Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av AJ »

Har også lyst på en ny tur i Sør-Sverige neste år og vil i så fall velge en ruten som denne, men noen avvik her og der muligens.
Målet vil uansett være Kåseberga helt på Sveriges sydspiss, deretter videre opp til Åland og hjemover mot Karlstad.

Blå-grønne veien er for meg obligatorisk på en slik tur :) .
Usikker på om jeg "traff" denne på ruta jeg kjapt tegnet for noen øyeblikk siden...
Uansett justeres den inn når man først er på tur :prf :

https://goo.gl/maps/cuhEt8CwvrFbEZKN8
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 des 2022, 15:30 Har også lyst på en ny tur i Sør-Sverige neste år og vil i så fall velge en ruten som denne, men noen avvik her og der muligens.
Målet vil uansett være Kåseberga helt på Sveriges sydspiss, deretter videre opp til Åland og hjemover mot Karlstad.

Blå-grønne veien er for meg obligatorisk på en slik tur :) .
Usikker på om jeg "traff" denne på ruta jeg kjapt tegnet for noen øyeblikk siden...
Uansett justeres den inn når man først er på tur :prf :

https://goo.gl/maps/cuhEt8CwvrFbEZKN8
Blågrønne er riksvei 220 fra Halden i retning Vassbotn :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 des 2022, 15:30 Har også lyst på en ny tur i Sør-Sverige neste år og vil i så fall velge en ruten som denne, men noen avvik her og der muligens.
Målet vil uansett være Kåseberga helt på Sveriges sydspiss, deretter videre opp til Åland og hjemover mot Karlstad.

Blå-grønne veien er for meg obligarisk på en slik tur :) .
Usikker på om jeg "traff" denne på ruta jeg kjapt tegnet for noen øyeblikk siden...
Uansett justeres den inn når man først er på tur :prf :

https://goo.gl/maps/cuhEt8CwvrFbEZKN8
Den ruten du har tegnet inn der gjennom Sverige er vel nærmest paralelt med motorvei nedover?

Skal jeg til Sverige så kjører jeg på motsatt side. Altså på østsiden av Sverige. Altså Søderhavn, Stockholm etc. Evt. litt inn i Sverige fra øst.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 22 des 2022, 15:36 Den ruten du har tegnet inn der gjennom Sverige er vel nærmest paralelt med motorvei nedover?

Skal jeg til Sverige så kjører jeg på motsatt side. Altså på østsiden av Sverige. Altså Søderhavn, Stockholm etc. Evt. litt inn i Sverige fra øst.
Nå er det ikke slik at jeg har tenkt å bosette meg i Sverige på denne turen... Dvs. at jeg altså skal hjem igjen, som jeg også skrev. Og hjemturen går nettopp i Øst-Sverige - mot Stockholm. Kanskje vestover retning Norge igjen noe sør for Stockholm, evt. fortsette nord for Stockholm hvor det er lenge siden jeg har vært.

Vi får se...
Uansett er det mange fine MC-veier langs og ved den ruta jeg har tegnet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

I see.

Jeg anbefaler og kjøre litt mer inn i Sverige vertfall. Finne noen småveier der. Mange lune skogsveier i Sverige med små tjærn og mange tun etc. En fredelig plass.

Den veien du tegnet opp er mer en avlastningsvei for turister på vei nedover som ikke orker og kjøre motorvei. Mange fine plasser og telte i Sverige også hvis du beveger deg ut på landsbygda. Generelt lite trafikk :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Da er tiden her igjen. Dagen før den mange kaller "årets store dag". Selv er jeg ikke spesielt begeistret for julen. Trøkke i seg en haug usund mat bare fordi det er en tradisjon for så og åpne opp en rekke gaver man ikke vil ha (med noen ytterst få unntak). Så må man selvsagt ringe og takke for alle gavene man har fått. Det er kanskje den eneste dagen i året jeg regelrett juger så det renner av meg. Selv vår statsminister hadde rødmet av skam hvis han hadde hørt meg da.

I fjor fikk jeg blandt annet en dusjpakke av merket Axe, gavekort på Tilbords på 200 kroner (Hva får man på Tilbords for den summen?) en pakke med sokker, enda en pakke med sokker, men da strikkede, en lyseblå genser (som jeg nå bruker som klut i garasjen), en nøtteknekker og en pose med nøtter, en haug pyntegjenstander (som egentlig var til madammen), og hvis jeg husker rett så fikk jeg også et sett med keramiske kjøkkenkniver.....

Altså bare dritt. Det ligger ikke en eneste dyp tanke bak noen av disse gavene. Bare noe dem har røsket med seg i farten.

Å dette må jeg attpåtil ringe og takke for!!?

jeg har sagt at jeg ikke vil ha noen gaver i mangfoldige år og jeg har heller ikke kjøpt noen. Jeg og madammen kjøper noe til hverandre som vi trenger og det er bra, men det vet man jo nesten hva er.

Dem VET jeg kjører motorsykkel og liker det som har med MC og gjøre, men et gavekort eller noe fra Graarud motor har jeg ikke sett enda.

At voksne mennesker skal kjøpe gaver til hverandre den dagen og pakke inn under et tre er for meg helt uforståelig. ALT jeg trenger og som jeg virkelig har lyst på kjøper jeg meg selv. Og så lengde man ikke har bedre fantasi enn å kjøpe nøtteknekkere, sokker og dusjpakke fra supern, så kan man jaggu meg bare la være å kjøpe noe. Jeg er på supern sikkert tre ganger i uken og hadde en slik dusjpakke fristet så skulle jeg nok klart og skrapt sammen de kronene denne kostet og kjøpt den selv.

Men jeg setter pris på noen fridager da jeg har fri hele romjulen og det er vel egentlig det beste med julen.

_______________

Så går det en uke, å da er det nyttårsaften! Jada, denne dagen er for min del noe bedre, men fortsatt skal man bruke mye tid på den maten, og når klokka slår 00:00 (og gjerne litt før også) så er det tid for kveldens høydepunkt. Da skal man regelrett tenne på bøttevis med penger og sende dem opp i luften.

Selvsagt er det viktig at man har større og flottere raketter enn naboen og det samme tenker selvsagt naboen. I tillegg må man ut på glattholka og i kuldegrader og fryse dritten av seg mens man ser på andre fyrer opp disse rakettene, før man må gå rundt og kose og klemme på hele nabolaget og ønske hverandre godt nytt år.

Dagen etter må man selvsagt bruke for å rydde opp i all dritten.

______________

Les det jeg skriver med en smule sarkasme med smil om munnen, men selv om det er noe overdrevet så er det jaggu meg mye sant i det jeg skriver.

Jeg liker å drikke ØL og prate i godt lag, ikke å bruke masse tid på raketter og julegaver.

Selv så har vi ikke noe juletre i huset og hadde det ikke vært for at vi er blitt bedt bort til andre, så hadde det blitt grandis og ØL på meg og vegetarmat på madammen og kanskje en god film, eller aller helst Youtube for min del. Vi trives med det.

_________________

Men andre setter åpenbart denne høytiden høyere enn meg og det er greit. Så til dere vil jeg si:

God Jul og Godt Nytt År!

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av BjørnSover »

Stort sett helt enig. Det svigerinnen min har forstått er at 2-3 øl fra polet er stort sett den gaven jeg setter mest pris på. Gaver til voksne (som har alt de trenger og mer til) er bare med på å forsøple. Forventningene opp til jul og gaver til barn er helt topp.

Trodde du likte raketten :-) Du skyr ikke unna å fortelle naboene på forumet at du har den største :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 23 des 2022, 09:56
Trodde du likte raketten :-) Du skyr ikke unna å fortelle naboene på forumet at du har den største :lol
Den var god! :lol

Men så vidt jeg vet er ikke mine naboer her på forumet :knegg

Men så klart, når man har den sykkelen med klart mest kubikk i gata, så er det liksom ikke noe konkurranse lenger. Alle bare skjønner at sykkelen dem har er en moped i forhold :knegg

Brukeravatar
Erik_B70
Innlegg: 188
Registrert: 27 jul 2018, 14:04
Motorsykkelen din: BMW K1200RS - 1997
Sted: Radøy , Vestland

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Erik_B70 »

BjørnSover skrev: 23 des 2022, 09:56 Stort sett helt enig. Det svigerinnen min har forstått er at 2-3 øl fra polet er stort sett den gaven jeg setter mest pris på. Gaver til voksne (som har alt de trenger og mer til) er bare med på å forsøple. Forventningene opp til jul og gaver til barn er helt topp.
Grei oppsummering. Helt enig :twothumbs:

BjørnSover
Innlegg: 393
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av BjørnSover »

Bjerknez skrev: 23 des 2022, 10:17
BjørnSover skrev: 23 des 2022, 09:56
Trodde du likte raketten :-) Du skyr ikke unna å fortelle naboene på forumet at du har den største :lol
Den var god! :lol

Men så vidt jeg vet er ikke mine naboer her på forumet :knegg
Nå var det de virtuelle ‘naboene’ her på forumet jeg tenkte på 😉

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 767
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Audi Mannen »

Er litt enig med deg Bjerknez på mange måter, men jeg liker jula godt da det er familietid og masse kos. Gaver ønsker jeg meg ikke da jeg deler ditt syn på all driten som blir kjøpt, men har alltid sagt jeg ønsker meg fred og fri. Men jeg liker maten da... julemat er noe jeg virkelig elsker. Men God Jul alle og nyt dagen som er fri til de som har fri.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 23 des 2022, 18:19 Er litt enig med deg Bjerknez på mange måter, men jeg liker jula godt da det er familietid og masse kos. Gaver ønsker jeg meg ikke da jeg deler ditt syn på all driten som blir kjøpt, men har alltid sagt jeg ønsker meg fred og fri. Men jeg liker maten da... julemat er noe jeg virkelig elsker. Men God Jul alle og nyt dagen som er fri til de som har fri.
Jeg også liker julematen, bare så det er sagt, men ikke all ståheien rundt det. :)

Jeg klarer bare ikke å forstå at folk som klager over strømregningen går og kjøper seg fyrverki for flere tusen kroner. Den logikken ser jeg ikke. Man tenner jo praktisk talt på pengene. Hvis man synes det er kult og se en skikkelig kraftig rakett blir skutt opp så kan man jo bare se på andre?

Vi er blitt bedt bort på nyttårsfaten og en av detakerne der har brukt 2.000 kroner på en stor "bombe". 2000 kroner for et smell liksom. Det er ikke engang sikkert at dritten funker når man står der i fylla og skal få fyr på lunta i frisk vind med fyrstikker.

Personlig har jeg ikke kjøpt en eneste rakett. Jeg kjøpte meg derimot en partycooler. Den har jeg glede av i mange år :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Ble en liten julegave til meg selv i går :thumleft
4D96B6FC-E69D-4296-B96C-2678EB94D74F.jpeg
Nei Fredrik... det ble ikke Fluke denne gangen heller :knegg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Jompa »

Tror nesten du har en slags multimeterfetisj.
Ellers enig med deg når det gjelder raketter.
Det er fullstendig meningsløst å rote med sprengstoff i halvfylla , spesielt når vi har to hunder som blir vettskremt
I år skal jeg også ha fri hele uka mellom jul og nyttår om det skulle begynne å klø i fingrene kan jeg alltids gå i garasjen og ta "service " på sykkelen.
Gos jul.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Planer for MC sesongen 2023...?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 24 des 2022, 11:37 Tror nesten du har en slags multimeterfetisj.
Ellers enig med deg når det gjelder raketter.
Det er fullstendig meningsløst å rote med sprengstoff i halvfylla , spesielt når vi har to hunder som blir vettskremt
I år skal jeg også ha fri hele uka mellom jul og nyttår om det skulle begynne å klø i fingrene kan jeg alltids gå i garasjen og ta "service " på sykkelen.
Gos jul.
Tja, en bitteliten fetisj kanskje? ;)

Jeg har opplevd nytten av det å ha en høyoppløselig og nøyaktig multimeter når man driver med finelektronikk. Ikke absolutt nødvendig, men behagelig og noen få ganger et must.

For å sjekke spenningen på et 12V batteri trenger man ikke slikt. Da kan man røske med seg det billigste man finner. Med noen utterst få unntak. Et multimeter til 500 kroner fra AliExpress er mer enn godt nok for dem aller fleste som bare skal sjekke spenning på bilbatteriet eller andre ting. :)

Svar