Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 08 okt 2022, 15:37 I dag tok jeg ut batteriene fra en gammel laptop fra jobben som hadde stått i sikkert 2 år etter at den sist ble brukt. Jeg pleier å gjenbruke disse batteriene til små elektroniske prosjekter som feks. Å gi strøm til mikrokontroller etc.

Jeg fjernet dem fra batteripakken som satt i laptop'en, tok av den gamle isolasjonsstrømpen og erstattet med ny samt måle indre motstand og spenning. Spenningen lå på mellom 2.6V og 3V og indre motstand lå på 0.32-0.38mohm.

Disse plasserte jeg i egnet lader for å teste kapasiteten :)

699F7189-2058-4B18-A28C-4C43FDAF638A.jpeg

92A27A33-86F0-462F-83AC-8F05E0896DD9.jpeg
Etter ca. 10 timer i laderen/testeren viser det seg at disse batteriene fortsatt har full kapasitet. 2.200mA, som står i spec sheet. Dette er LG LGDAS31865 batterier.

Alle batteriene har fått ny isolasjonsstrømpe samt toppring og jeg har selvsagt satt på en merkelapp :)
21.JPG
22.JPG
23.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tok Rocketen på jobb i dag. 7 grader og friskt, men tørre veier. Etter hobb blir det enda bedre :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Friskt? 7 Grader? :crazy:

7 grader er peanuts

Skal dog innrømme at da jeg kjørte i -2-4°C på tur tur-retur Kristiansand i et tørn på BMWen en gang. Da var jeg ganske kald. :P

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 okt 2022, 11:28 Friskt? 7 Grader? :crazy:

7 grader er peanuts

Skal dog innrømme at da jeg kjørte i -2-4°C på tur tur-retur Kristiansand i et tørn på BMWen en gang. Da var jeg ganske kald. :P
Ja, er faktisk enig i det. 7 grader har jeg kjørt i veldig ofte, og ofte kaldere også. Går helt fint. Men når man står opp om morran og er litt "frossen" fra før så blir det friskt. Men ikke værre enn at jeg kunne kjørt uendelig med mil i den temperaturen. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Mind kaldeste opplevelse på MC noensinne var da jeg kjørte fra Eidsvoll til Fredrikstad via E6 i 3-4 grader i perforert skinndress. Da frøs jeg så jævlig at jeg nesten ikke klarte å holde meg oppreist. Men med skikkelige klær hadde det gått helt fint det også.

Kjørte over sognefjellet i rundt 0 grader i retning Øvre Årdal via Turtagrø for noen år siden. Ikke noe problem det heller så lenge man har vindtett kjøreutstyr. men ja, det var friskt :)

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Har aldri frysi så jævlig som da jeg var kliss våt og gradestokken lå rundt 10 grader -etter timesvis med fulle støvler og alt annet utstyr var det ikke noe varme igjen i kroppen.Brukte opp alt varmtvannet på hele boligkomplekset i dusjen før jeg begynte å bli menneske igjen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 okt 2022, 17:35 Har aldri frysi så jævlig som da jeg var kliss våt og gradestokken lå rundt 10 grader -etter timesvis med fulle støvler og alt annet utstyr var det ikke noe varme igjen i kroppen.Brukte opp alt varmtvannet på hele boligkomplekset i dusjen før jeg begynte å bli menneske igjen..
Kjenner til følelsen (tror jeg). Husker jeg svingte inn på Statoil ved E6 (By The Way) i Moss for å få varmen i meg. Da skalv jeg ukontrollert mens jeg kjørte. Jeg satt inne på stasjonen og drakk varm kaffe i sikkert 30 minutter, men frøs like jævlig.

Var bare ca. 2.5 mil hjem derfra så jeg bestemte meg for å stå han ut. Når jeg kom hjem så tømte jeg hele varmtvannstanken, akkurat som deg, før jeg ble menneske igjen.

Ikke særlig smart og kjøre med perforert skinndress fant jeg ut. Var jo varmt på vei inn, enn ikke på vei hjem. Den dummeste avgjørelsen jeg har tatt så langt når det gjelder MC kjøring. Men vindtett kjlredress hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå eid Rocket'en en hel sesong og har klokket inn nesten 10.000km totalt i år. Jeg tenkte at noen 100% ærlige kommentarer av sykkelen så langt er på sin plass.

Enkelte som leser dette tenker sikkert kjapt at her kommer nok et skryteinnlegg fra Bjerknez, og dere har trolig delvis rett i det, men sykkelen har også sine negative sider, faktisk, selv om dem ikke er veldig avgjørende. men alt skal tas med!

Det som er positivt blir litt hakk i plata, men man kan heller si at alt jeg ikke nevner som er negativt er positivt, så slipper innleget å bli grusomt langt. :)

Så det jeg har funnet som er bakdelen med sykkelen er følgende:

1. Sykkelen er stor og tung på godt og vondt. Godt, fordi den føles mer stabil og bedre egnet på landeveien. Vondt fordi den blir vanskelig å manøvrere på trange plasser. Å parkere ved siden av hytta som ligger litt utenfor alfarvei, kan til tider bli en prøvelse.

2. Keyless systemet fungerer ikke optimalt når nøkkelen har vært kald over tid ut av boksen. Her kreves det en quick fix ved å holde nøkkelen nærme kroppen samt bruke skikkelige batterier. Ingen problemer med tamperaturer over 10 grader, men har nøkkelen ligget i ytterlomma på jakke i under ca. 5 grader over tid, er det for lite spenning på batteriet til å gi signaler til sykkelen.

Dette er en negativ ting som man lett fikser, men som ikke burde vært et problem i utgangspunktet. Heldigvis kan man starte sykkelen uten nøkkel ved å holde nøkkelen intill sensoren på sykkelen og det fungerer fint, men litt mer krunglete. Regn med 1-2 batteriskift pr. sesong. Det er lett og bytte batteriet.

Noe mer negativt har jeg ikke klart og fiske frem og da har jeg gravd dypt. Jeg kunne jo kanskje tatt med at dekkene er dyre, men bredere dekk er jo dyrere og det viste jeg jo om fra børjan så det blir feil å ta med synes jeg. Den kostnaden må man ta.

Ellers er alt det andre kun positivt. Spesielt motoren. Den er hysterisk og passer meg perfekt :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 470
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Canutus »

Med kunn det som negativt, så må jeg jo si du har en nokså perfekt sykkel :twothumbs:
Problemet med å ha det perfekte, er at en ikke har noe å sikle på :yeyeye (hvis en ser bortifra det å ha flere og utvide bruksområdene....)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av dypen »

Du har hatt noen sykler fra forskjellig bruksområder men bruk hovedsakelig på vanlig vei vil jeg tro som de fleste av oss. Ville vært kjekt med en «Pros and Cons» av bamsen for det er den jo. Du har allerede nevnt utfordringer ved en så stor og kraftig sykkel.

Det har vært nevnt i andre tråder her sykler som egner seg bra for TET og light enduro, det nevnes 250 og 300 sykler som er i helt andre enden av din men også nevnt opp til 700. Med min bruk ville en slik sykkel bli helt feil, (ikke 700 vil jeg tro) kjørte to tre sesonger med CB500X hvor overgangen igjen til 1050’n ble himmelrik og 1290’n er bare fortsettelsen med mindre begrensninger.

Ser ingen begrensninger med høy sykkel og 1301 kubikk, heller det motsatte :) Leser flere omtaler av brukere på 1290 uten å være enig i deres beskrivelser, med mine 181 rekker jeg fint i bakken fra vanlig seteposisjon er heller ikke så stor att det blir ubehagelig turbulens bak vindskjerm i høyeste posisjon. Setekomfort har vært nevnt, der hadde jeg standard på 1050’n og KTM komfort sete med varme på 1290’n men etter lange dager på sykkel’n må du avlaste rompa av og til uansett hvilke sete du har. Montere noen form for amerikansk sofa på min er helt uaktuelt, det må jo se litt anstendig ut også. Vanskelig å sette i N har vært nevnt, det er likt som på alle andre sykler og ikke ett problem.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Canutus skrev: 13 okt 2022, 09:12 Med kunn det som negativt, så må jeg jo si du har en nokså perfekt sykkel :twothumbs:
Problemet med å ha det perfekte, er at en ikke har noe å sikle på :yeyeye (hvis en ser bortifra det å ha flere og utvide bruksområdene....)
Så sant jeg ikke skulle få lyst til å kjlre grusveier, så har du desverre rett i at dette er den mest komplette sykkelen jeg har eid så langt. Den har absolutt alt. Utseende, premium utførelse, motor, gid sittestilling, gode dempere, gode bremser, skikkelig hovedlys, bagasjeløsning som ser bra ut og kler sykkelen, passe stor tank, forholdsvis gjerrig på deivstoffet på langkjlring. (Rundt 0.6), billig forsikring (5.200 i året) og listen bare fortsetter. God nedleggsvinkel må også nevnes. Man kan lene seg bra over i svinger med denne og er ikke en typisk cruiser i så måte.

Men selvsagt er det ikke noen grussykkel eller offroad sykkel. Kan ikke trekke den i poeng for det, for det var ikke derfor jeg kjøøpte den. Den eneste sykkelen jeg sikler på hvis jeg skulle hatt en nummer to sykkel er Triumph Speed Twin 1200.

Men i mine øyne så er det absolutt ikke noen annen sykkel jeg har lyst på i den klassen. Hadde noen gitt meg valget mellom en gratis BMW K1600 med alt utstyr og Rocket hadde jeg vakgt sistnevnte uten noe som helst tvil. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Men som nevnt, det er EN sykkel jeg er veldig svak for. Å det er Speed Twin 1200. Evt. Kanskje Speedmaster 1200. Selv om sistnevnte er mer cruiser preget.

Skulle jeg en dag bytte ut Rocket med Speed Twin, så er det trolig flere grunner til det.

1. langt billigere sykkel og sykkelhold (selv om ikke det vektlegges høyt)
2. En lettere og mer "hendig" sykkel. Langt mer brukanes i urbane omgivelser.

Det er de to jeg kom på i farten...

Selv om det kanskje høres slik ut så er ikke motor uhyre viktig for meg, selv om jeg krever et godt bunndrag. Jeg må altså ikke ha 2.5 liter med 165 hester og 220NM for å ha det gøy :)

Men la oss kalle spade for en spade. Ingenting overgår Rocket i mine øyne på landeveien. Ducati Diavel er vel den nærmeste konkurrenten (og kanskje den eneste) Men jeg liker ikke designet. Mye juks og fanteri for å få den til å se tøff ut synes jeg. Motoren gjemmes bort med masse deksler etc. og fremlykten har dem plukket rett fra en Honda. Den har også dårlige bagasjemuligheter så vidt jeg har sett.

Men at den presterer i praksis er det liten tvil om. Det er bare det at den mangler en drøss med sjel.

Dessuten er det jo utrolig artig når folk kommer bort til meg og sier "Er vel kanskje en 1200 det der?" Mange spør også om den er 6-sylindret. Når jeg svarer at det er en 2.5 liter, så svarer dem ofte tilbake "mener du 2.500 kubikk??" Da kommer smilet og begeistringen fort frem :)

Rocket'en trekker helt klart oppmerksomhet, noe som er litt gøy :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Den som gir seg har tapt! En frisk tur på jobb i dag i 1 varmegrad og til dels isete på veien noen steder. Men Rocket'en tok meg trygt frem :)

Ble en liten ekstrarunde så turen til jobb endte på rundt 4 mil. Med innerforet i dressen montert og varmeholkene på fullt og kanskje ikke motorveihastighet over tid så er dette en temperatur man helt fin kan kjøre i over tid synes jeg :)
2022-oktober20.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en simpel LED diode tester i dag. Ikke noe mer fancy enn to multimeter prober hvor jeg klippet av bananplugg endene og loddet dem på en liten USB modul som kan brukes med en hvilken som helst 5V USB adapter. Brukte en 220 ohm motstand. Da kan jeg kjapt teste individuelle led dioder om dem virker kjapt og enkelt.

Man kan bruke mange multimetere også til dette i diode modus, men det er ikke alle multimetere som klarer og gi nok spenning til dioder som trenger 3Ish volt.
FB005429-D918-4753-8E26-2FF5316163FB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22932
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen blir det nok vask og vinterklargjøring av Rocket'en tenker jeg. Da kan jeg herved meddele at 22.oktober ble min aller siste kjøretur i 2022. Jeg kunne holdt ut litt lenger, men det er nok for i år kjenner jeg. :)

Svar