-800A-CDC564AD2038.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Prosjektet går videre:
4134C642-D2FC-42B9-8259-3008F5ACBD09.jpeg
Nå står det kun igjen og finne rett mostand for å justere hvor mye ladestrøm hvert batteri skal få. Siden dette skal være en idiotsikker og "dum" lader som batteriene skal vedlikeholdslades i over lengre perioder så må ladestrømmen være maks 0.1C siden man kan lade NIMH batterier med 0.1C eller mindre uten å tenke på og avbryte ladingen. Da batteriet har innebygde mekanismer som hindrer overlading ved så lite ladestrøm.

Putter jeg i et 2000mA batteri tar det jo ukevis og lade opp, men batteriene JEG skal bruke denne til har maks 600mA kapasitet og ned mot rundt 150mA. Jeg tenker da at en ladestrøm på 15mA er innafor.

I teorien vil det da ta ca. 10 timer og lade opp 150mA batterier og 40 timer og lade opp 600mA batterier. Evt. 160 timer for å lade opp 2400mA batterier.

Så med 1.45V ut fra LM317 volt regulatoren hvor volten bestemmes av en spenningsdeler (voltage divider) så trenger jeg ca 100 ohm motstand for hvert batteri for å begrense ladestrøm til rundt 15mA. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7573
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Hvordan er det med ali xpress og wish for tiden -fixer de momsen som på ebay eller kommer det ekstra fra post/fedex el.?
Eller er det noen andre der med sånn elektroniske komponenter og sånt smått?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 06 des 2022, 19:02 Hvordan er det med ali xpress og wish for tiden -fixer de momsen som på ebay eller kommer det ekstra fra post/fedex el.?
Eller er det noen andre der med sånn elektroniske komponenter og sånt smått?
Har aldri handlet fra Wish, men Aliexpress har kontroll på momsen ja. Prisen du får oppgitt på produktet på AliExpress i selve bitikken og i handlekurven er uten moms. Men så fort du klikker "kjøp" og sjekker ut så legges 25% moms til før du drar kortet.

Jeg aner ikke hvor mange pakker jeg har bestillt fra AliExpress men det er utrolig mange. Må være over tusen pakker på de siste tre årene. Jeg har aldri noensinne fått noe tilleggsfaktura eller krav fra fraktseleskapet eller andre. Det du betealer på AliExpress er det du betaler. Verken mer eller mindre.

MEN!! Jeg velger ALLTID billigste fraktmetode. China economy eller noe. Så fort du blander inn fedesx, DHL eller express leveringer så kan nok mye skje. Men har du tid til å vente 3-4 uker så velg det billigste fraktalternativet.

Alibaba er jo på en måte AliExpress, men rettet mot bedrifter. Ofte med større forpakninger. Har handlet litt derfra også, men ikke mye. Samme greine.

Ellers så har du jo bangood.com. Har handlet litt derfra også. Enkelete ganger billigere enn AliExpress på noen produkter, men utvalget er langt dårligere. Jeg har opplevd en og annen tilleggsfaktura derfra vedrørende frakten. AliExpress er rett slett kongen på haugen mener jeg.

Men velg rimeligste frakt og smør deg med tålmodighet.

Fikk senst i dag fire pakker rett i postkassa. :thumleft

mekkern
Innlegg: 7573
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

takker-da er det ganske likt Ebay. :thumleft
Fraktselskapene er griske som pokker så jeg prøver å holde meg til småpakker som regel. :D
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 des 2022, 00:43 takker-da er det ganske likt Ebay. :thumleft
Fraktselskapene er griske som pokker så jeg prøver å holde meg til småpakker som regel. :D
Kjøpte et multimeter fra en jtenlandsk butikk for ett års tid siden. Betalte 1.200 for multimeteret i kassen, inkludert frakt. Uten moms. Når jeg fikk det levert på døra med DHL Express så måtte jeg dra kortet og punge ut med ytterligere 700 kroner da dem skulle dra inn momsen og et tollbehandlingsgebyr.

Jeg viste jo at det ble litt ekstra (momsen) på rundt 300 kroner, men 400 spenn i tollbehandlingsgebyr??

Styr unna DHL og andre store fraktselskaper er min mening. Billigste frakmetode er det som gjelder, så får man heller vente litt. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk LED pixel kontrolleren i dag som jeg laget et kretskort av.

Blir artig å teste denne snart. Holder på med monteringen av komponenter :)
IMG_0228.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har som nevnt bestillt en mer kompakt og trolig kraftigere versjon av LED pixel kontrolleren. Vedlagte design har hele 4 lag.

Ett lag for 12V power og ett lag for 5V power, og ett lag for GND. Det siste laget er til signal.

Litt overkill muligens da jeg tror jeg skulle fått det til med to lag med mer "effektiv" tracing, men var litt lat. Kostet uansett bate 27 kroner for 5 stk. kretskort, inkludert frakt, så jeg bryr meg ikke så mye :)

I følge mine ytterst grove beregninger så skal dette kretskortet klare rundt 30 ampere ved ambient temperatur på 20 grader hvor måltemperaturen er satt til +30 grader.

Kommer uansett aldri til å kjøre så mye strøm igjennom, men det skal testes når jeg får det i posten :)
Photo View_2022-12-07.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk første versjonen av denne i posten i her om dagen og det viser seg at det har gått litt fort i svingene. Etter å ha klødd meg i hodet og feilsøkt en hel time, så fant jeg ut at jeg hadde missforstått dataarket til level shift komponenten og tracet feil. Derfor ingen lys til ledstripen.

Men nå vet jeg feilen, så da er det bare å sette seg ned og gjøre om tracingen å bestille nytt kretskort. Man lører så lenge man lever. Heldigvis er ikke dette veldig dyrt :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Har så vidt begynne å tenke på sesongen for 2023. Jag var så vidt innom en pakketur til USA og Route66, men slo det også denne gangen fra meg. Det er på en måte noe som frister, men jeg blir rett og slett ikke trigget av relativt korte dagsetapper på en sykkel som ikke er min og på en tur som er ganske så komersielt lagt opp med faste stopp og guide etc.

Dessuten har prisene steget en del siden sist jeg sjekket...

Så også denne gangen har jeg mer eller mindre falt ned på at jeg trives best her i norden. Rettere sagt skandinavia. Jeg og Cutless hadde en flott tur i de svsnske skoger i fjor og dette var rett og slett en suksess jeg har lyst til å gjenta til neste år.

Jeg synes Sverige er et fint land å kjøre sykkel i. Ikke bør man kjøre rundt og være nervøs for fatskontroller heller i den grad som i Norge. her kan man dra på litt uten å bli hanket inn.

Dessuten liker jeg de små svenske tettstedene og ikke minst befolkningen der. Kommer man litt inn i Sverige så har jeg opplevd helt andre svensker. Enda mer hyggelige og imøtekommende.

Å siden man er i et annet land, så føler man liksom at man er mer på "ferie". Været er som oftest også fint sør i Sverige, noe som slett ikke er en bakdel.

Så neste år tror jeg blir en meget oppegående svensketur. Gjerne en hel uke for min del. Altså hvis Cutless blir med. Hvis det viser seg at han ikke slenger seg med av en eller flere grunner, så blir det fortsatt svensketur, men av et litt annet kaliber. Da beveger jeg meg nok trolig nordover i retning Lofoten gjennom Sverige før jeg beveger meg nedover i Norge i retning Molde og den vanlige regla. :)

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av BjørnSover »

Jeg har ikke kjørt i Sverige på lenge, og ikke nordover. Hvilke veier planlgger du nordover på MC. Det er vel stort sett best å ligge unna Europaveier for at det skal være gøy. MEEEN - ser distansen kan øke dramatisk av å ikke følge hovedveiene - kommer vel ned til hvor gøye er hovedveiene? De pleier ikke være spesielt kjekke her på sørvestlandet...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Har ikke planlagt noe mer enda. Jeg regner med at Cutless blir med på tur til neste år også, så da blir det trolig ikke nordover. Mest på grunn av været. Men det har vi ikke diskutert enda. Jeg tror nok sør sverige er mer aktuelt uansett.

Hovedveiene i Sverige er ganske kjedelige ja. Landeveiene i Sverige er jo nesten rene autostradan i forhold til landeveiene her hjemme. Så kunsten er og finne de virkelig små hvite strekene på google maps. Da kan man fort komme borti en del gullkorn har jeg erfart :)

Svar